De gelovige Atheïst en zijn dogma van de waarheid.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: De gelovige Atheïst en zijn dogma van de waarheid.

Bericht door Cluny »

Erik schreef:Deze atheist herkent zich niet in jouw generaliserend geschetst beeld.
Je probeert jezelf te presenteren als onafhankelijk neutraal onderzoeker, maar er schemeren duidelijke emoties door je gordijn van zogenaamde objectiviteit.
Verder blijk je niet in staat praktijkvoorbeelden te geven waarop je je conclusie van dit onderzoek hebt gebaseerd.
Ik meen dan ook dat je conclusie verworpen kan worden.
Wie op dit forum is de gelovige atheïst en wat is zijn dogma van de waarheid?
Erik niet en ik niet.
2 is voorlopig genoeg om die malle stelling van Thor te verwerpen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

Rereformed schreef:De aanhangers van de godin Kali in India bijvoorbeeld geloofden dat Brahma meer leven creëert dan de God Shiva weg kon halen. Kali, de gemalin van Shiva, riep de gelovigen daarom op om Shiva een handje te helpen. Deze gelovigen behoorden tot de zogenaamde Thuggee cultus en werden Thugs genoemd. Ze waren in de 19e eeuw verantwoordelijk voor ongeveer 20.000 moorden per jaar. Volgens schattingen zouden ze sinds 1500 verantwoordelijk zijn geweest voor het wurgen van 2 miljoen slachtoffers. We hebben het aan de arrogante Britten te danken dat niet iedereen nu zijn waarheid heeft, maar deze waarheid van gelovigen de wereld is uitgebannen.
Dat het een enorme klus was kun je nog zien aan het woord 'thug' dat in het Engels nog steeds gebruikt wordt. Het betekent tegenwoordig eenvoudig 'crimineel'.
Wow, hoe ontzettend bizar. Dank u voor deze informatie.
Zelfde poep, andere dag.
GetBigFast
Forum fan

Thor schreef:k begrijp dat je het niet ziet, misschien kan ik het iets beter formuleren; als je de geschiedenis in zijn context ziet en niet de maat neemt met de hedendaagse moraal dan ben je met een gezond verstand de geschiedenis aan het bekijken. Neem als voorbeeld de discussie "Christendom en slavernij" mensen als siger en jij nemen de maat met de hedendaagse moraal en niet met gezonde verstand. In de discussie heb je ook niets inhoudelijks in te brengen, waarbij heden ten dage er nog veel slavernij bestaat, los van elke religie en soms door de religie. Deze halfslachtigheid vindt je terug bij atheïsten, oordelen vooral over een specifiek religie en de context van toen negeren en ook de huidige praktijk negeren. Vele beschouwen de hypotheken ook als een vorm van slavernij. Maar het echte vrijdenken is ook niet zo makkelijk of wel soms?
Wow, wat een arrogantie weer. De vele atheïsten die ik ken (inclusief me sa) zijn tegen slavernij uit moraal oogpunt. Ongeacht of er een geloof mee te maken heeft. De discussie Christendom en slavernij gaat voornamelijk over het dubbele bijbels moraal waar tegen in wordt gegaan of slavernij in het algemeen.

Ik krijg steeds meer het idee, dat je niet met veel atheïsten heb gesproken of atheïsten niet goed begrijpt.
Vele beschouwen de hypotheken ook als een vorm van slavernij.
Gelukkig is een hypotheek vrijwillig, ongeacht of het een vorm van slavernij is.
Zelfde poep, andere dag.
GetBigFast
Forum fan

Thor schreef:Ik ben geen aap, maar eens mens en een aap kan trucjes geleerd worden, maar hij leert niet uit zichzelf.
Grappig dat je dit zegt. Apen leren wel degelijk zelf nieuwe dingen, zoals zoveel dieren doen.

Klopt het dat jij gelovig bent?
Zelfde poep, andere dag.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

GetBigFast schreef:
Thor schreef:Ik ben geen aap, maar eens mens en een aap kan trucjes geleerd worden, maar hij leert niet uit zichzelf.
Grappig dat je dit zegt. Apen leren wel degelijk zelf nieuwe dingen, zoals zoveel dieren doen.

Die vraag kan ik wel beantwoorden.
Ja, Thor is gelovig.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thor,

Zo je kan weten heb ik hier een kleine onderscheiding ontvangen die ook het antwoord bevat op al wat je in dit topic aantipt:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 15#p302815" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zijn Siger en ik zeker materialisten, -ik een graadje erger dan hij-, doen we geen van twee aan cultuurrelativisme en draag ik inderdaad niet bij in discussies waar bijbel, koran of enig ander openbaringsboodschap wordt aangedragen als betrouwbare kennis over het bestaan van het bovennatuurlijke of over hoe de wereld rondom ons heen in elkaar steekt.

Mogelijk dus dat je niet aselectief bent geweest in het bemonsteren van je atheïsten, wat immer leidt tot verkeerde conclusies. Ook kan het aantal geïnterviewden te gering zijn geweest om de resultaten de hele populatie toe te rekenen.
Bovendien vermoed ik dat je tendentieuze vragen hebt gesteld omdat ik nauwelijks andere van je ben tegengekomen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Thor schreef:Met andere woorden jij zegt dat je bent veranderd in voelen en goedgelovigheid naar rationeel nadenken en bewijs, terwijl ik zeg dat die stelling zotteklap is. :wink:
Dat is nogal slecht uitgedrukt. Mijn gevoelens en rationele bekwaamheden zijn niet veranderd. Ik heb enkel ingezien dat mijn gevoelens niet mijn rationele weten moeten beheersen, oftewel iemand die zijn geloof opgeeft ziet in dat godgeloof en de daaraan vast zittende religieuze overtuigingen geen goede rationele basis hebben.
Geloof aan het bestaan van überhaupt een God is volkomen irrelevant en geloof in een goede God totale onzin:

"Er is geen enkele reden om uit het menselijk bestaan en de toestand waarin hij zich bevindt af te leiden dat God een moreel wezen is, of die ons rechtvaardigt de conclusie te trekken dat God oneindig goed is, en oneindige macht en wijsheid heeft. Zo iets kan men slechts in blind geloof geloven." (David Hume)

Iedereen die het inzicht van Hume heeft geeft zijn geloof op om zijn eerlijkheid te behouden.
Het vervelende is dat de atheïst ook gewoon een gelovige is met al zijn dogma's. :cry:
Geloof an sich (dus niet verbonden aan religieuze overtuigingen) is een doodnormale zaak. Iedereen heeft onbewijsbare overtuigingen, al is het maar het geloof dat het de moeite waard is om te leven. Wat is daar zo erg aan? Ook is de term 'dogma' niet per se een kwalijke zaak. Wanneer iets waar is hoe zou je het niet tot dogma verheffen? Voor mij zijn bijvoorbeeld mensenoffers aan een godheid een totale absurditeit. Wat de aanhangers van een godsdienst die dat vereist ook zullen aanvoeren, ik zal doof zijn voor hun argumenten. Dat is dus voor mij een dogma, en ik hoop dat jij ook dat dogma aanhangt.

Het is juist zeer interessant dat in de mensenwereld zelfs dogma's (paradigma's) kunnen veranderen, in het individuele leven of zelfs als hele maatschappij.
Het met respect omgaan met denkbeelden van andere mensen zou een goede start zijn. Mijn uitgangspunt is dan overigens wel dat mensen er ook over hebben nagedacht, terug gegaan zijn naar de roots.

Maar nu schijnt het er jou dus niet om te gaan wie er nu gelijk heeft, maar stoor je je enkel aan de manier waarop er gediscussieerd wordt.
Voor mij is dat veel minder interessant. Ieder debat waar mensen erg vriendelijk tegen elkaar zijn is saai en wekt de indruk dat het er niet toe doet wat je gelooft. Juist waar je dogma's tegenkomt en felle verdediging ervan kom je zaken tegen die de moeite van het overdenken en over discussiëren waard zijn.
Mijn denkbeelden zijn anders dan de denkbeelden van de instituten. De jinns als een spirituele entiteiten komen in mijn denkbeelden niet voor, er is geen wereldse lijn met de spirituele wereld. Dat wetenschap veel zaken heeft weerlegt is ook helder, maar niet alles wat ze zeggen dat is weerlegt is ook feitelijk zo. Het is gebaseerd op theorieën die theorieën zijn, meer niet.
En jij hebt dus de indruk dat mensen vaak te star zijn in hun opinies en dit te weinig inzien? Maar je doet er zelf net zo goed aan mee wanneer je die jinns met stelligheid afwijst.
Alleen is er op deze site niet zo veel mogelijkheden daar over van gedachte te wisselen aangezien men hier alles wat die richting op gaat onderuit wenst te schoffelen.
Lol, dat is toch juist het mooie van dit forum? Laat anderen altijd maar je eigen gedachten omschoffelen. Daarmee bewijzen anderen je altijd een goede dienst. Alles wat omgeschoffeld kan worden is onkruid.
Born OK the first time
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Heren, zonder daarmee de aanwezige vrouwen te kort te doen, wat vind ik dit toch weer leuk.

In volgorde van opkomst;
Beste a.r.,
Kan het kloppen dat ik ook niets met jouw verhaal aan kan vangen Thor?
Yep. :wink:
Ik probeer mij nl "mijn dogma van de waarheid" voor de geest te halen, maar ik loop volkomen stuk op die opmerking van jou.
Dat kan kloppen want een en ander begint met een poging duidelijk te krijgen wat andere mensen met bepaalde begrippen bedoelen. Zonder die kennis is er geen discussie enkel het tegen elkaar brabbelen blijft dan over.
Dan jou dogma over de waarheid, misschien enkele voorbeelden om je gedachte wat aan te scherpen
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 20#p287220" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=LACyLTsH4ac" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=LatoXQaR" onclick="window.open(this.href);return false; ... re=related
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 27#p273327" onclick="window.open(this.href);return false;
etc. etc let wel dit gaat maar over een onderwerp waar jou waarheid als een dogma werkt.

Beste Jim,

Bij deze mijn antwoord. Zoek een op google naar atheïsme en dogma meer dan 3 mln hits, dus het is geen topic voor je, hoe naief zijn mensen over hun eigen denkbeelden.

Beste Fishhook,
Dat klopt, ik heb zoiets niet geschreven, het is jou probleemomschrijving. Mijn formulering zag er als volgt uit: Ik heb met veel atheïsten van gedachte gewisseld en ben tot de volgende slotconclusie gekomen:
Zoek de verschillen.
Ik zie daarin geen antwoord op mijn vragen?
Gewoon even verder teruggaan.
Verder is het gewoon een al wat ouder crea/christen trucje om atheisten een geloof compleet met dogma's aan te smeren om op gelijk niveau te discussiëren.
Ik ben geen crea/christen dus misschien gewoon verder zoeken. En, niet te vergeten vooral niet inhoudelijk worden.... brrrr ik zou kunnen schrikken.
Volgens Van Dale is een atheist nog steeds een ongelovige.
athe·ïs·me

het; o ontkenning vh bestaan ve god
Kun je lezen?? :idea:
Er staat dat; centraal bij deze gelovige staat het dogma 'er bestaat geen god'.

Beste Jagang,
Dogma's zijn leerstellingen die niet aan rede onderhevig worden geacht.
Gelukkig heeft Fishhook mij geholpen anders was ik natuurlijk radeloos met zo'n vraag.
Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen. Dus als er gezegd wordt wij ontkennen het bestaan van een God is dat een fundamenteel concept ter onderbouwing van het atheïstische gedachtegoed.
Hier komt men juist via de rede tot de conclusie dat goden zoals tot nu toe geopperd door theïsten, niet kunnen bestaan.
Ongeacht de beperkingen van de rede, kun je toch niet ontkennen dat er geen sluitend bewijs is geproduceerd op basis van de rede, we komen niet verder dan hypotheses en axioma's.
Uit je je afkeer van dogma's, of ben je middels de jijbak-methode op zoek naar de legitimiteit om er je eigen dogma's op na te kunnen houden?
Ik ben een mens dus zal beslist ook dogma's hebben, maar die hebben alleen op mijzelf betrekking daar zoek ik geen legitimiteit voor mijn beste.

Beste Erik,
Je probeert jezelf te presenteren als onafhankelijk neutraal onderzoeker, maar er schemeren duidelijke emoties door je gordijn van zogenaamde objectiviteit.
Nu weet ik niet of het hebben van emoties een zekere neutraliteit resp. objectiviteit belemmerd, maar dat ga je me neem ik aan uitleggen?
Verder blijk je niet in staat praktijkvoorbeelden te geven waarop je je conclusie van dit onderzoek hebt gebaseerd.
Pak dan eens een van de stellingen en weerleg die, of ben je bang?
Ik meen dan ook dat je conclusie verworpen kan worden.
De doorwrochte argumenten die je mij voor de voeten heb gegooid nopen mij tot grote nederigheid.

Beste Cluny,

Met het risico op herhaling
Wie op dit forum is de gelovige atheïst en wat is zijn dogma van de waarheid?
Eenieder die zich conformeert (met of zonder kennis) met de stelling dat er geen God is is een atheïst en zijn dogma is dat er geen God is. Is dat nu zo moeilijk?
2 is voorlopig genoeg om die malle stelling van Thor te verwerpen.
Zelfkennis is het begin van veel ontwikkelingen, je hoeft daar niemands hand voor vast te houden Cluny.
Die vraag kan ik wel beantwoorden.
Ja, Thor is gelovig.
Wat of waarin geloof ik dan beste Cluny?

Beste GetBigFast,
Wow, wat een arrogantie weer.
Ik heb hier goede voorbeelden.
De vele atheïsten die ik ken (inclusief me sa) zijn tegen slavernij uit moraal oogpunt. Ongeacht of er een geloof mee te maken heeft.
Heerlijk dit soort statements, maar mijn interesse is direct gewekt wanneer jij het hebt over moraal, want welke moralistisch uitgangspunt ligt hieraan ten grondslag, kun je mij daar iets over vertellen?
Ik krijg steeds meer het idee, dat je niet met veel atheïsten heb gesproken of atheïsten niet goed begrijpt.

Waarop baseer jij die waarneming of om met woorden van PietV te spreken noem eens een concreet voorbeeld, hebt je een onderzoek gehouden? Je zal toch volgens een bepaalde methode hebben gewerkt. Hoe zag deze eruit en op basis van welke stelling ben je tot dat idee gekomen?
Vele beschouwen de hypotheken ook als een vorm van slavernij.
Gelukkig is een hypotheek vrijwillig, ongeacht of het een vorm van slavernij is.
Vele zaken beginnen vrijwillig dat zegt niets over hoe zich zoiets kan ontwikkelen. Die vrouwen die zich als au-pair meisjes aanmelden en in de prostitutie eindigen beginnen ook vrijwillig, totdat men ziet wat er uit kan ontstaan en dan is de weg terug gesloten.
Kom eens met wat voorbeelden, en ik weg ben ik al heeeeeel vaak geweest verras me eens met wat nieuws.
Iedereen is gelovig mijn beste het verschil zit hem in wat men geloofd.

Beste heeck,
Zo je kan weten heb ik hier een kleine onderscheiding ontvangen die ook het antwoord bevat op al wat je in dit topic aantipt:
Op basis van geloof kan je geeneens een fietsband plakken.
Op basis van geloof is het vanzelf een koud kunstje om een niet bestaande band te plakken.
Of een niet bestaand lek in een wel bestaande band.
De kwaliteit van je denkvermogen is redelijk belemmerd en dat beschouw je als een onderscheiding?
Mogelijk dus dat je niet aselectief bent geweest in het bemonsteren van je atheïsten, wat immer leidt tot verkeerde conclusies.
Mensen die zaken als bovenstaande als onderscheiding beschouwen zal ik beslist niet zwaar laten meewegen in de meeste kwalitatieve onderzoeken laat je de extreme buiten beschouwing.
Bovendien vermoed ik dat je tendentieuze vragen hebt gesteld omdat ik nauwelijks andere van je ben tegengekomen.
Kun je dit staven of zijn dit zoals PietV schrijft onderbuikgevoelens?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
GayaH
Bevlogen

Gewetens vraagjes aan Atheïsten

Bericht door GayaH »

*
Gewetens vraagjes aan Atheïsten:
*
  • Sta jij als Atheïst open voor de mogelijkheid dat God WEL bestaat?
  • Is iemand wel een (echte!?) Atheïst als diegene erkent dat God kan bestaan?
  • Dienen Atheïsten zich tolerant op te stellen
    ten opzichte van op dogma's gebaseerde religies/geloven?
  • Wil jij jezelf echt moeite getroosten om inhoudelijk proberen te begrijpen
    wat een dogmatisch gelovige zoal vertelt?
-
Laatst gewijzigd door GayaH op 14 nov 2011 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
GetBigFast
Forum fan

GetBigFast schreef: De vele atheïsten die ik ken (inclusief me sa) zijn tegen slavernij uit moraal oogpunt. Ongeacht of er een geloof mee te maken heeft.
Thor schreef: Heerlijk dit soort statements, maar mijn interesse is direct gewekt wanneer jij het hebt over moraal, want welke moralistisch uitgangspunt ligt hieraan ten grondslag, kun je mij daar iets over vertellen?
Ik vind het niet relevant om te praten over welke moralistisch uitgangspunten ten grondslag liggen aan de standpunten. Mijn punt is dat atheisten vaak beter discussier dan jij schrijft in jou reacties.
GetBigFast schreef:Ik krijg steeds meer het idee, dat je niet met veel atheïsten heb gesproken of atheïsten niet goed begrijpt.
Thor schreef: Waarop baseer jij die waarneming of om met woorden van PietV te spreken noem eens een concreet voorbeeld, hebt je een onderzoek gehouden? Je zal toch volgens een bepaalde methode hebben gewerkt. Hoe zag deze eruit en op basis van welke stelling ben je tot dat idee gekomen?
Observatie. Gezien het alleen om een observatie gaat begint mijn reactie niet voor niks met "Ik krijg steeds meer het idee".
GetBigFast schreef:Grappig dat je dit zegt. Apen leren wel degelijk zelf nieuwe dingen, zoals zoveel dieren doen.
Thor schreef:Kom eens met wat voorbeelden, en ik weg ben ik al heeeeeel vaak geweest verras me eens met wat nieuws.
Leren was groot onderwerp binnen mijn miror :) Interresant onderwerp.

Leren
Verwerven van mogelijkheden tot(meer.ander)gedrag en handelingen door middel van het opdoen van ervaringen.vermeerdering van kennis.vergroting van inzicht.

- Kraaien hebben leren noten opmaken met behulp van auto's
- Er zijn apen welke een vorm van handgebarentaal hebben geleerd en met behulp van iconen
- Honden/katten hebben geleerd hoe ze deuren kunnen opmaken
- Mijn hamster heeft geleerd dat ik niet gevaarlijk ben
- Apen hebben geleerd om kokosnoten steeds efficienter op te maken (apen waren onbekend met kokosnoten en paste hun techniek aan over tijd.)

Thor schreef: Iedereen is gelovig mijn beste het verschil zit hem in wat men geloofd.
Laat ik het anders vragen, behoor jij tot een religie?

Thor schreef:Het is gebaseerd op theorieën die theorieën zijn, meer niet.
Maar een theorie? Het zijn wel hele goede en sluitende wereld veranderde theorieen vaak met stapels bewijs en aantoonbare resultaten.
Zelfde poep, andere dag.
GetBigFast
Forum fan

Re: Gewetens vraagjes aan Atheïsten

GayaH schreef:*
Gewetens vraagjes aan Atheïsten:
*
  • Sta jij als Atheïst open voor de mogelijkheid dat God WEL bestaat?
  • Is iemand wel een (echte!?) Atheïst als diegene erkent dat God kan bestaan?
  • Dienen Atheïsten zich tolerant op te stellen
    ten opzichte van op dogma's gebaseerde religies/geloven?
  • Wil jij jezelf echt moeite getroosten om inhoudelijk proberen te begrijpen
    wat een dogmatisch gelovige zoal vertelt?
-
Ja
Ja, want God heeft geen eenduidige definitie.
Ja en nee. Ligt aan het dogma.
Ben gelovig geweest dus ja

Geen idee hoe deze vragen mijn geweten zou moeten tarten.
Zelfde poep, andere dag.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Rereformed,
Van gelovige naar atheïst is een proces van de klemtoon op voelen en goedgelovigheid naar een klemtoon op rationeel nadenken en zoveel mogelijk bewijs. Het is irrationaliteit de rug toekeren.
Met andere woorden jij zegt dat je bent veranderd van voelen en goedgelovigheid naar rationeel nadenken en bewijs, terwijl ik zeg dat die stelling zotteklap is. :wink:
Dat is nogal slecht uitgedrukt. Mijn gevoelens en rationele bekwaamheden zijn niet veranderd. Ik heb enkel ingezien dat mijn gevoelens niet mijn rationele weten moeten beheersen, oftewel iemand die zijn geloof opgeeft ziet in dat godgeloof en de daaraan vast zittende religieuze overtuigingen geen goede rationele basis hebben.
Denk hier eens goed over na?
Laat ik even het onderwerp voelen links liggen, maar richt ik mij op het begrip goedgelovigheid. Een citaat: "Ook al kun je niets absoluut zeker weten, je ontkomt er toch niet aan om dingen voor zeker aan te nemen, zo meende Wittgenstein. Niet eens alleen vanwege de praktische onmogelijkheid om alles voortdurend in twijfel te trekken, maar vooral ook door een theoretische onmogelijkheid: zonder vertrouwen is het überhaupt onmogelijk om iets te weten. De leerling die er niet zeker van is dat zijn leraar de waarheid spreekt, zal nooit iets leren." http://bit.ly/vq0FFk" onclick="window.open(this.href);return false;
De kernvraag waar het hier over gaat heeft betrekking op wie ga je vertrouwen om daarmee goedgelovig met die kennis om te gaan. Groepsdruk is daarin heel bepalend, maar daarnaast speelt nog iets anders en dat is het eigen startpunt, indien de goedgelovigheid (gebaseerd op een religie) geen antwoorden geeft op duidelijke vragen dan wordt die ondermijnt. Ik neem aan dat dit helder is want dan is de volgende vraag als iemand door die groepsdruk en terechte vragen zijn geloof opgeeft dan ontstaat er een scheidingsprobleem. Want iemand kan de zaken die hij geloofd heeft niet alleen afwijzen, maar hij moet ze ook bespotten en beschimpen om er los van te komen. Een van de overtuigingen die ik heb is dat de meeste mensen die deze weg zijn gegaan of gaande zijn een belangrijk punt over het hoofd zien. Dit punt is zelfstudie, ga zelf op zoek en je weet niet wat je tegenkomt, het volgen van de ene stroming is niet anders dan de andere stroming het zelfstandig denken wordt uitgeschakeld, conformisme is de lijn en tot mijn spijt moet ik je meedelen dat je daarmee niet gelukkiger wordt.
Geloof aan het bestaan van überhaupt een God is volkomen irrelevant en geloof in een goede God totale onzin:
Geloof in een menselijke God is een verlangen gebaseerd op projectie, ik kijk in de spiegel en zie de mens als God. Deze mens kan ik alles vragen en de een geeft hij zelfvertrouwen en de ander mislukking, uiteindelijk is het de mens zelf die dit realiseert of niet. Je hebt op verschillende niveaus het verlangen van een God, maar het probleem is dat het de mens is die dit verlangen heeft. De spirituele wereld is niet de menselijke wereld, hoewel er wel verbindingen zijn, en het contact tussen beide werelden is volstrekt niet aanwezig.
Geloof an sich (dus niet verbonden aan religieuze overtuigingen) is een doodnormale zaak.
Yep.
Ook is de term 'dogma' niet per se een kwalijke zaak.
Klopt, alleen als dat dogma gebruikt wordt om andere te wijzen op hun stompzinnigheid of domheid of meer algemeen er is maar een dogma en dat is mijn dogma dan ben je op de verkeerde manier bezig.
Wanneer iets waar is hoe zou je het niet tot dogma verheffen?
Wat waar is, is betrekkelijk en het begrip dogma is meer een instrument van mensen om andere daarmee te dwingen ook het dogma te accepteren. Het begrip dogma heeft niet voor niets een negatieve connotatie.
Wat de aanhangers van een godsdienst die dat vereist ook zullen aanvoeren, ik zal doof zijn voor hun argumenten. Dat is dus voor mij een dogma, en ik hoop dat jij ook dat dogma aanhangt.
Waarom stel je deze vraag? Ik heb al gemerkt dat een aantal woorden bij jou een meer dan normale aandachtswaarde heeft, hetgeen iets zegt over jou ervaringen in het verleden. Ik ben nooit doof voor argumenten en ik heb de gewoonte deze argumenten te wegen en daarin een keus te maken. En je voorbeeld is een voorbeeld van mensen die een bepaalde dogmatische redenering aanhangen die tot de dood van andere leid, maar ook nu heb je deze mensen nog steeds, de kern van de islam is in wezen niet zo veel anders.
Het is juist zeer interessant dat in de mensenwereld zelfs dogma's (paradigma's) kunnen veranderen, in het individuele leven of zelfs als hele maatschappij.
Het vervelende is dat door het afzetten tegen de oude dogma's er veel goede dingen (want dan is ook niets meer goed) ook worden weggegooid en dat noem ik achterlijk en stom. Maar dat heeft alles te maken met gevoel en niet met de ratio.
Voor mij is dat veel minder interessant. Ieder debat waar mensen erg vriendelijk tegen elkaar zijn is saai en wekt de indruk dat het er niet toe doet wat je gelooft.
Ik neem aan dat ik niet als saai overkom, terwijl ik toch degelijk een appeltje te wassen heb met de arrogantie van de atheïst, die juist niet argumenteert (deden ze dat maar), kijk maar in dit draadje. Atheïsten, in hun afzetten tegen de traditionele overtuigingen, verdedigen hun nieuw verworden geloof door ongekende grof de traditionele gelovige de les te lezen, zonder goed na te denken wat ze zelf 'geloven'!
Juist waar je dogma's tegenkomt en felle verdediging ervan kom je zaken tegen die de moeite van het overdenken en over discussiëren waard zijn.
Indien ze inhoudelijk zouden worden gevoerd dan ben ik het met je eens.
En jij hebt dus de indruk dat mensen vaak te star zijn in hun opinies en dit te weinig inzien? Maar je doet er zelf net zo goed aan mee wanneer je die jinns met stelligheid afwijst.
Spirituele entiteiten kan de een engelen noemen de andere jinns de volgende geesten enzovoort. Ik accepteer het gegeven dat er spirituele entiteiten zijn, die wij niet kunnen zien en die zich niet in het materiële menselijke bestaan kunnen manifesteren, waarom is het dan belangrijk dat af te wijzen?
Ik snap niet dat ik dan meedoe aan enige vorm van starheid, graag zou ik willen weten wat je daarmee bedoeld?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
GetBigFast
Forum fan

Thor schreef:Ik neem aan dat ik niet als saai overkom, terwijl ik toch degelijk een appeltje te wassen heb met de arrogantie van de atheïst, die juist niet argumenteert (deden ze dat maar), kijk maar in dit draadje. Atheïsten, in hun afzetten tegen de traditionele overtuigingen, verdedigen hun nieuw verworden geloof door ongekende grof de traditionele gelovige de les te lezen, zonder goed na te denken wat ze zelf 'geloven'!
Ten eerste:

Een atheist hangt geen religie aan, hierdoor is de atheist geen gelovige. Het is niet voor niks een a-theist. En zelfs als het wel zo is, wat dan nog. Dan is er nog steeds geen zinnige rede om een god te aan bidden. God blijft even onbewezen ongeacht of een atheist nu wel of niet gelooft. Het is een symantische en uiteindelijk zinloze discussie.

Ten tweede:
Ongekend grof de traditionele gelovige de les te lezen? Of gewoon de waarheid vertellen welke pijnlijk is?
Zelfde poep, andere dag.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste GetBigFast,
Heerlijk dit soort statements, maar mijn interesse is direct gewekt wanneer jij het hebt over moraal, want welke moralistisch uitgangspunt ligt hieraan ten grondslag, kun je mij daar iets over vertellen?
Ik vind het niet relevant om te praten over welke moralistisch uitgangspunten ten grondslag liggen aan de standpunten.
Ik had ook niet anders verwacht van een atheïst.
Mijn punt is dat atheisten vaak beter discussier dan jij schrijft in jou reacties.
Klaarblijkelijk niet over moraal. :D

Observatie. Gezien het alleen om een observatie gaat begint mijn reactie niet voor niks met "Ik krijg steeds meer het idee".
Observatie van hoeveel uitspraken dan wel discussies of is het enkel een onderbuikgevoel, veel linkse mensen krijgen dat bij mij. :wink:
Leren
Verwerven van mogelijkheden tot(meer.ander)gedrag en handelingen door middel van het opdoen van ervaringen.vermeerdering van kennis.vergroting van inzicht.
Dit is de stelling van Wikipedia: "Leren is het verwerven van nieuwe of het aanpassen van bestaande kennis, gedrag, vaardigheden of waarden en kan synthetiseren van verschillende soorten informatie inhouden. De mogelijkheid om te leren bezitten zowel mensen, dieren als sommige machines".
Nu eerst de zin waarover het gaat. :evil3:
Ik ben geen aap, maar eens mens en een aap kan trucjes geleerd worden, maar hij leert niet uit zichzelf.
Het gaat dus over het begrip uit zichzelf
- ik heb nog nooit een kraai bewust zien zoeken naar de beste methode om een noot open te maken
- ik heb nog nooit een aap zelf een boek zien pakken en met de nieuw geleerde woorden middels gebarentaal zien communiceren.
- ik heb nog nooit een kat/hond uit zichzelf naar de toilet zien gaan om daarna ook nog door te trekken.
Je begrijpt misschien de bedoeling.
Overigens ben ik nieuwsgierig naar die claim dat apen 'zelf' geleerd hebben de kokosnoten steeds efficiënter open te maken, misschien een Stapelaartje?
Iedereen is gelovig mijn beste het verschil zit hem in wat men geloofd.
Laat ik het anders vragen, behoor jij tot een religie?
Nee.
Het is gebaseerd op theorieën die theorieën zijn, meer niet.
Maar een theorie? Het zijn wel hele goede en sluitende wereld veranderde theorieen vaak met stapels bewijs en aantoonbare resultaten.
Hoe graag wil je dat geloven. haha
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thor,
Mooi hoe we uiteen lopen.
Dat versnelt ons afscheid.

Maar wie weet:
Noem mij iets waarbij het geloven zonder enige nadere verificatie leidt tot betrouwbare kennis over onze omgeving.
Persoonlijke voorkeuren op basis van geloof mag iedereen van mij onderhouden mits niet de eis wordt gesteld dat ik direct of indirect mee moet doen, want puur op basis van geloof oordelen is het begin van het einde.

Ogguttogut, je gaat het verschil tussen apen en mensen proberen te maken via bewustzijn of zoiets, of onafhankelijk leren?
Wat heeft dat met het topic van doen?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie