Vrouwenquotum in bedrijven

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

biemer
Ervaren pen

Vrouwenquotum in bedrijven

Bericht door biemer »

Zie link

http://www.nu.nl/economie/2335525/bruss ... uotum.html

Wat is dat toch dat de (europese) overheid bedrijven wil verplichten een minimaal percentage vrouwen in de top te laten meedraaien.

Is het niet zo dat vrouwen geen interesse hierin hebben of zou de 'mannenwereld' de vrouw bewust willen weren uit de top ??
In mijn ( beperkte) omgeving weet ik dat er voor veel vrouwen geen of nauwelijks interesse is voor carriere en dat het gezin bijna altijd voorrang krijgt.

Wat is jullie visie hierop ?
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Kitty
Ontoombaar

Re: Vrouwenquotum in bedrijven

Bericht door Kitty »

Zeer onverstandig om verplichtingen op geslacht in te voeren. Dan krijg je situaties dat goede managers omdat ze toevallig man zijn, plaats moeten maken voor minder goede vrouwelijke managers, omdat ze toevallig vrouw zijn en dus niet omdat ze beter zijn. Er zou maar één criterium een rol moeten spelen bij het aannemen van topmanagers, en dat is hun meest geschikt zijn voor de baan, hierbij mag het feit of iemand man of vrouw is, geen rol spelen.

Daarnaast heb ik niet de indruk dat er net zoveel geschikte mannen als vrouwen voor de topbanen beschikbaar zijn, maar dat er gewoon veel minder vrouwen zijn, die een topbaan appreciëren dan mannen die dat doen. Dit soort zaken verplichten, zal dus niet vrouwen bevorderen, maar de kwaliteit van het topmanagement schaden en uiteindelijk ook die vrouwen schaden indien zij niet op 'beter geschikt' maar op 'minder geschikt, maar vrouw' geselecteerd zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Mits het een tijdelijke maatregel is zie ik er wel wat in,
tenminste als datgene waar Reding zich op baseert op waarheid berust:
Welt Online schreef:
EU-Kommissarin droht Firmen mit Frauenquote

<< >>

Reding, die als eine der mächtigsten EU-Kommissare gilt, sagt von sich: „Ich bin keine Quotenfrau und war Quoten gegenüber immer skeptisch.“ Aber die mangelnden Fortschritte bei Gleichstellungsfragen hätten sie enttäuscht. „Es gibt sie noch, die berühmte ‚gläserne Decke’, an die Frauen auf dem Weg nach oben stoßen“, erklärt die Kommissarin. Dabei hätten gerade Konzerne, die auf dem europäischen Binnenmarkt tätig sind „neben ihrer wirtschaftlichen auch eine soziale Verantwortung“. Reding weiter: „In Norwegen ist der Anteil der Frauen in Spitzenpositionen durch die Quote in fünf Jahren von 25 Prozent auf 45 Prozent gestiegen, mit guten Erfahrungen.“ Studien zeigen nach Angaben von Reding auch, „dass Unternehmen mit einer ausgeglichenen Geschlechterstruktur eine höhere Eigenkapitalrendite erzielen“.

<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Gayah schreef:Mits het een tijdelijke maatregel is zie ik er wel wat in,
Bedoel je daarmee te zeggen dat vrouwen dus hulp nodig hebben vanwege de bestaande "mannen cultuur" in de "top"? En dat er dus eigenlijk wel veel vrouwen naar die top willen, maar zich door die mannencultuur gehinderd zien?
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
reposteeltje

Bericht door reposteeltje »

Als je kijkt naar de structuur binnen een bedrijf kan het handig zijn om vrouwelijke leidinggevenden te hebben.
Bijvoorbeeld wanneer er behoorlijk wat vrouwen werken.

Wat ik me afvraag is wat de ervaring is van de mensen hier met vrouwelijke leidinggevenden?
Merkt men een verschil in kwaliteit of heeft men niet genoeg referentiekader om zich daarover een mening te vormen?
siger

Bericht door siger »

Sinds de jaren 80 (als ik me goed herinner) heb ik aanhoudend vrouwelijke chefs en managers gekend. Er is geen verschil natuurlijk, raar dat ik dit moet schrijven zelfs. Er is trouwens een natuurlijke inhaalbeweging aan de gang.

Ik ben tegen elke vorm van discriminatie, ook positieve. Dat maakt de hele categorie verdacht en geeft de indruk dat bekwaamheid niet zo belangrijk zou zijn. Elke plaats komt toe aan de meest geschikte kandidaat, zonder onderscheid van ras, sexe etc...
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

siger schreef: Elke plaats komt toe aan de meest geschikte kandidaat, zonder onderscheid van ras, sexe etc...
Ik neig hier ook naar....maar waarom zou nu juist de overheid hier maatregelen moeten nemen. Wat zien zij, wat de gewone burger niet 'ziet'. Ik vermoed dat de meeste vrouwen hier geen punt van maken.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
siger

Bericht door siger »

biemer schreef:
siger schreef: Elke plaats komt toe aan de meest geschikte kandidaat, zonder onderscheid van ras, sexe etc...
Ik neig hier ook naar....maar waarom zou nu juist de overheid hier maatregelen moeten nemen. Wat zien zij, wat de gewone burger niet 'ziet'. Ik vermoed dat de meeste vrouwen hier geen punt van maken.
Eens.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik vraag mij af welke specifieke voordelen vrouwen hebben, dat het het forceren van "Upward Mobility" de moeite waard zou maken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

reposteeltje schreef:
Wat ik me afvraag is wat de ervaring is van de mensen hier met vrouwelijke leidinggevenden?
Merkt men een verschil in kwaliteit of heeft men niet genoeg referentiekader om zich daarover een mening te vormen?
Een lastige vraag. Ik heb enkele vrouwelijke leidinggevenden gekend. En hier zaten slechte en goede tussen. Maar andersom heeft dit ook plaatsgevonden. Bij mannelijke leidinggevenden. Maar er zijn zoveel aspecten die een rol kunnen spelen. Dat het zelfs in een bedrijfstak kan variëren. Primair staan persoonlijke kwaliteiten voorop en dan maakt het niet uit of je man/vrouw bent. En als deze kwaliteiten goed passen binnen een bedrijfscultuur dan bestaat de kans dat de persoon uitgroeit tot een goede leidinggevende. Het is op voorhand geen garantie. Leidinggeven is onderhevig aan zoveel factoren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Gelukkig hebben we hier op het forum geen quota voor vrouwen in de leiding, want dan zou ik vast hebben getwijfeld of ik nu op geschiktheid gevraagd zou zijn als admin, of als vrouw. Nu is een topfunctie natuurlijk geheel iets anders, maar ik vraag mij af of ik dan niet hetzelfde gevoel zou hebben indien ik als vrouw weet dat men een bepaald percentage vrouwen zou moeten aannemen. Ik zou altijd en overal echt aangenomen willen worden omdat ik de beste kandidaat ben, en nooit en te nimmer omdat mijn vrouwzijn hierin meespeelt.

De PvdA heeft die regel bijvoorbeeld, de helft van de ministers moesten vrouwen zijn, nou, je ziet wat ervan komt. Vrouwzijn boven meest geschikt zijn leek mij hier toch wel duidelijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

Het maakt niet uit of het een kater of poes is als die maar muizen vangt.
reposteeltje

Bericht door reposteeltje »

@ Kitty,

Maar kun je je dan voorstellen dat je gekozen wordt voor een functie omdat je een vrouw bent?
Omdat de samenstelling van het team daardoor evenwichtiger wordt?
Dus, kan het zijn dat bepaalde wenselijke kwalitieten meer bij vrouwen voorkomen dan bij mannen en andersom?
En dat men daarom een voorkeur heeft?
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

Chinaman schreef:
Gayah schreef:Mits het een tijdelijke maatregel is zie ik er wel wat in,
Bedoel je daarmee te zeggen dat vrouwen dus hulp nodig hebben vanwege de bestaande "mannen cultuur" in de "top"? En dat er dus eigenlijk wel veel vrouwen naar die top willen, maar zich door die mannencultuur gehinderd zien?
Dat vrouwen DUS hulp nodig hebben is te algemeen gesteld, maar ALS uit onderzoek blijkt dat het een gunstig effect heeft dan ben ik er niet op tegen DAT vrouwen wat hulp krijgen. Het is natuurlijk te zot voor woorden als door een dergelijke maatregel bedrijven gedwongen worden om iemand op een bepaalde post te plaatsen terwijl daar een geschikter persoon voor handen is.

Maar het is natuurlijk wel nog steeds zo dat binnen bepaalde 'mannenclubjes' de leden mekaar de belangrijke baantjes toeschuiven en je daar als vrouw dus bijvoorbaat geen kans maakt, dat is ook een vorm van (verborgen!) discriminatie.

Blijkbaar (althans volgens Reding!) zijn in Noorwegen door een dergelijke tijdelijke maatregel reeds 45% van de topbaantjes door vrouwen bezet en heeft dat positieve gevolgen, en dan heb ik geen probleem om, ten behoeve van een emancipatieslag, bedrijven tijdelijk(!) te stimuleren om vrouwen op hoge posities te benoemen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Uit ervaring, weet ik dat vrouwen 'zakelijker' anders zijn dan mannen. D.w.z. vrouwen kijken meer naar kwaliteit en zijn rechter door zee. Mannen laten zich meer leiden door 'ouwe jongens krentenbrood'.
Een vrouw moet je ook in de ogen kijken als je er zaken mee wil doen. Ze kunnen ook 'krengen' zijn als je je niet aan afspraken houdt. Een goed voorbeeld vind ik Neelie Smit-Kroes. In mijn ogen had dit een goede premier voor NL kunnen zijn.

Maar goed, ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat een overheid een vrouwenquotum zou willen instellen.
Plaats reactie