Demiurg schreef:Je beoordeelt de levensbeschouwing van anderen dan jezelf in termen als leugens en bedrog, 'niet goed bij hun hoofd’ etc, en verwijt hen een gebrek aan rationele/wetenschappelijke onderbouwing. Dat is prima
Dat was ongeveer wat ik wilde zeggen maar je wil het veralgemenen. Want ik heb het over hel/hemel christenen. Andere religies behalve de mono-theïstische daar weet ik inhoudelijk minder van. Verder blijft een ongevaarlijke waan natuurlijk nog altijd een waan. Maar die mensen dreigen dan tenminste niet met de hel van Jezus waar iedereen voor moet kiezen. Ook Joden dreigen niet met een hel of satan. Die begrippen zijn daar heel anders.
Maar ....
Nu zijn er twee mogelijkheden: of je ziet het 'geloofs-virus' als een analogie of je ziet het als een wetenschappelijk aantoonbaar gegeven. Je standpunt is niet duidelijk.
Je maakt het alleen maar moeilijk voor jezelf hoor.
Inderdaad. En dat ís ook zo. Gelukkig steeds iets minder omdat we tegenwoordig moeilijker te foppen zijn.De ene keer heb je het er over dat "de wanen van hel/hemel religie en de manipulerende verspreiding daarvan in deze maatschappij de kenmerken van een virus hebben",
50 jaar geleden ging bijna iedereen naar de kerk. Nu niet meer. Reden: Meer kennis en ervaring, meer wetenschappelijke ontwikkelingen die een betere verklaring gaven op alle gebieden in het leven en meer vrijheid om zélf te denken.
Sarcasme heet dat. Doe toch niet zo moeilijk man. Ik ben geen neurowetenschapper dus doe mij de analogie dan maar als jou dat gelukkiger maakt. Je zit er erg mee merk ik. Het maakt niet zo veel uit voor mij of jij je op de één of andere manier gekwetst voelt. Ik zeg alleen maar dat hel/hemel christenen in de war zijn en dat ik het "niet ok" vind dat ze die warrigheid moeten doorgeven aan anderen om ons te redden. Ingewikkeld verhaal. Vanaf Paulus is het via Constantijn tot helemaal Henk Binnendijk een rare logistieke toestand geweest hoor. Een hoop kabaal door tijd en ruimte heen met veel tegenslagen, maar ook glorieuze overwinningen van Zuid-Amerika tot Noord Amerika werden ze allemaal behouden. Nu wordt er alleen nog een beetje gefolderd en worden er grappige tv kwisjes gedaan op de E.O. Ik heb er vandaag nog met 2 evangelische folderaars op straat gesproken. Er is niet normaal op rationele wijze mee te praten. Maar dat had ik al eens uitgelegd he? En weer die hel he? Waar je dan volgens hen zélf voor kiest. Je kunt proberen om dan zo'n hel/hemel gelovige weer bij zinnen te krijgen door hem uit te leggen dat hij in een waan geloofd en dat kan dan al een beetje helpen. Maar belangrijker is het denk ik om de "aanhoorders" van deze evangelisanten -- 'resistent' -- te maken tegen de enorme lulkoek van deze mensen. Ik noemde al het voorbeeld van een beschermend lessenpakket op openbare scholen. Maar nu je het toch over dat kenmerk van een virus of (voor jouw part) letterlijk virus hebt: Dick Swaab weet wel te vertellen waar 'religie' in de hersenen zit, en Richard Dawkins heeft nog zoiets als een 'mementheorie' en Sam Harris heeft het er als neurowetenschapper ook nog regelmatig over. Heel interessant. Dus wie weet klopt mijn sarcasme straks en is het wetenschap.maar later stel je weer dat het "lijkt op het Higgs-deeltje, dat men pas jaren later zal vinden". Zo zwalk je je eigenlijk steeds heen en weer.
Ik heb het niet over de Jainist.Als je het als analogie bedoelt en dus niet in pseudowetenschap verzand, dan is dit een fraai staaltje vijandsdenken waarbij je de levensbeschouwelijke opvattingen die niet de jouwe wegzet als ziekelijk
Ik heb het vele berichten lang voortdurend gehad over het manipulerende christelijke en evangelische hel/hemel geloof. Niet over "andersdenkenden". Dat is een groot verschil.-- "levensbeschouwelijke opvattingen die niet de jouwe" --
Ik denk dat je iets te moeilijk denkt over hoe jij denkt dat ik denk. Niet dat het me heel erg boeit.
Voor de liefhebbers.
Zij zeggen het vriendelijker dan ik.