Ex-moslims
Moderator: Moderators
- vegan-revolution
- Superposter
Ex-moslims
Nederlandse ex-moslims
Belgische ex-moslims
Reportage: Ex Moslims moeten dood
Doodstraf voor ex-moslims in Saudi-Arabië
De volgende keer graag duidelijk maken in het begintopic wat de bedoeling is. Waar over gediscussieerd kan worden. Het plaatsen van links is niet genoeg. @PietV
Belgische ex-moslims
Reportage: Ex Moslims moeten dood
Doodstraf voor ex-moslims in Saudi-Arabië
De volgende keer graag duidelijk maken in het begintopic wat de bedoeling is. Waar over gediscussieerd kan worden. Het plaatsen van links is niet genoeg. @PietV
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Re: Ex-moslims
Ja, en?
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
- vegan-revolution
- Superposter
Het illustreert onder welke druk ex-moslims komen te staan als ze aangeven van hun geloof te zijn gevallen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- Avondroosje
Toch zal de gemiddelde moslim het zondermeer wegwuiven. Ze zullen er eventjes verlicht bij stilstaan, maar kunnen hun levenslange indoctrinatie toch niet afzetten. Dat vereist veel doorzettingsvermogen, moed en hoogstwaarschijnlijk blauwe plekken.
"De onwetendheid heeft nooit kwaad gedaan; de dwaling alleen is noodlottig; men verdwaalt niet omdat men niet weet, maar omdat men denkt te weten."
Nee. echt?vegan-revolution schreef:Het illustreert onder welke druk ex-moslims komen te staan als ze aangeven van hun geloof te zijn gevallen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Een soort van Abilene-paradox?Avondroosje schreef:Toch zal de gemiddelde moslim het zondermeer wegwuiven. Ze zullen er eventjes verlicht bij stilstaan, maar kunnen hun levenslange indoctrinatie toch niet afzetten. Dat vereist veel doorzettingsvermogen, moed en hoogstwaarschijnlijk blauwe plekken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abilene-paradox
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Het verhaal van die schoonfamilie in Texas is uiterst herkenbaar. Hoe vaak doe je iets met tegenzin om de vraag van een ander niet te frustreren. Terwijl je achteraf spijt hebt dat je geen tegengas hebt gegeven.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Avondroosje
Niet helemaal, maar ook dat komt voor. Ik doelde meer op het feit dat ze het zullen zien als verlies van Imaan; dat de duivel spelletjes met hen speelt om ze te laten afdwalen van 'het rechte pad'. Dat komt omdat de Islam zo ingepeperd zit in de opvoeding, raken ze dat deel kwijt, dan lijkt het net alsof de zon verdwenen is. Ook hebben ze opeens geen houvast meer tijdens zware tijden. Je zult alles zelf moeten verwerken en ook de vraag wat voor zin het leven heeft, blijft open. Dit zijn volgens mij de redenen waardoor een moslim met name na zulke momenten nog steeds een moslim blijft.Jagang schreef:Een soort van Abilene-paradox?Avondroosje schreef:Toch zal de gemiddelde moslim het zondermeer wegwuiven. Ze zullen er eventjes verlicht bij stilstaan, maar kunnen hun levenslange indoctrinatie toch niet afzetten. Dat vereist veel doorzettingsvermogen, moed en hoogstwaarschijnlijk blauwe plekken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abilene-paradox
"De onwetendheid heeft nooit kwaad gedaan; de dwaling alleen is noodlottig; men verdwaalt niet omdat men niet weet, maar omdat men denkt te weten."
Ik krijg toch het idee dat de Islam in het Westen (en wellicht elders) dezelfde kant opgaat als het Christendom: sterker nog, het gaat harder dan het Christendom ans je op moskee/kerkbezoek in NL afgaat:Avondroosje schreef:Toch zal de gemiddelde moslim het zondermeer wegwuiven. Ze zullen er eventjes verlicht bij stilstaan, maar kunnen hun levenslange indoctrinatie toch niet afzetten. Dat vereist veel doorzettingsvermogen, moed en hoogstwaarschijnlijk blauwe plekken.

Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
- Avondroosje
Dat komt waarschijnlijk omdat het bij het Christendom al geweest is en de Islam nu aan de beurt is. Bij het Christendom is dit deels al voorgekomen ten tijden van het Romeinse Rijk. Toen was het zo, dat ze nooit naar de arena of theater gingen omdat hun geloof dat niet toestond. Ze hielden zich veel te afzijdig van het Romeinse leven. Toen later ook keizer Nero de Christenen beschuldigde van een grote brand in Rome, kregen zij later veel meer aanhang omdat men sympathie kreeg voor ze omdat ze alsnog standvastig bleven.Marinus schreef:Ik krijg toch het idee dat de Islam in het Westen (en wellicht elders) dezelfde kant opgaat als het Christendom: sterker nog, het gaat harder dan het Christendom ans je op moskee/kerkbezoek in NL afgaat:Avondroosje schreef:Toch zal de gemiddelde moslim het zondermeer wegwuiven. Ze zullen er eventjes verlicht bij stilstaan, maar kunnen hun levenslange indoctrinatie toch niet afzetten. Dat vereist veel doorzettingsvermogen, moed en hoogstwaarschijnlijk blauwe plekken.
Ik denk niet dat je daaruit kun afleiden dat moslims (of christenen) van hun geloof afvallen. Het bezoeken van een moskee is geen religieuze plicht. Je kunt je netjes aan alle religieuze regels houden zonder de moskee te bezoekenans je op moskee/kerkbezoek in NL afgaat:
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maar het scheelt wel een dweperige Imam.
Het wegvallen van centrale autoriteiten is an sich nooit een nadeel.
Henry Ford
Henry Ford
Dat denk ik ook.Jagang schreef:Maar het scheelt wel een dweperige Imam.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Dat ligt eraan of deze vervangen wordt door andere " authoriteiten ". Om het gedachtegoed van zelfbenoemde cybergeleerden als Abdul jabbar vd Ven tot je te nemen, hoef je niet naar de moskee.Maar het scheelt wel een dweperige Imam.
Clubjes als de hofstadgroep waren ook niet verbonden aan een moskee.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
sterker nog ik denk dat die lui van de hofstadgroep zich in geen moskee hadden thuisgevoeld, er is toch tenminste nog enigszins controle op wat er gepreekt wordt in de moskee (mag ik hopen) en de echte extremisten zitten meer op het internet en in thuis-studie groepjes. Da's nou net het gevaar want zo is er ook geen controle op.
Ik zie in Rotterdam elke week zoveel mensen naar de moskees stromen voor het vrijdaggebed. Was er een keer bij toen dat gebed klaar was en de moskee weer leegstroomde. Nou ik waande me echt in het buitenland. De rest van de dagen is het er stiller. Maar ik denk wel degelijk dat de meerderheid van de moslims steeds liberaler wordt en er weinig meer aan doet. 1/3 van de Turken in NL is zoieso aleviet, schijnt, dat zijn wel zeeeer gematigde moslims.
Ik heb als ex-moslima nooit problemen ervaren maar weet maar al te goed dat dat komt omdat ik gewoon mijn kop heb gehouden, de familie en mijn ex-partner niet zo rechtlijnig waren dat ze daarin ook achter me aan zouden gaan, en ik nu gewoon geisoleerd ben van de moslimgemeenschap. En in Nederland gebeuren straffen voor dit soort dingen nou eenmaal niet. Had ik echter in een islamitisch land gedaan wat ik nu doe... islam verlaten en ook nog kritiek leveren...
Ik zie in Rotterdam elke week zoveel mensen naar de moskees stromen voor het vrijdaggebed. Was er een keer bij toen dat gebed klaar was en de moskee weer leegstroomde. Nou ik waande me echt in het buitenland. De rest van de dagen is het er stiller. Maar ik denk wel degelijk dat de meerderheid van de moslims steeds liberaler wordt en er weinig meer aan doet. 1/3 van de Turken in NL is zoieso aleviet, schijnt, dat zijn wel zeeeer gematigde moslims.
Ik heb als ex-moslima nooit problemen ervaren maar weet maar al te goed dat dat komt omdat ik gewoon mijn kop heb gehouden, de familie en mijn ex-partner niet zo rechtlijnig waren dat ze daarin ook achter me aan zouden gaan, en ik nu gewoon geisoleerd ben van de moslimgemeenschap. En in Nederland gebeuren straffen voor dit soort dingen nou eenmaal niet. Had ik echter in een islamitisch land gedaan wat ik nu doe... islam verlaten en ook nog kritiek leveren...