Andere kijk op licht...

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

rudeonline

Bericht door rudeonline »

Een reactie op www.skepp.be

Een constante lichtsnelheid voor iedereen, ongeacht het referentiestelsel waarin de waarnemer zich bevindt, is moeilijk om zich voor te stellen.
De fout die telkens weer gemaakt wordt, is dat men toch wil blijven vasthouden aan een absoluut referentiestelsel. Er zijn een paar mogelijkheden om met van elkaar verschillende referentiestelsels te rekenen. Eén ervan staat uitstekend uitgelegd in: "Einstein voor beginners" van p. 136 t.e.m. p. 145.

Ik prefereer een andere omdat dit aansluit bij wat Rudeonline een tijdje terug, onder het onderwerp "licht staat stil", schreef:

rudeonline schreef:
tijd + ruimte = snelheid.
1sec + 300.000km = 300.000km/sec

300.000km/sec is dan de nieuwe eenheid.

Waarom is dit fout?
Omdat, zoals ik al heb gemeld, je vooreerst geen seconden en kilometers bij elkaar kunt optellen. Ten tweede is snelheid altijd afstand gedeeld door tijd (bv. 100km per uur).

Maar deze uitspraak van Rudeonline is begrijpelijk, want hij redeneert:
aangezien het licht een constante snelheid heeft van 300.000 km per seconde, zal het licht altijd na één seconde 300.000 km hebben afgelegd, dus is 1 s = 300.000 km. Het is inderdaad zo dat wetenschappers het handig vinden om een constante als een eenheid te beschouwen.
En wat is een eenheid? Precies wat het woord zegt: 1.
Aldus dacht men eraan om de waarde c (de lichtsnelheid) gelijk te maken aan 1 en we krijgen dan c = 1.
De afstand, die het licht dan aflegt in één seconde, geeft men een specifieke naam en dat heet dan een lichtseconde.
Geheel volgens de formule snelheid = afstand/tijd, wat we ook kunnen schrijven als snelheid maal tijd = afstand, krijgen we dan:

300.000 km per seconde X 1 seconde = 1 lichtseconde.

Vereenvoudigd (de seconden wegdelen) geeft dat:
300.000 km = 1 lichtseconde.

Dit is geen muggenzifterij. Het is van groot belang de zaken precies te formuleren zodat foute gevolgtrekkingen worden vermeden.
Kan c ook gewoon als 1 worden gezien?
FonsV
Diehard

Licht

Bericht door FonsV »

Is er ook een andere kijk op duisternis?
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Deze draad?
rudeonline

Zijn er ook mensen op dit forum die wel wat hebben toe te voegen?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Allang gedaan maar je wil geloof ik niet luisteren.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
FonsV
Diehard

Lichtsnelheid

Bericht door FonsV »

Dag Bad_religion,
Mediatheek.thinkquest.nl schreef:Stel een ruimteschip vliegt met een snelheid van 240.000 km/s door de ruimte, dat is 80% van de lichtsnelheid. De bestuurder heeft een speciale klok bij zich; namelijk een klok die met lichtpulsen werkt. Een lichtpuls wordt uitgezonden naar een spiegel die zich exact 0,3 meter naast de lichtbron bevindt. Dan wordt de puls weerkaatst en gaat weer terug en wordt dan opgevangen. De lichtpuls doet over 0,6 meter 2 nanoseconden. Maar als er door een waarnemer van buitenaf naar het ruimteschop wordt gekeken waarin zicht de lichtpulsenklok zichtbaar bevindt, dan ziet hij wat in de 2e animatie is weergegeven. Door de snelheid van het ruimteschip legt het licht een langere weg af als in de eerste animatie. Bij een snelheid van 80% van de lichtsnelheid is die afstand 1 meter (in plaats van 0,6 meter).
Volgens mij wordt hier een foutje gemaakt. De lichtpuls legt in het ruimteschip niet een kortere weg af dan door de waarnemer buiten het ruimteschip wordt gezien (als de proef überhaupt al uitvoerbaar is).
Als de lichtpuls de spiegel treft, bevindt deze laatste zich niet meer op de plaats waar hij zich bevond, toen de lichtpuls vertrok. Hetzelfde geldt voor de weg terug. De lichtpuls moet – bij wijze van spreken – ‘schuin oversteken’ en de kortste verbinding tussen twee punten is altijd nog de rechte lijn.

Stel je deze opstelling eens voor: in één en dezelfde rechte baan en op b.v. 30 m afstand van elkaar verwijderd razen met de snelheid van 80% van die van het licht achter elkaar aan: vooraan een spiegel en een achteraan een lichtpulsuitzender.

Vraag: Hoelang doet de lichtpuls erover om de spiegel te bereiken? Volgens mij a) 0,8 sec + b) 100 nanoseconden! Dat is dus a) de afstand die de spiegel heeft afgelegde vóór de lichtpuls aankomt + b) de afstand tussen de pulser en de spiegel. De terugweg zal navenant korter zijn. (Ik schat in dat de verlenging op de heenweg wordt teniet gedaan door de verkorting van de terugweg van de puls.)

Licht, op weg naar een zich verwijderend voorwerp, heeft - volgens mij - een langere weg af te leggen dan licht op weg naar een naderend of stilstaand voorwerp. Licht legt een kortere weg sneller (in minder tijd) af dan een langere weg, juist omdat de lichtsnelheid altijd hetzelfde is: ± 300.000 KM/sec.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
rudeonline

rudeonline schreef:
Ragnarok schreef:
rudeonline schreef:Iemand op www.fok.nl schreef dit, het is de bestaande formule van tijdsdilatie en bewijst mijn inziens eigenlijk dat licht stilstaat.
ik heb de thread niet gelezen, maar wil ff opmerken dat in het referentie-frame van het foton (of een ander deeltje dat met de lichtsnelheid beweegt) alle afstanden 0 zijn en de tijd stilstaat. Is dat wat je bedoelt?
Inderdaad. En ik kan het nog bewijzen ook dat licht geen enkelle mm ruimte aflegt. Misschien niet direct voor te stellen, maar het bewijs heb ik.
Ik doe maar gewoon een poging waarmee ik denk dat je je afgelegde weg door het heelal kunt bepalen. Ik zal geen ander topic verstoren met mijn eigen ideeen.

We wisten al dat waarnemers verschillende tijden op hun klok kunnen meten. Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft. We kunnen nu een test doen die zo simpel is dat je het niet gaat geloven. Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb..

1 persoon blijft achter op aarde terwijl een tweede een ruimtereis gaat maken.
Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.

Ze spreken het volgende af..

Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?
Wat verteld de touwlengte elkaar over de afgelegde weg t.o.v elkaar?
Dit was een vraag van mij die nog open stond. Dit heeft te maken met het wiskundig bewijzen van mijn theorie.
Plaats reactie