Afghaanse Christen ter dood veroordeeld
Moderator: Moderators
Afghaanse Christen ter dood veroordeeld
De Telegraaf:
di 21 mrt 2006, 22:37
Westen in de bres voor Afghaanse christen
BERLIJN/KABUL - Westerse landen hebben dinsdag hun bezorgheid geuit over het lot van een Afghaanse christen. De 41-jarige Abdul Rahman hangt de doodstraf boven het hoofd, omdat hij zich heeft bekeerd van de islam tot het christendom.

De Verenigde Staten en andere landen met troepen in Afghanistan, zoals Nederland, hamerden op de vrijheid van godsdienst. Onder meer de Duitse regering gaat bij de Afghaanse president Karzai pleiten voor het lot van een Afghaanse christen.
Berlijn zal alles op alles zetten om het leven van Rahman, die jarenlang in Duitsland heeft gewoond, te redden, zegt minister Heidemarie Wieczorek-Zeul van Ontwikkelingssamenwerking in de uitgave van de krant Bild die woensdag verschijnt. „Vrijheid van religie moet voor iedereen op de wereld gelden”, aldus de sociaaldemocratische bewindsvrouw.
In Nederland vroegen dinsdag de Tweede Kamerfracties van de SGP en de ChristenUnie aan minister Bot (Buitenlandse Zaken) om bij president Karzai te protesteren tegen de terdoodveroordeling. Een woordvoerder van Bot liet weten dat de Nederlandse regering zich aansluit bij het protest van de Bondsrepubliek.
Abdul Rahman werd zestien jaar geleden christen. Hij werkte destijds in Pakistan voor een christelijke vluchtelingenorganisatie. Onlangs gaf zijn familie, met wie hij in onmin leeft, hem wegens de bekering aan.
Volgens de rechter in de zaak heeft de rechtbank geen andere keuze dan de man ter dood te veroordelen als hij christen blijft. De Afghaanse wetgeving, gebaseerd op islamitisch recht, staat niet toe dat een moslim zijn geloof afzweert. Uiteindelijk is het president Karzai die beslist of een ter dood veroordeelde ook daadwerkelijk wordt geëxecuteerd.
De Duitse staatssecretaris van Defensie, Friedbert Pflüger, riep dinsdag in Bild al op tot internationale protesten tegen de dreigende terdoodveroordeling van de Afghaan. Berlijn heeft bijna 2500 militairen in Afghanistan gelegerd die helpen het land te stabiliseren. „We doen dat om het daarmee tot een democratisch land te maken, niet dat er op religieuze gronden de doodstraf wordt opgelegd”, aldus de CDU-minister.

di 21 mrt 2006, 22:37
Westen in de bres voor Afghaanse christen
BERLIJN/KABUL - Westerse landen hebben dinsdag hun bezorgheid geuit over het lot van een Afghaanse christen. De 41-jarige Abdul Rahman hangt de doodstraf boven het hoofd, omdat hij zich heeft bekeerd van de islam tot het christendom.
De Verenigde Staten en andere landen met troepen in Afghanistan, zoals Nederland, hamerden op de vrijheid van godsdienst. Onder meer de Duitse regering gaat bij de Afghaanse president Karzai pleiten voor het lot van een Afghaanse christen.
Berlijn zal alles op alles zetten om het leven van Rahman, die jarenlang in Duitsland heeft gewoond, te redden, zegt minister Heidemarie Wieczorek-Zeul van Ontwikkelingssamenwerking in de uitgave van de krant Bild die woensdag verschijnt. „Vrijheid van religie moet voor iedereen op de wereld gelden”, aldus de sociaaldemocratische bewindsvrouw.
In Nederland vroegen dinsdag de Tweede Kamerfracties van de SGP en de ChristenUnie aan minister Bot (Buitenlandse Zaken) om bij president Karzai te protesteren tegen de terdoodveroordeling. Een woordvoerder van Bot liet weten dat de Nederlandse regering zich aansluit bij het protest van de Bondsrepubliek.
Abdul Rahman werd zestien jaar geleden christen. Hij werkte destijds in Pakistan voor een christelijke vluchtelingenorganisatie. Onlangs gaf zijn familie, met wie hij in onmin leeft, hem wegens de bekering aan.
Volgens de rechter in de zaak heeft de rechtbank geen andere keuze dan de man ter dood te veroordelen als hij christen blijft. De Afghaanse wetgeving, gebaseerd op islamitisch recht, staat niet toe dat een moslim zijn geloof afzweert. Uiteindelijk is het president Karzai die beslist of een ter dood veroordeelde ook daadwerkelijk wordt geëxecuteerd.
De Duitse staatssecretaris van Defensie, Friedbert Pflüger, riep dinsdag in Bild al op tot internationale protesten tegen de dreigende terdoodveroordeling van de Afghaan. Berlijn heeft bijna 2500 militairen in Afghanistan gelegerd die helpen het land te stabiliseren. „We doen dat om het daarmee tot een democratisch land te maken, niet dat er op religieuze gronden de doodstraf wordt opgelegd”, aldus de CDU-minister.
It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you are not

Mee eens.Wendy schreef:Stanhope zei:Een wetgeving gebaseerd op een geloofsovertuiging ja.M.i. is het de Afghaanse wetgeving die voor veel heisa zorgt. Een Wetgeving die door de ……………………..
Pfffffffffffffffffffffffffffffffff.
Laat maar.
Maar wat voor conclusies verbind je er aan?
We weten onderhand toch wel waar religies toe kunnen leiden?
Die ter dood veroordeelde christen heeft tenminste nog een keus, een homo die in Iran wordt opgehangen vanwege zijn geaardheid niet.
Grappig dat een christelijke regeringspartij nog meer soldaten stuurt om dat regime te steunen.
Best wel humor eigenlijk.
Alles draait om de eenvoud.
Als je niet meer denkt, dan denk je ook niet fout

- chromis
 - IT Tech. & Moderator

Goeie vraag wat je hier nou weer van moet denken...'Christen niet geëxecuteerd maar psychisch gestoord'
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: de Volkskrant
Gepubliceerd: woensdag 22 maart 2006 @ 17:57
De 41-jarige Afghaan Abdul Rahman (foto), die in zijn land terechtstaat omdat hij zich als moslim bekeerde tot het christendom, wordt wellicht toch niet geëxecuteerd. Het hooggerechtshof liet weten dat de verdachte mogelijk psychische problemen heeft en de rechtszaak daarom helemaal niet doorgaat. Ook de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken Gianfranco Fini zegt indicaties te hebben dat de doodstraf niet zal worden opgelegd.
"Van wat mij is verteld, en ik heb geen reden daaraan te twijfelen, zal de doodstraf niet worden opgelegd", vertelde Fini dinsdagavond op de Italiaanse televisie, zonder dat hij inging op details. De politicus had eerder die dag de Afghaanse ambassadeur op het matje geroepen. Het hooggerechtshof in Afghanistan liet vandaag weten dat artsen Rahman momenteel onderzoeken. "Als blijkt dat hij een psychische aandoening heeft, zal hij niet berecht worden", reageerde een woordvoerder.
Amin Farhang, minister van Economische Zaken in Afghanistan, toonde zich in een kranteninterview verbolgen over de felle reactie van Duitsland, waar Rahman jarenlang heeft gewoond. "Wij mengen ons ook niet in interne aangelegenheden in de Bondsrepubliek en helemaal niet in nog lopende rechtszaken", stelde Farhang. De Duitse staatssecretaris Pflüger (Defensie) had in het dagblad Bild gewezen op het feit dat Duitsland militairen in Afghanistan heeft gelegerd om het tot een democratisch land te maken en niet om het mogelijk te maken dat op religieuze gronden de doodstraf wordt opgelegd. Fahrang: "Als Duitse politici indirect dreigen met terugtrekking van hun leger, grenst dat aan een vorm van chantage."
Volgens de minister moest de aanklacht die de familie van Rahman tegen hem had ingediend, wel in behandeling worden genomen. "Dat is het Afghaanse recht. Natuurlijk eisen fanatici in zo'n geval de doodstraf, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat die ook wordt opgelegd." Farhang zegt dat Rahman, die zestien jaar geleden christen werd, een eerlijk proces krijgt. Waarnemers in AFghanistan wijzen er echter op dat het Afghaanse Hooggerechtshof geldt als een bolwerk van conservatisme, terwijl de regering een veel gematigder koers vaart.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.

Reken maar dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan een 'oplossing' die voor alle partijen te verteren valt. Daarbij past natuurlijk ook een mooi verhaal, zodat geen enkele partij gezichtsverlies lijdt.chromis schreef:Goeie vraag wat je hier nou weer van moet denken...
doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter

Klopt helemaal, er zijn genoeg voorbeelden van geweest. Daarom is het toch goed om nog eens te benadrukken?A Forest schreef:Mee eens.Wendy schreef:Stanhope zei:Een wetgeving gebaseerd op een geloofsovertuiging ja.M.i. is het de Afghaanse wetgeving die voor veel heisa zorgt. Een Wetgeving die door de ……………………..
Pfffffffffffffffffffffffffffffffff.
Laat maar.
Maar wat voor conclusies verbind je er aan?
We weten onderhand toch wel waar religies toe kunnen leiden?
Die ter dood veroordeelde christen heeft tenminste nog een keus, een homo die in Iran wordt opgehangen vanwege zijn geaardheid niet.
Grappig dat een christelijke regeringspartij nog meer soldaten stuurt om dat regime te steunen.
Best wel humor eigenlijk.
Of het nu een keus is of niet, het blijft vervolging?

@Wendy:
Je hebt helemaal gelijk als je zegt "het blijft vervolging".
Maar voor mij blijft het gevoelsmatig altijd erger als iemand wordt vervolgd om wat hij is, dan vanwege een keuze die hij/zij maakt.
Bovendien vind het treurig dat er christenen zijn die voor de doodstraf zijn, in het geval van de Iranese homo's hun hoofd gewoon even afwenden, maar als een christen de strop krijgt op hun achterste benen gaan staan springen.
Trouwens, die christen wordt misschien helemaal niet vervolgd omdat ze hebben bedacht dat hij misschien psychiatrisch niet in orde is.
Zouden die Afghaanse machthebbers zo misschien aan buitenlandse ( Westerse) druk willen toegeven, zonder gezichtsverlies te hoeven lijden?

Je hebt helemaal gelijk als je zegt "het blijft vervolging".
Maar voor mij blijft het gevoelsmatig altijd erger als iemand wordt vervolgd om wat hij is, dan vanwege een keuze die hij/zij maakt.
Bovendien vind het treurig dat er christenen zijn die voor de doodstraf zijn, in het geval van de Iranese homo's hun hoofd gewoon even afwenden, maar als een christen de strop krijgt op hun achterste benen gaan staan springen.
Trouwens, die christen wordt misschien helemaal niet vervolgd omdat ze hebben bedacht dat hij misschien psychiatrisch niet in orde is.
Zouden die Afghaanse machthebbers zo misschien aan buitenlandse ( Westerse) druk willen toegeven, zonder gezichtsverlies te hoeven lijden?

- collegavanerik
 - Superposter

hij schijnt gek verklaard te worden, dan mag de doodstraf niet worden uitgevoerd.Frodo schreef:Reken maar dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan een 'oplossing' die voor alle partijen te verteren valt. Daarbij past natuurlijk ook een mooi verhaal, zodat geen enkele partij gezichtsverlies lijdt.chromis schreef:Goeie vraag wat je hier nou weer van moet denken...
  Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
@A Forest:
Ik snap je redenering. Misschien dat het komt doordat het in het verhaal om een keuze mbt geloofsovertuiging draait, dat je het gevoelsmatig erger vindt als iemand wordt vervolgd om wat hij is? Ik vind namelijk vrijheid van meningsuiting net zo belangrijk als het recht te kunnen zijn wie je bent (niet om nu de discussie op te voeren tot hoeverre iemand vrij kan zijn in het uiten van zijn/haar mening; dit is al genoeg aan de orde geweest). Ik hoop dat je snapt hoe ik dit bedoel.
Verder vind ik dat het erop lijkt dat dergelijke idealen (vrijheid van godsdienst/meningsuiting, etc.) bij dit soort groepen vooral aangegrepen wordt als er iets in het nadeel gebeurt, om te reageren op het feit dat er christenen zijn die voor de doodstraf zijn.

Ik snap je redenering. Misschien dat het komt doordat het in het verhaal om een keuze mbt geloofsovertuiging draait, dat je het gevoelsmatig erger vindt als iemand wordt vervolgd om wat hij is? Ik vind namelijk vrijheid van meningsuiting net zo belangrijk als het recht te kunnen zijn wie je bent (niet om nu de discussie op te voeren tot hoeverre iemand vrij kan zijn in het uiten van zijn/haar mening; dit is al genoeg aan de orde geweest). Ik hoop dat je snapt hoe ik dit bedoel.
Verder vind ik dat het erop lijkt dat dergelijke idealen (vrijheid van godsdienst/meningsuiting, etc.) bij dit soort groepen vooral aangegrepen wordt als er iets in het nadeel gebeurt, om te reageren op het feit dat er christenen zijn die voor de doodstraf zijn.

Ik vind het gewoon hypocriet om zo verontwaardigd te doen over de doodstraf, puur als je eigen geloofsgenoten eronder lijden en anders niet. 
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed waar je niet zomaar overheen kunt stappen.
Toch ben ik van mening dat vervolging op ras, geaardheid of andere individuele eigenschappen die je nu eenmaal hebt meegekregen en waar je nooit voor hebt gekozen, nog erger is dan vervolging vanwege een bepaalde keuze die je hebt gemaakt in je leven.
In dit geval de keuze om christen te worden.

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed waar je niet zomaar overheen kunt stappen.
Toch ben ik van mening dat vervolging op ras, geaardheid of andere individuele eigenschappen die je nu eenmaal hebt meegekregen en waar je nooit voor hebt gekozen, nog erger is dan vervolging vanwege een bepaalde keuze die je hebt gemaakt in je leven.

1) A Forest schreef:
2) A Forest schreef:
Logisch.
3) A Forest schreef:
Ajuus,
Stan

Wie doet dat dan?Ik vind het gewoon hypocriet om zo verontwaardigd te doen over de doodstraf, puur als je eigen geloofsgenoten eronder lijden en anders niet.
2) A Forest schreef:
.Vrijheid van meningsuiting is een groot goed waar je niet zomaar overheen kunt stappen
Logisch.
3) A Forest schreef:
Een onzinnige en loze opmerking. Zie punt 2, basta.Toch ben ik van mening dat vervolging op ras, geaardheid of andere individuele eigenschappen die je nu eenmaal hebt meegekregen en waar je nooit voor hebt gekozen, nog erger is dan vervolging vanwege een bepaalde keuze die je hebt gemaakt in je leven.
Ajuus,
Stan