Wat primaten doen is het goede(voor hun dan). En zij kiezen alleen het goede. Omdat alles wat zij doen goed is volgens primaten.petals schreef: heb jij wel eens wetenschappelijke...
Groeten, Sur
Moderator: Moderators
Wat primaten doen is het goede(voor hun dan). En zij kiezen alleen het goede. Omdat alles wat zij doen goed is volgens primaten.petals schreef: heb jij wel eens wetenschappelijke...
Volgens mij is de keuze enkel tussen "staf of geen straf".Surrendered schreef:vrijheid in keuze. Goed of Kwaad.Moeders schreef: Ik snap dat hele "vrije wil" gedoe mbt tot god niet.
Je moet moeite doen om bij je schepper te komen (middels al die testen en narigheid etc) maar... wanneer je helemaal niet naar die schepper toe wilt dan word je gestraft met een verblijf in het eeuwige vuur.
Waar zijn die "vrije wil" en die "vrijheid" hier te vinden?
Groeten, Sur
Allah wil niet dat ik hem vereer, maar als ik het niet doe moet ik oneindig lang branden. Sorry leg me dit nog eens uit? Als het hem niet uitmaakt, waarom straft hij me dan precies?Surrendered schreef:Dat wil Allah ook niet. Voorbeeld: ik, als leerling, krijg een opdracht van mijn docent geschiedenis. Ik moet een werkstuk maken. Wanneer ik dit werkstuk maak, maak ik die dan voor mijzelf of voor het docent? In wiens voordeel is het? En aan de hand van mijn werkstuk krijg ik een cijfer waarmee ik over ga. Heeft dit cijfer een voordeel voor mij of voor mijn docent?Samsa schreef:Ik heb geen idee waarom hij wil dat wij hem vereren. Iemand?
Straf moet een functie hebben. Straf is om je te corrigeren, straf is om de maatschappij tegen jou te beschermen, straf is een vorm van wraak, Staf is bedoelt om de mensheid beter te maken. En spijtig genoeg is "beter maken" nogal relatief. De holocaust was ook bedoelt om de mensheid beter te maken.Surrendered schreef: Dat wil Allah ook niet. Voorbeeld: ik, als leerling, krijg een opdracht van mijn docent geschiedenis. Ik moet een werkstuk maken. Wanneer ik dit werkstuk maak, maak ik die dan voor mijzelf of voor het docent? In wiens voordeel is het? En aan de hand van mijn werkstuk krijg ik een cijfer waarmee ik over ga. Heeft dit cijfer een voordeel voor mij of voor mijn docent?
Groeten, Sur
Samsa schreef:Allah wil niet dat ik hem vereer, maar als ik het niet doe moet ik oneindig lang branden. Sorry leg me dit nog eens uit? Als het hem niet uitmaakt, waarom straft hij me dan precies?
Niet perse, hoor. In principe is het idee van een God die je een gepaste straf geeft voor je misdaden, niet immoreel. Of mag iemand als Hitler gewoon gelijk door naar de hemel? Ik zou hem op zijn minst even een tijdje in Auschwitz laten zitten, zeg maar.Kochimodo schreef:Ook een niet-eeuwige hel is imho absurd.........
Precies.Marinus schreef:Overigens vindt ik iedere vorm van eeuwig leven voor mensen vrij absurd, maar goed.
en wat is dan het verschil met mensen?Surrendered schreef:Wat primaten doen is het goede(voor hun dan). En zij kiezen alleen het goede. Omdat alles wat zij doen goed is volgens primaten.petals schreef: heb jij wel eens wetenschappelijke...
Groeten, Sur
Dat wij worden beoordeeld.petals schreef:en wat is dan het verschil met mensen?
Dat is toch helemaal niet nodig? Allah is toch alwetend, en weet toch vooraf al hoe zaken verlopen en hoe het afloopt met de diverse mensen?Surrendered schreef:Dat wij worden beoordeeld.