Blackadder schreef:vegan-revolution schreef:Blackadder schreef:Ja, want ook dat veevoer is grotendeels voor varkens die weer geëxporteerd worden en niet hier worden opgegeten.  Voor onszelf kunnen we met heel wat minder varkens toe, nog afgezien dat we ook minder vlees kunnen eten, het ging om de vraag of we zelfvoorzienend kunnen zijn.
OK. Maar die potentiële zelfvoorzienendheid is hiermee nog niet met cijfers aangetoond. Hoeveel gemiddelde Nederlanders kunnen we potentieel volgens jou van voldoende voeding voorzien met puur Nederlandse voeding (dus waarin geen buitenlandse afhankelijkheid zit) als we die Nederlandse voeding uitsluitend voor Nederlanders gebruiken?

Helaas  moet ik je een antwoord schuldig blijven, ik heb geen idee omdat alle cijfers op de huidige globale situatie gebaseerd zijn.

En daarmee komt jouw bewering 
Blackadder schreef:[theoretisch kunnen we gemakkelijk ons eigen voedsel produceren, + nog een heleboel overhouden.

dus op drijfzand te staan.
Globale analyses laten zien dat als we ons overal ter wereld gemiddeld willen gaan voeden als de gemiddelde westerling, dat dan de aarde te klein is. Zolang de wereldbevolking nog stijgt (en hopelijk komt daar ooit een kentering in) zul je dus naar dat voedingspatroon moeten kijken. Voedselverspilling tegengaan levert maar een zeer marginaal voordeel op ten opzichte van het afschaffen van de veeteelt, zoals ik met mijn bijdragen 
hier en 
hier al eens had aangetoond.
Blackadder schreef:Buitenlandse afhankelijkheid zal er altijd zijn, die hadden de Romeinen al.  Ik vind dat we bij deze inschattingen wel van een minimale noodzakelijke afhankelijk kunnen uitgaan, omdat het ene land nu eenmaal grondstof A heeft en het andere land niet.
En hier doe je er zelfs nog een schepje bovenop om je eigen bewering over zelfvoorzienendheid te ontkrachten.
Blackadder schreef:Tenslotte is de vraag, wat verstaan we onder 'voldoende voeding'?
Wat mij betreft zou daarbij het enige criterium moeten zijn dat de voedselvoorziening zodanig is dat er niemand aan een kwaal of een ziekte tengevolge van een gebrek in de voeding hoeft te lijden.