Hogere machten en zaken op je pad.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Re: Hogere machten en zaken op je pad.

Bericht door Maria »

nachtmerrie schreef:
siger schreef:"Waarheid" is een eigenschap van een uitspraak (zin.)
"Daar ligt een steen" is een uitspraak die onderzocht kan worden op waarheidsgehalte. De steen zelf kan echter niet "waar" of "onwaar" zijn.
Nou als ik naar gras wijs dan is de zin "daar ligt een steen" niet waar? Maar als k naar een steen wijs wel dus de zin "daar ligt een steen" is wel waar? Wat is dan de waarheidsgehalte? Nee weet je wat ik denk? Dat waarheid een eigenschap is van een zin voor jou. Voor hoe jij de zin snapt en wat jou omgeving is. En of er ook gras of ook een steen in de buurt is. Maar das wel meer ingewikkeld ja...
Gewoon doorgaan? #-o
Daar heb je het al.
Nu is het een non discussie geworden.
Dat er nu ironisch en zelfs sarcastisch geschreven was te voorzien. :evil3:

Dat was het trouwens al en die fase zijn we nu voorbij.
Hopelijk.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

nachtmerrie schreef:Nee maar het is ook niet waar wat Reremorfed zei dat mening en waarheid het zelfde is voor mij. De ene mening is wel waarder voor mij dan de andere mening.
Voordat ik er nachtmerries van krijg zal ik mijn mening maar bijstellen. Je hebt helemaal gelijk nachtmerrie. Ik zie het nu ook!

Nu komt alleen de vraag bij me op: hoezo is dat niet waar wat ik zei? Als ik nou zeg dat het waar is dan is dat toch waar voor mij? Het is mijn persoonlijke waarheid, net zoals het mijn persoonlijke waarheid is dat je 14 bent. Aan die zaken kun jij verder nu niets meer doen, want dat is nu eenmaal mijn waarheid.
Interessant trouwens dat de persoonlijke waarheid voor jou is dat ik Reremorfed heet.
Born OK the first time
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Rereformed schreef:Het is mijn persoonlijke waarheid, net zoals het mijn persoonlijke waarheid is dat je 14 bent. Aan die zaken kun jij verder nu niets meer doen, want dat is nu eenmaal mijn waarheid.
Interessant trouwens dat de persoonlijke waarheid voor jou is dat ik Reremorfed heet.
Is dat zo?! Ik dacht 16 gelezen te hebben. Afin doet er niet toe, mijn waarheid is dat nachtmerrie Samsa is.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Blues-Bob schreef:Is dat zo?!
Ach ja je leest zoveel. Maar belangrijker is wat je in je eigen hart voelt. Ik voel gewoon heel sterk dat het 14 is. Maar we kunnen er Samsa natuurlijk nog eens naar vragen wat ie nou eigenlijk in z'n hoofd had. Niet dat het wat uitmaakt natuurlijk, want onze persoonlijke waarheid heeft net zo weinig met nachtmerrie te maken als met Samsa. Het is nu eenmaal zoals wij het voelen. Voor ons natuurlijk, maar dat hoeven we nachtmerrie niet uit te leggen. Dat scheelt ook een stuk. :wink:
Born OK the first time
nachtmerrie

Bericht door nachtmerrie »

Rereformed schreef:
nachtmerrie schreef:Nee maar het is ook niet waar wat Reremorfed zei dat mening en waarheid het zelfde is voor mij. De ene mening is wel waarder voor mij dan de andere mening.
Voordat ik er nachtmerries van krijg zal ik mijn mening maar bijstellen. Je hebt helemaal gelijk nachtmerrie. Ik zie het nu ook!

Nu komt alleen de vraag bij me op: hoezo is dat niet waar wat ik zei? Als ik nou zeg dat het waar is dan is dat toch waar voor mij? Het is mijn persoonlijke waarheid, net zoals het mijn persoonlijke waarheid is dat je 14 bent. Aan die zaken kun jij verder nu niets meer doen, want dat is nu eenmaal mijn waarheid.
Nou tis voor mij niet waar dat waarheid en mening tzelfde is. Dat vertel k jou. En als jij daarvoor open staat dan kan t ook jou waarheid worden. Zie je? Waarheid krijg je door wat mensen je vertellen en wat je zelf ziet en wat je kan denken. En hoe meer dat is hoe waarder je waarheid word. Persoonlijke waarheid btekent dus niet dat er niks meer an te doen is. Je moet juist heel erg open staan.
nachtmerrie

Bericht door nachtmerrie »

Mariakat schreef:
nachtmerrie schreef:
siger schreef:"Waarheid" is een eigenschap van een uitspraak (zin.)
"Daar ligt een steen" is een uitspraak die onderzocht kan worden op waarheidsgehalte. De steen zelf kan echter niet "waar" of "onwaar" zijn.
Nou als ik naar gras wijs dan is de zin "daar ligt een steen" niet waar? Maar als k naar een steen wijs wel dus de zin "daar ligt een steen" is wel waar? Wat is dan de waarheidsgehalte? Nee weet je wat ik denk? Dat waarheid een eigenschap is van een zin voor jou. Voor hoe jij de zin snapt en wat jou omgeving is. En of er ook gras of ook een steen in de buurt is. Maar das wel meer ingewikkeld ja...
Gewoon doorgaan? #-o
Daar heb je het al.
Nu is het een non discussie geworden.
Dat er nu ironisch en zelfs sarcastisch geschreven was te voorzien. :evil3:

Dat was het trouwens al en die fase zijn we nu voorbij.
Hopelijk.
Als niemand kan uitleggn wrom waarheid objectief is dan houd et op ja. Iemand zei vandaag tegen mij dat waarheid objectief bestaat want objective waarheid is wat waar is voor God. Maar kgeloof nite in God... duss... kdacht nog wel dat jullie ook niet gelovig waren :(
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

nachtmerrie schreef:[Dat was het trouwens al en die fase zijn we nu voorbij.
Hopelijk.
Als niemand kan uitleggn wrom waarheid objectief is dan houd et op ja. Iemand zei vandaag tegen mij dat waarheid objectief bestaat want objective waarheid is wat waar is voor God. Maar kgeloof nite in God... duss... kdacht nog wel dat jullie ook niet gelovig waren :([/quote]

uitleggn wrom, et, kgeloof nite, duss... kdacht. :shock:

Kan het niet gewoon in ABN?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

nachtmerrie schreef:
Supersoul schreef:Door de ervaringen die je in je leven opdoet en je eigen visie daar op na houdt ken je je eigen waarheid. Daarom is waarheid persoonlijk.
Mooi uitgelegd! :)
Nachtmerrie,

Het heeft even weinig nut over waarheid te discussieren als over blauwheid. Ik stel voor dat jij of iemand zich uitspreekt over hogere machten en zaken op je pad. Daarop kan dan een discussie gevoerd worden of die uitspraak waar is of niet. Als niemand wat te zeggen heeft over het topic hebben we het nergens over.
voetzoeker

Bericht door voetzoeker »

Nou laat ik dan maar een beetje naar het onderwerp teruggaan met een mooie koppeling

Heeft iemand wel eens een ervaring gehad, waarvan hij dacht: het zou zo een engeltje kunnen zijn die me hielp?
En dat je uit die ervaring je persoonlijke waarheid hebt ontwikkeld dat er een god is :wink: :D
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

voetzoeker schreef:Nou laat ik dan maar een beetje naar het onderwerp teruggaan met een mooie koppeling

Heeft iemand wel eens een ervaring gehad, waarvan hij dacht: het zou zo een engeltje kunnen zijn die me hielp?
En dat je uit die ervaring je persoonlijke waarheid hebt ontwikkeld dat er een god is :wink: :D
Nee.
Ik denk wel eens: "Goh, wat toevallig/apart!"
Maar ik besef dat iets apart vinden een subjectieve beleving is, dus daar trek ik geen conclusie's uit over "hogere machten".

Op een ander forum heb ik iemand gekend die een anekdote vertelde met de volgende strekking:

"Toen ik in Amsterdam op een bankje in het park zat, kwam er een oude jeugdvriend aanfietsen.
Is dat niet té toevallig? Net toen ik daar zat, kwam hij aanfietsen!
Daar moet wel iets hogers achter zitten, want die kans is zo klein!"

Bij een positieve ervaring kleine kansen aanvoeren als argument voor bovennatuurlijkheid.
Deze kennen we onderhand allemaal wel.
Mijn antwoord was ontnuchterend:

"Als ik op dat bankje zou zitten, heb ik een even grote kans als jij om jouw jeugdvriend tegen te komen, maar omdat ik hem niet ken, zou ik er geen aandacht aan hem besteden (en vice versa) wanneer hij daadwerkelijk langs zou fietsen."

We komen elke dag tientallen, zo niet honderden mensen tegen, en in alle individuele gevallen is de kans dat we nét die individuele mensen tegenkomen, zeer klein.
Maar alleen wanneer daar toevallig een bekende tussen zit, vinden we precies hetzelfde opeens "bijzonder".

In werkelijkheid is een toevallige ontmoeting met "Jane Doe" statistisch gezien net zo bijzonder als een toevallige ontmoeting met zo'n oude jeugdvriend.

Er zijn geen objectieve criterie om iets tot "te toevallig" te verklaren.
Dat is een ad-hoc beslissing die men zelf neemt.
Wat "te toevallig" is, gebeurt ook niet.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef:Nee.
Ik denk wel ... niet.
Hear hear, ga maar eens na hoeveel onwaarschijnlijke zaken zich op je levenspad bevinden, door een keer bij alles na te gaan "hoe onwaarschijnlijk is eigenlijk dat uitgerekend dit nu gebeurt". Als je dat als bewijs van het hogere wilt zien, ga je gang. Maar er is een beter alternatief dan wat hogers / onnatuurlijks / buitennatuurlijks, namelijk toeval. Hoe onwaarschijnlijk is het dat iets zich aan het uiteinde van de gausscurve bevindt?
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

voetzoeker schreef:Heeft iemand wel eens een ervaring gehad, waarvan hij dacht: het zou zo een engeltje kunnen zijn die me hielp?
Ja, ik heb dat regelmatig gedacht. Maar rond mijn veertiende zag ik dat er altijd wel een betere verklaring bestond, en heb ik besloten dat ik de rest van mijn leven maar gewoon moest zien wat op me af kwam en er het beste van maken. Die engelen moeten daar niet licht over gegaan zijn, want ik heb ze nooit meer terug gezien.

Wat niet wil zeggen dat ik sindsdien geen verrukking meer gekend heb. Buiten sex denk ik vooral aan landschappen die me ten diepste kunnen raken - de buitenste helft van mijn wezen, het meest transcendente wat ik ooit zal kennen. Sommige muziek waarvan ik denk dat ze landschappen verbeeldt heeft bij mij dezelfde uitwerking.

Alles wat we voelen en beleven is noodzakelijk in de natuur.
Dat is de enige manier waarop je natuur kan definieren.
Het is ook het diepste voelen en beleven, want niets is nabijer.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Blues-Bob schreef:
Jagang schreef:Nee.
Ik denk wel ... niet.
Hear hear, ga maar eens na hoeveel onwaarschijnlijke zaken zich op je levenspad bevinden, door een keer bij alles na te gaan "hoe onwaarschijnlijk is eigenlijk dat uitgerekend dit nu gebeurt".
Ik vraag me dan ook af of dat gegeven aan de basis staat aan de gedachte van sommigen dat alles voorbestemd is. :?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

voetzoeker schreef:Heeft iemand wel eens een ervaring gehad, waarvan hij dacht: het zou zo een engeltje kunnen zijn die me hielp?En dat je uit die ervaring je persoonlijke waarheid hebt ontwikkeld dat er een god is :wink: :D
Heb jij zo'n ervaring gehad? Vertel!
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Nagmerie schreef:Wrom moet ik dan iets bedoelen met waarheid wat niet voor mij bestaat? Dan kan de dominee ook wel zeggen dat de betekenis van God is dat ie bestaat. En als jij zeg dat ie niet bestaat dan zegt de dominee dat je t woord dan verkeerd gebruikt. Das gwoon een manier om je eigen persoonlijke waarheid de macht te geven toch!
Reresmurfed schreef: Nee dat zegt een dominee niet. Dat is namelijk altijd een volwassen mens met een redelijke hoeveelheid denkvermogen.
Dien ik je in deze (over dominees) persoonlijk op je woord te geloven, Reref?
Je beweert toch niet dat er geen onvolwassen dominees zouden kunnen zijn?
De betekenis van God kan onmogelijk zijn "hij bestaat". Het is geen deugdelijke omschrijving van het begrip.
Uiteraard. Enkel dat zou onafdoende zijn voor de betekenis van welk begrip dan ook.
Ik en jij en apen en de eieren waar Bob op wacht bestaan namelijk ook maar zijn geen God en het kan zelfs zijn dat jij een zij bent.
Definitie van God graag.
Jij kan best van mening zijn dat waarheid niet bestaat. Dat is zelfs een hele wijze filosofische positie.
Zou Socrates nu niet juist zo reageren?; waarheid is als Fetko's woonplaats (zie: rechtsboven).
Absolute waarheid als essentie is daarentegen een onzinnig construct wanneer vermeend persoonlijk ervaren, en des te meer wanneer niet in overeenstemming met de werkelijkheid, zoals wij mensen die tegenwoordig kennen (of met behulp van internet/boeken eventueel zouden kunnen kennen).

Epileptische aanvallen bijvoorbeeld, worden zo (als het goed is) niet langer als bewijs van goddelijke openbaring of duivelse bezitting bezien tegenwoordig, maar als epileptische aanval, of respectievelijk als psychose en/of schizofrenie.
Geldt voor deze mensen dat hun persoonlijk ervaren/gevoel raakvlakken heeft met de goddelijke wereld,
zoals algemeen werd en vaak nog steeds word gedacht, met inbegrip van geesten en goden en een leven na de dood, of kunnen we ze er tegenwoordig misschien toch nog van overtuigen dat het hun wanen aan werkelijkheidswaarde ontbreekt?
Maar dat verandert helemaal niets aan de betekenis van het woord waarheid. Als je het een beetje overdenkt zul je toch wel begrijpen dat indien waarheid voor jou niet bestaat jij ook niet over je persoonlijke waarheid kunt spreken? Je toont met je eigen woorden al aan dat 'persoonlijke waarheid' een wanbegrip is.
Aldus (wederom) de betekenis van het woord waarheid en de illogica van een contradictoir bijvoeglijk naamwoord hierbij, namelijk het begrip persoonlijk, zodat we zelfs kunnen spreken van een contradictio in adjecto, als nadere specificatie van de generale constatering van een contradictio in terminis.

We kunnen zelfs spreken (eventueel) van de betekenis van het woord/begrip God (met hoofdletter). Toevallig nog iets te melden over dat laatste 'begrip', nachtmerrie/Rereformed? Een algemeen geldende definitie wellicht?
nachtmerrie schreef:Maar kgeloof nite in God... duss... kdacht nog wel dat jullie ook niet gelovig waren
Die laatste deelvraag geldt vooralsnog blijkbaar alleen Rereformed dus en niet nachtmerrie.
Hij begon namelijk over ene god.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Plaats reactie