Psychoses en moorden.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Psychoses en moorden.

Bericht door gerard_m »

Mariakat schreef:Inderdaad, als we een occulte zaak ook zien als een afwijkende theorie, die wetenschappelijk onderzoek rechtvaardigt.
Zie jij dat zo?
Ik denk inderdaad dat we het zo zouden moeten benaderen zolang we weinig snappen van psychiatrische ziekten. De wetenschap is door de eeuwen heen vertraagd door (1) wat we niet mochten denken en (2) wat we ons niet kunnen voorstellen. Verklaringen bij voorbaat al afwijzen om reden (2) lijkt me nooit verstandig.

Natuurlijk is het ernstig als patienten reguliere hulp weigeren (zoals A.R. schrijft) maar dit wordt juist versterkte door de kloof tussen regulier, bekende psychiatrie en al het andere. Ik ken tragische gevallen van patienten die zich totaal niet serieus genomen voelden door de reguliere psychiatrie en voor wie niets meer was dan onderdrukkende medicijnen. Het is begrijpelijk dat zij het elders gaan zoeken.
Dit probleem bestaat nu al volop, objectief onderzoek zal dit probleem echt niet verergeren. Sterker nog: we missen nu de "evidence" om deze patienten terug te halen uit het alternatieve circuit.
Dit is geen pleidooi voor geloof in occulte verklaringen, maar wel voor meer onderzoek naar de oorzaken van dit soort ziekten.
Inclusief eventuele occulte oorzaken, bedoel je?
Ja, principieel moet je dingen niet bij voorbaat uitsluiten. Als je dat wel doet, ben je dan niet anders bezig dan een religieus gelovige : wat ik "weet" klopt, en zo niet dan toch.

Alle culturen wereldwijd kennen occulte zaken en tradities. Als het allemaal flauwekul is, blijkt dat wel uit je onderzoek.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

siger schreef:Hoe staat de psychiatrie tegenover zelfdoding?
Nu.nl schreef:
Psychiaters willen niet helpen bij zelfdoding
Uitgegeven: 11 oktober 2010 12:00
Laatst gewijzigd: 11 oktober 2010 12:00

AMSTERDAM - Ondanks het toegenomen aantal verzoeken is slechts een heel klein deel van de psychiaters in Nederland bereid patiënten te helpen bij zelfdoding. In 2008 vroegen 520 mensen hulp aan, tegenover 320 in 1996.
© ANP

Het aantal psychiaters dat daadwerkelijk hulp biedt, was in beide jaren minder dan 2 procent.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van Joep van Helden, student psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, in opdracht van de NVVE, Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde.

Euthanasiewet

In 2002 werd de Nederlandse euthanasiewet van kracht die ruimte biedt aan hulp bij zelfdoding als er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden, zowel lichamelijk als geestelijk. Psychiaters kunnen hun patiënten in het uiterste geval een dodelijk middel geven dat ze zelf moeten opdrinken.

Uit het onderzoek blijkt dat drie op de vier psychiaters het aanvaardbaar vinden om hulp te bieden en 43 procent kan zich voorstellen dat daadwerkelijk te doen. Toch heeft minder dan 2 procent dat ook echt gedaan. Naar schatting plegen 55 mensen per jaar suïcide na afwijzing van hun verzoek.

Taboe

''Het is vaak nog een taboe om de doodswens te bespreken met de psychiater'', verklaart een woordvoerster van de NVVE het verschil tussen hulpverzoeken bij zelfdoding en het aantal psychiaters dat daadwerkelijk hulp biedt.

''Vaak denken psychiaters dat er toch nog behandelmogelijkheden zijn, of het voelt als falen als ze helpen bij zelfdoding, sommigen vinden ook dat het niet bij hun professie hoort.''

Het onderzoek duurde ongeveer een jaar en is uitgevoerd in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam, de Erasmus Universiteit Rotterdam, Radboud Universiteit Nijmegen en de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP). Circa 1340 psychiaters werkten mee.
© ANP
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef:
Mariakat schreef:Inderdaad, als we een occulte zaak ook zien als een afwijkende theorie, die wetenschappelijk onderzoek rechtvaardigt.
Zie jij dat zo?
Ik denk inderdaad dat we het zo zouden moeten benaderen zolang we weinig snappen van psychiatrische ziekten. De wetenschap is door de eeuwen heen vertraagd door (1) wat we niet mochten denken en (2) wat we ons niet kunnen voorstellen. Verklaringen bij voorbaat al afwijzen om reden (2) lijkt me nooit verstandig.
@ Gerard,
Mijn antwoord werd wat te lang en ging meer richting het occulte onderzoeken.
Ik heb het in een nieuw topic geplaatst.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 49&start=0
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
lisa
Banned

Bericht door lisa »

Jim schreef:Mee eens Cluny, vooral ook omdat de christelijke gemeenschap het geloof in geesten graag levend houd.
Eerst zien dan geloven.
Chechens - the bravest people in the world!
http://youtu.be/6bloyjV-Hhs" onclick="window.open(this.href);return false;
lisa
Banned

Bericht door lisa »

Samante schreef:Als iemand gedwongen wordt opgenomen middels een IBS (Inbewaringstelling) vanwege psychische ziekte, komt de burgemeester daar aan te pas. De burgemeester is het hoofd van de politie en het lijkt mij dat een registratie plaatsvindt wanneer iemand gedwongen is opgenomen.
Zodra iemand een vuurwapenvergunning aanvraagt, of deze moet worden verlengd, lijkt het mij dat ook wordt gekeken in de registratie van die IBS. Ik denk dat ook een RM (Rechterlijke Machtiging) geregistreerd staat bij de politie, omdat de officier van justitie er ook bij betrokken is.

Het is merkwaardig dat Tristan van der Vlis 5 wapenvergunningen had, terwijl hij gedwongen opname heeft gehad.

Stoppen met medicatie is zeer riskant omdat de kans op recidive van psychose in het algemeen erg groot is.
Iemand kan stoppen met medicatie vanwege bijwerkingen of omdat men meent genezen te zijn (m.b.t. het laatste kan die mening ontstaan juist door de werking van de medicijnen).

Het idee dat boze geesten (of demonen) Tristan zo ver hebben gebracht is absurd. Occulte ideeën over geesten, demonen en een duivel worden gevoed door de angst die in religie zit. Tristan was psychisch ziek zover we kunnen nagaan en had zeer waarschijnlijk last van stemmen en waanvoorstellingen vanuit zijn eigen brein.
Absurd?
Chechens - the bravest people in the world!
http://youtu.be/6bloyjV-Hhs" onclick="window.open(this.href);return false;
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

lisa schreef:Absurd?
Als aangenomen dat totaal onbewezen zaken als demonen/djinns/wat dan ook de oorzaak zijn van een uitbarsting van geweld, terwijl er alternatieve en realistische verklaringen beschikbaar zijn in de vorm van diverse psychische ziekten, dan is dat absurd ja.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Wel raar, sterker nog stuitend, dat in zo'n artikel als hier geciteerd in Fok en bij het origineel in het AD "Tristan stopte met medicatie tegen waanideeën" zo'n één op één relatie gesuggereerd wordt tussen niet (langer) met medicatie behandelde psychosen of waanideeën, en zo'n moord incident. Ik heb geen statistieken bij de hand (ben nog steeds voornemens de resultaten van het Nemesis-onderzoek van het Trimbos-instituut op te vragen, naar prevalentie van psychiatrische aandoeningen, maar nog niet gedaan), maar statistisch is het niet in de haak, volgens mij, dat verband te leggen. En vanuit een humanistisch perspectief is het uiterst stigmatiserend en heeft het een slechte impact voor maatschappelijke participatie van mensen met pschychotische aandoeningen.

Immers: hoe vaak komt het voor dat een pscyhotisch iemand een moord pleegt? Zeer zelden. Dit incident wordt breed uitgemeten juist omdat het zeldzaam is (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld verkeersdoden en afrekeningen in het criminele circuit).
Hoe vaak komt het voor dat iemand psychotisch is? Anoiksis, de cliëntenorganisatie, noemt het getal van minimaal 120.000 mensen die aan schizofrenie lijden, een naam voor een stoornis waarbij psychosen vaker en langduriger voorkomen. Neem daarbij de mensen bij wie psychoses voorkomen, maar geen of een andere diagnose hebben (manische pscychoses, psychoses bij mensen met een schizo-affectieve stoornis, psychoses die geheel buiten beeld vallen omdat er geen hulp wordt gezocht) en we praten over wellicht meer dan 200.000 mensen met een psychose.
Van die ik weet niet hoeveel meer dan 120.000 mensen die aan psychoses lijden, zijn er velen die geen behandeling zoeken of weigeren. Een veel voorkomend kenmerk van een psychose is immers het overtuigd zijn van de waarheid van de eigen toestand en het dus niet zien als een medische afwijking die behandeling behoeft.
Ik ken geen exacte aantallen, maar een realistische inschatting lijkt me dat er tienduizenden mensen met een onbehandelde psychose rondlopen, waarvan er één is die gaat schieten. Is het dan niet erg tendentieus om een artikel te schrijven dat met de toon de suggestie wekt dat stoppen met medicatie als je last hebt van psychoses om zich heen schieten erg waarschijnlijk maakt?
Het gevolg is weer een stap terug in de tijd tegen stigmatisering voor mensen met schizofrenie en ander psychotische aandoening.

Terecht dat Anoiksis dit minder bekende onderzoeksgegeven dan ook vermeld op hun site: dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen met schizofrenie gemiddeld minder gewelddadig zijn dan de doorsnee bevolking en dat ze wel veel vaker slachtoffer zijn van geweld
(jammer alleen dat ze daar geen link bij hebben naar de onderzoeken zelf en ik weet ook niet waar ergens in alle psychiatrie-nieuwsbrieven hier in huis en op mijn mail ik een verwijzing naar die onderzoeken tegen kwam).
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

De samenvatting.
Meestal loopt het goed af.
Deze keer dus niet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
roosbrandstof
Contacteer:

Bericht door roosbrandstof »

Marinus schreef:
lisa schreef:Absurd?
Als aangenomen dat totaal onbewezen zaken als demonen/djinns/wat dan ook de oorzaak zijn van een uitbarsting van geweld, terwijl er alternatieve en realistische verklaringen beschikbaar zijn in de vorm van diverse psychische ziekten, dan is dat absurd ja.

Maar de oorzaak van dergelijke uitbarstingen zijn dus heel moeilijk te achterhalen. Iemand die heel dicht bij mij staat, heeft ook last gehad van 'demonen' .. etc. Heb hier met meerdere psychiaters over gesproken, omdat zij zelf geen prof hulp wou zoeken maar haar heil ging zoeken in het geloof. De mensen die ik destijds heb gesproken zeiden dat het niet goed te achterhalen is wat de verklaring is van dergelijk verschijnsel en dat ze niet kunnen uitsluiten dat het ook daadwerkelijk demonen kunnen zijn. Alleen zouden ze aan de hand van de kenmerken het wel concluderen dat het een psychose is.. het is een verklaring, maar ze kunnen niks uitsluiten.
a.r.

Bericht door a.r. »

De mensen die ik destijds heb gesproken zeiden dat het niet goed te achterhalen is wat de verklaring is van dergelijk verschijnsel en dat ze niet kunnen uitsluiten dat het ook daadwerkelijk demonen kunnen zijn.
"Ze" kunnen niet uitsluiten dat het ook daadwerkelijk demonen zijn??? :shock:
Wie zijn "ze"?
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Ik lees net dat psychoses bij allochtonen veel vaker voor komen.
Een onderzoek in de stad Utrecht, onlangs gepubliceerd door het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, maakt nog eens duidelijk hoe zorgelijk de situatie is rond de geestelijke gezondheid van allochtonen. Het risico op psychiatrische behandeling wegens psychotische stoornissen (inclusief schizofrenie) is voor Turkse Nederlanders van de tweede generatie negen en voor Marokkaanse en Surinaamse Nederlanders zeven keer zo hoog als voor autochtone leeftijdsgenoten. Het resultaat voor de Turkse Nederlanders is een novum. Bij eerder onderzoek in Den Haag (2000-2002) was hun risico ‘slechts’ twee keer zo hoog.
http://opinie.volkskrant.nl/artikel/sho ... llochtonen
het artikel verduideljjkt:
De oorzaak van depressieve en psychotische stoornissen is een combinatie van erfelijke en omgevingsfactoren. Als je de erfelijke aanleg niet hebt, zul je de stoornis niet krijgen. Als je die wel hebt, betekent dat niet automatisch dat je ziek wordt. Voor psychosen bijvoorbeeld geldt dat ongeveer 15 procent van de bevolking er de erfelijke aanleg voor heeft, terwijl in normale omstandigheden slechts 1 procent de stoornis ontwikkelt.
Er kan een erfelijke faktor zijn (inteelt?) . Omgevingsfaktor is dan discriminatie, sociale uitsluiting, armoede.
het artikel besluit met:
Het gegeven dat allochtonen minder vaak een psychiatrische stoornis ontwikkelen als ze met veel leden van hun eigen etnische groep in een wijk wonen, betekent dat het beter is om hen niet gedwongen te spreiden. En terugdringen van het gebruik van cannabis is goed voor iedereen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Cluny
Banned

De Stem van God.

Bericht door Cluny »

http://frontpage.fok.nl/nieuws/452955/1 ... der-v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
'Schizofrenie gaf doorslag bij Van der V.'

Schizofrenie is van doorslaggevend belang geweest bij Tristan van der V. Dat zei hoofdofficier van justitie Kitty Nooy maandag op een persconferentie waarin de rapporten over de schietpartij in Alphen aan den Rijn werden gepresenteerd.

Van der V. beweerde dat hij de stem van God hoorde en noemde zichzelf paranormaal onderzoeker. Plaatsvervangend korpschef Jaco van Hoorn zei dat de dader meende contact te hebben met overleden mensen. Ook zou hij op internet veel hebben gezocht naar informatie over eerdere vergelijkbare schietpartijen.

De enkele vrienden die hij had, zag hij zeer zelden. Met hen blowde hij af en toe.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ah gelukkig, hij was "gek". Dan hebben we tenminste een verklaring voor wat er gebeurd is.

Dit onderzoek ondersteunt die stelling niet:

http://www.news-medical.net/news/200910 ... study.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
PietV.
Erelid

Re: De Stem van God.

Bericht door PietV. »

Cluny schreef:
Van der V. beweerde dat hij de stem van God hoorde en noemde zichzelf paranormaal onderzoeker. Plaatsvervangend korpschef Jaco van Hoorn zei dat de dader meende contact te hebben met overleden mensen. Ook zou hij op internet veel hebben gezocht naar informatie over eerdere vergelijkbare schietpartijen.

De enkele vrienden die hij had, zag hij zeer zelden. Met hen blowde hij af en toe.
In het AD stond vandaag een stuk van Carla van der Wal.

Ik ga een paar citaten uit dit stuk plaatsen.
Veertien jaar oud is Tristan, als hij voor het eerst de stem van God denkt te horen. Eerst begrijpt hij niet wat er gebeurt. Maar de stemmen die in zijn hoofd weerklinken, ervaart hij steeds meer als een last.
De Bijbel biedt hem geen inzichten, immers: "God is volgens hem slecht". Daarom begint Tristan aan het schrijven van een nieuwe Bijbel. Ik heb veel gebeden, maar nooit is een gebed verhoord: "schrijft hij er onder meer in. Hij heeft er verdriet van dat God nooit naar zijn gebeden heeft geluisterd; zijn haat tegen Hem wordt alsmaar groter.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie