Fish schreef:Samante schreef:
Voor mij heeft mijn visie zeker nut. Ik kan er de werkelijkheid beter mee verklaren. Ik bezie zeer veel zaken vanuit helicopterview en heb daarbij de nodige afstand tot bijvoorbeeld gebeurtenissen. Ik kijk op een andere wijze naar bijvoorbeeld sterven/sterfgevallen, maar dan op een manier die me vrijwel direct rust geeft. Ik kijk met andere ogen naar andere mensen, dieren (en insecten). In het dagelijks leven voel ik me aangenaam en is piekeren iets dat ik eigenlijk nooit meer doe. Veel stilstaan bij het verleden of vooruitzien in de toekomst is iets dat ik een beetje afgeleerd heb, ik hou me meer bezig met dit moment zelf..
Hoe weet je dat, dat je de werkelijheid nu beter kan verklaren? Vergeleken met wat?
Vergeleken met mijn levensbeschouwing die ik eerder had, tot mijn huidige inzichten gingen nestelen, had ik idiote ideeën opgedaan uit de culturele invloeden in Nederland over een mogelijk oordelende god die mij afwees vanwege mijn homoseksuele identiteit. Toen ik kennismaakte met de inzichten die ik in mijn psychoses kreeg en later ook bevestigd zag in de boeken van Walsch, wist ik dat mijn identiteit geen enkele issue was voor een god als die zou bestaan.
Ook zie ik dat het leven zich door mij voltrekt in plaats van dat het leven mij overkomt. Dat is een gigantisch verschil in het bezien van de werkelijkheid, het verandert mijn perceptie ten aanzien van gebeurtenissen in het leven en ook zie ik mezelf niet als slachtoffer van omstandigheden. Ik krijg steeds meer de indruk dat ik op enig niveau zelf aan de touwtjes trek, veel van de gebeurtenissen in en het verloop van mijn leven heb ik denk ik tot op zekere hoogte bewust veroorzaakt. Als schepper, niet als schepsel.
Ik heb snel vrede met hoe dingen in mijn leven verlopen, als ik dat niet heb is dat van korte duur.
Fish schreef:
En hoe weet je de andere zaken zo zeker?
Welke andere zaken in het bijzonder?
Fish schreef:
Kan het niet gewoon met het vorderen der jaren te maken hebben.
Ik heb iets gelijkwaardigs meegemaakt, maar bij mij was het juist nadat ik van god los kwam. In die tijd werd ik ook vader, had dat er iets mee te maken? Ik ging meer boeken lezen? Er kunnen zoveel oorzaken zijn, waarom bij jou je geloof in iets bovennatuurlijks?
Ja ook het evolueren in het leven heeft daarmee te maken. Maar doorslaggevend is denk ik mijn spiritualiteit. Ook al is die ontstaan door misschien een spelletje van mijn eigen brein.