Ik denk inderdaad dat we het zo zouden moeten benaderen zolang we weinig snappen van psychiatrische ziekten. De wetenschap is door de eeuwen heen vertraagd door (1) wat we niet mochten denken en (2) wat we ons niet kunnen voorstellen. Verklaringen bij voorbaat al afwijzen om reden (2) lijkt me nooit verstandig.Mariakat schreef:Inderdaad, als we een occulte zaak ook zien als een afwijkende theorie, die wetenschappelijk onderzoek rechtvaardigt.
Zie jij dat zo?
Natuurlijk is het ernstig als patienten reguliere hulp weigeren (zoals A.R. schrijft) maar dit wordt juist versterkte door de kloof tussen regulier, bekende psychiatrie en al het andere. Ik ken tragische gevallen van patienten die zich totaal niet serieus genomen voelden door de reguliere psychiatrie en voor wie niets meer was dan onderdrukkende medicijnen. Het is begrijpelijk dat zij het elders gaan zoeken.
Dit probleem bestaat nu al volop, objectief onderzoek zal dit probleem echt niet verergeren. Sterker nog: we missen nu de "evidence" om deze patienten terug te halen uit het alternatieve circuit.
Ja, principieel moet je dingen niet bij voorbaat uitsluiten. Als je dat wel doet, ben je dan niet anders bezig dan een religieus gelovige : wat ik "weet" klopt, en zo niet dan toch.Inclusief eventuele occulte oorzaken, bedoel je?Dit is geen pleidooi voor geloof in occulte verklaringen, maar wel voor meer onderzoek naar de oorzaken van dit soort ziekten.
Alle culturen wereldwijd kennen occulte zaken en tradities. Als het allemaal flauwekul is, blijkt dat wel uit je onderzoek.