Seculariseer die feestdagen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Wat vinden wij van deze feestdagen?

Ik heb geen behoefte om gedwongen mee te doen aan Christelijke aangelegenheden
9
30%
Dit is een eeuwenoude traditie; waar ook de geseculariseerde burger bij stil moet staan.
3
10%
De achtergrond van mijn vrije dagen interesseert mij geen moer.
6
20%
Wat een flauwekul, direct afschaffen en gewoon vijf extra vakantiedagen erbij. Die ik zelf wel ga invullen.
6
20%
Dit is een onderdeel van mijn geloof en ik ben blij dat het nog bestaat.
1
3%
Wat; het gaat toch om de paashaas, paaseieren en de meubelboulevard. De rest ontgaat me elk jaar.
5
17%

Totaal aantal stemmen: 30

PietV.
Erelid

Seculariseer die feestdagen

Bericht door PietV. »

Op opinie van de volkskrant door Daniel Samkalden. Het origineel staat hier. Nog geen toestemming gekregen. Als auteur bezwaren heeft dan verdwijnt het stuk en blijft de link staan.

Docenten met hoofddoekjes worden ontslagen en boerka's zijn verboden, maar met Pasen wordt er geen krant bezorgd en zijn de winkels dicht. Seculariseer die feestdagen toch, zegt Daniël Samkalden.

Twee miljoen mensen keken naar The Passion, nadat eerder in alle 'kunstprogramma's' ruimschoots zendtijd gegund werd aan dit project voor cultureel zwakzinnigen.
Het begon allemaal op Witte Donderdag. Met open mond keek ik van begin tot het eind naar het tv-musical-spektakel The Passion waarin Danny de Munk als Jezus, Frans Bauer als Petrus, Philip Freriks als verteller en vele, vele andere bekende Nederlanders middels een eigentijds openlucht Lijdensverhaal de Publieke Omroep en het Christendom nog maar weer 's in de uitverkoop zetten. Twee miljoen mensen keken ernaar, nadat eerder in alle 'kunstprogramma's' ruimschoots zendtijd gegund werd aan dit project voor cultureel zwakzinnigen. Een onthutsend begin van het Paasfeest. In de druilerige dagen die volgden viel alles aan Pasen mij verkeerd.

Jezus en de krant
Wat zijn eigenlijk de gronden waarop ik als burger word gedwongen stil te staan bij Christelijke aangelegenheden? Ik wens helemaal geen verband tussen het feit dat er mensen zijn die zeggen dat Jezus opgestaan is uit zijn graf en de mogelijkheid of ik wel of niet de krant kan lezen of boodschappen kan doen. En al die kinderen die met grote ogen in de druipende tuin op zoek gaan naar eieren. We proberen ze de moeilijkste dingen te leren, kopen stapels boeken over verantwoord opvoeden, pedagogie, de ideeën van Freud en ondertussen zeggen we dat er een enorme haas met een buidel in de tuin gekleurde eieren heeft verstopt.

We doen ze in therapie als het geringste trauma op de loer ligt, maar zijn ze acht, dan zeggen we met een glimlach dat Sint Nicolaas niet bestaat, de allerbelangrijkste figuur in hun leven tot dan toe. Een kerstman op een vliegende arreslee. Wrede trucs om het evangelie draaglijker en commerciëler te maken.

Zo bestaan er net zo goed volwassenen die bij The Passion aanwezig waren en huilend voor de camera riepen hoe fantastisch ze het vonden om op deze manier dichter bij Jezus te komen. Ik voel geen enkele behoefte iemand te verklappen dat God niet bestaat, precies zoals ook de Paashaas niet bestaat. Ik kijk in het vervolg gewoon niet meer; temeer ook omdat het beangstigend slecht was. Maar in een land waar we boerka's verbieden, docenten met hoofddoekjes ontslaan, en het CDA nog maar op 13 zetels in de peilingen staat, wordt het wel de hoogste tijd om ook onze feestdagen te seculariseren en er nieuwe invulling aan te geven.

Hanami
In Japan nemen ze in deze dagen vrij als de kersenbloesem bloeit. Weermannen proberen het moment van ontbotten zo accuraat mogelijk te voorspellen en als het zover is gaan de Japanners op een kleed onder de kersenboom zitten. Een paar dagen lang kijken ze naar het ontluiken van flinterdunne bloesemsnippers in de milde lente (want de bloesem bloeit pas als het zacht is). Hanami, heet het. 'Kijkfeest'.

Dat is nog 's een zinvolle nationale tijdsbesteding. Zorgt direct voor een natuurlijke vakantiespreiding aangezien de lente langzaam via het zuiden optrekt naar het noorden. Of een vrije dag als er verkiezingen zijn. Of als het zomertijd wordt en we toch al een uur minder hebben. Of op Wereldvrouwendag desnoods. Dan zet ik in mijn eigen tijd zelf de oude Mattheus Passion wel op en kan de discussie zuiver gaan over de teloorgang van de Publieke Omroep.

================================================================================

Uw mening kunt u misschien terugvinden in de poll. Maar wat vinden wij hiervan?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Seculariseer die feestdagen

Bericht door Peter van Velzen »

Zoals doorgaans: "None of the above"

Maar wat dacht je van de volgende uitwisseling:

1e+2e Kerstdag, 2e paasdag, Hemelvaart en 2e pinksterdag inruilen voor:

- 11 maart: viering van (het begin van) het einde van de onderdrukking in de sovjetunie (1985)
- 5 en 7 mei: viering van de onvoorwaardelijke overgave van de Duitse strijdkrachten (1945)
- 15 mei Viering van het algemeen kiesrecht (1917)
- 1 juli viering van de afschaffing van de slavernij (1863)
- 10 december: viering van de universele verklaring van de rechten van de mens (1948)
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Peter van Velzen schreef:Zoals doorgaans: "None of the above"

- 11 maart: viering van (het begin van) het einde van de onderdrukking in de sovjetunie (1985)
- 5 en 7 mei: viering van de onvoorwaardelijke overgave van de Duitse strijdkrachten (1945)
- 10 december: viering van de universele verklaring van de rechten van de mens (1948)
Joodse, Islamitische, Hindoestaanse etc. Het suikerfeest is in opkomst. Maar over het algemeen is het een tamelijk complexe aangelegenheid. Het gemakkelijkste is een x aantal vrije dagen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

PietV. schreef:
Peter van Velzen schreef:Zoals doorgaans: "None of the above"

Joodse, Islamitische, Hindoestaanse etc. Het suikerfeest is in opkomst. Maar over het algemeen is het een tamelijk complexe aangelegenheid. Het gemakkelijkste is een x aantal vrije dagen.
Geen enkele waardering voor de daadwerkelijke morele vooruitgang van de mensheid? [-X
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

Eerst dacht ik wat maakt het uit, maar bij nader zelfonderzoek moet ik (met wat schaamrood) bekennen dat een islamietische feestdag me meer zou storen dan bvb. kerstmis. Ik ga dan maar liever mee met het voorstel van Peter of iets gelijkaardigs.
Laatst gewijzigd door siger op 10 apr 2012 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Peter van Velzen schreef: Geen enkele waardering voor de daadwerkelijke morele vooruitgang van de mensheid? [-X
De morele vooruitgang van de mens kun je niet op één dag vieren. Dat moet het hele jaar door gebeuren en dat kost te veel dagen :)
Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

Tweede en laatste optie. Ik ben tegen het doden van tradities, dat doet zo communistisch aan. Beroof een volk niet van z'n identiteit, en er is weinig mis met een extra vrije dag, ook voor winkelieren, al wil de verwende atheïst misschien niet op zaterdag al inkopen doen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

De achtergrond van mijn vrije dagen interesseert mij geen moer.
Maar ik ben lui genoeg om ze niet te willen inruilen voor gewone werkdagen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Wormpje schreef:Ik ben tegen het doden van tradities, dat doet zo communistisch aan.
Vreemde vooringenomenheid. In een modern land leven verschillende "tradities" samen. Ik vind het net communistisch aandoen als de staat één ideologie oplegt.
Wormpje schreef:Beroof een volk niet van z'n identiteit.
Hoe doet dat aan? Bloed en bodem? Holle kreten?
Ik ben op mijn veertiende vanzelf gestopt met christelijke nonsens slikken. Ben ik nu mijn burgerrechten kwijt? Tot welk "volk" behoor ik nu? Heb ik geen "identiteit" meer?
a.r.

Bericht door a.r. »

Hanami
In Japan nemen ze in deze dagen vrij als de kersenbloesem bloeit. Weermannen proberen het moment van ontbotten zo accuraat mogelijk te voorspellen en als het zover is gaan de Japanners op een kleed onder de kersenboom zitten. Een paar dagen lang kijken ze naar het ontluiken van flinterdunne bloesemsnippers in de milde lente (want de bloesem bloeit pas als het zacht is). Hanami, heet het. 'Kijkfeest'.
Kijk, zo'n feest zou ik nou wél willen vieren...maar eigenlijk doe ik dat al...al duurt dat geen dagen, maar vaak een paar seconden of hooguit minuten. Momenten van verwachting en een diep, stil maar hartstochtelijk geluksgevoel. Die eerste sneeuwklokjes of bosanemoontjes, de Turkse tortel die mij wakker koert terwijl de ochtendzon op mn neus kriebelt, de Tjiftjaf die me wanneer ik hondjes uitlaat stil laat genieten, de tere Malus of Prunus Triloba die bloeit in de voorjaarszon, de eerste Pinksterbloem, een lichtval die me raakt of de kraaien en eksters die in de boom voor mijn flatje een nest bouwen. In die zin heb al helemaal geen vaste feestdag(en) nodig, hebben vele dagen zo een feestmomentje en/of probeer ik mijn feestmomentjes te koesteren en te bewaren. Toch, als we dan toch verplichte feestdagen moeten hebben voel ik wel wat voor Peter zn idee...hoewel ik me heel iets anders voor kan stellen dan de dagen die hij noemt. In 15 Mei en 1 Juli kan ik me goed vinden, en ook 5 Mei mag/moet van mij ieder jaar een feestdag worden. Die 11 Maart en 10 December viering heb ik heel wat meer moeite mee ....omdat er zoveel mensen nog onderdrukt worden en omdat "de rechten van de mens" een farce zijn....maar als we dat heel veel beter voor elkaar zouden kunnen krijgen, zou dát voor mij een reden zijn om juist daar nu een feestdag voor in te stellen

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

De feestdagen zijn voor de meeste mensen al lang en breed geseculariseerd. Alleen een handjevol christenen herdenkt nog de zogenaamde opstanding van JvN. De rest denkt vooral aan een vrij weekend, eieren zoeken en naar de meubelboulevard. Vergelijkbaar met kerst.

Ik zie het dus niet zitten om al die feestdagen om te gooien naar dingen waar we niet zoveel mee hebben.
Ik ben er wel voorstander van om 5 mei naar een volwaardige feestdag te promoveren (dus ieder jaar).
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

siger schreef:
Wormpje schreef:Ik ben tegen het doden van tradities, dat doet zo communistisch aan.
Vreemde vooringenomenheid. In een modern land leven verschillende "tradities" samen. Ik vind het net communistisch aandoen als de staat één ideologie oplegt.
Wormpje schreef:Beroof een volk niet van z'n identiteit.
Hoe doet dat aan? Bloed en bodem? Holle kreten?
Ik ben op mijn veertiende vanzelf gestopt met christelijke nonsens slikken. Ben ik nu mijn burgerrechten kwijt? Tot welk "volk" behoor ik nu? Heb ik geen "identiteit" meer?
Die tradities leven niet samen. De meeste mensen hebben niks te maken met chanoeka of het suikerfeest.

De volksidentiteit is niet jóuw identiteit. Niet Lodewijkje gaan spelen;) Veel mensen hechten waarde aan tradities en feesten die hun volk vorm geven en die een moment bieden om rituelen uit te voeren, al is het maar het eten van een paasei. Niemand is ermee geschaad als je het laat bestaan. Aan de ene kant is men vaak voor het vermoorden van de eigen cultuur maar aan de andere kant moeten andere culturen ineens beschermd worden. Het heeft niet meer per se met christendom te maken, maar ook met gewoonte en een gelegenheid om paaseieren te verstoppen of een leuke familiedag te hebben.
siger

Bericht door siger »

Wormpje schreef:De volksidentiteit is niet jóuw identiteit.
Het zijn voor mij vage woorden met een slechte smaak in de mond.
Maar misschien verandert dat nadat jij hebt uitgelegd wat "volk" en "identiteit" wél zijn?
Wormpje schreef:Veel mensen hechten waarde aan tradities en feesten die hun volk vorm geven en die een moment bieden om rituelen uit te voeren...
Merk op dat hier ter discussie staat of we (door het behoud van feestagen uit één traditie, en daarmee andere tradities dwingen die ene te volgen, bijvoorbeeld door een hindu vrijaf te geven met kerst) één traditie mogen opleggen aan alle burgers. Joden hebben toch geen nationale feestdag nodig om hun Chanoeka te vieren?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Het van bovenaf "seculariseren" van feestdagen is niet te doen, en zou in de praktijk gewoon neerkomen op afschaffing.

Er bestaan immers geen seculiere feestdagen, en omgekeerd zou een seculiere overheid zich, zuiver principieel bezien, niet moeten bezighouden met religieuze feestdagen.

Er valt dus niets te ruilen.

Ik ben derhalve geneigd om "the prophet" te volgen (toch enigzins ironisch met die nick), en de secularisatie van feestdagen te laten geschieden door de secularisatie van mensen.
Doe je dat niet, dan ben je die dagen gewoon kwijt.

Zie ze als "culturele feestdagen", waar iedereen een eigen lading aan kan geven.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Het van bovenaf "seculariseren" van feestdagen is niet te doen, en zou in de praktijk gewoon neerkomen op afschaffing.

Er bestaan immers geen seculiere feestdagen, en omgekeerd zou een seculiere overheid zich, zuiver principieel bezien, niet moeten bezighouden met religieuze feestdagen.
Het van bovenaf opleggen is net: christelijke feestdagen laten vieren door hindu's, joden, boeddhisten, confucianisten en atheisten. Geen idee wat een seculiere feestdag zou zijn.

Misschien is het een redelijk standpunt om feestdagen te veranderen in onderhandelde verlofdagen binnen de perken van de arbeidswetgeving (vb minimum aantal vrije dagen.) Ga je bij een hindu werken die wil dat je de hindufeestdagen vrijaf neemt moet je dat maar doen. Als je overeenkomt dat de dagen vrij te nemen zijn, ook goed. Of als je christen bent en je gaat bij een atheist werken die ermee instemt dat je de christelijke feestdagen neemt, ook goed. Trouwens, een christen die gaat werken in een joodse school volgt nu ook de joodse feestdagen.
Plaats reactie