siger schreef:Tot deze tweede soort hoort het gedachten-experiment van Stephen Gould: wat zou er gebeuren als we de geschiedenis 500 miljoen jaren konden terugdraaien? Zouden er dan weer mensen ontstaan? Gould dacht dat dat onwaarschijnlijk is.
In mijn visie is dat juist wèl waarschijnlijk. Wij spreken alleen van oorzaak en gevolg omdat wij ons het verleden kunnen herinneren en niet de toekomst. Ik weet niet of wij ooit in staat zulllen zijn, een dergelijjke theorie te toetsen, maar het komt mij voor, dat als je de film terugspoelt, sommige gebeurtenissen er zeer onverwacht uitzien (zoals een gebroken glas, dat omhoog komt en weer heel wordt, om een meter of zo hoger, in de hand van een mens te belanden. Maar als je het verval van een radio-actief atoom achterwaarts zou beleven, geschiedt het omgekeerde. Het radioactief istotoop is dan de logische consequentie van de impact van het alpha-, beta- en of gamma deeltje. Vanuit de toekomst gezien, zijn juist deze onvoorspelbare quantum gebeurtenissen, volledig gedetermineerd.
Ik probeer me regelmatig een beeld te vormen waarin de tijd in plaats komt van een van de ruimtelijke dimensies, want echt 4-dimensionaal denken, dat kan ik niet. Ik heb dat in een ander bericht als eens gedaan
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p328356" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn conclusie is dat de tijd wellicht een dimensie is als alle anderen, maar het slechts ons standpunt als waarnemer is, dat bepaalt welke dimensie wij tijd noemen.
Het is niet echt in strijd met Hawkinns visie op de singularieit zoals Lanier die verwoordde. In zekere zin is het er een uitbreiding van.
Ik geef toe dat het een vrij waardeloze theorie is, aangezien wij nu eenmaal slechts vanuit ons ene standpunt kunnen waarnemen. Het kent wel voorspellingen overigens. Ik beweerde in dat onderwerp, dat het heelal - als geheel gezien -er over een miljard jaar hetzelde uit zou zien als nu.Samsa beweerde dat dat niet zo zou zijn. Over een miljard jaar is dus minstens een van beide standpunten gefalcificeerd. Of dát, of het heelal is ergens tussen nu en dan, onze beweringen vergeten.