Er was besloten om het lage btw-tarief van 6 naar 7 procent te brengen en het hoge tarief van 19 naar 21 procent. Dat had 4,7 miljard euro opgeleverd, maar zou later weer zijn teruggeven via een verlaging van de inkomstenbelasting.
Ook waren de partijen het vorige week eens over een snellere verhoging van de AOW-leeftijd. Die zou al in 2015 naar 66 zijn gegaan. Verder zou een bevriezing van de ambtenarensalarissen 4 miljard euro opbrengen. Bezuinigingen in de zorg zouden 1,8 miljard euro opbrengen, onder meer door per recept een eigen bijdrage van 9 euro te vragen.
Op ontwikkelingssamenwerking zou 750 miljoen euro worden bespaard. De hypotheekrenteaftrek zou voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken niet meer gelden. De huren zouden marktconform worden.
http://www.parool.nl/parool/nl/3587/POL ... jard.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
btw naar 21 procent: niet mee eens. Dat treft vooral de lage inkomens.
Huren marktconform: zeker ook voor zittende huurders. En ondertussen de directeuren spekken. Niet mee eens!
VVD, CDA en PvdA hebben er de laatste jaren een potje van gemaakt, met de privatiseringen, de subsidies voor bioindustrie en de dierziekten, het niet mogen tornen aan ontwikkelingsgeld, de bankencrisis. Het wordt tijd dat het over een heel andere boeg gegooid wordt.
Ik krijg steeds meer vertrouwen in Wilders, van mij mag hij minister president worden.
Overigens denk ik dat zijn VVD-verleden af en toe nog parten speelt, want hij had al veel eerder de conclusie kunnen trekken dat deze maatregelen vooral lage inkomens treffen. Pas toen hij de rekensom voor zich zag, besefte hij dat en dat is rijkelijk laat.
Ik denk dat de SP en PVV hoge ogen gooien bij eventuele volgende verkiezingen. Irrgang minister van Financien!!!