Besluitvaardigheid

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Besluitvaardigheid

Bericht door Fish »

Bij eerste hulp leer je ook bewustzijn meten.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
a.r.

Re: Besluitvaardigheid

Bericht door a.r. »

Wat ik mij afvraag is wát besluitvaardigheid is!!??...Wat zijn de overwegingen van een mens om een whatever ook besluit te nemen.....vaak is het mi GEEN besluit durven nemen....angst, doodsangst het verkeerde besluit te nemen en daarom maar liever geen besluit nemen (en ik weet waarover ik het heb) liever alles bij het vertrouwde houden, hoe ongelukkig/gefrustreerd je ook bent. Wat maakt dat een mens op zeker moment toch een besluit durft te nemen, over zijn/haar eigen schaduw/doodsangst heen durft/wenst te springen...met de ogen dicht in het diepe wil/durft te plonsen.....zichzelf verachtend, bedenkend ......liever springen en dood vallen dan door te blijven modderen zoals ik "ïk" al jarenlang doe...wordt eindelijk wie je bent en spring (ogen dicht) in vredesnaam in het diepe .....of ...??!!
windsurfer
Diehard

Re: Meten van bewustzijn, kwalitatief en kwantitatief

Bericht door windsurfer »

Joe Hn schreef: 1. Kwalitatief

Benodigdheden
- observator
- satéprikker
- proefwezen

Uitvoering
De observator drukt met de prikker tegen het proefwezen. Wordt een reactie van het wezen door de observator herkend als een teken van bewustzijn, dan is er enig bewustzijn. Volgt er geen enkele reactie, dan is er weinig tot geen reactie of de meting is mislukt. In het geval dat het proefwezen een zombie is, zal de observator bewustzijn meten terwijl deze er niet is. Sommige proefpersonen zullen enigszins bewust zijn, maar toch geen reactie uit laten lokken door de satéprikker-methode. Voor zulke proefwezen zullen andere methodes aangewend dienen te worden.

2. Kwantitatief
Niet voor de doe-het-zelver ...
Dit ligt buiten mijn bereik. Ik verwijs liefhebbers naar de volgende link :

http://en.wikipedia.org/wiki/Evoked_potential
Dat je met een dergelijk iets op de proppen zou komen daar was ik al bang voor. Deze denkfout is onlangs in een ander topic ook besproken. Het meten van electrische signalen van het brein is verre van hetzelfde als het meten van bewustzijn. Bewustzijn is niet meetbaar.
Nee, bij EHBO leer je na te gaan of iemand al dan niet bij bewustzijn is. Als jij een cursus kent waar je daadwerkelijk 'bewustzijn leert meten' zou ik het even stil houden, anders zit ie binnen de kortste keren volgeboekt door allerhande wetenschappers: filosofen, hersenonderzoekers, neurologen, psychiaters, psychologen etc etc.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
siger

Bericht door siger »

windsurfer schreef:Het meten van electrische signalen van het brein is verre van hetzelfde als het meten van bewustzijn. Bewustzijn is niet meetbaar.
[...]
Nee, bij EHBO leer je na te gaan of iemand al dan niet bij bewustzijn is.
Ik ben het er mee eens dat bewustzijn (vandaag) niet met apparaten meetbaar is. Het kan enkel getest (en eventueel gequantificeerd) worden door een of andere vorm van communicatie, van mindreading tot gesprek.

"Bewustzijn" is een eigenschap, "bij bewustzijn zijn" is een toestand. Het gaat wel over hetzelfde bewustzijn.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

windsurfer schreef:Dat je met een dergelijk iets op de proppen zou komen daar was ik al bang voor. Deze denkfout is onlangs in een ander topic ook besproken. Het meten van electrische signalen van het brein is verre van hetzelfde als het meten van bewustzijn. Bewustzijn is niet meetbaar.
Kun je - om maar iets te noemen - temperatuur wel meten dan?

Doet een thermometer (direct) de temperatuur meten? Of is dat (ook) een complexe eigenschap van een verzameling kleine delen ... ?

Hetzelfde voor druk, geluid, licht, tevredenheid, irritatie, kracht, gewicht, etc. Meet een (normale) weegschaal gewicht of (zwaarte)kracht? Gebeurt het aflezen via een verplaatsing over een lengte of via herkenbare (digitale) symbolen? Kun je het nog wel meten noemen, als er niemand is om af te lezen ... ?

Excuses voor de vele vragen; ze behoeven geen directe antwoorden.
Terug naar eenvoud; alles is te (via-via) te kwantificeren ... dus te meten.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Joe Hn schreef:
windsurfer schreef:Dat je met een dergelijk iets op de proppen zou komen daar was ik al bang voor. Deze denkfout is onlangs in een ander topic ook besproken. Het meten van electrische signalen van het brein is verre van hetzelfde als het meten van bewustzijn. Bewustzijn is niet meetbaar.
Kun je - om maar iets te noemen - temperatuur wel meten dan?

Doet een thermometer (direct) de temperatuur meten? Of is dat (ook) een complexe eigenschap van een verzameling kleine delen ... ?

Hetzelfde voor druk, geluid, licht, tevredenheid, irritatie, kracht, gewicht, etc. Meet een (normale) weegschaal gewicht of (zwaarte)kracht? Gebeurt het aflezen via een verplaatsing over een lengte of via herkenbare (digitale) symbolen? Kun je het nog wel meten noemen, als er niemand is om af te lezen ... ?

Excuses voor de vele vragen; ze behoeven geen directe antwoorden.
Terug naar eenvoud; alles is te (via-via) te kwantificeren ... dus te meten.
Temperatuur is perfect te operationaliseren middels de uitzetting en inkrimping van bv. kwik; dus ja, temperatuurmeting is goed te doen.
Hetzelfde geldt voor je andere genoemde zaken. Bewustzijn is een verhaal apart, omdat we niet echt een duidelijk concept hebben over wat bewustzijn nu is, en daarom kunnen we het al helemaal niet goed operationaliseren en dus niet meten. Als je ervan uitgaat dat hersengolven de operationalisatie van bewustzijn zijn, zit je er dus naast. Hersengolven op zich kun je natuurlijk wel goed meten.
Kun je het nog wel meten noemen, als er niemand is om af te lezen ... ?
Dit is het aloude bekende filosofische vraagstuk, zoals de vraag of de vallende boom ook geluid maakt als er geen waarnemers zijn. Is eigenlijk een andere vraag.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Joe Hn schreef:Kun je - om maar iets te noemen - temperatuur wel meten dan?
Je moet hier een paar dingen uit elkaar houden.
1) Sommige grootheden zijn rechtstreeks te meten: lengte met een lineaal.
2) Sommige grootheden zijn indirect te meten: temperatuur middels vergelijking met de veranderlijke lengte van een kwikkolom en een aangepaste schaalverdeling.
3) Sommige grootheden zijn slechts te bepalen (in natuurkunde wordt dit in het algemeen geen meten meer genoemd) na enige berekening: het moment dat een voorwerp uitoefent (als je je arm horizontaal strekt en een zwaar voorwerp in je hand houdt) wordt bepaald door de lengte van de arm te meten (direct) en het gewicht van dat voorwerp (indirect via de uitrekking van een veer). Deze twee meetwaarden worden dan vermenigvuldigd.

Ik zou niet weten hoe één van deze drie methoden op bewustzijn toegepast kan worden. Windsurfer merkt volkomen terecht op dat er bij meten twee problemen zijn: welke grootheid willen we precies bepalen en hoe operationaliseren we deze tot iets dat direct of indirect gemeten kan worden.
(noot: strikt genomen is er in indirecte metingen al sprake van operationalisering).
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Plaats reactie