Een Atheist voor Jesus,

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.
siger

Re: Een Atheist voor Jesus,

Bericht door siger »

Peter van Velzen schreef:...ik ben meer geïnteresseerd in de menselijke ethiek, dat is mijns inziens waar het echt om draait.
Maar dat is net iets waar religies handig in zijn: zich voorstellen als de brengers van ethiek die feitelijk al lang voor hen bestond.

Mensen eerden hun ouders al eeuwen vóór de Tien Geboden;
Mensen verzorgden hun zieken al eeuwen vóór Moeder Theresa;
Mensen trachtten al hun huishouden op orde te krijgen vóór Mohammed;
etc....

Trouwens, als je een morele bedenking bij een religie maakt, krijg je steevast als antwoord dat je dat "in zijn tijd" moet zien.

Zo'n recuperatie is heel gewoon en niet beperkt tot moraal: zonsverduisteringen, springvloeden, de nieuwe maan zijn allemaal door priesters ingeroepen als iets waar zij macht over hebben.

Desondanks had het eerste christendom net dezelfde moraal (de moraal die de evangelisten aan Jezus toeschrijven) als de rest van de Romeinse wereld.

Zo vermaande Paulus de slaven hun meesters te dienen, om het christendom geen slechte naam te geven bij niet-christenen, en pochte een andere vroege kerkvader (even de naam kwijt) dat christenen de algemene Romeinse moraal beter volgden, omdat ze de hel vreesden.

De moraal van een samenleving groeit over heel lange tijd (vele elementen bestaan ook in de dierenwereld) en is een essentieel onderdeel van het voortbestaan van elke sociale groep.
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

siger schreef:
Peter van Velzen schreef:...ik ben meer geïnteresseerd in de menselijke ethiek, dat is mijns inziens waar het echt om draait.
Maar dat is net iets waar religies handig in zijn: zich voorstellen als de brengers van ethiek die feitelijk al lang voor hen bestond.

Mensen eerden hun ouders al eeuwen vóór de Tien Geboden;
Mensen verzorgden hun zieken al eeuwen vóór Moeder Theresa;
Mensen trachtten al hun huishouden op orde te krijgen vóór Mohammed;
etc....

Trouwens, als je een morele bedenking bij een religie maakt, krijg je steevast als antwoord dat je dat "in zijn tijd" moet zien.
Dat is volkomen terecht, en daarom mag je regels uit voorbij tijden ook niet gedachtenloos toepassen op het heden. Helaas is dat wat veel gelovigen wèl doen! Eigenaardig genoeg leidt dat er vaak toe dat er "christenen" zijn, die - zich beroepend op het oude testament - regels willen afdwingen, die in het evangelie niet voorkwamen. "Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers" zie mijn moeder altijd, en inderdaad, hoewel de lieve heer niet bestaat, heeft hij wel vreemde kostgangers. :)

In elk geval blijf ik van mening dat de figuur Jezus, een ethiek propageerde die - hoewel zeker niet boven alle kritiek verheven - de moete waard is om - los van zijn niet bestaande "vader"- te overwegen, en die ik in vergelijking met het oude testament, en ook met de toendertijd (1e eeuw) aanwezige alternatieven, niet bepaald slecht vindt. Natuurlijk, ook hiet wordt mijn positieve oordeel nogal beïnvloed door de basisgedachte (hebt u naaste lief), en neem ik "hem" enkele twijfelachtige standpunten elders in de verhalen minder kwalijk, dan een ander wellicht zou doen.
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

Peter van Velzen schreef:In elk geval blijf ik van mening dat de figuur Jezus, een ethiek propageerde die - hoewel zeker niet boven alle kritiek verheven - de moete waard is om - los van zijn niet bestaande "vader"- te overwegen, en die ik in vergelijking met het oude testament, en ook met de toendertijd (1e eeuw) aanwezige alternatieven, niet bepaald slecht vindt.
Het verschil tussen het nieuwe en het oude testament is voor mij vooral het verschil tussen de Romeinse kosmopolische wereld en de joodse tribale wereld. Het zijn met name de stoicijnse elementen in de evangelies die moderne mensen aanspreken. Maar er zitten ook joods-traditonalistische elementen in: Jezus wou plaatsnemen op de troon van David, en leidde met dat doel gewapende Joodse opstand number x in Jeruzalem. Maar de Romein Pilatus die zijn handen wast, de Romeinse soldaat die hem te drinken geeft aan het kruis, het "geef de keizer wat van de keizer is" en "bemint uw vijanden" zijn mi. Romeinse invoegingen. Trouwens, de Stoicijn Seneca is bijvoorbeeld herhaaldelijk voor een christen gehouden, en als gezag herkend door christenen van Augustinus tot vandaag.
Plaats reactie