Waarom niet? Misschien kan ik iets van je leren. Of wil je geen mensen helpen die iets niet goed snappen? Die boeken waar jij het over hebt zullen mij niet verder brengen voor wat betreft de basiskennis van de oerknal/singulariteit die van belang is voor deze discussie. Maak mij dus deelgenoot van jouw "eureka" over de singulariteit en oerknal zou ik zeggen.lanier schreef:Tsja, je laat zien dat je de oerknaltheorie niet snapt. Dan is het niet aan mij om jouw kennis bij te schaven.
Dat bedoel ik. Maar je hebt niet alles gequoot.lanier schreef:Je was duidelijk in je verhaal wat ik volledig heb gequote. Je kunt alleen iets uit zijn verband rukken door niet alles te quoten.
Je hebt de quote van GetBigFast niet geciteerd. Dat was noodzakelijk om mijn quote in juist verband te kunnen plaatsen.lanier schreef:Dat heb ik echter wel gedaan.
GBF: Waarom is het niet mogelijk dat in het universum iets uit niets onstaat?
Roald: Iets uit niets gaat in tegen de natuurwet van de thermodynamica dus iets uit niets is onmogelijk.
Lanier: Foei Roald, voor het onstaan van het universum was er geen wet van de thermodynamica, dus het universum kan ontstaan zijn uit niets.
Welnu, als je het citaat van GBF weg laat plaats je mijn argument uit het verband. We hadden het namelijk over iets uit niets IN het universum.
Daarom is trouwens iets uit niets materialistisch gezien onverklaarbaar. Als een niets-atheïst werkelijk wil geloven dat het universum uit niets zou zijn ontstaan, dan stijgt dat uit boven zijn materialistische opvatting. Daarom hangt de iets-atheïst het geloof van de singulariteit aan, dat is iets (universum) uit iets (singulariteit). Dit geloof van universum uit singulariteit is gebaseerd op de wet van de thermodynamica, terwijl deze iets-atheïst (zoals Lanier) tegelijk aangeeft dat deze wet van de thermodynamica niet geldt omdat het een singulariteit betreft. Daarom is het uiteindelijk een kromme redenering van zo'n iets-atheïst.