U zult begrijpen dat ik de 7248 onderwerpen met hun 220246 berichten (op het moment van posten) niet allemaal heb doorgelezen, voordat ik het mijne er aan toevoegde.
En mocht dit niet het goede subforum zijn, dan hoor ik dat ook graag.
Vooraf.
Ja, ik geloof in God en nee, ik heb geen verborgen agenda. Als u de indruk krijgt dat ik u via slinkse wegen tot een bepaalde keuze wil dwingen, dan bied ik u bij voorbaat mijn excuses aan. Ik heb me dan niet voldoende rekenschap gegeven van de gevolgen van mijn woordkeuze. We zitten hier niet voor niks op een vrij-denkers forum.
Ik kies.
Loopt u maar even mee….
Als ik 's morgens de wekker hoor, kies ik er voor om op te staan. Ik kan ook het tegenovergestelde kiezen, maar meestal doe ik dat niet.
Vervolgens moet ik kiezen of ik onder de douche stap.
Dan of ik me aan ga kleden en zo ja, wat trek ik dan aan? Even ter zijde: ik ben een man, dus die keuze is meestal snel gemaakt

Dan kiezen of en wat ik zal gaan eten.
Kiezen of ik naar mijn werk ga of niet. Kiezen via welke weg. Stop ik voor rood? Geef ik de voorrang die van mij verlangt wordt?
Kiezen, kiezen, kiezen.
Dat zijn keuzes die mijn alledaagse handelingen bepalen. Veel van die keuzes gaan min of meer automatisch, maar ik moet ze wel maken.
Als ik verwacht dat ik tegen rottigheid aan zal lopen op mijn werk, is de keuze om wel of niet te gaan veel bewuster aanwezig.
Dit kiezen komt op elk niveau in mijn leven voor.
Ik kom thuis uit mijn werk: wat doe ik met mijn vrije avond? Is mijn avond wel vrij? Wat wil mijn vrouw nog van mij? Of mijn kinderen? Voldoe ik daaraan of niet?
En op een wat hoger plan: ik kies om op een bepaalde manier tegen het leven aan te kijken.
Enzovoort. Ik kan niet NIET kiezen, want ook dat is een keuze.
Ik weeg af.
Ik beland op dit forum en ga na of ik mij aan zal melden.
Een paar van de afwegingen heb ik in mijn voorstel draadje al verwoord. En daarmee zijn we bij de volgende stap.
Afwegingen gaan aan keuzes vooraf. Nogmaals, niet elke keuze en de daarvoor benodigde afweging is even bewust, maar ze zijn er altijd.
Twee dingen over afwegingen.
Afwegingen kosten tijd.
De meeste afwegingen maken we in een korte tijdspanne. Andere duren beduidend langer.
De keuze om op een bepaalde manier tegen het leven aan te kijken kost beduidend meer tijd dan via welke weg ik naar mijn werk rijd.
Voors en tegens van het wel of niet door rood rijden, schieten in een split second door me heen.
Afwegingen worden beïnvloed.
De afweging om wel of niet door rood te rijden, wordt beïnvloed door de aanwezigheid van een flitspaal.
Echter, als mijn vrouw mijn vrije avond claimt voor een verjaardag buiten de deur, heeft die flitspaal ineens veel minder invloed op mijn afwegingen.
Ook de consequenties van mijn keuze heeft een plaats in de afweging. Al ben ik nog zo overtuigt zijn van mijn gelijk om naakt over straat te mogen lopen, de consequenties daarvan weerhouden mij om het ook daadwerkelijk te doen. Wees niet bang, het is maar een voorbeeld

Er zijn dus zaken buiten mij die mijn afwegingen beïnvloeden.
Wat in het maken van keuze ook bepalend is, is de kennis die ik heb.
Als ik nog nooit iets over het holisme heb gelezen of gehoord, zal het weinig invloed hebben op mijn keuze.
Tenslotte ben ik er ook nog zelf. Ikzelf beïnvloed mijn keuzes ook. Of ik bijvoorbeeld met mijn verkeerde been uit bed ben gestapt, of wanneer ik euforisch ben over het halen van een bepaald examen heeft nogal wat invloed op mijn keuze hoe ik mijn vrouw 's morgens begroet.
Dat zijn zaken binnen mij die invloed hebben op mijn afwegingen.
Ik Besluit.
Een bijzonder verschijnsel - tenminste, ik ben daar nog altijd verbaasd over - is nu, dat ik de invloeden op mijn afwegingen kan beïnvloeden. Ik bedoel daarmee dat ik geen robot ben die simpelweg de handeling kiest die voortvloeit uit het totaal van alle afwegingen. Alhoewel Susan Calvin, de robot-psychologe in de robot-romans van Asimov, daar misschien wel anders over denkt

Het kan zijn dat ik Besluit invloeden te negeren.
Hoeveel flitspalen er ook staan bij een stoplicht, ik kan altijd Besluiten dat ze geen invloed hebben op mijn keuze en wel door rood rijden.
Hoeveel ik ook weet van de vernietigende kracht van een bosbrand, ik kan Besluiten niet uit mijn huis te gaan ook al ligt het op het pad van de brand.
Hoe groot de consequenties misschien ook zijn van het vasthouden aan de belijdenis 'ik geloof in God', ik kan Besluiten dat ze niets in te brengen hebben en het toch doen.
Het kan ook zijn dat ik Besluit niet voldoende invloeden te hebben.
Wat ik op dit forum allemaal heb langs zien komen aan claims over 'de wetenschap', kan me doen Besluiten om meer kennis te vergaren over 'de wetenschap'. Het is echter geen noodzaak. Ik kan de claims ook gewoon accepteren.
Een modern schilderij dat diepe indruk op mij heeft gemaakt, kan me doen Besluiten me eens te verdiepen in de moderne kunst. Ik kan er echter ook prima van genieten zonder dat te doen.
Iemand kan me aanraden eens een accupunctuur behandeling te ondergaan voor een of andere kwaal. Ik kan Besluiten daar eerst meer van te willen weten, ik kan de persoon in kwestie ook op zijn woord geloven en me laten behandelen.
Voor alle zaken waarin ik afwegingen maak geldt het bovenstaande in meer of mindere mate.
En dat maakt mij volgens mij mens. Er is bij mijn weten geen ander wezen dat deze eigenschap bezit.
Deze unieke mogelijkheid om Besluiten te nemen, is gelijk ook een flessenhals als het gaat om discussies.
Bij discussies over voors en tegens van bepaalde zaken zou ik misschien graag zien dat ik eerst afweeg en dan kies.
Maar ik ben mens en zit er nog een laag onder: mijn Besluitvaardigheid.
In het proces van afwegen Besluiten ik namelijk wat wel en dan in welke mate, of wat niet mag meewegen.
Dat is zichtbaar in de quote van Sararje die me uiteindelijk deed Besluiten me toch maar eens hier aan te melden:
Sararje: 'Maar natuurwetenschap beschrijft alleen zaken die zich in de natuurlijke wereld afspelen. Bovennatuurlijke zaken zijn buitennatuurlijke zaken en daarmee onkenbaar. Op voorhand al, nog voor je een bewering hebt gedaan.' Dat is een Besluit om bepaalde invloeden niet te laten meewegen. Want buitennatuurlijke zaken zijn niet onkenbaar, maar alleen onkenbaar via de natuurwetenschap. Logisch, want ze worden op voorhand uitgesloten.
Kunnen we dus net zo goed stoppen met discussiëren? Volgens mij niet. De Besluiten die ik neem zijn namelijk ook weer beïnvloedbaar.
Er zijn tenslotte genoeg voorbeelden van mensen die van atheïsme naar theïsme zijn overgegaan en andersom.
Waar het mij om gaat is de aanwezigheid van deze extra laag in menselijke afwegingen.
Ik claim: het Besluit om wetenschappelijke keuzes te geloven is een vrije keuze, gebaseerd op die invloeden waarvan actief Besloten is ze mee te laten wegen.
En ja, natuurlijk, dan geldt ook: het Besluit in God te geloven is een vrije keuze, gebaseerd op die invloeden waarvan actief Besloten is ze mee te laten wegen.
Bewijs: zie boven.
In veel discussies over hoe de wereld in elkaar steekt kom ik echter altijd weer die verabsoluteringen tegen.
De stelling is dan dat sommige invloeden niet MOGEN worden weggelaten en dat andere juist MOETEN worden weggelaten.
Maar als we vrij willen denken is die menselijke Besluitvaardigheid toch iets om gewoon in rekening te brengen?
Ik hoor graag van u.
rmw