Euh, nee. De beste twee (RHIC in Stanford, en LHC in Genève) zullen alleen maar meer kunnen zeggen over het standaardmodel. LHC werd speciaal gebouwd voor het ontdekken van het Higgs boson, het speculatieve deeltje dat alles massa geeft. (Eigenlijk is die zin volkomen fout, maar voor een lekendiscussie voldoet het wel.) Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid dat er iets anders uitkomt, maar daar gaat men niet van uit.Clemens schreef:Haha nee dat gaat niet lukken. Maar er is wel indirect bewijs te vinden voor stringtheorie in de huidige deeltjesversnellers (en zeker in de nieuwe die nu gebouwd wordt), namelijk de graviton. Wordt dit deeltje waargenomen dan is dat een enorm sterke aanwijzing voor de wetenschappelijke integriteit van de stringtheorie.
Gravitonen zijn afzonderlijk bij lange na niet te detecteren, laat staan te maken: er wordt wel gespeeld met zwaartekrachtsgolven bij het LIGO en aanverwante instituten, maar zelfs daar is nog niets uitgekomen. De gevoeligheid van het apparaat laat wat te wensen over als ik de artikelen zo zie, en ik meen me te herinneren dat men plannen had voor een super-LIGO die de detectielimieten met een factor 100 omlaag kan halen.
Even terug naar stringtheorie: stringtheorie is eigenlijk een verkeerd woord, want het verklaart nog niets zoals reguliere theorieën dat doen. Stringhypothese is beter. Ik zal overigens niet ontkennen dat het een hondsmoeilijk onderwerp is waar veel eerlijke wiskundigen zich mee bezig houden---maar de praktijk is toch echt altijd allesbepalend. En dat vergeet men nog wel eens.