Ex-moslims

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Surrendered
Ervaren pen

Re: Ex-moslims

Bericht door Surrendered »

vegan-revolution schreef: Waarom laat (in jouw beleving) Allah toe dat mensen zo in verwarring kunnen geraken? Wat is daar goed aan? Wat is de bedoeling van Allah (in jouw beleving) daarmee? Waarom laat Allah toe dat veel mensen (in jouw beleving) veel misinformatie over de islam ontvangen, waardoor ze (in jouw beleving) van het juiste pad afwijken?
Omdat, 1. Eind der Dagen dichtbij is en 2. Vind jij het logisch dat de docent de toets makkelijker maakt omdat jij dat wilt?

Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Surrendered, vind jij het rechtvaardig als een docent de gevolgen van een toets even zwaar maakt voor mensen met verschillende verstandelijke vermogens?

Ik kom daarmee trouwens opnieuw op mijn (nog steeds onbeantwoorde) vraag hoe je een almachtig wezen met een gewone docent kunt vergelijken. Wat is de zin van al dat toetsen voor dat almachtige wezen? Zit daar logica in?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Surrendered
Ervaren pen

vegan-revolution schreef:Surrendered, vind jij het rechtvaardig als een docent de gevolgen van een toets even zwaar maakt voor mensen met verschillende verstandelijke vermogens?
Met verschillende verstandelijke vermogens?
Ik kom daarmee trouwens opnieuw op mijn (nog steeds onbeantwoorde) vraag hoe je een almachtig wezen met een gewone docent kunt vergelijken. Wat is de zin van al dat toetsen voor dat almachtige wezen? Zit daar logica in?
Dit leven is een test, en we worden getoetst door Allah. Als je hoog haalt voor een toets ga je over, maar als je laag haalt niet. Lijkt mij heel logisch.

Groeten, Surrendered
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Dit leven is een test, en we worden getoetst door Allah. Als je hoog haalt voor een toets ga je over, maar als je laag haalt niet. Lijkt mij heel logisch.
Dus ten behoeve van een test heeft Allah de mens geschapen?
Waarom zou Allah een test willen doen als hij niet behoeftig is??

De logica ontgaat mij volkomen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Surrendered
Ervaren pen

Vilaine schreef: Dus ten behoeve van een test heeft Allah de mens geschapen?
Waarom zou Allah een test willen doen als hij niet behoeftig is??

De logica ontgaat mij volkomen.
ik weet niet hoe ik dit aan jou moet vertellen.

Groeten, Surrendered
vegan-revolution
Superposter

Surrendered schreef:Dit leven is een test, en we worden getoetst door Allah. Als je hoog haalt voor een toets ga je over, maar als je laag haalt niet. Lijkt mij heel logisch.

Groeten, Surrendered
Stel je Allah hiermee gelijk aan een eenvoudige schooldocent? En wat valt er te toetsen als Allah alles al van tevoren bepaald heeft? Een docent doet een toets als de uitkomst van die toets voor die docent van tevoren onzeker is. Is er iets onzeker voor Allah?
vegan-revolution
Superposter

Surrendered, voor iemand als jij die zo ontzettend overtuigd moslim is komen de antwoorden op eenvoudige en fundamentele vragen over de islam bijzonder moeizaam en met veel vertraging. Daarmee maak jij, Surrendered, de islam niet geloofwaardig. Of begin je soms zèlf zo langzamerhand te twijfelen aan de juistheid van de islam? Word je straks zèlf ex-moslim?
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Surrendered schreef:
vegan-revolution schreef: Waarom laat (in jouw beleving) Allah toe dat mensen zo in verwarring kunnen geraken? Wat is daar goed aan? Wat is de bedoeling van Allah (in jouw beleving) daarmee? Waarom laat Allah toe dat veel mensen (in jouw beleving) veel misinformatie over de islam ontvangen, waardoor ze (in jouw beleving) van het juiste pad afwijken?
Omdat, 1. Eind der Dagen dichtbij is en 2. Vind jij het logisch dat de docent de toets makkelijker maakt omdat jij dat wilt?

Groeten, Surrendered
Surrendered, jouw vergelijking met een toets gaat mank. Een toets zou misschien nog kunnen als je iedereen hetzelfde lesboek geeft, 1 lesboek, helder en duidelijk. Pas dan zou het arrogant of lui kunnen zijn om te zeggen ik negeer het totaal, terwijl de les zo duidelijk en logisch is.

Maar in het leven is het niet zo, als je de parallel toch wilt trekken gaat het om een 'toets' waarbij de docent niet van tevoren uitlegt welk lesboek je nou eigenlijk moet kiezen. Je hebt tig lesboeken waarin allemaal staat: kies dit lesboek want het is de waarheid en als je dit volgt dan slaag je! Maar volgens de islam is er maar 1 de juiste, namelijk het lesboek de Koran. Kies je voor de Bijbel, dan is dat misleiding door de duivel, ook al is de christen er net zo goed van overtuigd dat JIJ als moslim nou net het foute lesboek hebt. Is dat niet een beetje oneerlijk van god, zoveel keuzes en met geen mogelijkheid kunnen uitvissen wat nou het goede is? Er zijn zoveel mensen oprecht uit overtuiging hun hele leven bezig met het foute lesboek!!!

Jij redeneert vanuit jouw geloof, maar een gemiddelde Nederlandse niet-moslim weet helemaal niets van Arabisch, islam, bidden en cultureel staat het mijlenver van ze af. Voor hun is de stap naar het juiste lesboek dan wel heel groot. Waarom staat god toe dat mensen allemaal die verkeerde lesboeken kiezen? Misleiding van de duivel, denk je dat echt? Waarom staat god dan toe dat de duivel zo machtig is?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Als we dan toch worden getest of we het juiste lesboek (de koran) kiezen: waarom moeten we kiezen voor een boek waarin zo overduidelijke fouten staan? Bijv. een platte aarde waar de hemel niet op valt dankzij onzichtbare pilaren, en de zon omheen draait voordat zij 's avonds gaat uitrusten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Surrendered
Ervaren pen

vegan-revolution schreef:Surrendered, voor iemand als jij die zo ontzettend overtuigd moslim is komen de antwoorden op eenvoudige en fundamentele vragen over de islam bijzonder moeizaam en met veel vertraging. Daarmee maak jij, Surrendered, de islam niet geloofwaardig. Of begin je soms zèlf zo langzamerhand te twijfelen aan de juistheid van de islam? Word je straks zèlf ex-moslim?
Omdat ik bang ben dat ik het verkeerd uitleg. Het is een moeilijk en ingewikkeld onderwerp.

Groeten, Surrendered
Surrendered
Ervaren pen

petals schreef: Surrendered, jouw vergelijking met een toets gaat mank. Een toets zou misschien nog kunnen als je iedereen hetzelfde lesboek geeft, 1 lesboek, helder en duidelijk. Pas dan zou het arrogant of lui kunnen zijn om te zeggen ik negeer het totaal, terwijl de les zo duidelijk en logisch is.

Maar in het leven is het niet zo, als je de parallel toch wilt trekken gaat het om een 'toets' waarbij de docent niet van tevoren uitlegt welk lesboek je nou eigenlijk moet kiezen. Je hebt tig lesboeken waarin allemaal staat: kies dit lesboek want het is de waarheid en als je dit volgt dan slaag je! Maar volgens de islam is er maar 1 de juiste, namelijk het lesboek de Koran. Kies je voor de Bijbel, dan is dat misleiding door de duivel, ook al is de christen er net zo goed van overtuigd dat JIJ als moslim nou net het foute lesboek hebt. Is dat niet een beetje oneerlijk van god, zoveel keuzes en met geen mogelijkheid kunnen uitvissen wat nou het goede is? Er zijn zoveel mensen oprecht uit overtuiging hun hele leven bezig met het foute lesboek!!!

Jij redeneert vanuit jouw geloof, maar een gemiddelde Nederlandse niet-moslim weet helemaal niets van Arabisch, islam, bidden en cultureel staat het mijlenver van ze af. Voor hun is de stap naar het juiste lesboek dan wel heel groot. Waarom staat god toe dat mensen allemaal die verkeerde lesboeken kiezen? Misleiding van de duivel, denk je dat echt? Waarom staat god dan toe dat de duivel zo machtig is?
Ik krijg op school elk jaar een nieuw methode. En uiteindelijk krijg ik daar een samenvatting van(alle methodes). Is het zelfde op de wereld. Verschillende boeken en geschriften, de Bijbel, Thora etc. en uiteindelijk de samenvatting daarvan, de Koran. Het is aan de mens over welke keuze hij/zij maakt. De samenvatting van alle boeken, of stukjes daarvan. En nee. De duivel heeft helemaal geen macht.

Groeten, Surrendered
Surrendered
Ervaren pen

gerard_m schreef:Als we dan toch worden getest of we het juiste lesboek (de koran) kiezen: waarom moeten we kiezen voor een boek waarin zo overduidelijke fouten staan? Bijv. een platte aarde waar de hemel niet op valt dankzij onzichtbare pilaren, en de zon omheen draait voordat zij 's avonds gaat uitrusten.
In de koran zijn er helemaal geen fouten. Je kijkt niet naar de hele tekst. Er staat:

"GOD made the earth habitable for you.(Qur'an 71:19)"

En daarna:

"That you may build roads therein.(Qur'an 71:20)"

Het gaat helemaal niet om een platte aarde. Er wordt alleen verteld dat het "uitgestrekt" is en dat je er op kan bouwen. Waar staat dat de hemel niet valt dankzij onzichtbare pilaren?

Groeten, Surrendered
vegan-revolution
Superposter

Surrendered schreef:Omdat ik bang ben dat ik het verkeerd uitleg. Het is een moeilijk en ingewikkeld onderwerp.

Groeten, Surrendered
Er bestaat het volgende gezegde:

"Als je iets niet aan een ander kunt uitleggen heb je het zelf nog niet goed begrepen."

Waarom geloof je in iets wat je zèlf niet goed begrijpt? Ik begrijp niet waarom iemand zich moslim kan noemen, zonder ten volle te begrijpen wat dat inhoudt.

Mijn vermoeden is trouwens dat het niet goed uit te leggen vàlt, omdat het onmogelijk kloppend en/of logisch uitgelegd kàn worden.
Surrendered
Ervaren pen

vegan-revolution schreef: Er bestaat het volgende gezegde:

"Als je iets niet aan een ander kunt uitleggen heb je het zelf nog niet goed begrepen."

Waarom geloof je in iets wat je zèlf niet goed begrijpt? Ik begrijp niet waarom iemand zich moslim kan noemen, zonder ten volle te begrijpen wat dat inhoudt.

Mijn vermoeden is trouwens dat het niet goed uit te leggen vàlt, omdat het onmogelijk kloppend en/of logisch uitgelegd kàn worden.
Ik kan niet goed uitleggen, maar begrijp iets wel héél snel. Dat is bij mij de probleem.

Groeten, Surrendered
vegan-revolution
Superposter

Surrendered schreef:Ik kan niet goed uitleggen, maar begrijp iets wel héél snel. Dat is bij mij de probleem.

Groeten, Surrendered
Daarmee beweer je dus intelligenter te zijn dan ik, terwijl tests uitwijzen dat mijn intelligentieniveau al tot de 1 procent hoogst-intelligenten op aarde behoort. Hoe moet het dan met al die mensen die minder intelligent zijn dan jij en ik? Kunnen die mensen de islam nooit volgen? Welk bewijs heb jij trouwens dat je zo intelligent bent? Heeft Allah de islam alleen maar voor de hoogst-intelligenten voorbestemd?

Bovendien moet iemand die heel slim is mijns inziens ook in staat zijn om iets heel slim en goed uit te leggen. Iedereen kan wel beweren dat hij slim is, maar laat hij dat dan eerst maar eens bewijzen, want anders kan het net zo goed een leugen zijn.
Plaats reactie