Knessetlid verscheurt Nieuwe Testament
Moderator: Moderators
Re: Knessetlid verscheurt Nieuwe Testament
Tot mijn spijt moest ik bij dit verhaal wel een glimlach opzetten. Waar halen mensen het lef eigenlijk vandaan om anderen te bekeren omdat die mensen "dwalen" en hun religie wel de juiste is? Moeten andere religies eens bij christenen doen. Aankomen zetten met de bhagavad gita of de Veda's. Zullen zij ook niet leuk vinden.
"Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet".
"Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet".
Bedenk eens hoe moslims zouden reageren indien het geen nieuw testament maar een koran is die wordt verscheurd.Jim schreef:Bedenk je eens hoe de mannenbroeders vd SGP zouden reageren indien ze een koran in hun handen gedwongen krijgen?
Volledig mee eens.PietV schreef:Die man heeft een boek ontvangen wat hij niet op prijs stelt. Dan mag het toch verscheurd worden. Of moet hij zijn blijdschap laten zien en die agressieve christelijke colporteurs nog een hart onder de riem steken ook. De Bijbel is inmiddels zijn eigendom en hij mag er mee doen wat hij wil. Zou er ook zoveel kabaal zijn als er een telefoonboek in het spel zou zijn.
Ongewenste reclame door de brievenbus verscheur je ook.
Misschien niet zo diplomatiek, maar de verzender wist vast wel dat zijn kado niet op prijs zou worden gesteld.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Mijn mening moge grotendeels afwezig zijn. Ik heb er toch wel wat over op te merken.
Als men valselijk de indruk wekt uit naam van een instelling - in dit geval de Israelische overheid - te handelen dan heeft die instelling ongetwijfeld het recht om dát te laten verbieden. Maar verder is het hele gedoe vrij onzinnig. Delen van het nieuwe testament mogen dan beweren dan "de Joden" verantwoordelijk zouden zijn voor de dood van de leidende figuur in hun verhaal. Daar kunnen echter geenszins "Joden" mee bedoeld zijn die niet rond het jaar 30 van onze jaartelling in Jerusalem aanwezig waren. "De Christenen" mogen dan de onzinnig conclusie hebben getrokken dat andere mensen - die toevallig ook "Jood" werden genoemd en in dat jaar niet bestonden en wellicht ook nooit in Jerusalem geweest waren - daar iets mee te maken hadden, voor alle "Christenen" ouder dan 67 jaar geldt ongetwijfeld dat zij geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor enige jodenvervolging van betekenis.
Pogen om andere mensen tot hun (waan)denkbeeld te bekeren is - gezien vanuit de illusie die men koestert - eigenlijk de meest menslievende daad die iemand die is bezeten van religieuze denkbeelden tegenover andersdenkenden kan verrichten. Persoonlijk zal ik ze dat dan ook nooit kwalijk nemen. Als ze denken dat hun god zo onrechtvaardig is dat hij mensen die hun religieuze denkbeelden niet heeft vernomen eeuwig zal folteren, komt het me weliswaar voor dat ze niet goed wijs zijn, maar - eenmaal bezeten van dit idiote idee - is hun zendingsdrang niet kwalijk bedoeld. Als ze denken dat een almachtige de hulp van zulke schapen nodig heeft om zijn woord te verspreiden komt het me weliswaar voor dat ze hun idool een brevet van onvermogen geven, maar hun poging deze onvermogende te helpen is desalniettemin ontroerend.
Gezien vanuit een ander (waan)denkbeeld is deze poging evenwel de meest kwalijke daad die men iemand die bezeten is van die andere religieuze denkbeelden kan aandoen. Ik kan het dus die anderen niet kwalijk nemen dat ze er niet blij mee zijn. Als ze denken dat hun god zo onrechtvaardig is dat hij mensen die zo onozel zijn om de missionarissen te geloven eeuwig te folteren, komt het me weiliswaar voor dat ze niet goed wijs zijn, maar - eenmaal bezeten van dit idiote idee - is hun afschuw van de zending volstrekt begrijpelijk. Als ze denken dat hun eigen geloof zo weinig overtuigend is, dat ze een verbod nodig hebben om hun bekering te voorkomen, komt het me weliswaar voor dat ze weinig fiductie hebben in hun eigen overtuiging, maar hun angst voor de verspreiding van tegenstrijdige denkbeelden is desalniettemin aanvoelbaar.
Het verscheuren van andermans literaire afgodsbeelden is weliswaar net zozeer theater als het verbranden ervan, het is in elk geval veiliger en minder bedreigend dan het verhitte alternatief, en ik kan er slechts mijn schouders over ophalen. Ik hoop daarentegen dat de volksvertegenwoordigers zich bewust zijn van hun taak, om het hele volk te vertegenwoordigen, en hun mandaat niet zullen misbruiken om de vrijheid van meningsuiting in te perken tot het verspreiden van het (waan)denkbeeld dat - ten dien tijde en ter die plekke- toevallig onder de betreffende groep lezers en luisteraars heerst. Veel van deze waandenkbeelden doen mij weliswaar gruwen, maar ik zou liever mijn leven geven voor het recht van idioten om ze te uiten, dan een poging steunen om dat de dwazen te verbieden.
Als men valselijk de indruk wekt uit naam van een instelling - in dit geval de Israelische overheid - te handelen dan heeft die instelling ongetwijfeld het recht om dát te laten verbieden. Maar verder is het hele gedoe vrij onzinnig. Delen van het nieuwe testament mogen dan beweren dan "de Joden" verantwoordelijk zouden zijn voor de dood van de leidende figuur in hun verhaal. Daar kunnen echter geenszins "Joden" mee bedoeld zijn die niet rond het jaar 30 van onze jaartelling in Jerusalem aanwezig waren. "De Christenen" mogen dan de onzinnig conclusie hebben getrokken dat andere mensen - die toevallig ook "Jood" werden genoemd en in dat jaar niet bestonden en wellicht ook nooit in Jerusalem geweest waren - daar iets mee te maken hadden, voor alle "Christenen" ouder dan 67 jaar geldt ongetwijfeld dat zij geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor enige jodenvervolging van betekenis.
Pogen om andere mensen tot hun (waan)denkbeeld te bekeren is - gezien vanuit de illusie die men koestert - eigenlijk de meest menslievende daad die iemand die is bezeten van religieuze denkbeelden tegenover andersdenkenden kan verrichten. Persoonlijk zal ik ze dat dan ook nooit kwalijk nemen. Als ze denken dat hun god zo onrechtvaardig is dat hij mensen die hun religieuze denkbeelden niet heeft vernomen eeuwig zal folteren, komt het me weliswaar voor dat ze niet goed wijs zijn, maar - eenmaal bezeten van dit idiote idee - is hun zendingsdrang niet kwalijk bedoeld. Als ze denken dat een almachtige de hulp van zulke schapen nodig heeft om zijn woord te verspreiden komt het me weliswaar voor dat ze hun idool een brevet van onvermogen geven, maar hun poging deze onvermogende te helpen is desalniettemin ontroerend.
Gezien vanuit een ander (waan)denkbeeld is deze poging evenwel de meest kwalijke daad die men iemand die bezeten is van die andere religieuze denkbeelden kan aandoen. Ik kan het dus die anderen niet kwalijk nemen dat ze er niet blij mee zijn. Als ze denken dat hun god zo onrechtvaardig is dat hij mensen die zo onozel zijn om de missionarissen te geloven eeuwig te folteren, komt het me weiliswaar voor dat ze niet goed wijs zijn, maar - eenmaal bezeten van dit idiote idee - is hun afschuw van de zending volstrekt begrijpelijk. Als ze denken dat hun eigen geloof zo weinig overtuigend is, dat ze een verbod nodig hebben om hun bekering te voorkomen, komt het me weliswaar voor dat ze weinig fiductie hebben in hun eigen overtuiging, maar hun angst voor de verspreiding van tegenstrijdige denkbeelden is desalniettemin aanvoelbaar.
Het verscheuren van andermans literaire afgodsbeelden is weliswaar net zozeer theater als het verbranden ervan, het is in elk geval veiliger en minder bedreigend dan het verhitte alternatief, en ik kan er slechts mijn schouders over ophalen. Ik hoop daarentegen dat de volksvertegenwoordigers zich bewust zijn van hun taak, om het hele volk te vertegenwoordigen, en hun mandaat niet zullen misbruiken om de vrijheid van meningsuiting in te perken tot het verspreiden van het (waan)denkbeeld dat - ten dien tijde en ter die plekke- toevallig onder de betreffende groep lezers en luisteraars heerst. Veel van deze waandenkbeelden doen mij weliswaar gruwen, maar ik zou liever mijn leven geven voor het recht van idioten om ze te uiten, dan een poging steunen om dat de dwazen te verbieden.
Ik wens u alle goeds
Vandaag ben ik het voor de verandering volkomen met aton eens.aton schreef:Het is in elk geval voor een vrome jood een zeer grote belediging hem een exemplaar van het N.T. te overhandigen. Zelf zijn de vrome joden reeds 1700 jaar kop van jut door dit schrijfsel. Het gemis aan inleving en diplomatie komt wel van de kant van die idiote christenen. Van mijn kant konden ze nog een schop onder hun kont erbij krijgen.Mariakat schreef:Mijn mening hierover moge duidelijk zijn.
Ik vind het verscheuren van het NT zwaar overdreven en getuigen van weinig gevoel voor diplomatie.
Het protest in het parlement tegen de praktijken van degelijke manier van evangelistie had anders gekund.
Maar ik kan het, met deze achtergrond gegevens, zeker wel begrijpen.
Een vraag aan gelovigen, die vinden dat dit moet kunnen, als je wil evangeliseren en resultaten wil boeken.
Moeten we het gezegde, "in oorlog en in de liefde is alles geoorloofd" uitbreiden met "in evangelistatie"?
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
-
aton
Dat schreef je gisteren. Dus vandaag ga je waarschijnlijk, zoals eergisteren, het met mij opnieuw oneens zijn. Nu maak je me toch echt nieuwsgierig waar je, als bij wijze van voorbeeld, eergisteren het oneens was met mij.coby schreef: Vandaag ben ik het voor de verandering volkomen met aton eens.
Ik zie Jezus 'iets' anders dan jij, maar ben het met je eens dat je dat iemand niet op moet dringen of bestoken met lappen Bijbeltekst of een Nieuw Testament. Werkt een beetje averechts.aton schreef:Dat schreef je gisteren. Dus vandaag ga je waarschijnlijk, zoals eergisteren, het met mij opnieuw oneens zijn. Nu maak je me toch echt nieuwsgierig waar je, als bij wijze van voorbeeld, eergisteren het oneens was met mij.coby schreef: Vandaag ben ik het voor de verandering volkomen met aton eens.
-
aton
Hoe ' zie ' je Jezus dan anders ?coby schreef: Ik zie Jezus 'iets' anders dan jij, maar ben het met je eens dat je dat iemand niet op moet dringen of bestoken met lappen Bijbeltekst of een Nieuw Testament. Werkt een beetje averechts.
Jij gelooft niet in Hem, maar alleen dat de historische figuur heeft bestaan en je hebt het over een mythische versie, netzoals bij Sinterklaas. Ik geloof dat de historische Jezus letterlijk is opgewekt uit de dood en nog steeds leeft en dat in Zijn Naam nog steeds doden opgewekt worden.aton schreef:Hoe ' zie ' je Jezus dan anders ?coby schreef: Ik zie Jezus 'iets' anders dan jij, maar ben het met je eens dat je dat iemand niet op moet dringen of bestoken met lappen Bijbeltekst of een Nieuw Testament. Werkt een beetje averechts.
Best gezellig toch. Maar ben je ook in staat om te beseffen dat niet iedereen deze nonsens gelooft.coby schreef: Jij gelooft niet in Hem, maar alleen dat de historische figuur heeft bestaan en je hebt het over een mythische versie, netzoals bij Sinterklaas. Ik geloof dat de historische Jezus letterlijk is opgewekt uit de dood en nog steeds leeft en dat in Zijn Naam nog steeds doden opgewekt worden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ja natuurlijk. Ik ben zelfs in staat te beseffen dat het voor een jood net zo irritant kan zijn een Nieuw Testament te krijgen als dat ik een Wachttoren krijg. Die verscheur ik ook, alleen niet in het zicht.PietV. schreef:Best gezellig toch. Maar ben je ook in staat om te beseffen dat niet iedereen deze nonsens gelooft.coby schreef: Jij gelooft niet in Hem, maar alleen dat de historische figuur heeft bestaan en je hebt het over een mythische versie, netzoals bij Sinterklaas. Ik geloof dat de historische Jezus letterlijk is opgewekt uit de dood en nog steeds leeft en dat in Zijn Naam nog steeds doden opgewekt worden.
Waarom dan? Misschien hebben die sekteleden wel gelijk? Wel iedereen een eerlijke kans geven hoor Coby, dat doe je met andere gemeenten ook.coby schreef:Ja natuurlijk. Ik ben zelfs in staat te beseffen dat het voor een jood net zo irritant kan zijn een Nieuw Testament te krijgen als dat ik een Wachttoren krijg. Die verscheur ik ook, alleen niet in het zicht.PietV. schreef:Best gezellig toch. Maar ben je ook in staat om te beseffen dat niet iedereen deze nonsens gelooft.coby schreef: Jij gelooft niet in Hem, maar alleen dat de historische figuur heeft bestaan en je hebt het over een mythische versie, netzoals bij Sinterklaas. Ik geloof dat de historische Jezus letterlijk is opgewekt uit de dood en nog steeds leeft en dat in Zijn Naam nog steeds doden opgewekt worden.
-
Jinny
En net die krijg je niet ongevraagd in je handen gedrukt.coby schreef: Ja natuurlijk. Ik ben zelfs in staat te beseffen dat het voor een jood net zo irritant kan zijn een Nieuw Testament te krijgen als dat ik een Wachttoren krijg. Die verscheur ik ook, alleen niet in het zicht.
-
aton
O, maar ik wel hoor. Geen probleem mee.coby schreef: Ja natuurlijk. Ik ben zelfs in staat te beseffen dat het voor een jood net zo irritant kan zijn een Nieuw Testament te krijgen als dat ik een Wachttoren krijg. Die verscheur ik ook, alleen niet in het zicht.
-
aton
En die kunnen dan gelijk aan de slag in zombie-movies als figuranten. Wacko Jacko had had er ook al een lading van die ' opgewekte christenen ' in dienst. http://www.youtube.com/watch?v=ufVx80xkim8" onclick="window.open(this.href);return false;coby schreef: Jij gelooft niet in Hem, maar alleen dat de historische figuur heeft bestaan en je hebt het over een mythische versie, netzoals bij Sinterklaas. Ik geloof dat de historische Jezus letterlijk is opgewekt uit de dood en nog steeds leeft en dat in Zijn Naam nog steeds doden opgewekt worden.
Nee inderdaad, dat vragen ze nog netjes. En dan nog die begeleidende brief erbij dat ze zich tot het christendom moeten bekeren. Dat kan niet eens. De joden die wel in Yeshua geloven zeggen niet dat ze nu christen zijn. Zelfs van die hebben er nog veel een hekel aan het christendom.Jim schreef:En net die krijg je niet ongevraagd in je handen gedrukt.coby schreef: Ja natuurlijk. Ik ben zelfs in staat te beseffen dat het voor een jood net zo irritant kan zijn een Nieuw Testament te krijgen als dat ik een Wachttoren krijg. Die verscheur ik ook, alleen niet in het zicht.