Maarten schreef:Het probleem is, dat wanneer je naar je moreel gevoel luistert, het gewoon niet doenbaar is om daarin consequent te zijn. Je hebt de ene hongere nog niet gevoed of de volgende staat al klaar. Dat is wat nu gebeurt. Eens je er mee begonnen bent, creeër je een aanzuigeffect. Meer mensen weten dat daar het beloofde land is.
Men is ook niet altijd dankbaar, maar vind het (terecht) niet eerlijk dat Westerlingen meer hebben door toeval (geboorte) en in staat zijn te kunnen geven en zij niet. Dus men vindt het vaak eerder vanzelfsprekend dat rijkdom gedeeld wordt.
Dus dat werkt niet. Beter is om 'een wereld te gaan beheren' ipv in termen van landen te blijven denken.
Blijven steken op het nationalistisch of zelfs Europese niveau is onhoudbaar. Ook Arabische landen moeten zich verenigen onder één beleid samen met Europa. We zijn een wereld geworden, waar we daarvoor nog in stamverbanden leefden. Ons moreel gevoel zou ons moeten aansporen om het probleem wereldlijk te zien en aan herverdeling te gaan doen, ipv een primitief 'wij-zij'-denken te blijven hanteren. Vermenging en diversiteit zijn de sleutelwoorden. Vrijheid, democratie en wereldburgerschap de wereldlijke onderstroom voor morgen. Internet is de toegangspoort tot die vrijheid. Internet is volgens mij datgene wat dictaturen omverwerpt.
Er is niet één persoon die alle problemen van de wereld op kan lossen. Maar als ik naar vermogen, al is het maar één persoon iets kan helpen is dat prima. Niemand hoeft, wat mij betreft, hier dankbaar voor te zijn. Mijn morele verplichting komt immer vanuit mezelf. Je kan het niemand kwalijk nemen om een beter situatie voor zichzelf en voor zijn naasten na te streven. Ik zou, als ik een vergekijbare situatie was, waarschijnelijk hetzelfde reageren. De vraag is natuurlijk of dat wat "wij"als nederlanders hier hebben alleen voor de nederlanders is. Ik denk het niet! Wel is alles wat van mij privé is van mij en heeft daar niemand recht op (ook de belasting dienst niet). Graag zou ik zelf bepalen aan wie en wat iuk mijn bijdragen aan de samenleving zou mogen schenken.
Hier komen we bij het volgende punt, want mag de overheid die tenslotte ten dienste behoord te staan van de burger, zomaar zonder zich af te vragen middelen al of niet besteden voor bijzondere dingen.
Zoals het binnenlaten of buitenlaten, van de hongeringen vluchtelingen, in nederland?
Een staat of overheid heeft geen moraliteit. Wel de gezagshebbers die in de naam van de burger de wetten moeten uitvoeren. Ik denk dat we aan het begin staan van andere staatsvormen en op het einde aangeland zijn van de klassieke democratisch staatsvormen. Ik denk hierbij aan een olichargie. De wijze van communicatie en het transparant worden van de macht(wikileak) zijn hier voorlopers van.
Groeten Thomas