Jezus Christus.Destinesia schreef:Wat is de kern van jouw geloof in Jezus Christus?
Hoe geloven katholieken?
Moderator: Moderators
Re: Hoe geloven katholieken?
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription" onclick="window.open(this.href);return false;Destinesia schreef:Het katholicisme is niet zo simpel te vatten? Katholicisme voor dummies?Faramir schreef:De inhoud van het moderne katholieke geloof is nou eenmaal niet zo simpel te vatten in een bijdrage op een forum, daar zijn hele bibliotheken over volgeschreven. Ik snap dat dat wat lastig is, maar 'de kern van ons geloof' zou een leuk begin zijn om te lezen. Of als het echt moet 'katholicisme voor dummies'. Beide wel te verkrijgen bij de bol.com neem ik aan.
Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Ben ik als ongelovige dan een 'dummie?' Is het dan zo dat wanneer ik zoiets ga lezen ik het daarna wél voor elkaar krijg "rare dingen" te geloven?
Nee, Des...Jezelf op de hoogte stellen wat katholieken geloven. En niet meteen zo aangevallen voelen.
Ter kennisneming. Snap je ??? Anders blijf je keer op keer maar wat in de ruimte aan het lullen, zoals de anderen.
Als jijzelf maar wat wilt gaan geloven of niet, dan moet je dat zelf weten. Je kunt rustig na het lezen je eigen levensbeschouwing aan blijven hangen.
Ik kan niet voor Jaquet spreken, maar ik vermoed dat hij helemaal niet boos is op vrijdenkers.Destinea schreef:Ik stelde jaquet een vraag, maar die heeft het druk met ruziemaken omdat hij zich gekrenkt voelt heb ik begrepen. Hij is boos op vrijdenkers.
Hij is boos op de reacties die hij krijgt. Van vrijdenkers had hij meer een 'open mind' verwacht en niet zulke starre en bevooroordeelde houding en met name de opvattingen die deze "vrijdenkers" over religie op na houden.
Ik vraag mij ondertussen dan af; waarom een rubriek over het christendom openen als er toch maar negatieve dingen gezegd mogen worden. Ik heb trouwens van deze vrijdenkers nog geen enkele fatsoenlijke inhoudelijke reactie van deze lui gelezen; bijv.; het "kaboutermotief", de bijbel als sprookje, bijbelteksten volledig uit hun verband rukken en dan interpreteren en een eigen draai aan geven wat precies in hun straatje te pas komt..etc..etc....Allemaal al de revue gepasseerd. Maar keer op keer daarmee aan komen kakken, dan denkt een gelovige bezoeker van dit forum; "na mij de zondvloed"
En dan ook nog tegelijkertijd van een gelovige een "serieuze" discussie eisen.
Wie houdt wie nu voor de gek ??
Laatst gewijzigd door Job op 27 sep 2011 13:37, 5 keer totaal gewijzigd.
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Jij! Jezelf.Job schreef: Wie houdt wie nu voor de gek ??
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Helaas, ik moet je teleurstellen.Cluny schreef:Jij! Jezelf.Job schreef: Wie houdt wie nu voor de gek ??
Als iemand kritisch is op zijn eigen geloof, dan ben ik het wel. Ik beschik daarvoor genoeg aan zelfreflectie.
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Dank je hartelijk dat je het niveau even tentoonspreid. Het forumonderdeel "Christendom/Judaïsme" kan wat mij betreft wel opgedoekt worden. Freethinkers zijn blijkbaar toch niet bereid om daar als vrije denkers mee om te gaan.Cluny schreef:Jij! Jezelf.Job schreef: Wie houdt wie nu voor de gek ??
-
Destinesia
Ik begrijp nu de wrijving hier.Faramir schreef:Jezus Christus.Destinesia schreef:Wat is de kern van jouw geloof in Jezus Christus?Een verdere versmalling zou het niet meer de kern maken.
Mijn vraag is nochtans duidelijk. Ik vraag naar de kern VAN jouw geloof IN Jezus Christus.
Jij noemt dit een 'versmalling'. Dit is iets wat ik niet begrijp. Graag uitleg.
Kun jij misschien uitleggen waarom dit uitleggen van jouw motivatie om in Jezus Christus te geloven voor jou een versmalling is terwijl het voor mij juist een verbreding is om te kunnen begrijpen hoe jij er precies toe komt te geloven in de ten hemel opneming van Maria en Jezus?
Ben ik zo moeilijk in mijn vragen? Nee toch?
edit: Ik zie dat je inmiddels een nieuw bericht hebt geplaatst. Ik zie dat je je ook graag verongelijkt wilt voelen (zo lijkt het) terwijl ik hele gewone vragen aan je heb gesteld. Ik ga zo direct bij mijn vader even een kopje koffie drinken dus kan ik er nu even niet op antwoorden. Ik zou ook even niet weten hoe want ik bemerk dat je ook vanwege mijn vragen helemaal opgewonden raakt en je door mij blijkbaar aangevallen voelt. Hoe komt dat nou toch altijd? Heb ik nu toch ergens iets verkeerds gezegd?
Mijn berichten hebben geen betrekking op jou Destinesia. Je vragen zijn zeker reëel.
-
Destinesia
Dank daarvoor.Faramir schreef:Mijn berichten hebben geen betrekking op jou Destinesia. Je vragen zijn zeker reëel.
Ik ben niet onder de indruk van het religieuze kinderachtige gebabbel.Faramir schreef:Dank je hartelijk dat je het niveau even tentoonspreid. Het forumonderdeel "Christendom/Judaïsme" kan wat mij betreft wel opgedoekt worden. Freethinkers zijn blijkbaar toch niet bereid om daar als vrije denkers mee om te gaan.Cluny schreef:Jij! Jezelf.Job schreef: Wie houdt wie nu voor de gek ??
En evenmin van de daarmee gepaard gaande leugenklets dat iedere scepticus van die infantiele praatjes narrow minded zou zijn.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Des..Destinesia schreef:Ik houd het even bij een gecombineerde drie vragen. Geloven katholieken van vandaag de dag nog in engelen die in de lucht om ons heen zweven? En in een heilige Maria die net als Jezus op een wolk de lucht in vloog? En zo ja, hoe kun jij dat dan geloven? En hoe kan een ongelovige buitenstaander het precies voor elkaar krijgen dit óók te geloven net als jij?
Wat wil je ? Dit ook geloven? Dit heeft niet zo veel met geloven te maken, maar met beelden, geloofsvoorstellingen. En die veranderen heel sterk in het leven van iedere gelovige.
Zo'n beelden hielt ik erop na toen ik nog vroeger in de zandbak speelde en toen ik nog op de oude jongensschool zat te knikkeren met mijn vriendjes.Uit die tijd stammen deze beelden.
En wat schetst mijn verbazing anno 2011; jij (o.m.) komt er mee op de proppen en stelt Ze als serieuze bedoelde vragen aan een gelovige ?
Ik praat nu even voor mezelf,hoe ik het zie.
Mijn lagere school katholicisme was, ondanks de romantiek en de geborgenheid die ervan uitging, heb ik die al lang samen met de oude mecanodoos op zolder gezet met de devote katholieke prentjes. Mijn katholieke geloof is veel veranderd, maar desondanks katholiek.
Katholiek betekent gewoon algemeen of universeel. Eigenlijk is de evangelische boodschap van de joodse rabbi Jehoschoewa Ben Josef (Jezus van Nazareth)
héél katholiek dus....En voor deze boodschap, daar ga ik voor.
Laatst gewijzigd door Job op 27 sep 2011 13:56, 3 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Ik ben al wel oud, maar niet te oud om te leren.Job schreef: Van vrijdenkers had hij meer een 'open mind' verwacht en niet zulke starre en bevooroordeelde houding en met name de opvattingen die deze "vrijdenkers" over religie op na houden.
Ik vraag mij ondertussen dan af; waarom een rubriek over het christendom openen als er toch maar negatieve dingen gezegd mogen worden. Ik heb trouwens van deze vrijdenkers nog geen enkele fatsoenlijke inhoudelijke reactie van deze lui gelezen; bijv.; het "kaboutermotief", de bijbel als sprookje, bijbelteksten volledig uit hun verband rukken en dan interpreteren en een eigen draai aan geven wat precies in hun straatje te pas komt..etc..etc....Allemaal al de revue gepasseerd. Maar keer op keer daarmee aan komen kakken, dan denkt een gelovige bezoeker van dit forum; "na mij de zondvloed"Doei...
Misschien kan jij één (mag ook meer) voorbeeld aanhalen waarin alleen maar negative dingen worden gezegd of waarin bijbelteksten volledig uit hun verband worden gerukt.
En helemaal mooi zou het zijn als je mij dan ook nog een idee zou kunnen geven hoe het beter had gekund.
Dit is serieus en niet sarcastisch bedoeld, dit zeg ik maar omdat er nogal eens sarcastisch gereageerd wordt, je mag zelf invullen door wie.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dus, als ik zo vrij mag zijn, is jouw geloof vooral iets subjectiefs. De vraag is dan hoe ver ga je met het wegstrepen van wat nog niet zolang geleden gepreekt werd.Job schreef:Mijn lagere school katholicisme was, ondanks de romantiek en de geborgenheid die ervan uitging, heb ik die al lang samen met de oude mecanodoos op zolder gezet met de devote katholieke prentjes. Mijn katholieke geloof is veel veranderd, maar desondanks katholiek.
Wat blijft erover? Is dat nog religie of is dat vooral een persoonlijke invulling van jouw leven?
Het moet vooral als een warme jas voelen anders doe ik het weg?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Gelukkig. Maar wil je wél bijleren, of bescheidener, iets aannemen van een gelovige ?Fishhook schreef:Ik ben al wel oud, maar niet te oud om te leren.Job schreef: Van vrijdenkers had hij meer een 'open mind' verwacht en niet zulke starre en bevooroordeelde houding en met name de opvattingen die deze "vrijdenkers" over religie op na houden.
Ik vraag mij ondertussen dan af; waarom een rubriek over het christendom openen als er toch maar negatieve dingen gezegd mogen worden. Ik heb trouwens van deze vrijdenkers nog geen enkele fatsoenlijke inhoudelijke reactie van deze lui gelezen; bijv.; het "kaboutermotief", de bijbel als sprookje, bijbelteksten volledig uit hun verband rukken en dan interpreteren en een eigen draai aan geven wat precies in hun straatje te pas komt..etc..etc....Allemaal al de revue gepasseerd. Maar keer op keer daarmee aan komen kakken, dan denkt een gelovige bezoeker van dit forum; "na mij de zondvloed"Doei...
Noem maar iets:Fishhook schreef:Misschien kan jij één (mag ook meer) voorbeeld aanhalen waarin alleen maar negative dingen worden gezegd of waarin bijbelteksten volledig uit hun verband worden gerukt.
- Het verhaal van Abraham en Isaak (Gen 22)Met dan de vraag van; "Wie gelooft nu zo'n wrede god??"
- De zogenaamde "geweldadige intocht" van Jozua in Ai.
- De geweldsteksten die apart en "kaltgesteld" worden en daardoor een immoreel etiket op worden geplakt.
- N.T.
Bijv.: Jesus gaande over het meer (wandelen over het water)
etc..etc..
Teksten in hun verband lezen is cruciaal voor het goed verstaan van de bijbelse boodschap.Fishhook schreef:En helemaal mooi zou het zijn als je mij dan ook nog een idee zou kunnen geven hoe het beter had gekund.
Het N.T. is niet los te koppelen of los te interpreteren/begrijpen van de joodse bijbel.
De bijbel is een wereld op zich, een (literair) universum op zich, die je eigen moet maken om het enigzins te begrijpen.
Dit was een serieuze reactie.Fishhook schreef:Dit is serieus en niet sarcastisch bedoeld,
En nu graag een normale volwassen reactie!
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Elk geloof is subjectief. Maar heeft ook tegelijkertijd een gemeenschappelijke basis.Fishhook schreef:Dus, als ik zo vrij mag zijn, is jouw geloof vooral iets subjectiefs.Job schreef:Mijn lagere school katholicisme was, ondanks de romantiek en de geborgenheid die ervan uitging, heb ik die al lang samen met de oude mecanodoos op zolder gezet met de devote katholieke prentjes. Mijn katholieke geloof is veel veranderd, maar desondanks katholiek.
En die basis heb ik al genoemd. En daar praten/discussiëren gelovigen over.
Dat kan heel ver gaan. Maar er blijft enorm veel over met een grote rijkdom. Dit proces blijft doorgaan.Fishhook schreef:De vraag is dan hoe ver ga je met het wegstrepen van wat nog niet zolang geleden gepreekt werd.Wat blijft erover? Is dat nog religie of is dat vooral een persoonlijke invulling van jouw leven?
En óf dit religie is en geloof (trouwens, deze twee is niet hetzelfde), jazeker.
Wat, Fishhook ?? Wil jij het ene kinderlijke geloof inruilen voor een ander ??Fishhook schreef:Het moet vooral als een warme jas voelen anders doe ik het weg?
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Zelfreflectie is helemaal niet geschikt voor een kritische evaluatie. Zelfreflectie levert maar al te gemakkelijk rationalisaties op i.p.v. een kritische evaluatie.Job schreef:Helaas, ik moet je teleurstellen.Cluny schreef:Jij! Jezelf.Job schreef: Wie houdt wie nu voor de gek ??
Als iemand kritisch is op zijn eigen geloof, dan ben ik het wel. Ik beschik daarvoor genoeg aan zelfreflectie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman