95 stellingen / vragen aan S.Stahl/Believer in jahwe

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Believer in YHWH
Banned

Re: 95 stellingen / vragen aan een christen.

Bericht door Believer in YHWH »

PietV. schreef:
Hiëronymus schreef:
Maar zelfs Klaas Hendrikse gelooft dat hij beter begrijpt wat met teksten in de Bijbel werd bedoeld dan zijn religieuze tegenstrevers. Dat is ook een issue denk ik, iedere stroming wil dat de Bijbel hen gelijk geeft, harde kritiek op de Bijbel ondermijnt dat. Ooit zei ik tegen een "vrijgemaakte" dat hij niet naar een 1e eeuwse vrouwenhater (Paulus) moest luisteren, maar moest kijken naar zijn tante die prima geschikt was om een kerk te leiden (vond hij ook) en er zwaar onder leed dat ze dat niet mocht in de GKv. Met een argument rechtstreeks uit de Bijbel had ik sterker gestaan in die discussie, niet dat het een beter argument was geweest, maar als de Bijbel het zegt schijnt het nu eenmaal zo te zijn.

#-o
Misschien moet je voor dat soort argumenten de feministische theologie gaan openen. De discussie loopt al jaren en de vrouwelijke "herderin en lerares" moet zich nog met regelmaat verdedigen. Las dit weekend nog over een klein oproertje in het noorden des lands. Het ging dus over een vrouw in het ambt. Maar als je het boek van Onfray nog eens tegenkomt "Atheology". Lees dan eens wat hij over Paulus schrijft. Mocht je nog een klein restje sympathie voor die gast hebben. Dan ben je het hierna kwijt.

Als je nou eens gewoon de Bijbel zou lezen over Paulus en niet wat mensen erover vinden dan kom je denk ik op een andere conclusie.

"Als je maar sterk genoeg ergens in gelooft, dan wordt het vanzelf echt".

Geldt dat ook voor vrijdenken?
Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. Thomas Henry Huxley

En als de feiten je niet bevallen BAN je de poster gewoon. BIY
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Believer in YHWH schreef:
"Als je maar sterk genoeg ergens in gelooft, dan wordt het vanzelf echt".

Geldt dat ook voor vrijdenken?
Dag Believer in YHWH,

Het antwoord weet je zelf ook wel, een vrijdenker gelooft niet.

Je schreef ook:
Als je nou eens gewoon de Bijbel zou lezen over Paulus en niet wat mensen erover vinden dan kom je denk ik op een andere conclusie.
Hmm. Ik vind het een opmerking met een zeer hoog kleutergehalte. Waarom ik dit vind, hoef ik niet uit te leggen op dit forum.

Ajuus,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Stanhope gaf je al een aanwijzing. Maar ga de Bijbel er bij pakken. En leg het volgende aan je voor. Zijn de jodenchristenen uit de Bijbel ook mensen. Wat vonden die dan van Paulus?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Beste Piet,

God wil dat niemand verloren gaat. Ook jij niet.
Enkele vragen:
Waarom is er dan (volgens de zogenaamde christenen) een hel?

En als er dan toch mensen naar die zogenaamde hel gaan, wat blijft er dan over van de wil van God?
Zal Gods wil dan niet geschieden?

Ajuus,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Hiëronymus schreef: Bij de ramp in Haïti werd in onze kerk gelukkig niet zo geneuzeld, we hebben voor de slachtoffers gebeden en geld ingezameld.
Wat is effectiever geld inzamelen of bidden?
Believer in YHWH
Banned

Bericht door Believer in YHWH »

PietV. schreef:

Stanhope gaf je al een aanwijzing. Maar ga de Bijbel er bij pakken. En leg het volgende aan je voor. Zijn de jodenchristenen uit de Bijbel ook mensen. Wat vonden die dan van Paulus?

Kun je de verwijzing even geven? Weet anders niet waar je op doelt.
Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. Thomas Henry Huxley

En als de feiten je niet bevallen BAN je de poster gewoon. BIY
Samante

Bericht door Samante »

PietV. schreef:
Hiëronymus schreef: Bij de ramp in Haïti werd in onze kerk gelukkig niet zo geneuzeld, we hebben voor de slachtoffers gebeden en geld ingezameld.
Met de televisieactie werd zeer veel gebeden naar de Goden en Godinnen die voor de televisie zaten en die massaal hun donatie overmaakten. En een andere God verdubbelde de inzameling nog eens een keer.
Het bidden was dus wel effectief en het geld inzamelen ook.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Believer in YHWH schreef: Kun je de verwijzing even geven? Weet anders niet waar je op doelt.
Volgens ben mij ben je heel goed in staat om dat zelf uit te vogelen. Denk maar aan de tegenstellingen met Petrus, Barnabas. Naast het geklaag van Paulus in zijn brieven denk maar aan 2 Korinthiërs 11of Gal 2: 13 etc. Paulus heeft het over valse broeders, schijnapostelen en bedrieglijke arbeiders etc. De verhouding met de jodenchristenen was slecht.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samante schreef: Met de televisieactie werd zeer veel gebeden naar de Goden en Godinnen die voor de televisie zaten en die massaal hun donatie overmaakten. En een andere God verdubbelde de inzameling nog eens een keer.
Het bidden was dus wel effectief en het geld inzamelen ook.
Ja. alle kerken waren hard aan het bidden voor de slachtoffers. Deze voelden dat ook; massaal herstelden ze van hun verwondingen en het verdriet verdween. Het beroerde hen dat er ergens in Nederland een groep mensen bij elkaar kwam om te smeken bij een hogere macht. Of deze zijn gulheid wilde betonen aan de ontredderden. En het volk weer nieuwe impulsen wou geven tot wederopbouw.

Een jaar later. Het is nog steeds een grote puinhoop, de cholera heeft ondertussen veel levens gekost en de christelijke organisaties lopen de door de VN gestuurde experts in de weg.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Hiëronymus schreef:Zulke preken heb ik gelukkig niet gehoord
Onbewust stuurde jij me ergens naar toe =D> . Iets wat ik vaker meemaak. Als ik de stukken lees van evangelische christenen. Bijvoorbeeld van leden van de vergadering der gelovigen. Vraag 34 dit keer.
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

PietV. schreef:
Hangt er van af, er zijn gevallen waarin geld inzamelen contra-productief is, in die gevallen is bidden productiever met een productiviteit van 0.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Hiëronymus schreef:Hangt er van af, er zijn gevallen waarin geld inzamelen contra-productief is, in die gevallen is bidden productiever met een productiviteit van 0.
Daar heb je gelijk in. Je kan altijd nog economie gaan studeren :)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Hiëronymus schreef:
PietV. schreef:
Hangt er van af, er zijn gevallen waarin geld inzamelen contra-productief is, in die gevallen is bidden productiever met een productiviteit van 0.

Wat effectiever is?

De aardbeving niet laten ontstaan bij zo een arm christelijk volk. Werden vroeger niet 'alléén' de kwaden gestraft door god?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fishhook schreef: Wat effectiever is?

De aardbeving niet laten ontstaan bij zo een arm christelijk volk. Werden vroeger niet 'alléén' de kwaden gestraft door god?
Jahwe hield in ieder geval geen rekening in zijn bestemmingsplan met de huidige bewoners. De onteigening ging met genocide gepaard. Dus of ze iemand kwaad hebben gedaan dat moeten de bijbelgetrouwe christenen mij maar vertellen. En voor de rest is het kwaad natuurlijk gebaseerd op ongehoorzaamheid. Bijvoorbeeld trouwen met iemand van een ander volk.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:
Fishhook schreef: Wat effectiever is?

Jahwe hield in ieder geval geen rekening in zijn bestemmingsplan met de huidige bewoners. De onteigening ging met genocide gepaard. Dus of ze iemand kwaad hebben gedaan dat moeten de bijbelgetrouwe christenen mij maar vertellen. En voor de rest is het kwaad natuurlijk gebaseerd op ongehoorzaamheid. Bijvoorbeeld trouwen met iemand van een ander volk.
Ik had 'alleen' al tussen haakjes gezet. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie