sarnian schreef:Ons zonnestelsel zelf heeft nog slechts enkele miljarden jaren te gaan, en vandaag werd mij verteld dat leven op aarde nog minder in het vooruitzicht heeft door allerlei andere - lokale - oorzaken.
De zon heeft een levensduur van ongeveer 10 miljard jaar. Dus met 4,6 miljard jaar is de zon nu al zo ongeveer op de helft van haar bestaan. Zoals in alle sterren wordt in de zon waterstof door kernfusieprocessen langzaam omgezet in helium. De samenstelling van de zon verandert dus heel langzaam, van voornamelijk waterstof (H) naar voornamelijk helium (He). Uiteindelijk, als al het waterstof is opgebruikt, dan gaat de zon helium fuseren tot zwaardere elementen (lithium, beryllium, koolstof enz.). De zon wordt dan een rode reuzenster, en uiteindelijk zal zij veranderen in een witte dwerg.
De zon wordt heel langzaam ook steeds heter, ik heb wel eens gelezen dat over een miljard jaar de zon zoveel heter zal zijn geworden dat de gemiddelde temperatuur op aarde dan zal oplopen tot 70 graden. Daardoor beginnen de oceanen te verdampen en verandert de aarde in een soort Venus, waar het heel erg heet en heel erg droog is (een groot deel van het water in de oceanen zal ontsnappen in de ruimte). De omstandigheden zijn dus over een miljard jaar niet meer erg geschikt voor leven. Misschien houden bacteriën het nog een hele tijd uit, maar alle dieren en planten zullen dan uitsterven.
Dat betekent dus dat het leven op aarde zijn langste periode al heeft gehad - het bestaat al ongeveer 3,5 miljard jaar, en we hebben nog ongeveer 1 miljard jaar te gaan voordat hier niets meer kan leven. Nu is een
miljard jaar wel een woord wat makkelijk gezegd is, maar het is wel een tijdsspanne die elk voorstellingsvermogen te boven gaat. We hoeven ons geen zorgen te maken...
marie-louise schreef:Ons zonnestelsel is al zo groot... En dan ons melkwegstelsel... Onvoorstelbaar.
Hoe groot het is gaat inderdaad elk voorstellingsvermogen te boven. Ik heb er al eens iets over geschreven hier op Freethinker, maar ik kan het niet zo snel terugvinden.
Denk eens aan hoe ver weg bijvoorbeeld Pluto is. De ruimtesonde
New Horizons is gelanceerd op 19 januari 2006 en zal pas in juli 2015 langs Pluto komen. En dat ding vliegt op dit moment met een enorme snelheid, meer dan 15 kilometer per seconde, van ons af riching Pluto. Kun je je voorstellen dat je dat ding langs zou zien gaan? ZOEFFFF!! Elke seconde 15 kilometer verder. En met die snelheid moet je dus meer dan 9 jaar reizen om bij Pluto te komen.
En dat is nog lang niet wat we de rand van ons zonnestelsel noemen. Pas geleden werd bekend gemaakt dat de Voyager 1, gelanceerd in 1977, nu zo ver weg is dat 'ie buiten de invloedssfeer van de zon is gekomen - na ruim 33 jaar door de ruimte te hebben gereisd.
Maar die reis van 33 jaar stelt nog helemaal niets voor. Volgens
Wikipedia zou deze sonde nog
73.600 jaar (!!) moeten reizen voordat hij op een afstand is die gelijk is aan de afstand van de dichtstbijzijnde ster (Alpha Centauri, 4,3 lichtjaar). Een tijdsspanne van 73.600 jaar is voor ons mensen totaal onvoorstelbaar. 73.600 jaar geleden zat de wereld nog in het pleistoceen, met ijstijden, mammoeten, andere reuzenzoogdieren en Neanderthalers. De moderne mens bestond nog maar nauwelijks.
En dat is nog maar de afstand tot de eerstvolgende ster. De hele melkweg bevat honderden miljarden sterren.
Stel het je eens op deze schaal voor: De melkweg is een schijf met een doorsnede van 10 meter (dus een schaal van 1 meter = 10.000 lichtjaar; de doorsnede van de melkweg is ongeveer 100.000 lichtjaar). Dan is die afstand van de zon naar Alpha Centauri, waar de Voyager 1 dus 73.600 jaar over zal doen, een fractie van een millimeter! (Om precies te zijn, 0,43 mm).
Zo kun je nog verder gaan denken. De Andromedanevel bijvoorbeeld zou op een afstand van 250 meter staan op deze schaal (2,5 miljoen lichtjaar).
Ik denk dat veel mensen de afstanden heel erg onderschatten, omdat het zo groot is dat ons voorstellingsvermogen ons volledig in de steek laat.
Ik denk ook niet dat het ooit echt mogelijk zal worden om tussen de sterren te reizen, tenzij één of andere fantastische science fiction manier van reizen ooit mogelijk zou worden. Je weet maar nooit, maar ik geloof er niet zo in.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick