Moeten christenen in Egypte zich zorgen maken?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Loekie1
Diehard

Moeten christenen in Egypte zich zorgen maken?

Bericht door Loekie1 »

EU veroordeelt 24 doden sektarisch geweld in Caïro
10-10-11 11:14 uur
Koptische demonstranten gisteravond in Caïro. © epa

De ministers van buitenlandse zaken van de Europese Unie hebben vandaag hun veroordeling uitgesproken over het sektarische geweld in de Egyptische hoofdstad Caïro dat gisteravond aan zeker 24 mensen het leven heeft gekost.
EU-buitenlandchef Catherine Ashton zei dat het aan de Egyptische autoriteiten is om hun bevolking te beschermen 'ongeacht hun afkomst of religie'. Minister van buitenlandse zaken Uri Rosenthal sprak zijn verontrusting uit over de gebeurtenissen in Caïro.

De Egyptische interim-premier Essam Sharaf riep gisternacht zijn kabinet voor spoedberaad bijeen nadat bij rellen tussen koptische christenen, moslims en Egyptische veiligheidstroepen in Caïro minstens 24 doden en meer dan tweehonderd gewonden waren gevallen.
http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUIT ... airo.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

De koptische christenen maken nu nog 10% uit van de bevolking in Egypte.
Laten we eens een voorspelling doen, ik denk dat het er over twee jaar nog 5% is. En over 5 jaar 1%.
Cactus
Bevlogen

Re: Moeten christenen in Egypte zich zorgen maken?

Bericht door Cactus »

Loekie1 schreef:EU veroordeelt 24 doden sektarisch geweld in Caïro

De ministers van buitenlandse zaken van de Europese Unie hebben vandaag hun veroordeling uitgesproken over het sektarische geweld in de Egyptische hoofdstad Caïro dat gisteravond aan zeker 24 mensen het leven heeft gekost.
EU-buitenlandchef Catherine Ashton zei dat het aan de Egyptische autoriteiten is om hun bevolking te beschermen 'ongeacht hun afkomst of religie'. Minister van buitenlandse zaken Uri Rosenthal sprak zijn verontrusting uit over de gebeurtenissen in Caïro.

De Egyptische interim-premier Essam Sharaf riep gisternacht zijn kabinet voor spoedberaad bijeen nadat bij rellen tussen koptische christenen, moslims en Egyptische veiligheidstroepen in Caïro minstens 24 doden en meer dan tweehonderd gewonden waren gevallen.
http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUIT ... airo.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Laten we eens een voorspelling doen, ik denk dat het er over twee jaar nog 5% is. En over 5 jaar 1%.
Dit bewijst weer eens te meer dat verschillende religies zelden in vrede met elkaar kunnen of willen omgaan. Naastenliefde schijnt dan plotseling een vies woord te zijn.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Cactus schreef:
Loekie1 schreef:EU veroordeelt 24 doden sektarisch geweld in Caïro

Dit bewijst weer eens te meer dat verschillende religies zelden in vrede met elkaar kunnen of willen omgaan. Naastenliefde schijnt dan plotseling een vies woord te zijn.
Wat is jouw prognose?
Arowana
Contacteer:

Bericht door Arowana »

Het lijkt me vrij duidelijk dat de Koptische (en andere, voor zover die er zijn) christenen in Egypte zich zorgen moeten maken. Ik veronderstel niet dat de Koptische christenen het goed hadden of veilig waren onder Hosni Moebarak. Maar ze zullen nu zeker niet beter af zijn, afhankelijk van wie er in de toekomst al dan niet democratisch aan de macht komt in Egypte. Het is niet geheel ondenkbaar dat conservatieve of zelfs radicale moslimpartijen, zoals de onder Moebarak verboden Moslimbroederschap, aan de macht zouden kunnen komen.

Onder de heerschappij van zulke bewegingen zullen de christenen denk ik zeker niet de vrijheid hebben hun religie of cultuur te beleven. Ze zullen wellicht ook niet meer als evenwaardige burgers worden beschouwd, eerder als tweederangsburgers die geen volledige rechten hebben.

Ik weet ook niet of de christenen in bijvoorbeeld Egypte in de toekomst hun leven zeker zullen zijn. Ik weet niet of ze dat nu altijd zijn, en ik veronderstel niet dat er onder Moebarak bijvoorbeeld geen sektarisch geweld was. Maar ik vrees dat bepaalde groepen, bijvoorbeeld de Moslimbroederschap en andere radicale groepen, nu meer vrij spel zullen krijgen. En minstens een aantal van die groepen hanteert wellicht het adagium "bekeren of kop eraf". Minstens een aantal van die groepen zal het doden van kuffar, met name christenen, gerechtvaardigd vinden.

Nee, ik denk niet dat het voor de christenen in Egypte beter zal worden. Ik ben bang dat het voor hun wellicht alleen maar slechter kan worden.
'There is a tide in the affairs of men, which, taken at the flood, leads on to fortune;
Omitted, all the voyage of their life is bound in shallows and in miseries.
On such a full sea are we now afloat, and we must take the current when it serves,
Or lose our ventures.' - William Shakespeare
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Arowana schreef:Nee, ik denk niet dat het voor de christenen in Egypte beter zal worden. Ik ben bang dat het voor hun wellicht alleen maar slechter kan worden.
een dictator is uiteraard beter voor die mensen daar.
nu opnieuw een angstscenario ontwikkelen zoals altijd.
Arowana
Contacteer:

Bericht door Arowana »

Ik heb niet gezegd dat een dictator beter is. Ik heb nergens gezegd dat Moebarak goed was of dat mensen het goed hadden onder Moebarak. Ik zeg alleen dat we zullen moeten afwachten wat er gaat gebeuren. Ik weet echt niet of Egypte nu een vrij en democratisch land gaat worden. We zullen moeten zien wie er aan de macht zal komen in Egypte en wat die machthebbers gaan doen. We moeten dus afwachten wat het gaat geven voor de Kopten. En ja, ik geef eerlijk toe dat ik daar vrij pessimistisch over ben. Als dat een angstscenario is, het zij zo.
'There is a tide in the affairs of men, which, taken at the flood, leads on to fortune;
On such a full sea are we now afloat, and we must take the current when it serves,
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Arowana schreef:Ik heb niet gezegd dat een dictator beter is. Ik heb nergens gezegd dat Moebarak goed was of dat mensen het goed hadden onder Moebarak.
da's al iets :)
kijk, je hebt extremisten maar evengoed moslims die zich bij de kopten en tegen het leger aansluiten.
maar ja, die groep mag niet bestaan want dat zou het angstscenario kunnen ontkrachten.
Arowana
Contacteer:

Bericht door Arowana »

Wel, uiteraard zul je moslims hebben die het oneens zijn met de extremisten. Ik zag laatst op een documentaire nog een stuk over een voormalig lid van de Moslimbroederschap, die nu zelf een partij/ politieke beweging opgericht heeft en daarmee naar de kiezer wilt trekken, en dit met naar Egyptische normen denk ik vrij liberale en tolerante standpunten. Maar uiteraard zijn er ook nog de extremisten. Ik vraag me gewoon af wie er de overhand zal krijgen, of desnoods zal proberen deze te veroveren.
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Er zijn weinig Moslims die het oneens zijn met de fundamentalisten. Die hebben theologisch gezien altijd de beste kaarten. En veel fundi's vertonen extremistisch gedrag. maar ze doen niets anders dan teruggrijpen op oude leefpatronen uit de tijd van de Grote Moh. En geen Moslim zal durven beweren dat de Grote Moh een extremist was.

Inmiddels gaat de uittocht uit Egypte van de Kopten versneld door. Dit dateert van april dit jaar:
Volgens de Vereniging voor Bedreigde Volkeren is deze aanval slechts een van de 53 delicten die in de afgelopen twee jaar hebben plaatsgevonden. "We zien een aanhoudende uittocht van jonge kopten uit Egypte", zegt Ulrich Delius, Afrika-adviseur van de VvBV. De organisatie gaat ervan uit dat de daders net als bij de vorige aanvallen ongestraft blijven.
http://www.kerkinnood.nl/index.php?opti ... &Itemid=95
Koptische bisschop eist godsdienstvrijheid in Egypte
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@ Loekie 1
Wat is jouw prognose?
Ik verwacht dat die vijandigheden alleen maar zullen toenemen als de huidige regering van Egypte niet keihard ingrijpt. Veel van die Chr. Kopten schijnen uit Egypte weg te gaan. Wellicht worden zij met open armen in Israel begroet.
Ik heb niets gelezen over de oorzaak van die gevechten en kan dus niets zinnigs zeggen over wie de schuldigen zijn.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Toch zie je in een dictatuur vaak veel minder etnisch of religieus geweld.
In een machtsvacuüm zie je veel etnisch, religieus, sektarisch op politiek geweld.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

appelfflap schreef:
Arowana schreef:Nee, ik denk niet dat het voor de christenen in Egypte beter zal worden. Ik ben bang dat het voor hun wellicht alleen maar slechter kan worden.
een dictator is uiteraard beter voor die mensen daar.
nu opnieuw een angstscenario ontwikkelen zoals altijd.
Wat is jouw prognose, Appelflap?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Vilaine schreef:Toch zie je in een dictatuur vaak veel minder etnisch of religieus geweld.
In een machtsvacuüm zie je veel etnisch, religieus, sektarisch op politiek geweld.
Je zou ook eens kunnen overdenken wat het islamitisch dictaat daar teweeg brengt.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

vegan-revolution schreef:
Vilaine schreef:Toch zie je in een dictatuur vaak veel minder etnisch of religieus geweld.
Je zou ook eens kunnen overdenken wat het islamitisch dictaat daar teweeg brengt.
Je zou kunnen overdenken of ze slechter af zijn nu of met een dictator als Moebarak.
- vanuit de zienswijze van de fundamentalist
- vanuit het oogpunt van vrouwen
- vanuit het oogpunt van christenen
- vanuit het oogpunt van gewone mensen.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Etnische zuivering is al gaande:

Kopten: etnische zuivering in Egypte
DEN HAAG - In Egypte is een „etnische zuivering” gaande van koptische christenen. Daarvoor waarschuwden bestuursleden van de Koptische Stichting Nederland woensdag tijdens een door de ChristenUnie georganiseerde bijeenkomst in het gebouw van de Tweede Kamer.

Volgens de kopten is het tijd dat de internationale gemeenschap ingrijpt om verder geweld en een „langzame genocide” te voorkomen. Ze vrezen „een tweede Srebrenica op korte termijn”. Waar de Egyptische overheid zich eerst nog als toeschouwer opstelde die niet ingrijpt, neemt ze nu de wapens in de hand „om kopten te zuiveren”.

Aanleiding voor de ontmoeting met Kamerleden van de ChristenUnie, het CDA, de PVV, GroenLinks, D66 en SGP was het harde optreden afgelopen weekeinde van de autoriteiten, waaronder het leger, tegen een vreedzaam begonnen protest van koptische christenen in Egypte. Bij de bloedige confrontatie vielen zeker 25 doden en meer dan 300 gewonden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1071 ... binnenland" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie