Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roald
Banned

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Roald »

Fishhook schreef:
Roald schreef: Vind je het niet-bestaan van God ook iets geweldigs?
Wat een rare vraag? Waarom zou ik iets vinden van iets dat niet bestaat?
Waarom een rare vraag? Je stelt toch dat het eventuele bestaan van God geweldig zou zijn. Die uitspraak zegt ook iets over jouw gevoel over je geloof dat God niet bestaat. Misschien zou je je eenzaam kunnen voelen zonder een schepper, dus over iets dat niet bestaat. Of misschien vind je het juist prettig dat er geen alwetend iemand is die alles van jou weet en al jou gedachten kent. Misschien vind je het nog veel geweldiger dat God niet bestaat dan dat je het geweldig zou vinden als Hij wel zou bestaan. En het concept van God (dus even los van het feit of Hij al dan niet bestaat) bestaat wel, anders zouden we er niet over kunnen praten met z'n allen. Een terechte vraag aan jou zou toch ook kunnen zijn: hoe vind je het dat kabouters niet bestaan?

Roald schreef: Maar waarom moet volgens jou iemand die gelooft in het bestaan van God met bewijzen komen en waarom hoeft iemand die gelooft in het niet-bestaan van God niet met bewijzen te komen? Beiden geloven immers ergens in.
Fishhook schreef: Daar zit je toch fout, atheisme is juist het niet geloven in God. A=niet theist=gelovige in God.
Jij stelt onterecht "geloven" en "bestaan" op een lijn. Wees eerlijk, niet geloven in het bestaan van God is gelijk aan het geloven in het niet-bestaan van God. Je wil dit niet onderkennen, omdat daarmee de redenering onderuit wordt gehaald dat alleen gelovigen met wetenschappelijke bewijzen moeten komen en ongelovigen niet.
Fishhook schreef: Als ik tegen jou zou zeggen dat er een roze theepot rond de planeet Mars draait, zou jij je dan geroepen voelen om het tegendeel te bewijzen.
Ja, waarom niet? Ik zou het overigens nog wetenschappelijk kunnen bewijzen ook dat het niet waar is! Tenzij het gaat om een bovennatuurlijke theepot natuurlijk, maar ik zou dan wel aannemelijk kunnen maken dat het niet waar is.
Fishhook schreef: Ik eis niets Roald, pas als iemand mij komt vertellen dat God bestaat (welke God dan), dan is het minste wat hij kan doen die claim aannemlijk te maken.
Dat klinkt redelijk van je. Veel ongelovigen eisen echter van gelovigen dat zij hun claim wetenschappelijk moeten bewijzen. Daarbij meten ze met twee maten, omdat ze hun geloof van het niet-bestaan van God niet wetenschappelijk hoeven te bewijzen. Ze kunnen alleen maar wetenschappelijk bewijzen (althans dat denken ze) dat er een bijvoorbeeld oerknal heeft plaatsgevonden. Maar dat zegt nog niets over het wetenschappelijke bewijs van het niet-bestaan van God.
Fishhook schreef: Verder vind ik dat je het paard achter de wagen spant, als het OT op mythische verhalen is gebaseerd waarom dan nog over de 'waarheid' van de bijbel/koran praten.
Wie zegt dat ik over de "waarheid van de bijbel/koran wil praten? Misschien in een later stadium, nu nog niet.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Roald
Banned

Re: Tien tegen één

Bericht door Roald »

Jagang schreef:
Roald schreef:Dit is een eenzijdige belichting. Ik heb hier en daar goed gelezen op freethinker en ik kom ook veel ongelovigen tegen die kringredeneringen, voorwaardelijke stellingen, ervaringswaarheden, etc. gebruiken tegen religie.
Dat kan. Maar waarom zou een willekeurige poster zich hiervoor moeten excuseren?
Ik ben blij dat je het toegeeft. Ik heb niet gevraagd dat een willekeurige poster (dus ongelovigen en gelovigen) zich moet excuseren voor kringredeneringen e.d. Dus ik weet niet waarom je mij deze vraag stelt. Ik stel alleen maar dat veel ongelovigen kringredeneren e.d. van gelovigen belachelijk maken, terwijl ze zelf ook kringredeneringen toepassen.

Op je overige punten hoop ik morgen in te kunnen gaan. Het is mij nu te laat.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Jagang
Ontoombaar

Re: Tien tegen één

Bericht door Jagang »

Roald schreef:Ik ben blij dat je het toegeeft.
Voor alle duidelijkheid: Ik zeg niet dat ik me daar aan schuldig heb gemaakt, maar er zullen heus ook atheïsten zijn die drogredeneringen gebruiken.

Het zijn soms net mensen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Roald schreef:Wees eerlijk, niet geloven in het bestaan van God is gelijk aan het geloven in het niet-bestaan van God.
Atheïsme is vooral een reactieve posisitie, en het is net zo min een geloof als dat niet-voetballen een sport is.
Ik heb gewoon geen positieve redenen om in een god te geloven, al kan ik wel aantonen dat er logisch mankerende godsbeelden bestaan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Roald schreef:Ik probeer jullie de onredelijkheid hiervan in te laten zien. Als jij van mij eist dat ik eerst maar eens wetenschappelijk moet bewijzen dat God bestaat, welnu dat kan ik niet. Maar jij kunt ook niet wetenschappelijk bewijzen dat God niet bestaat.
Roald, je begrijpt blijkbaar nog steeds niet dat de taak om te bewijzen dat iets bestaat ligt bij degene die beweert dat het bestaat. Niet omgekeerd.

Heb je het argument van Russells theepot begrepen? Als ik zeg dat een onzichtbare roze eenhoorn is, dan zal jij dat waarschijnlijk absurd vinden en ben je geneigd te geloven dat die niet daadwerkelijk bestaat. Nu ga ik tegen jou zeggen dat jij maar eens moet bewijzen dat die niet bestaat. Dat kun je niet.

Het argument van Russells theepot is bedoeld om te laten zien dat de vraag "Bewijs maar eens dat X niet bestaat" (waarbij je voor X mag invullen wat je wilt, bijvoorbeeld God of de onzichtbare roze eenhoorn) een onlogische vraag is. Want je kunt namelijk nooit bewijzen dat X niet bestaat.

Zolang er geen bewijs is, zal jij geen reden hebben om te geloven dat de onzichtbare roze eenhoorn bestaat.

Zolang er geen bewijs is, zal ik geen reden hebben om te geloven dat God bestaat.

Zie je de overeenkomst in deze zinnen?

Zoals je ziet in de reacties, claimen mensen hier helemaal niet dat God bestaat. Ze claimen namelijk helemaal niets; de enige die wat claimt ben jij, jij claimt namelijk dat God bestaat. Dat moet je dan maar eens aantonen. En ik heb niet gezegd dat dat met 100% absoluut zeker bewijs moet; maar je zult wel met iets overtuigends moeten komen, iets dat we kunnen meten en wat onafhankelijk gecontroleerd kan worden.

(Nog iets: Kijk eens goed op het toetsenbord waar de s en de p zitten. Mijn naam is Jasper, niet Japser).
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jasper schreef:(Nog iets: Kijk eens goed op het toetsenbord waar de s en de p zitten. Mijn naam is Jasper, niet Japser).
:lol:
Henry Ford
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Jagang schreef: Atheïsme is vooral een reactieve posisitie, en het is net zo min een geloof als dat niet-voetballen een sport is
Ok, dan is mijn geloof ook gewoon een reactieve positie. Bewijs jij maar eens, dus wetenschappelijk, dat ik ongelijk heb. Je schrijft hier over een positie. Maar we hebben het hier niet over een positiebepaling Jagan. We spreken hier over het onredelijke van de redenering dat het atheisme reactief mag zijn (geen bewijs opleveren) en geloven in het bestaan van God niet reactief mag zijn (dus wel met bewijzen moeten komen). We moeten accepteren dat het niet-waarneembare niet wetenschappelijk bewijsbaar is, maar wel dat je het niet-waarneembare wel of niet aannemelijk kan maken. Een andere atheist schreef dit zojuist ook: "het atheisme is net zo min een geloof als het niet verzamelen van postzegels een hobby is"

Ja maar wat willen jullie daar nu mee zeggen? Het is gewoon simplistisch spelen met woorden om te kunnen ontkennen dat jullie ongeloof een geloof is. En dat heb je als onderbouwing nodig om vol te kunnen houden dat gelovigen met bewijzen moeten komen, en gelovigen niet. Maar iets dat niet waarneembaar is, kan uiteindelijk niemand bewijzen. Wij kunnen alleen maar het waarneembare bewijzen, en zelfs het waarneembare wordt door ons mensen waargenomen, misschien is het wel een illusie? Dus moet je gaan praten over de redelijkheid, juridisch-historische argumenten en ervaringswaarheden, ja zelfs over menselijke gevoelens, dus aannemelijkheden. Maar niet over bewijzen!

Maar jullie ongelovigen doen neerbuigend over het argument van de menselijke gevoelens van gelovigen in het ervaren van God (ervaringswaarheid) terwijl je de menselijke gevoelens van jezelf (namelijk het niet eens zijn met de gruwelverhalen in het OT) als valide rationeel argument naar voren doet laten komen. Maar in beide gevallen gaat het om ervaringswaarheid.

Terug naar het niet voetballen dat geen sport is en het niet verzamelen van postzegels dat geen hobby is. Sport en hobby staan hier voor "ongeloof", niet verzamelen van postzegels en niet voetballen staan hier voor "niet-bestaan". Stel dat ik wel aan voetbal doe en dat ik wel postzegels spaar. Bij mij staan sport en hobby dan voor "geloof", en voetballen en verzamelen van postzegels staat dan voor "bestaan". Waarom zou ik dan het bestaan van voetbal en postzegelverzameling moeten bewijzen, terwijl jij het niet-bestaan van voetbal en postzegelverzameling niet zou hoeven te bewijzen, als wij hierover in discussie zijn. Snap je nu hoe volslagen dwaas zulke redeneringen zijn? In dit geval zou ik wetenschapplijk het bewijs kunnen leveren dat zowel voetbal als postzegelverzameling bestaan en ik zou gelijk krijgen. Maar als het gaat om een niet-waarneembare God, kunnen zowel de gelovige als de ongelovige hier geen wetenschappelijk bewijs voor leveren.

Als jullie ongelovigen toegeven dat voor het bestaan en niet-bestaan van God geen wetenschappelijk bewijs geleverd kan worden. Dan praten we dus niet meer over bewijzen, maar over aannemelijkheden, en dat is een totaal ander terrein. Want bestaan en niet-bestaan kan alleen maar bewezen worden onder de voorwaarde van waarneembaar. Maar toch stellen jullie ongelovigen dat het aan ons is om te bewijzen, en niet aan jullie, terwijl jullie zelf toegeven dat beide stellingen (van zowel het bestaan van God of het niet-bestaan van God) niet bewijsbaar zijn. Een ongelovige weet dat het niet-bestaan van God niet bewijsbaar is, en hij weet dat het bestaan van God dat ook niet is. Maar toch stelt de ongelovige "vanuit zijn gemakkelijke luie stoel" - zoals het hier door sommige ongelovigen wordt verwoord - is het is aan de gelovige om een bewijs te leveren. En iedereen kan bedenken dat er geen bewijs geleverd kan worden omdat het niet wetenschappelijk waarneembaar is. En daarom heeft de ongelovige gelijk. Inderdaad is dat lekker en makkelijk de overwinning behalen vanuit de luie stoel! Zo kan ik het ook, middels meten met twee maten, op een gemakkelijke manier mezelf tot winnaar uitroepen van het debat.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik dacht dat het te laat was voor een lange reactie.
je had die energie ook in mijn vorige post kunnen stoppen, waar ik een aantal aardige voorbeelden gaf van de falsifiëring van bepaalde godsdienstige claims.
Henry Ford
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Jagang schreef:Ik dacht dat het te laat was voor een lange reactie.
je had die energie ook in mijn vorige post kunnen stoppen, waar ik een aantal aardige voorbeelden gaf van de falsifiëring van bepaalde godsdienstige claims.
Mag een mens zich niet bedenken? Geduld, ik kom echt wel op jouw reacties terug.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Roald schreef:Mag een mens zich niet bedenken? Geduld, ik kom echt wel op jouw reacties terug.
Dat wacht ik dan eerst even af, als je het niet erg vindt.
Henry Ford
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Welkom Roald.

Ik wil je niet overladen met vragen, dus die stel ik niet.
Sta me echter toe te constateren dat er door jou en anderen in herhaling wordt gevallen.
Jij hebt je argumenten gegeven betreffende 'het heikele punt' van de bewijslast,
je tegenstrevers ook. Het punt is dat diegenen, waaronder ik, die het niet eens met je zijn,
er op vertrouwen dat woorden voor zichzelf spreken. Dat logica of illogica uit iemands
woorden kan worden afgeleid, ofwel, dat er begrijpend word gelezen.

Ik zal dus niet mijn medestanders herhalen in de hoop dat het logische kwartje dan misschien
wel zal vallen. Ik neem aan dat je vooralsnog niet vatbaar bent voor overduidelijke logica.
Je hebt het wiel heruitgevonden trouwens met je proberen de bewijslast om te draaien.
Deze discussie heeft, ook op dit forum, al vele malen plaats gevonden..

Je zult, om te beginnen, toch wel toegeven dat je idee van de atheïst die claimt dat god niet bestaat
berust op een misvatting jouwerzijds. Ik behoor niet tot die categorie "atheïsten" in ieder geval
en ik spreek uit ervaring op dit forum wanneer ik zeg dat je dit soort atheïsten
hier zelden of nooit zult aantreffen (waarmee ik toch al weer het eerder door anderen in dit topic geschrevene herhaal).

Je praat als het ware met een door jezelf gefabriceerde stropop, om die zo in de fik te kunnen steken,
in plaats van met echte mensen met legitieme argumenten. Dit is een klassieke drogreden. Het stropopargument. Ik raad iedereen aan, voor zover hiermee onbekend, om het begrip drogreden op te zoeken op wiki.

Maar kom Roald, niet getreurd, we weten inmiddels dat je gelooft in de christelijke god
en dat verklaart een hoop.
Er is genoeg logisch en circumstantial evidence om jouw god te falcificeren,
zoals Epicurus bijvoorbeeld (lees terug).
Je hebt zelf al te kennen gegeven dat je het bestaan van god niet kunt bewijzen,
dus zeg ik: 1-0 voor Epicurus en de atheïsten.

Nu jij. Van Aquino bijvoorbeeld.

M.vr.gr.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Roald schreef:Waarom een rare vraag? Je stelt toch dat het eventuele bestaan van God geweldig zou zijn. Die uitspraak zegt ook iets over jouw gevoel over je geloof dat God niet bestaat. Misschien zou je je eenzaam kunnen voelen zonder een schepper, dus over iets dat niet bestaat. Of misschien vind je het juist prettig dat er geen alwetend iemand is die alles van jou weet en al jou gedachten kent. Misschien vind je het nog veel geweldiger dat God niet bestaat dan dat je het geweldig zou vinden als Hij wel zou bestaan. En het concept van God (dus even los van het feit of Hij al dan niet bestaat) bestaat wel, anders zouden we er niet over kunnen praten met z'n allen. Een terechte vraag aan jou zou toch ook kunnen zijn: hoe vind je het dat kabouters niet bestaan?
Mijn post terug lezend denk ik dat ik mij niet erg duidelijk uitdrukte. Dat het iets bijzonders/bovennatuurlijks zou zijn, iemand die wonderen deed.
Meer zat er niet achter. Ik heb er geen gevoel bij dat hij niet bestaat, anderen begrijp ik hebben dat gevoel wel.
Ik ben tot achter in de twintig een overtuigd christen geweest tot ik eens buiten mijn sociale omgeving ging kijken, en boeken lezen over geologie en biologie.
Toen brak het besef door dat ik gemanipuleerd was, geindoctrineerd.
Het koste jaren om er af te komen, eerst was ik kwaad toen onverschillig, nu overtuigd atheist.

Voor de rest zou ik alleen maar in herhaling vallen.

We weten elkaars standpunt lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Fish op 09 jan 2011 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De rommel in de prullenbak geworpen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Jammer.
Ik vond mijn link naar de site van Logates en het artikel Bewijslast, feiten en holle frases toch wel zinvol en geen rommel en goed passend bij de titel van deze draad. Maar misschien denken anderen daar anders over, ik hoor het graag, daarom mijn brutaliteit de link nogmaals te plaatsen.

Mijn voorstel af te spreken de logica als richtlijn in de discussies te gebruiken en niet de vrije gedachtenvluchten, leek me ook wel zinvol. Maar daar kunnen anderen anders over denken,

Een persiflage op de discussietrant van gelovigen, waarbij ik god verving door kabouter was misschien wel wat te veel.
Laatst gewijzigd door Vilaine op 09 jan 2011 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Vilaine schreef:Jammer.
Het is mogelijk dat door het puinruimen er een posting teveel is meegenomen, waarvoor excuus.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie