Je eerste punt onderschrijf ik.Okke schreef:Ik vind geloven zonder bereidheid tot verificatie kortzichtig en gevaarlijk. Ik vind de bewering dat alle religieus gelovigen geloven zonder bereidheid tot verificatie ook kortzichtig en gevaarlijk.
Voor je tweede punt kan je zelf de verschillenbde geloofsbelijdenissen nalopen.
Die zou ik herredigeren opdat je in een enkele klap uit je verwarring bent:Okke schreef:Het leidt ertoe dat de eigen overtuiging ook als geloofsopvatting wordt gezien en dat deze dus altijd met argumenten bekritiseert en mogelijk bijgesteld kan worden.
Voorstel: Het leidt ertoe dat de eigen overtuiging open zal staan voor argumenten, kritiek en nader onderzoek.
Daarmee is het onderscheid gemaakt met overtuigingen die op goddellijke openbaringen zijn gefundeerd.
Gaarne voorbeelden (critical examples) van het gevaarlijk zijn.Okke schreef:Het onderscheid tussen algemeen geloven en geloven zonder bereidheid tot verificatie? Ik vind geloven zonder bereidheid tot verificatie kortzichtig en gevaarlijk. Ik vind de bewering dat alle religieus gelovigen geloven zonder bereidheid tot verificatie ook kortzichtig en gevaarlijk.
Als toegift, even helemaal apart na dit bericht, dan toch maar Van Dale met de algemeen bekende, verschillende betekenissen van het woord "geloof", die jij steeds weg wilt wuiven zonder daar een reden voor te geven.
Roeland