Maakt de islam mensen vredelievend?
Moderator: Moderators
- vegan-revolution
- Superposter
Door sommige moslims wordt islam de religie van de vrede genoemd.
Op grond daarvan kun je de volgende vraag stellen:
Als je kijkt naar wat er staat op Islamic Terrorism Timeline, dan zou je dat niet vermoeden.
Op deze website staat een lange lijst van niet-vredelievende acties van moslims in het verleden vanaf het ontstaan van de islam tot aan het jaar 2004.
Als je kijkt naar wat er staat op Islamic Terrorism Timeline, dan zou je dat niet vermoeden.
Op deze website staat een lange lijst van niet-vredelievende acties van moslims in het verleden vanaf het ontstaan van de islam tot aan het jaar 2004.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Re: Maakt de islam mensen vredelievend?
Ik krijg de indruk dat moslims een andere betekenis aan het woord 'vrede' geven.
De gebieden waar de islam heerst, wordt "het huis van vrede" (Dar es salaam) genoemd. De rest van de wereld leeft in het huis van oorlog (dar al harb). Vanuit de islam gezien is er dus vrede in Libie en oorlog in Nederland. Wat betekent die vrede? Wanneer mensen zich aan de islam onderwerpen, leven zij volgens de juiste regels die Allah heeft bedacht, ze leven dus in vrede en harmonie met Allah. Volgens moslims is dit de natuurlijke manier van leven. Dit in tegenstelling tot de niet-moslims, zij verwerpen de regels van Allah en zijn daarmee vijanden van Allah. Ze leven dus niet in vrede, wat hun na de dood op een pittige afstraffing komt te staan. In vrede leven betekent dus: de islam volgen.
De geschiedenis leert ons dat de islam steeds meer gebieden heeft onderworpen: het huis van vrede groeit steeds verder door. In die zin klopt de bewering dat de islam vrede brengt.
De gebieden waar de islam heerst, wordt "het huis van vrede" (Dar es salaam) genoemd. De rest van de wereld leeft in het huis van oorlog (dar al harb). Vanuit de islam gezien is er dus vrede in Libie en oorlog in Nederland. Wat betekent die vrede? Wanneer mensen zich aan de islam onderwerpen, leven zij volgens de juiste regels die Allah heeft bedacht, ze leven dus in vrede en harmonie met Allah. Volgens moslims is dit de natuurlijke manier van leven. Dit in tegenstelling tot de niet-moslims, zij verwerpen de regels van Allah en zijn daarmee vijanden van Allah. Ze leven dus niet in vrede, wat hun na de dood op een pittige afstraffing komt te staan. In vrede leven betekent dus: de islam volgen.
De geschiedenis leert ons dat de islam steeds meer gebieden heeft onderworpen: het huis van vrede groeit steeds verder door. In die zin klopt de bewering dat de islam vrede brengt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- Surrendered
- Ervaren pen
Ja.vegan-revolution schreef:Door sommige moslims wordt islam de religie van de vrede genoemd.
Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Hoe dan?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Die site is behoorlijk gestoord overigens (lees maar eens goed... allemaal religieus gebrabbel).
Denk niet dat zo'n boek iemand vredig maakt of andersom: de meeste mensen zijn gewoon vredig van zichzelf.. ik ben ook niet vredig omdat ik vroeger Roald Dahl heb gelezen..
Denk niet dat zo'n boek iemand vredig maakt of andersom: de meeste mensen zijn gewoon vredig van zichzelf.. ik ben ook niet vredig omdat ik vroeger Roald Dahl heb gelezen..
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
- vegan-revolution
- Superposter
Je bedoelt dat er op die website allerlei religieus gebabbel te kijk wordt gezet om te laten zien hoe vreemd dat religieus gebabbel in elkaar zit?Samsa schreef:lees maar eens goed... allemaal religieus gebrabbel
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- Surrendered
- Ervaren pen
met de regels, hoe je moet leven etc. Dat je goed moet gedragen tegen je medemensen, en zelfs dieren. Dat je de milie, de aarde niet mag vervuilen etc. etc. etc.lanier schreef:Hoe dan?
Groeten, Surrendered
No shit. Een wetboek hebben we al.Surrendered schreef:met de regels,
Dat klinkt wel erg griezelig.hoe je moet leven etc.
Een manual die voorschrijft dat we allemaal precies hetzelfde moeten doen en laten.
Je medegelovigen, bedoel je. En "goed" is voor velerlei uitleg vatbaar.Dat je goed moet gedragen tegen je medemensen, en zelfs dieren.
Maar olie verkopen aan hen die dat wél doen, is geen probleem.Dat je de milie, de aarde niet mag vervuilen etc. etc. etc.
Groeten, Surrendered
En autorijden ook niet.
Behalve voor vrouwen in Saudi-Arabië dan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Surrendered
- Ervaren pen
En hoe weet jij dat die wetten goed zijn? Vind jij die goed of zijn ze goed?Jagang schreef: No shit. Een wetboek hebben we al.
Je moet gewoon je leven lijden. Voor de rest niets. Een paar regeltjes wat niet mag en punt. Niet dat iedereen hetzelfde doet etc. Iedereen mag hetzelfde niet.Dat klinkt wel erg griezelig.
Een manual die voorschrijft dat we allemaal precies hetzelfde moeten doen en laten.
Waarom wil je per se dat denken? Goed tegen alles en iedereen. Zowel moslims als niet-moslims. En met goed bedoel ik aardig, vreedzaam etc. .Je medegelovigen, bedoel je. En "goed" is voor velerlei uitleg vatbaar.
Je hebt het over Arabieren. Arabieren kunnen mij niks schelen. De Profeet(vzmh) heeft het aan hun overgelaten om het verder te zetten, dat hebben ze prima gedaan, zo'n 300 jaar. Maar daarna niet meer. De Ottomanen hebben het daarna overgenomen voor zo'n 1000 jaar.Maar olie verkopen aan hen die dat wél doen, is geen probleem.![]()
Eigenlijk mag autorijden dus niet, behalve elektrische auto's. En, in Turkije mogen vrouwen wel auto rijden, waarom daar wel en niet in Saudi-Arabië?En autorijden ook niet.
Behalve voor vrouwen in Saudi-Arabië dan.
Groeten, Surrendered
En hoe weet jij dat Islamitische wetten goed zijn?Surrendered schreef:En hoe weet jij dat die wetten goed zijn? Vind jij die goed of zijn ze goed?
Vind jij die goed, of zijn ze goed?
Bedenk wel dat goden zulke problemen niet oplossen.
Zelfs als een moraal gedicteerd zou zijn door een god, dan zou het niet meer zijn dan de wet van de sterkste. Als een moraal alleen goed is OMDAT een god die dicteert, kan je alles rechtvaardigen.
Een goede moraal komt voort uit samenspraak, en wordt niet opgelegd.
Democratie en ethiek zijn hiertoe de geëigende middelen.
Ja, dat zien we in Islamitische landen.Je moet gewoon je leven lijden. Voor de rest niets. Een paar regeltjes wat niet mag en punt. Niet dat iedereen hetzelfde doet etc. Iedereen mag hetzelfde niet.
Omdat dat de praktijk is in Islamitische landen.Waarom wil je per se dat denken? Goed tegen alles en iedereen. Zowel moslims als niet-moslims. En met goed bedoel ik aardig, vreedzaam etc. .
Als jij een andere visie hebt, pleit dat voor jou, maar niet voor de theologie die je aanhangt.
Zie ik hier nu nationalisme?Je hebt het over Arabieren. Arabieren kunnen mij niks schelen. De Profeet(vzmh) heeft het aan hun overgelaten om het verder te zetten, dat hebben ze prima gedaan, zo'n 300 jaar. Maar daarna niet meer. De Ottomanen hebben het daarna overgenomen voor zo'n 1000 jaar.
Want kolencentrale's en oude accu's vervuilen niet.Eigenlijk mag autorijden dus niet, behalve elektrische auto's.
Hou toch op, een mens kan niet eens leven zonder te vervuilen.
Het enige verschil met vroeger is dat het afval door de grote wereldbevolking zich sneller opstapelt dan de natuur het kan afbreken.
Geen flauw idee.En, in Turkije mogen vrouwen wel auto rijden, waarom daar wel en niet in Saudi-Arabië?
Groeten, Surrendered
Mogelijk omdat Turkije nog iets minder theocratisch is.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Surrendered
- Ervaren pen
De Schepper weet wat het beste is voor Zijn Schepsels. De wetten zijn dus goed.Jagang schreef:En hoe weet jij dat Islamitische wetten goed zijn?
Vind jij die goed, of zijn ze goed?
Geef is eerlijk antwoord. Wie wordt beschuldigd bij een auto-ongeluk. De auto of de chauffeur?Ja, dat zien we in Islamitische landen.
Omdat dat de praktijk is in Islamitische landen.
Als jij een andere visie hebt, pleit dat voor jou, maar niet voor de theologie die je aanhangt.
Nee. Het heeft niets met nationalisme te maken. Je ziet het zelf al. Waarom helpen de Arabieren hun broeders in Palestina niet? En ik heb het over nu. Geen oorlog voeren tegen het Zionisme of wat dan ook.Zie ik hier nu nationalisme?
Tuurlijk kan de mens zonder te vervuilen gaan leven. Als we eens al het apparaten op een hoge rendement konden zetten, vervuilden we weinig. Hoe minder hoe beter, niet?Want kolencentrale's en oude accu's vervuilen niet.![]()
Hou toch op, een mens kan niet eens leven zonder te vervuilen.
Het enige verschil met vroeger is dat het afval door de grote wereldbevolking zich sneller opstapelt dan de natuur het kan afbreken.
Raar. Turkije zit toch al 9 jaar onder een Fundamentalistische Partij? Dat is wat erover gezegd wordt. En Turkije is ook een Islamitische land. En ook nog eens het meest succesvolle. Dus je hebt ook een Islamitische land waar het wel goed gaat. Hoe komt dat toch, ooit afgevraagd?Geen flauw idee.
Mogelijk omdat Turkije nog iets minder theocratisch is.
Groeten, Surrendered
Omdat Turkije seculier is en een democratie? En omdat Ataturk de hele boel gemoderniseerd heeft destijds? Om nou te zeggen dat turkije het beste islamitische land is gaat wat ver, Maleisië lijkt me een beter voorbeeld.
Wat is er eigenlijk islamitisch aan die landen behalve dat er een meerderheid islamitisch is van de bevolking? Volgens mij is Turkije een republiek en Maleisie een monarchie, verder zijn de landen volledig democratisch. Turkije kent geen islamitisch recht en Maleisie kent zijdelings islamitisch recht (maar ook civiel recht). Dus als je moslim bent en je gaat vreemd krijg je stokslagen, hetzelfde bij het nuttigen van alcoholische versnaperingen. Bij sommige gebouwen moeten moslims en niet-moslims gescheiden worden (ik kwam er wel eens op doorreis, is een raar gezicht maar verder heb je er weinig last van).
Wat is er eigenlijk islamitisch aan die landen behalve dat er een meerderheid islamitisch is van de bevolking? Volgens mij is Turkije een republiek en Maleisie een monarchie, verder zijn de landen volledig democratisch. Turkije kent geen islamitisch recht en Maleisie kent zijdelings islamitisch recht (maar ook civiel recht). Dus als je moslim bent en je gaat vreemd krijg je stokslagen, hetzelfde bij het nuttigen van alcoholische versnaperingen. Bij sommige gebouwen moeten moslims en niet-moslims gescheiden worden (ik kwam er wel eens op doorreis, is een raar gezicht maar verder heb je er weinig last van).
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
- Surrendered
- Ervaren pen
Ik zal je eerlijk zeggen. Wanneer Turkije onder de Seculiere partij was, ging het heel slecht met Turkije, dus heeft het er niets mee te maken.Samsa schreef:Omdat Turkije seculier is en een democratie? En omdat Ataturk de hele boel gemoderniseerd heeft destijds? Om nou te zeggen dat turkije het beste islamitische land is gaat wat ver, Maleisië lijkt me een beter voorbeeld.
Groeten, Surrendered
Een seculiere staatsinrichting heeft niets te maken met een partij die een seculiere staatsinrichting nastreeft. De staatsinrichting van Turkije is dus strikt seculier, net als bij ons, maar er kunnen wel religieuze partijen bestaan, ook net als bij ons.Surrendered schreef:Ik zal je eerlijk zeggen. Wanneer Turkije onder de Seculiere partij was, ging het heel slecht met Turkije, dus heeft het er niets mee te maken.Samsa schreef:Omdat Turkije seculier is en een democratie? En omdat Ataturk de hele boel gemoderniseerd heeft destijds? Om nou te zeggen dat turkije het beste islamitische land is gaat wat ver, Maleisië lijkt me een beter voorbeeld.
Groeten, Surrendered
Ik weet niet waarom je het verschil niet ziet tussen een staatsvorm en een partij die functioneert BINNEN de staatsvorm.
Overigens lijkt het me nogal simplistisch om te stellen dat het 'slecht' ging onder de seculiere partij (ik neem aan dat je de CHP bedoelt), die partij heeft praktisch een eeuw in de regering gezeten. De periode waarin het slechter ging met Turkije onder de CHP heb jij nauwelijks meegemaakt, je bent immers 14 jaar wat betekent dat je toen dat serieus speelde ongeveer 7 jaar oud was.
- Surrendered
- Ervaren pen
Erdogan had het vertelt tijdens een debat. Cijfers, percentages etc. En een groot deel onder de regering van de CHP is Turkije "verdwaald"Samsa schreef: Een seculiere staatsinrichting heeft niets te maken met een partij die een seculiere staatsinrichting nastreeft. De staatsinrichting van Turkije is dus strikt seculier, net als bij ons, maar er kunnen wel religieuze partijen bestaan, ook net als bij ons.
Ik weet niet waarom je het verschil niet ziet tussen een staatsvorm en een partij die functioneert BINNEN de staatsvorm.
Overigens lijkt het me nogal simplistisch om te stellen dat het 'slecht' ging onder de seculiere partij (ik neem aan dat je de CHP bedoelt), die partij heeft praktisch een eeuw in de regering gezeten. De periode waarin het slechter ging met Turkije onder de CHP heb jij nauwelijks meegemaakt, je bent immers 14 jaar wat betekent dat je toen dat serieus speelde ongeveer 7 jaar oud was.
Groeten, Surrendered