GEBOORTEFEEST

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

P. Strootman
Forum fan

GEBOORTEFEEST

Bericht door P. Strootman »

De EO viert Kerst op de Dam, zo konden we in de kranten lezen.Tijdens die viering lezen 10 Amsterdammers het kerstverhaal. De EO hoopt hiermee mensen te bereiken, die het Evangelie nog nooit hebben gehoord.Zij hebben er zelfs artiesten voor gekozen, die een breed publiek aanspreken. Wat men met een ALLEGORIE uit de Bijbel al niet kan uithalen
aton

Re: GEBOORTEFEEST

Bericht door aton »

P. Strootman schreef:De EO viert Kerst op de Dam, zo konden we in de kranten lezen.Tijdens die viering lezen 10 Amsterdammers het kerstverhaal. De EO hoopt hiermee mensen te bereiken, die het Evangelie nog nooit hebben gehoord.Zij hebben er zelfs artiesten voor gekozen, die een breed publiek aanspreken. Wat men met een ALLEGORIE uit de Bijbel al niet kan uithalen
Of hoe je met een ezelsbrugje een datum kunt vastleggen los van elke jaartelling. Er zijn natuurlijk ezels die denken dat dit bruggetje écht bestaat. En dan roept de EO : ezeltje strek je.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

P. Strootman schreef:De EO viert Kerst op de Dam, zo konden we in de kranten lezen.Tijdens die viering lezen 10 Amsterdammers het kerstverhaal. De EO hoopt hiermee mensen te bereiken, die het Evangelie nog nooit hebben gehoord.
Hoe diep moet de evangelisatie gezakt zijn indien ze denken dat er rond de Dam mensen rondlopen die nog nooit van het kerstverhaal hebben gehoord. :lol:
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

P. Strootman schreef:De EO viert Kerst op de Dam, zo konden we in de kranten lezen.Tijdens die viering lezen 10 Amsterdammers het kerstverhaal. De EO hoopt hiermee mensen te bereiken, die het Evangelie nog nooit hebben gehoord.Zij hebben er zelfs artiesten voor gekozen, die een breed publiek aanspreken. Wat men met een ALLEGORIE uit de Bijbel al niet kan uithalen

Het begint een circus te worden. Van Gouda naar Amsterdam. Evangelisatie van ons belastinggeld.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
P. Strootman
Forum fan

aton schreef:
Of hoe je met een ezelsbrugje een datum kunt vastleggen los van elke jaartelling. Er zijn natuurlijk ezels die denken dat dit bruggetje écht bestaat. En dan roept de EO : ezeltje strek je.
Er is geen datum, wat het verhaal van Jezus is een allegorie!Dus nooit echt gebeurd.
aton

Bericht door aton »

P. Strootman schreef:
aton schreef: Of hoe je met een ezelsbrugje een datum kunt vastleggen los van elke jaartelling. Er zijn natuurlijk ezels die denken dat dit bruggetje écht bestaat. En dan roept de EO : ezeltje strek je.
Er is geen datum, want het verhaal van Jezus is een allegorie!Dus nooit echt gebeurd.
Of Jezus al dan niet bestaan heeft is hier niet aan de orde. Het gaat hem hier over de betekenis van het kerstverhaal, en dat is een allegorische verwijzing naar de stand van de sterren en planeten op 29 juli 7 v.C. waarbij er twee conjuncties zichtbaar waren bij het opkomen van de zon, nl. die van de zon en Regulus in het sterrenbeeld Leeuw én een haast volmaakte conjunctie van Jupiter en Saturnus ( ster van Betlehem ).
"Nooit echt gebeurd" is geen onderbouwing. Door dit verhaaltje te 'onderbouwen ' bouw je de mythe af zoals ik nu net gedaan heb.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Rereformed schreef:
P. Strootman schreef:De EO viert Kerst op de Dam, zo konden we in de kranten lezen.Tijdens die viering lezen 10 Amsterdammers het kerstverhaal. De EO hoopt hiermee mensen te bereiken, die het Evangelie nog nooit hebben gehoord.
Hoe diep moet de evangelisatie gezakt zijn indien ze denken dat er rond de Dam mensen rondlopen die nog nooit van het kerstverhaal hebben gehoord. :lol:
Het barst van de Nederlanders die niet met goed gevolg door de inburgeringscursusvragenlijst heen zouden komen. Daar zal de EO zich op richten vermoed ik. De immigranten zijn wel geslaagd voor de cursus. :idea:

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

aton schreef:Of Jezus al dan niet bestaan heeft is hier niet aan de orde. Het gaat hem hier over de betekenis van het kerstverhaal, en dat is een allegorische verwijzing naar de stand van de sterren en planeten op 29 juli 7 v.C. waarbij er twee conjuncties zichtbaar waren bij het opkomen van de zon, nl. die van de zon en Regulus in het sterrenbeeld Leeuw én een haast volmaakte conjunctie van Jupiter en Saturnus ( ster van Betlehem ).
"Nooit echt gebeurd" is geen onderbouwing. Door dit verhaaltje te 'onderbouwen ' bouw je de mythe af zoals ik nu net gedaan heb.
Aton een vraag; Via een kennis heb ik het boek van Wim H. Zitman - Sterrenbeeld van Horus te leen. Heb het nog niet gelezen, maar ik heb in de appendix al gezien dat het ook de bijbelse chronologie naast de stand van sterren, het begin van bepaalde periodes in de egyptische tijdrekening zet. Zoals jij hierboven aangeeft lijkt daar een kern van waarheid in te zitten. Ken je deze schrijver / dit boek?

Afbeelding
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef: Aton een vraag; Via een kennis heb ik het boek van Wim H. Zitman - Sterrenbeeld van Horus te leen. Heb het nog niet gelezen, maar ik heb in de appendix al gezien dat het ook de bijbelse chronologie naast de stand van sterren, het begin van bepaalde periodes in de egyptische tijdrekening zet. Zoals jij hierboven aangeeft lijkt daar een kern van waarheid in te zitten. Ken je deze schrijver / dit boek?
Heb dit boek ook gelezen ( bib.) en herinner me als een zeer goed boek. Er is nog een eerdere uitgave die dit onderwerp aansnijdt, maar kan het niet terugvinden. De titel was iets in de trant van ' De wijzen uit het oosten '. Als je de link maakt met Leontopolis ( zie wiki ) en Achnaton ( basisfiguur voor Mozes ) krijg ik toch het sterk gevoel dat de ambitie van Yehusua om de nieuwe ' Horuskoning ( messias )' verder reikte dan enkel Palestina. Ergens in het N.T. kunnen we lezen dat hij de Tempel in drie dagen opnieuw kon opbouwen. Denk daarbij niet aan het gebouw, maar aan de clerus van Jeruzalem te vervangen door de Zadok-priesters van de Tempel in Leontopolis, wat reeds veel langer bestond. Daar had men maar drie dagen voor nodig. Zowat vergelijkbaar met het Europees Parlement verplaatsen van Straatsburg naar Brussel. Ook de Romeinen hadden dit door en vernietigden dan ook gelijk maar deze Tempel tegen Alexandrië.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

aton schreef:Heb dit boek ook gelezen ( bib.) en herinner me als een zeer goed boek. Er is nog een eerdere uitgave die dit onderwerp aansnijdt, maar kan het niet terugvinden. De titel was iets in de trant van ' De wijzen uit het oosten '. Als je de link maakt met Leontopolis ( zie wiki ) en Achnaton ( basisfiguur voor Mozes ) krijg ik toch het sterk gevoel dat de ambitie van Yehusua om de nieuwe ' Horuskoning ( messias )' verder reikte dan enkel Palestina. Ergens in het N.T. kunnen we lezen dat hij de Tempel in drie dagen opnieuw kon opbouwen. Denk daarbij niet aan het gebouw, maar aan de clerus van Jeruzalem te vervangen door de Zadok-priesters van de Tempel in Leontopolis, wat reeds veel langer bestond. Daar had men maar drie dagen voor nodig. Zowat vergelijkbaar met het Europees Parlement verplaatsen van Straatsburg naar Brussel. Ook de Romeinen hadden dit door en vernietigden dan ook gelijk maar deze Tempel tegen Alexandrië.
Ok, bedankt, erg interessant, ik ga het boek zeker lezen, als ik de andere 5 uit heb waar ik tegelijkertijd in bezig ben :)
Op wikipedia staat inderdaad iets over de link tussen Achnaton en Mozes, alhoewel dat niet bewezen is volgens wiki, maar toch interessant. Ook de overeenkomsten tussen de Great Hymn to the Aten en de psalmen (mn 104) is typisch; hoewel het mij onderhand wel duidelijk is dat er aan het OT niet veel bijzonders is en dat veel zaken in andere culturen uit dezelfde tijd voorkomen, zo dus ook de psalmen.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
P. Strootman
Forum fan

Het zou misschien beter geweest zijn, als we nooit iets over een geboorte van Jezus gelezen hadden! Maar ja, Hij kon nu eenmaal, volgens Marcus 7. 24, niet verborgenblijven. Méér nog, Hij wilde veel liever, dat niemand van de heidenen, ofwel de niet-joden,zouden weten, dat Hij bestond.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

P. Strootman schreef:Het zou misschien beter geweest zijn, als we nooit iets over een geboorte van Jezus gelezen hadden! Maar ja, Hij kon nu eenmaal, volgens Marcus 7. 24, niet verborgenblijven. Méér nog, Hij wilde veel liever, dat niemand van de heidenen, ofwel de niet-joden,zouden weten, dat Hij bestond.
Dat is een van de dingen die me altijd heeft verbaast. Jezus komt tot redding van de wereld maar niemand mag weten dat hij er is; daarom spreekt hij in raadselen en probeert de mensen uit de weg te gaan. Vervolgens wil een heiden zich bekeren, dan wordt ze uitgemaakt voor hond en krijgt slechts kruimels...

Jezus, de koning der joden; maar de joden wilden hem niet, dus hebben de christenen hem maar overgenomen #-o
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef: Dat is een van de dingen die me altijd heeft verbaast. Jezus komt tot redding van de wereld maar niemand mag weten dat hij er is;
Dit is mythische Jezus die spreekt : Is ook van geen belang in de mysterie-culten.
Vervolgens wil een heiden zich bekeren, dan wordt ze uitgemaakt voor hond en krijgt slechts kruimels...
Dit is de historische Jezus die spreekt. Eigen Joden eerst !
Jezus, de koning der joden; maar de joden wilden hem niet,
De joden wilde wel de historische Jezus, maar niet de mythische die ontstaan is ná 70 n.C.
dus hebben de christenen hem maar overgenomen #-o
De Gehelleniseerde joden hebben hem ( de mythische versie ) eerst overgenomen, samen met de ' heidenen '( hellenen ).
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Deze uitleg die Aton hier geeft maakt onbegrijpelijke contradicties begrijpelijk.

Dat het christelijk geloof een allegaartje is van talrijke stromingen en elementen uit de antieke wereld is iets wat langdurig en diepgaand onderzoek wel overduidelijk heeft gemaakt. Je komt het overal waar je het christelijk geloof beetpakt tegen.
Born OK the first time
aton

Bericht door aton »

Rereformed schreef:Deze uitleg die Aton hier geeft maakt onbegrijpelijke contradicties begrijpelijk.

Dat het christelijk geloof een allegaartje is van talrijke stromingen en elementen uit de antieke wereld is iets wat langdurig en diepgaand onderzoek wel overduidelijk heeft gemaakt. Je komt het overal waar je het christelijk geloof beetpakt tegen.
Tja, net dit labyrint van feiten en fictie maakt het N.T. voor zowel gelovigen als atheïsten zo onbegrijpelijk. De atheïst zal nog trachten dit kluwen te ontwarren, terwijl de gelovige dit zonder meer letterlijk als historisch materiaal gaat aannemen. Net deze mix van feiten en fictie zal uiteindelijk het christendom de das omdoen als men het N.T. blijft lezen zoals men nu doet.
Plaats reactie