Inkomensverschillen bevorderen hierarchie

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Loekie1
Diehard

Inkomensverschillen bevorderen hierarchie

Bericht door Loekie1 »

Ik werk veel voor uitzendbureaus en kom overal.
De laatste jaren zijn de inkomensverschillen tussen leidinggevenden en de rest, veel groter geworden. Daarmee is ook weer een zekere hierarchie erin geslopen. Bazen voelen zich te goed voor het voetvolk. Waar je vroeger gezellig met je baas kon kletsen over van alles en nog wat, ben je nu te min. Hij verhoudt zich alleen gelijkwaardig met mensen die ook een ton verdienen.
Ook wil een dergelijke leidinggevende nogal eens regels die voor het voetvolk gelden, niet laten gelden voor mensen die meer dan een ton verdienen. En daar zorgt hij zelf dan wel even voor.
Dus normale regels, die voor iedereen gelden in het bedrijf, gelden opeens niet voor interim zus en zo omdat die 1000 euro per dag verdient en niet lastig gevallen mag worden met regeltjes.

Of lijkt dit maar zo?
En is het in elk bedrijf verschillend?
Jagang
Ontoombaar

Re: Inkomensverschillen bevorderen hierarchie

Bericht door Jagang »

Laat ik eerst de volgende vraag stellen: Is hiërarchie een woord met een eigen, wezenlijke waarde?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Waar ik naartoe wil is dat het even een tijdje leek dat mensen elkaar gingen waarderen om wie ze waren. De vuilnisman, de repromedewerker, de secretaresse, de postmedewerkers, iedereen telde mee, aan iedereen werd gedacht.
Dat lijkt nu weer teruggedraaid te worden door, volgens mij, te grote inkomensverschillen. Iedereen houdt zich weer in. Daar is de baas, stil zijn. De baas is veel weg. Dat wordt geaccepteerd. De baas gaat misschien wel helemaal zijn eigen gang. Dat mag hij, met zo'n salaris. Gevolg: vele casussen Möllenkamp. We zijn nu helemaal afhankelijk van de integriteit van deze bazen. Want niemand die gewoon durft te vragen hoe of wat, niemand die het gedrag van de baas ter discussie durft te stellen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het gaat niet enkel om inkomensverschillen maar ook om aannames. Als ik op mijn eigen bedrijf achter de receptie ga zitten. Dit omdat ik daar even lekker kan zitten werken en ondertussen de entree in de gaten houden wordt ik door mij onbekenden anders bejegend dan wanneer direct duidelijk is wat de rollen zijn. Er zijn echter heeele saaie grootverdieners waar ik het buiten beropesmatige omgang nog geen uur mee uit zou houden. Andersom vinden zij mij vast ook heel irritant wat alvast weer een troost is. Ben wel van mening dat inkomen soms erg makkelijk via het old boys network te verkrijgen valt zonder dat daar nou direct uitzonderlijke kwaliteiten bij nodig zijn.
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie