hahahaha, ik vindt de stelling van GayaH heel sterk, maar nog sterker vind ik dat siger het daar niet mee eens is, dit kan een leuk duel worden. Een materialist die uit de kast komt, nee..... foute woorden een materialist die een entiteit bedenkt die de materie de baas is, namelijk de wil. Ik heb het aangevinkt dus ik kan deze discussie op de voet volgen, please continue.Ik ben materialist en heb een vrije wil. En ik ben lang niet de enige.Het materialisme en een vrije wil zijn strijdig met elkaar.
De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?
Moderator: Moderators
Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?
Beste siger,
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
siger schreef:Ik ben materialist en heb een vrije wil. En ik ben lang niet de enige.GayaH schreef:Het materialisme en een vrije wil zijn strijdig met elkaar.
Is het belangrijk voor je, dat je een vrije wil hebt? Hoe belangrijk?
Hoe verklaar jij jouw vrije wil vanuit het materialisme?
*
Voor mij is mijn vrije wil heel belangrijk en heeft zeker met de essentie van mijn bestaan te maken.
Sterker nog, als ik mijn (illusie van?) de vrije wil voorgoed kwijt zou raken zonder uitzicht op herstel,
dan wil ik niet meer verder leven, dan wil ik liever dood zijn!
*
Ga zelf eens te rade bij Heeck. Ik kan heus wel zelf antwoorden hoor!Ali schreef:Ga eens te rade bij Heeck.siger schreef:Wat zou daar mis mee zijn?GayaH schreef:Of ben jij een materialist die gelooft in de vrije wil?
Evengoed bedankt voor je steun lieverd ...
... kom je me dalik ook helpen als ze me in 'de sandwich' nemen?
Overigens: ik vind het niet erg om in 'de sandwich' genomen te worden hoor...
Ik houd van sandwich en ook om genomen te worden en
bovendien ben ik zelf een soort van sand-wich.
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Nee, om een autonoom individu te zijn hoef je geen dualist te zijn.Ali schreef:Val je dan toch door je eigen mand als dualist?Jagang schreef:Nee, voorplanting is slechts dat wat gebruikelijk is. Meer niet.Fishhook schreef: Jezelf voortplanten is evolutionair gezien de zin van het bestaan.
Evolutie heeft geen "zin".
Mijn "zin" bepaal ik zelf wel.
Daar ben ik veel beter in dan mijn genen.The selfish gene?
Het gedrag van mensen is niet tot in detail 1 op 1 door de genen ingegeven.
Mijn genen rusten me uit me een voortplantingsdrang, maar ik kan er voor kiezen dat dat niet de gevolgen gaat hebben die die drang normaliter zou hebben: Kinderen.
Dieren hebben die keuze in de regel niet, want ze paren gewoon omdat ze het lekker vinden, of omdat ze het "moeten", zonder het besef vooraf dat daar later kinderen uit voortkomen.
Ik zie niet in waarom dat aan dualisme gekoppeld zou moeten worden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
"Energie in een levensvorm" zegt volgens mij al genoeg.karin schreef:Laten we eerst eens afwachten wat jo12ver verstaat onder energie in deze. Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat jo12ver het niet heeft over de natuurkundige definitie van energie en het is dan voorbarig om er van alles over te zeggen.Jagang schreef:Energie gaat in een gesloten systeem niet verloren, maar ik denk dat jij energie wat verkeerd beoordeelt, als zou er een losse geest moeten zijn om te kunnen spreken van "energie".jo12ver schreef: of aanvaard je het bewijs dat energie niet vegaat.
wij zijn energie in een levensvorm.
De suggestie van een scheiding tussen energie en levensvorm is hier al gemaakt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Die vraag houdt me dan ook niet bijzonder bezig.Fishhook schreef:Als niemand zich meer voorplant hoeven we ons ook niets meer af te vragen. Ook niet wat de zin van leven is.
Ik zie geen zin in het leven, maar máák grotendeels zin in mijn leven, vaak zoals me dat uitkomt.
Een intrinsieke alomvattende "zin van het leven" zie ik dan ook niet, met of zonder voortplanting.
Henry Ford
Henry Ford
GayaH schreef:Het materialisme en een vrije wil zijn strijdig met elkaar.
De wetenschap is daar nog niet uit, jullie blijkbaar wel, ik ben benieuwd naar jullie argumenten.Siger schreef:Ik ben materialist en heb een vrije wil. En ik ben lang niet de enige.
PS: Zit je nog droog Siger?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dat mag volgens mij aan dualisme gekoppeld worden omdat hetgeen je beschrijft voortvloeitJagang schreef:<< >>
Mijn genen rusten me uit me een voortplantingsdrang, maar ik kan er voor kiezen
dat dat niet de gevolgen gaat hebben die die drang normaliter zou hebben: Kinderen.
Dieren hebben die keuze in de regel niet, want ze paren gewoon omdat ze het lekker vinden,
of omdat ze het "moeten", zonder het besef vooraf dat daar later kinderen uit voortkomen.
Ik zie niet in waarom dat aan dualisme gekoppeld zou moeten worden.
uit het verschil tussen jou als mens en (andere?) dieren:
jouw menselijk bewustzijn.
Als jouw menselijk bewustzijn een 1 op 1 voortvloeisel is uit de materie,
dan is jouw bewering:
- "Mijn "zin" bepaal ik zelf wel."
Tenzij je (in enige mate) openstaat voor beïnvloeding van materie door jouw menselijk bewustzijn?
Maar dat mag dan toch ook met recht aan dualisme gekoppeld worden?
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Kan je dan uitleggen hoe dualisme niet in strijd zou zijn met de vrije wil?GayaH schreef:*
Het materialisme en een vrije wil zijn strijdig met elkaar.
Overigens vind ik dit vraagstuk niet echt belangrijk.
Als er geen vrije wil bestaat, volstaat de illusie.
Het is mij om het even.
Laatst gewijzigd door Jagang op 07 jan 2011 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Henry Ford
De denkfout die jij maakt is dat de wil de materie de baas zou zijn.Thor schreef:Een materialist die uit de kast komt, nee..... foute woorden een materialist die een entiteit bedenkt die de materie de baas is, namelijk de wil.
Zolang gaven als telekinese niet zijn aangetoond, lijkt me dat een nogal onzinnige vooronderstelling.
Hooguit zou je kunnen stellen dat we geregeld in staat zijn om met ons lichaam materie te manipuleren.
Henry Ford
Henry Ford
Een verschil in bewustzijn is geen argument voor dualisme, want waar ligt dan de grens, aangezien er onder dieren ook nog tal van bewustzijnsniveau's zijn, en hun gedrag derhalve in verschillende mate wordt beinvloed door hun genen.GayaH schreef:Dat mag volgens mij aan dualisme gekoppeld worden omdat hetgeen je beschrijft voortvloeit
uit het verschil tussen jou als mens en (andere?) dieren:
jouw menselijk bewustzijn.
Het verschil tussen de mens en andere dieren is alleen wat groter dan tussen dieren onderling.
Alhoewel: Tussen de Chimpansee en de vlieg zit toch ook nog een behoorlijk gat.
Nee hoor.Als jouw menselijk bewustzijn een 1 op 1 voortvloeisel is uit de materie,
dan is jouw bewering:
per definitie onjuist.
- "Mijn "zin" bepaal ik zelf wel."
Het bewustzijn is gewoon een produkt van energie-omzetting, los van de mate waarin het aanwezig is.
Het is slechts de veelheid aan verbindingen in het brein die de mens meer dan andere dieren autonoom maakt ten opzichte van de directe omgeving.
De materie kan alleen in sommige gevallen beïnvloed worden door het bewustzijn, met tussenkomst van mijn lichaam. Sommige zaken kan ik daarmee manipuleren en naar mijn hand zetten, en andere weer niet.Tenzij je (in enige mate) openstaat voor beïnvloeding van materie door jouw menselijk bewustzijn?
Maar dat mag dan toch ook met recht aan dualisme gekoppeld worden?
*
Misschien moet het brgrip "vrije wil" wel genuanceerd worden.
Het debat wordt immers altijd gevoerd over het wel of niet bestaan ervan, maar nooit over de mate waarin het al dan niet aanwezig is.
Henry Ford
Henry Ford
Nuchter antwoord!Jagang schreef:Als er geen vrije wil bestaat, volstaat de illusie.
Het is mij om het even.
-
siger
Merlin Donald heeft heel mooi beschreven hoe diersoorten door de evolutie klaargestoomd worden om keuzes te maken. Een apparaat kan vandaag zelfs zo gemaakt worden dat het keuzes maakt. En last but not least: ik zie mezelf en anderen alle dagen keuzes maken, en ik heb nooit wat gemerkt van een ziel. Er is alleen maar een probleem met de negentiende eeuwse mechanistische visie op materialisme (het cosmisch biljard.) Zie ook:Fishhook schreef:De wetenschap is daar nog niet uit, jullie blijkbaar wel, ik ben benieuwd naar jullie argumenten.Siger schreef:Ik ben materialist en heb een vrije wil. En ik ben lang niet de enige.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neural_Darwinism
http://en.wikipedia.org/wiki/Developmen ... ems_theory
Ja hoor. De Maas zou al zo'n 100 meter moeten stijgen...Fishhook schreef:PS: Zit je nog droog Siger?
Ja, ik zie ook wel dat mijn hersens keuzes maken, de vraag is of dit gebeurt door onze 'vrije' wil, of dat dit alleen maar zo lijkt?siger schreef:Merlin Donald heeft heel mooi beschreven hoe diersoorten door de evolutie klaargestoomd worden om keuzes te maken. Een apparaat kan vandaag zelfs zo gemaakt worden dat het keuzes maakt. En last but not least: ik zie mezelf en anderen alle dagen keuzes maken, en ik heb nooit wat gemerkt van een ziel. Er is alleen maar een probleem met de negentiende eeuwse mechanistische visie op materialisme (het cosmisch biljard.) Zie ook:Fishhook schreef:De wetenschap is daar nog niet uit, jullie blijkbaar wel, ik ben benieuwd naar jullie argumenten.Siger schreef:Ik ben materialist en heb een vrije wil. En ik ben lang niet de enige.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neural_Darwinism
http://en.wikipedia.org/wiki/Developmen ... ems_theory
Dus besturen onze hersenen onze vrij wil, of onze vrije wil onze hersenen? Wie is er de baas?
Fishhook schreef:PS: Zit je nog droog Siger?
Mooi.siger schreef:Ja hoor. De Maas zou al zo'n 100 meter moeten stijgen...
-
siger
Vrije wil is "bewust kiezen" ("conscious will".) Dat is iets wat onze hersenen doen, het is een (niet de enige) functie van onze hersenen.Fishhook schreef:Dus besturen onze hersenen onze vrij wil, of onze vrije wil onze hersenen? Wie is er de baas?
In mijn opvatting sturen onze hersenen onze akties, maar bestaat er niets (buiten onze fysische hersenen) wat onze hersenen zou kunnen besturen.
Nu ja, ze worden natuurlijk wel beïnvloed door oa de input die we ontvangen, al is "bestuurd" wellicht een groot woord.siger schreef:Vrije wil is "bewust kiezen" ("conscious will".) Dat is iets wat onze hersenen doen, het is een (niet de enige) functie van onze hersenen.Fishhook schreef:Dus besturen onze hersenen onze vrij wil, of onze vrije wil onze hersenen? Wie is er de baas?
In mijn opvatting sturen onze hersenen onze akties, maar bestaat er niets (buiten onze fysische hersenen) wat onze hersenen zou kunnen besturen.
Het mag geen geheim heten dat het brein van iemand die bijv. een zintuig moet missen de eigen functie's anders indeelt dan een brein dat "netjes" is teruggekoppeld aan alle zintuigen.
In die zin is er natuurlijk wel sprake van een wisselwerking tussen brein en omgeving.
Want als alles daadwerkelijk fysisch is, zoals jij en ik daar van overtuigd zijn, dan houden de processen in onze breinen zichzelf natuurlijk niet slechts aan de eigen haren overeind. Iets dat bij aftakeling en beschadigingen goed zichtbaar wordt.
De vrije wil als "uncaused cause" zie ik niet zo zitten.
Vandaar dat ik ook pleit voor nuanceringen, en niet voor een aan/uit debat inzake de vrije wil.
Dat een absoluut vrije wil niet bestaat, is iets dat me iig vrij evident lijkt.
Laatst gewijzigd door Jagang op 07 jan 2011 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Henry Ford