Zijn wij, ben ik, zorgplichtig tov (honger)vluchtelingen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Thomas

Re: Zijn wij, ben ik, zorgplichtig tov (honger)vluchtelingen?

Bericht door Thomas »

Maarten schreef:Het probleem is, dat wanneer je naar je moreel gevoel luistert, het gewoon niet doenbaar is om daarin consequent te zijn. Je hebt de ene hongere nog niet gevoed of de volgende staat al klaar. Dat is wat nu gebeurt. Eens je er mee begonnen bent, creeër je een aanzuigeffect. Meer mensen weten dat daar het beloofde land is.
Men is ook niet altijd dankbaar, maar vind het (terecht) niet eerlijk dat Westerlingen meer hebben door toeval (geboorte) en in staat zijn te kunnen geven en zij niet. Dus men vindt het vaak eerder vanzelfsprekend dat rijkdom gedeeld wordt.

Dus dat werkt niet. Beter is om 'een wereld te gaan beheren' ipv in termen van landen te blijven denken.
Blijven steken op het nationalistisch of zelfs Europese niveau is onhoudbaar. Ook Arabische landen moeten zich verenigen onder één beleid samen met Europa. We zijn een wereld geworden, waar we daarvoor nog in stamverbanden leefden. Ons moreel gevoel zou ons moeten aansporen om het probleem wereldlijk te zien en aan herverdeling te gaan doen, ipv een primitief 'wij-zij'-denken te blijven hanteren. Vermenging en diversiteit zijn de sleutelwoorden. Vrijheid, democratie en wereldburgerschap de wereldlijke onderstroom voor morgen. Internet is de toegangspoort tot die vrijheid. Internet is volgens mij datgene wat dictaturen omverwerpt.

Er is niet één persoon die alle problemen van de wereld op kan lossen. Maar als ik naar vermogen, al is het maar één persoon iets kan helpen is dat prima. Niemand hoeft, wat mij betreft, hier dankbaar voor te zijn. Mijn morele verplichting komt immer vanuit mezelf. Je kan het niemand kwalijk nemen om een beter situatie voor zichzelf en voor zijn naasten na te streven. Ik zou, als ik een vergekijbare situatie was, waarschijnelijk hetzelfde reageren. De vraag is natuurlijk of dat wat "wij"als nederlanders hier hebben alleen voor de nederlanders is. Ik denk het niet! Wel is alles wat van mij privé is van mij en heeft daar niemand recht op (ook de belasting dienst niet). Graag zou ik zelf bepalen aan wie en wat iuk mijn bijdragen aan de samenleving zou mogen schenken.

Hier komen we bij het volgende punt, want mag de overheid die tenslotte ten dienste behoord te staan van de burger, zomaar zonder zich af te vragen middelen al of niet besteden voor bijzondere dingen.
Zoals het binnenlaten of buitenlaten, van de hongeringen vluchtelingen, in nederland?
Een staat of overheid heeft geen moraliteit. Wel de gezagshebbers die in de naam van de burger de wetten moeten uitvoeren. Ik denk dat we aan het begin staan van andere staatsvormen en op het einde aangeland zijn van de klassieke democratisch staatsvormen. Ik denk hierbij aan een olichargie. De wijze van communicatie en het transparant worden van de macht(wikileak) zijn hier voorlopers van.

Groeten Thomas
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

met mijn mening zal ik op vele zielen trappen maar goed ik mag hier vrij denken en een vrij mening hebben

ik ben een oer hollandse meid ,in een oerhollands dorpje met oer hollandse kindjes
van mij mogen al die vluchtelingen weer terug naar hun eigen land,geen kinderbijslag/uitkering van onze nederlandse overheid ontvangen
tjonge wat zullen er dan een hoop banen vrij komen voor de oer hollandse kinderen
wat zullen er dan een hoop woningen vrij komen voor onze oer hollandse kinderen,geen lange wachtlijsten meer
alleen die buitenlanders die werkelijk iets voor ons kunnen doen mogen blijven ,zoals artsen,vee/dierenartsen,tandartsen en onderwijzers van hun moedertaal

de rest...groeten terug aan je rimboe
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomas

Bericht door Thomas »

BadAssChick schreef:met mijn mening zal ik op vele zielen trappen maar goed ik mag hier vrij denken en een vrij mening hebben

ik ben een oer hollandse meid ,in een oerhollands dorpje met oer hollandse kindjes
van mij mogen al die vluchtelingen weer terug naar hun eigen land,geen kinderbijslag/uitkering van onze nederlandse overheid ontvangen
tjonge wat zullen er dan een hoop banen vrij komen voor de oer hollandse kinderen
wat zullen er dan een hoop woningen vrij komen voor onze oer hollandse kinderen,geen lange wachtlijsten meer
alleen die buitenlanders die werkelijk iets voor ons kunnen doen mogen blijven ,zoals artsen,vee/dierenartsen,tandartsen en onderwijzers van hun moedertaal

de rest...groeten terug aan je rimboe
Natuurlijk mag je je mening geven en als je die fundeert kan er mischien zelfs respect voor opgebracht worden. Probeer eens aan te geven hoe jij tot je mening ben gekomen. Ik bedoel hier niet mee dat je wel eens iets van iemand gehoord hebt maar hoe heb je dat doordacht?
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

ja, dat is volgens mij inderdaad korte termijndenken en is begrijpelijk vanuit jouw visie. Maar je moet weten: je zal Nederland als een fort moeten bewaken. Net zoals Fortia Europa.
Ze zijn met duizenden, met miljoenen en staan aan onze grenzen. Ze zijn hopeloos en hebben niks te verliezen. Miljarden mensen op deze wereld leven in armoede en willen een beter leven. Velen riskeren hun leven en komen via de Griekse kusten en via Italië of allerlei smokkelroutes binnen. Velen wonen ergens ondergedoken en illegaal of overtreden de wet om er te kunnen blijven. Onze gevangenissen zullen overvol komen te zitten met 'criminelen'. Mensen die wet overtraden omdat ze hopeloos waren en niet wilden terugkeren naar de armoedige landen van waar ze komen. In onze gevangenissen zullen ze echter gratis eten en drinken krijgen. Wie niks heeft kiest dat boven niks.

Doen alsof je op een eilandje in de wereld leeft, dat gaat niet meer. Dat werkt niet. Je zal hoedanook moeten inleveren. Volgens mij moet de wereld globaal beheerd worden. Er zijn wereldleiders nodig ipv leiders van landen. De economieën moeten in de landen van herkomst opleven, zodat mensen terugkeren of daar blijven. De wereld moet zo voor iedereen een leefbare plaats worden, zodat niemand hoeft te vluchten. Dat klinkt idealistisch, maar het zal bittere noodzaak worden, willen we niet overspoeld worden door gelukzoekers die onze rijkdom als een doorn in het oog zullen zien. Wij leven veilig en goed in Nederland en België. We zien niet de ellende in de rest van de wereld. Maar in de meeste landen heerst criminaliteit, corruptie, despotisme, armoede, uitbuiting, misbruik enzovoort. Je moet daar maar per ongeluk geboren worden. (meerderheid mensen op deze planeet).
Laatst gewijzigd door Maarten op 23 feb 2011 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Jinny

Bericht door Jinny »

En de populatie zal driftig terug moeten ben ik bang.
Dat zal de grootste uitdaging worden.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

GayaH schreef:Zijn wij, ben ik, zorgplichtig tov (honger)vluchtelingen?
Alleen als je dat zelf vind.

Ik voel me wel moreel verplicht mensen van verhongering te vrijwaren, maar dat houd niet in dat je ze allemaal tot europa toe moet laten, je kunt ze beter in hun eigen regio helpen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Fishhook schreef:Ik voel me wel moreel verplicht mensen van verhongering te vrijwaren, maar dat houd niet in dat je ze allemaal tot europa toe moet laten, je kunt ze beter in hun eigen regio helpen.
Dan moet "het Westen" wel stoppen met dumpen in de derde wereld van alles wat ze zelf niet nodig hebben, want anders komen die lokale economieën daar nooit echt van de grond.
Voorbeeld: lokale kippenboeren in de derde wereld komen nauwelijks verder, omdat wij onze eigen uitgelegde kippen daar goedkoop dumpen (omdat wij ze zelf - volkomen onterecht - niet willen eten).

Ook weigert "het Westen" (via de Wereldbank) tot het mede-financieren van industriële ontwikkelingen in de derde wereld zodra een deel van onze eigen werkgelegenheid daardoor in gevaar zou kunnen komen.
Iedereen maar toelaten tot Europa is niet goed (voor ons), maar dan moeten wij ze wel in staat stellen in hun eigen regio een behoorlijk bestaan op te bouwen.

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Maarten schreef:... Ze zijn met miljoenen en staan aan onze grenzen. Ze zijn hopeloos en hebben niks te verliezen...
Niet hopeloos maar uitzichtloos. Zij hebben wel degelijk hoop op een beter leven : de reden dan ook dat ze hier naar toe komen. Op dit moment en in hun huidige situatie is hun toekomst uitzichtloos.
En daar kunnen wij - als wij dat echt zouden willen - een heleboel aan doen.
Maar de echte vraag is : willen wij dat wel ? Na vele jaren in de derde wereld bevraag ik me dat echt.

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sarnian schreef:
Fishhook schreef:Ik voel me wel moreel verplicht mensen van verhongering te vrijwaren, maar dat houd niet in dat je ze allemaal tot europa toe moet laten, je kunt ze beter in hun eigen regio helpen.
Dan moet "het Westen" wel stoppen met dumpen in de derde wereld van alles wat ze zelf niet nodig hebben, want anders komen die lokale economieën daar nooit echt van de grond.
Voorbeeld: lokale kippenboeren in de derde wereld komen nauwelijks verder, omdat wij onze eigen uitgelegde kippen daar goedkoop dumpen (omdat wij ze zelf - volkomen onterecht - niet willen eten).

Ook weigert "het Westen" (via de Wereldbank) tot het mede-financieren van industriële ontwikkelingen in de derde wereld zodra een deel van onze eigen werkgelegenheid daardoor in gevaar zou kunnen komen.
Iedereen maar toelaten tot Europa is niet goed (voor ons), maar dan moeten wij ze wel in staat stellen in hun eigen regio een behoorlijk bestaan op te bouwen.

Helemaal mee eens.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie