Zo zie je maar weer: in het land van Monty Python zijn ook geluiden te horen wat betreft het inperken van beledigen van gelovigen. het was krapjes, maar uiteindelijk is een wet die dat zou moeten inperken verworpen.
Tony Blair heeft gisteren zijn tweede politieke nederlaag in het parlement uit zijn carrière geleden. Een voorstel van de Britse premier om het bespotten van een geloof net zo strafbaar te stellen als rassendiscriminatie, werd door het lagerhuis verworpen. De verdeeldheid was echter groot. Een zeer kleine meerderheid (283 tegen 282) van de parlementariërs verwierp het voorstel. Ze vonden de voorgestelde wet te ver gaan of waren sowieso tegen.
De plannen om het bespotten van een geloof strafbaar te stellen, leidden de afgelopen tijd in Groot-Brittannië tot felle discussies. Tegenstanders vinden dat de wetsvoorstellen leiden tot een beperking van de vrijheid van meningsuiting. Voorstanders vonden echter dat religieuze groepen dezelfde wettelijke bescherming moeten krijgen als raciale groepen nu al hebben.
Tegenstanders wezen de afgelopen tijd in discussies ook naar de film 'The life of Brian', onlangs nog door de Britten verkozen tot meest komische film. De makers van die film betoogden dat met de voorgestelde wet, zo'n film onmogelijk zou zijn geweest.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Maar, zonder gekheid, het geeft toch wel te denken dat het hier slechts om een 283 tegen 282 overwinning van het gezonde verstand gaat. Verder moeten we natuurlijk niet vergeten dat hetgeen ze hiermee in de UK hebben verworpen, in Nederland onderdeel van onze wetgeving is...
Verder moeten we natuurlijk niet vergeten dat hetgeen ze hiermee in de UK hebben verworpen, in Nederland onderdeel van onze wetgeving is...
Toen Donner het razend goede idee opperde om de wet op smadelijke godslastering te heractiveren is dit idee verworpen, verder nog, deze wet is toen gelijk maar geschrapt.
(Overigens was deze wet van Donner's vader of grootvader...)
Voor mij betekent multiculteralisme verdraagzaamheid naar andere culturen, ander gewoontes. Als we het over Europese normen en waarden hebben, het stokpaardje van Donner en Balkje, dan hebben we het over juist die waarden. Dat zijn de enige waarden die allochtonen aangeleerd moeten worden. Het centrale thema van de integratie cursus naast de Nederlandse taal kunnen spreken. Maar op één of andere manier weten ze het altijd weer om te draaien omdat ze daarin vooral ook hun eigen belangen behartigd zien. Het verbod op godslastering is niet het resultaat van overdracht van verdraagzaamheid op allochtonen maar overdracht van de onverdraagzamheid uit andere culturen op die van de europese bevolking.
WORDT TOCH EENS WAKKER DONNER, BALKJE, VERDONK, BLAIR, BUSH.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Dergelijke wetten die verbieden met god te lachen of verbieden om op straat een allochtone taal te spreken zijn zo bombastisch
dat komieken, intellectuelen, artiesten, geängageerde burgers,
niet kunnen wachten om ze uit te dagen, belachelijk te maken of ze als onrijmbaar met de andere wetten te bewijzen.
Ze lijken me onschadelijk omdat iemand die ze durft af te dwingen zich onsterfelijk belachelijk maakt.
bad_religion schreef:Toen Donner het razend goede idee opperde om de wet op smadelijke godslastering te heractiveren is dit idee verworpen, verder nog, deze wet is toen gelijk maar geschrapt.
Was dat maar waar... Er was inderdaad een meerderheid in het parlement voor het schrappen van het gewraakte artikel (als ik het me goed herinner was Loesewies van der Laan van D66 de indienster van een motie daartoe), maar toen puntje bij paaltje kwam, veranderde Wouter 'zo de wind waait, waait m'n jasje' Bos plotseling van standpunt en was deze meerderheid er niet meer. Er is toen 'afgesproken' dat men hier op een geschikter moment op terug zou komen. Volgens mij is dat nog steeds niet gebeurd en is godslastering in Nederland nog steeds strafbaar.
janvliet schreef:Was dat maar waar... Er was inderdaad een meerderheid in het parlement voor het schrappen van het gewraakte artikel (als ik het me goed herinner was Loesewies van der Laan van D66 de indienster van een motie daartoe), maar toen puntje bij paaltje kwam, veranderde Wouter 'zo de wind waait, waait m'n jasje' Bos plotseling van standpunt en was deze meerderheid er niet meer. Er is toen 'afgesproken' dat men hier op een geschikter moment op terug zou komen. Volgens mij is dat nog steeds niet gebeurd en is godslastering in Nederland nog steeds strafbaar.
bert schreef:
Ze lijken me onschadelijk omdat iemand die ze durft af te dwingen zich onsterfelijk belachelijk maakt.
Helaas lijkt Donner daar geen enkel probleem mee te hebben...
Zo'n wet stemmen vind ik eigelijk vooral stoer doen, hem afdwingen is een ander paar mouwen. Wie durft daar z'n handen aan vuil maken?, ik wil de eerste boete voor godslastering nog wel eens zien vallen. Of schat ik Nederland verkeerd in?
bert schreef:Dergelijke wetten die verbieden met god te lachen of verbieden om op straat een allochtone taal te spreken zijn zo bombastisch
dat komieken, intellectuelen, artiesten, geängageerde burgers,
niet kunnen wachten om ze uit te dagen, belachelijk te maken of ze als onrijmbaar met de andere wetten te bewijzen.
Alleen jammer dat diegene die dat doet door de islam belachelijk te maken ook gelijk een fatwa over zichzelf afroept, waarbij ook direct tientallen van die baarden klaarstaan om deze fatwa ook maar gelijk uit te voeren.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
Het seculier humanisme is in het V.K. aanzienlijk prominenter en actiever dan in Nederland.
Laat ik daarmee het belang van een groter en actiever freethinker.nl maar onderstrepen. Als de heibel hier start... hoe sterk zal het geproduceerde tegengeluid dan zijn?
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~ The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Verder moeten we natuurlijk niet vergeten dat hetgeen ze hiermee in de UK hebben verworpen, in Nederland onderdeel van onze wetgeving is...
Toen Donner het razend goede idee opperde om de wet op smadelijke godslastering te heractiveren is dit idee verworpen, verder nog, deze wet is toen gelijk maar geschrapt.
Dan ben je verkeerd ingelicht. Deze wet is namelijk niet geschrapt. En gehandhaaft dankzij een ruime kamermeerderheid van CDA, SGP, CU én de PvdA. Ook VVD-er Weisglas onthield zich van stemming.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.