Klinkt als?Dit klinkt als een zure astrologiegelovige.
Zijn we hints aan het doen

Wat een humor heb ik ook, schitterend.
Moderator: Moderators
Klinkt als?Dit klinkt als een zure astrologiegelovige.
Met 'klinkt als' laat ik lekker in het midden of jij ook daadwerkelijk een zure astrologiegelovige bent.Berjan schreef:Klinkt als?Dit klinkt als een zure astrologiegelovige.
Zijn we hints aan het doen![]()
Wat een humor heb ik ook, schitterend.
Wat een forumslimheid heb ik, spetterend!Horoscopen zijn onzin, maar serieuze astrologie zeker niet.
Er zijn in de wetenschap genoeg mensen die waarde hechten aan de stand van de planeten (die zich wetmatig voortbewegen) waardoor men dus voorspellingen kan doen.
De Maya's bijvoorbeeld, wisten al honderden jaren voor de gebeurtenis dat de Spanjaarden kwamen en dat was het begin van een duistere periode. En gelijk hebben ze gekregen.
[sarcasmemodus] Inderdaad. [sarcasmemodus]Vilaine schreef:Toch is er meer tussen hemel en aarde. Vogels bijvoorbeeld. Is het waarheidsgehalte van astrologie nog nooit wetenschappelijk aangetoond, dat vogels als de winter naakt naar het zuiden vliegen wel. Als de trekvogels dus naar het zuiden trekken, mogen we inmiddels aannemen, dat de winter in aantocht is. Hiermee is de vogelschouw bewezen.
Het is jammer, dat hiervan niet meer gebruik gemaakt wordt.
GayaH schreef:..jouw ruziezoekerig gedrag..
Niets constructiefs, inhoudelijks, of zinnigs heb je te melden, blijkbaar.blahdieblahblah
Fjedka schreef:In je eigen woorden, GayaH:Niets constructiefs, inhoudelijks, of zinnigs heb je te melden, blijkbaar.blahdieblahblah
(vetjes door mij)Synchroniciteit: verwijst het dus naar niets?
"Zinvol toeval is geen betekenisloze, willekeurige samenloop van omstandigheden. Gebeurtenissen die toevallig èn zinvol samenvallen of naar elkaar verwijzen, zijn belangrijke signalen die de aandacht vestigen op betekenisvolle thema's, verborgen patronen in de levensloop en onbenutte kansen in de persoonlijke ontwikkeling." Zo luidt de flaptekst van het boek
* Zinvol toeval
* (Synchroniciteit in ons dagelijks leven)
* Joseph, F.
* Isbn: 90-6229-064-7
En dat is juist, niet om de redenen die Jung gaf, dus niet om natuurwetenschappe-
lijke redenen, niet om de redenen die astrologen opgeven, dus niet om te verber-
gen dat je niet weet waar je over praat, maar om de volgende redenen:
* De menselijke geest is een actief participant in de werkelijkheid
* Iedereen kiest zijn/haar eigen signalen
* Een belangrijk kenmerk van de menselijke geest is het streven naar zinvolle verbanden; zinvol gedefineerd vanuit de ontwikkeling van het individu.
Wie nu perse wil redeneren in termen van causaliteit zal twee vormen van oorzaak-gevolg moeten aannemen:
* de natuurwetenschappelijke die het oorzaak/gevolg proces van buiten naar binnen laat verlopen
* de geesteswetenschappelijke die het oorzaak/gevolg proces van binnen naar buiten laat verlopen
Deze laatste vorm van causaliteit wordt slechts door weinigen begrepen, maar in geen geval door de groep van astrologen die er prat op gaat dat ze 2000 jaar achter de ontwikkeling van de wetenschap en het geaccumuleerde weten aanlopen, en zich op deze achterlijkheid nog laten voorstaan ook.
lanier schreef:En weerwolven...Terwijl er aantoonbare bewijzen zijn dat verschillende organismen reageren op de stand van bv de maan...
Koraal bijvoorbeeld ( zoals eerder genoemd)
Weet je waarom koraal anders reageert? Niet omdat het beschreven staat in een horoscoop maar omdat de maan van invloed is op eb en vloed. Tijdens eb en vloed bevat het water meer zuurstof en dat vindt het koraal prettig. Er zijn weinig organismen die stilstaand of water wat weinig beweegt lekker vinden. De maan op zich is dus niet verantwoordelijk voor wat het koraal doet, maar de hoeveelheid zuurstof in het water.
Leef je uit!Waar het echt om gaat astrologie laat hij veiligheidshalve maar buiten beschouwing
Ach jee, verkeerde been uit bed gestapt. Heeft wel heel lang geduurd voordat je reageerde...
Je laat weer goed zien hoe "slim" je bent...
Dat iets komt omdat het in een horoscoop beschreven zou zijn heb ik nooit beweerd, maar jij moet uiteraard weer iemand's woorden verdraaien. Voor een normale discussie heb je duidelijk de mentale capaciteiten niet.... dat blijkt wel weer.
Overigens kan ik je verzekeren dat eb of vloed niet van invloed is op de hoeveelheid zuurstof in zeewater.
ga je schoolgeld terugvragen
Misschien ben ik dit topic wel uit het oog verloren en heeft het niks met afweten te maken?GayaH, Raven en berjan laten het inmiddels (zie hun reactietijd, of beter nog; het tot nog toe ontbreken hiervan) wél afweten hier. Ze hebben blijkbaar niets constructiefs (laat staan voorspellends) te melden, dat de mystiek 'historische' en 'vooruitziende' blik van (dergelijke ouderwetse) augures 'zélf' eventueel zou kunnen evenaren, laat staan 'overtreffen'.
Typisch, die zogenaamde verdedigers (onthoudt die namen).
En dan heb ik het nog niet eens over (nog 'ouderwetsere') Griekse orakels, die, d.m.v. bedwelmende gassen, 'misschien' wel waarheidsgetrouwere voorspellingen deden dan 'simpele' augures.