Hoe langer je er over nadenkt, hoe idioter het klinkt. Het lijkt wel of men gewoon doet alsof 1500 jaar van heksenjachten, kruistochten, en ketterverbrandingen er nooit geweest is. Daarnaast werd ik me er net bij een tv programma nog eens op gewezen wat die gezellige christelijke jongens, Pizarro, de Soto (Cortes, hoewel die vergeleken met de vorige twee toch wel meeviel.) in Zuid -en Midden Amerika hebben uitgespookt.De beste en verstandigste mensen hebben altijd geloofd, dat de Bijbel het Woord van God is. Om een onomwonden verklaring voor onze rechtbank af te leggen; misdadigers en gangsters staan niet als christenen bekend; goede burgers wel. Zo is het altijd geweest. Immorele mensen verwerpen de bijbel.’
Dit hier is het altaar in de kathedraal van Sevilla, 10 vierkante meter geroofd Inca-goud:
http://www.clauss.dk/Billeder/Spain/Sev ... -alter.JPG
Hebben de makkers van Pizarro uit Cuzco geroofd. Toen Pizarro door zijn -Spaanse- vijanden werd gedood schreeuwde hij de naam van Christus en tekende een kruis op de grond met zijn eigen bloed.
Kun je je voorstellen dat als het aan de toendertijdse -christelijke- europeanen had gelegen, dat Spaanse qonquestadortuig zo de hemel in mocht, enkel omdat hij christelijk was, ongeacht hoe wreed en vals hij is geweest tegen mensen die het ongeluk hadden om in aanraking met christenen te komen?
En dan verbaas ik me dat moderne gelovigen de betiteling 'christelijk' associëren met beschaafd, vriendelijk en dergelijks. Bijvoorbeeld op zo'n christelijk forum, wordt een beetje katterig gedaan, roept er opeens één : "Hé jongens, zijn wij hier eigenlijk wel christelijk bezig??"
Ik snap er niks van, men zou zich de ogen uit de kop moeten schamen om christelijk te zijn...