Dat paranormaal onderzoeker Bierman wel wat af weet van QM.doctorwho schreef:ali,
Wat bedoel je buiten het topic-bumpen hier precies?
Dat ik mij afvraag waarop Wahlers zijn stellige uitlatingen op baseert.
Moderator: Moderators
Dat paranormaal onderzoeker Bierman wel wat af weet van QM.doctorwho schreef:ali,
Ik kan inderdaad met stelligheid zeggen er geen enkel paranormaal verschijnsel in de afgelopen 150 jaar is waargenomen die onder gedegen wetenschappelijke condities en onder gedegen wetenschappelijke peer-review ooit iets heeft opgeleverd.Ali schreef:Dat paranormaal onderzoeker Bierman wel wat af weet van QM.doctorwho schreef:ali,
Dat ik mij afvraag waarop Wahlers zijn stellige uitlatingen op baseert.
En dit is het gedeelte waarover jij valt!De meeste, zo niet alle, parapsychologen hebben geen flauw besef wat quantumfysica inhoud of waar deze theorie nu eigenlijk voor staat. Het is dan ook lachwekkend om de 'bizarheid' van de quantummechanica te koppelen aan wat voor parapsychologisch verschijnsel dan ook ...
Er is dus helemaal geen sprake van 'arrogantie' maar van een objectieve wetenschappelijke constatering. Het feit dat parapsychologen niet kunnen leven met deze objectieve werkelijkheid en zich ergeren aan personen die hun deze objectieve werkelijkheid onder ogen laat zien is hun eigen probleem... zonder steekhoudende metingen en een gedegen en solide wetenschappelijke afleiding.
En deze is er niet in het veld van de parapsychologie!
Nee Wahlers heel droog val ik over je bewering dat:wahlers schreef:Ali,
Los van mijn arrogante stelligheid waarvan jij mij beschuldigd verzoek ik je ook nog eens de hele alinea door te nemen.
In het eerste gedeelte van de alinea schrijf ik:
En dit is het gedeelte waarover jij valt!De meeste, zo niet alle, parapsychologen hebben geen flauw besef wat quantumfysica inhoud of waar deze theorie nu eigenlijk voor staat. Het is dan ook lachwekkend om de 'bizarheid' van de quantummechanica te koppelen aan wat voor parapsychologisch verschijnsel dan ook ...
Maar ik vervolg als volgt:
Waar jij vervolgens mee vervolgt interesseert me dan al niet meer.Wahlers schreef:De meeste, zo niet alle, parapsychologen hebben geen flauw besef wat quantumfysica inhoud of waar deze theorie nu eigenlijk voor staat.
Hier spreeek je jezelf tegen. Je zegt namelijk:Ali schreef: Nee Wahlers heel droog val ik over je bewering dat:Waar jij vervolgens mee vervolgt interesseert me dan al niet meer.Wahlers schreef:De meeste, zo niet alle, parapsychologen hebben geen flauw besef wat quantumfysica inhoud of waar deze theorie nu eigenlijk voor staat.
Jij beweert hier iets, jij dient dat te staven.
Het schijnt mij zo dat jij niet helemaal op de hoogte bent hoe de wetenschappelijke methode functioneert en wat nu een valide wetenschappelijk argument is. Mijn objectieve waarneming van geen enkel waargenomen paranormaal fenomeen onder wetenschappelijke condities en het ontbreken van een wetenschappelijke hypothese, is een wetenschappelijke valide argument. Daarentegen is het opsommen van doctors, en andere, titels geen wetenschappelijk valide argument.Ali schreef: Ik laat eenvoudig zien dat je bewering voor ons landje sowieso al niet opgaat door met de fysicus prof dr D. Bierman op de proppen te komen.
Ik ken enige "zwaargewichten" uit de quantum mechanica. O.a. Steven Weinberg en Gerard 't Hooft. Maar van "Dean Radin" als expert op het gebied van de quantum mechanica heb ik inderdaad nog nooit van gehoord. Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig naar zijn wetenschappelijke referenties op dit gebied. Kun jij daar enige van opnoemen want ik kan ze niet vinden.Ali schreef: Hier nog een zwaargewicht:
Dean Radin is een vooraanstaande P onderzoeker die zeker het nodige af zal weten van QM:
En dit is precies de strekking die ik ook gezegd heb. En ik citeer wederom mezelf:The reason psi remains controversial is either there is no such thing or there is but it is too unstable to be carefully observed and measured by scientific means. In any case, the only proper way to proceed is to take a look at the scientific evidence and let the data speak.
Ook kan ik van harte de indirecte volgende referentie aanbevelen:Het is dan ook lachwekkend om de 'bizarheid' van de quantummechanica te koppelen aan wat voor parapsychologisch verschijnsel dan ook zonder steekhoudende metingen en een gedegen en solide wetenschappelijke afleiding.
Jouw referentie is van een hoog "new age" gehalte en een laag wetenschappelijk gehalte.Ali schreef: Oh ja en hier Dean Radin, Ph.D on Quantum Physics 3 of 3:
http://www.youtube.com/watch?v=eqKs5GLQi9o
quantummechanica te koppelen aan wat voor parapsychologisch verschijnsel dan ook zonder steekhoudende metingen en een gedegen en solide wetenschappelijke afleiding.
Waarom dan met nadruk verwijzen naar een quantum mechanica?Ali schreef:Wahlers,.. jij beweert wat (het door mij gewraakte) terwijl je dat niet onderbouwt.
Jij roept maar wat.
Daarmee ben je exemplarisch voor nogal wat oubollige en slecht geïnformeerde sceptische P debunkers hier.
Ik laat mij echt niet door jou doorzichtige verhaaltjes om de tuin leiden.
(En ik heb niet beweerd dat Radin een zwaargewicht op QM gebied is. Dat gewicht sloeg op zijn betekenis voor het wetenschappelijk P onderzoek en zijn persoonlijke qualificaties.
Ah! Onderzoekers! Wat heeft dat met het P onderzoek te maken? Helemaal niets.Ali schreef:Nu voor het laatst Wahlers, staaf je uitspraak dat P onderzoekers niets van QM weten.
Ik zelf heb op mijn beurt alleszins aannemelijk gemaakt dat Bierman en Moddel genoeg van QM weten.
Uit het interview met Moddel kun je dat expliciet lezen. En wat Bierman betreft lijkt me dat gezien zijn credentials zondermeer evident.
Jij strooit gewoon praatjes in het rond. Vergezeld van pseudo poeha die valselijk de indruk moet wekken als dat jij de wetenschap aan je zijde zou hebben.
Dan heb je toch echt buiten de waard gerekend Wahlers.
Ali schreef:
Ik zelf heb op mijn beurt alleszins aannemelijk gemaakt dat Bierman en Moddel genoeg van QM weten.
Natuurlijk! Direct nadat jij 'gestaafd' hebt dat god niet bestaat.Ali schreef:Wahlers......... jij hebt beweerd dat P onderzoekers niets van QM begrepen.
Wil je dit nu staven ja?
De meeste, zo niet alle, parapsychologen hebben geen flauw besef wat quantumfysica inhoud of waar deze theorie nu eigenlijk voor staat. Het is dan ook lachwekkend om de 'bizarheid' van de quantummechanica te koppelen aan wat voor parapsychologisch verschijnsel dan ook zonder steekhoudende metingen en een gedegen en solide wetenschappelijke afleiding.
Hoofdstelling:De meeste dus niet noodzakelijk alle, zo niet alle Een aanname. Gebaseerd op het feit dat ik nog nooit een parapsycholoog de quantum mechanica valide heb zien toepassen op de beweringen van parapsychologen. Aan dat rijtje kan ik Bierman en Ranin nu ook toevoegen, parapsychologen hebben geen flauw besef wat quantumfysica inhoud En Bierman en Ranin hebben ook (nog) niet aangetoond dat ze deze wetenschappelijke theorie wetenschappelijk toepassen of waar deze theorie nu eigenlijk voor staat. Het is dan ook lachwekkend om de 'bizarheid' van de quantummechanica te koppelen aan wat voor parapsychologisch verschijnsel dan ook zonder steekhoudende metingen en een gedegen en solide wetenschappelijke afleiding. Een gevestigde theorie gebruiken voor het verklaren van geen observaties voor een fenomeen waarvan wordt toe gegeven dat er zelfs geen werkende hypothese is is lachwekkend,
En deze is er niet in het veld van de parapsychologie! De parapsychologie heeft noch een hypothese noch bevestigde waarnemingen die ook maar één van hum 'beweringen' staven.
Nee! Dat heb ik niet beweerd! Ik beweer dat de meeste parapsychologen niets van quantum mechanica begrijpen. En ik beweer impliciet dat (tot nu toe) geen enkele parapsycholoog ooit de quantum mechanica valide heeft toegepast (dus ook Bierman niet). En ik beweer dat dat niet eens de essentie was van mijn alinea maar dat de essentie is, en ik citeer mezelf:Ali schreef: jij hebt beweerd dat P onderzoekers niets van QM begrepen.
En nogmaals, het is niet en nooit de onderzoeker die centraal staat maar het onderzoek zelf. Zo stond ook de onderzoeker niet centraal in mijn gewraakte alinea maar het onderzoek zelf.... dat het belachelijk is om ook maar één verband te leggen tussen quantum mechanica en iets wat a) nooit waargenomen is en b) waarvoor niet eens een wetenschappelijke hypothese bestaat.
M.a.w. je moet de alinea tevens beschouwen in de context van het complete antwoord.Het is waar dat de pure , dus niet toegepaste, wetenschap altijd probeert om de nog onopgeloste vragen te beantwoorden.
Maar als regel worden verklaringen, in eerste instantie, gezocht binnen het kader van de huidige kennis of als uitbreiding op bestaande kennis.
Maar dat is het punt niet!Milton's argument is not "they laughed at Galileo, therefore every unconventional claimant is right", it is merely "they laughed at Galileo, therefore unconventional claimants cannot be presumed wrong."
Voorstanders van Psi baseren zich op ganzfeld onderzoeken waaruit een significant positief resultaat kwam. Voor hen een bewijs, dat Psi bestaat.Wahlers schreef: # Er bestaat geen enkel wetenschappelijk geverifieerd bevestigend experiment die een paranormaal verschijnsel bevestigd.
Hm. Dat is wat ik aldoor zeg. Misschien dat het nu wat meer gezag krijgt.Tsjok45 schreef:
Paranormale fenomenen overtreden de heersende natuurwetten.
...
Koestler was er, net als zovelen onder ons, van overtuigd dat de menselijke geest niet volledig kan worden beschreven door alleen de zichtbare, tastbare en meetbare dimensies van de werkelijkheid te onderzoeken.
Als de mens niet meer is dan een hoopje materie dat gehoorzaamt aan deterministische natuurwetten, dan blijft er niets meer over van onze ziel, van onze vrije wil. Zo luidt althans al eeuwenlang de vrees.