Waarom mensen downloaden

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

KluukKluuk

Re: Waarom mensen downloaden

Bericht door KluukKluuk »

collide schreef: ligt eraan hoe je het bekijkt, het blijft de virituele wereld stekker eruit en het is er niet meer laat staan als je computer crashed of mp3 speler ipod ipad iphone overlijd ben je alles kwijt,
Als je brand krijgt ben je ook je papieren boeken kwijt.
collide schreef: het daadwerkelijk hebben van dingen in de echte wereld is bevredigender dan het hebben van dingen in een virituele wereld maar dat is mijn mening
U heeft voor mij het volste recht om deze mening te hebben, en in zekere zin ben ik het met u eens, maar zeker niet wanneer het digitale informatie betreft, digitale boeken zijn net zo bruikbaar als papieren boeken, in zekere zin zelf beter bruikbaar omdat digitale informatie veel makkelijker gezocht en vergeleken kan worden.

Maar meningen zijn geen feiten en dat is wat u stelde, dat het een feit is.
Laatst gewijzigd door KluukKluuk op 21 aug 2012 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

lanier schreef: Dat verschil zie ik wel.
Dat dacht ik al. ;)

Ik download gewoon fijn illegaal door. (hoesjes ervaar ik als storend, ik heb liever alles op harde schijf)
Maar mocht ik nu legaal een blu-ray film of serie zonder drm kunnen downloaden, wil ik daar best voor betalen.
Of via m'n internetabonnement.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

collide schreef:ligt eraan hoe je het bekijkt, het blijft de virituele wereld stekker eruit en het is er niet meer laat staan als je computer crashed of mp3 speler ipod ipad iphone overlijd ben je alles kwijt, het daadwerkelijk hebben van dingen in de echte wereld is bevredigender dan het hebben van dingen in een virituele wereld maar dat is mijn mening
Hoe zit dat dan met legale downloads? Koop je het dan ook niet echt?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Daarom moet ik ook altijd zo lachen als ik weer zo'n huilverhaal van auteursrechtenorganisaties lees over gederfde inkomsten: hoe kun je nu weten of mensen bepaalde films/muziek/software daadwerkelijk zouden hebben gekocht als ze die niet hadden kunnen downloaden?Daarnaast is het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal in Nederland volkomen legaal, alleen de verspreiding ervan is strafbaar. Ik kan me er dus echt niet druk om maken.
Beetje een domme opmerking; de verkoop van muziek is zo'n 35% gekelderd de afgelopen jaren. Dat is niet alleen de fysieke verkoop van bijvoorbeeld cd's maar ook verkoop via legale downloadsites. Daarnaast zijn de torrentsites zo ingericht dat je niet alleen download maar tegelijk ook upload wat je download. En dat is wel degelijk strafbaar.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

lanier schreef:Beetje een domme opmerking; de verkoop van muziek is zo'n 35% gekelderd de afgelopen jaren. Dat is niet alleen de fysieke verkoop van bijvoorbeeld cd's maar ook verkoop via legale downloadsites.
Dat is niet wat ik gelezen heb. Aanschaf van fysieke cd's is inderdaad flink gedaald, maar digitale albums schijnen het juist erg goed te doen. Het is echter wel zo dat online muziek vaak goedkoper is dan wanneer je het in de winkel koopt, hebben ze dat omzetverlies ook meegerekend? Daarnaast speelt de recessie natuurlijk ook een rol, consumentenbestedingen zijn de laatste jaren flink gedaald.
Daarnaast zijn de torrentsites zo ingericht dat je niet alleen download maar tegelijk ook upload wat je download. En dat is wel degelijk strafbaar.
Daar heb je gelijk in. De overheid is echter niet van plan om individuele gebruikers aan te pakken, hoe graag organisaties als Brein dit ook zouden willen.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
collide

Bericht door collide »

je koopt het dan zeker, alleen is hetmaar een bestandje op je computer, met wat k net ook aangaf de virituele wereld is belangrijker dan de gewone wereld geworden, data is belangrijker dan het echt hebben van materiaal.
ik doe wat ik wil, en dat wil ik met jou delen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Consumenten willen graag alles, nu en als het kan gratis. Grootste boosdoener wat besteding betreft is de mobiele telefoon. Daarom wordt er geen geld uitgegeven aan iets waaraan je makkelijk en gratis kunt komen.
Nummers legaal downloaden kost je 1,- tot 1,50 per nummer, niet echt veel geld.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

collide schreef:je koopt het dan zeker, alleen is hetmaar een bestandje op je computer, met wat k net ook aangaf de virituele wereld is belangrijker dan de gewone wereld geworden, data is belangrijker dan het echt hebben van materiaal.
Een cd is ook maar een datadrager. Het verschil is dat een cd de date blijft dragen als er geen elektriciteit op staat. Een cassettebandje is dan nog minder "echt", want een magneet kan de data verwijderen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
collide

Bericht door collide »

Bram Kaandorp schreef:
collide schreef:je koopt het dan zeker, alleen is hetmaar een bestandje op je computer, met wat k net ook aangaf de virituele wereld is belangrijker dan de gewone wereld geworden, data is belangrijker dan het echt hebben van materiaal.
Een cd is ook maar een datadrager. Het verschil is dat een cd de date blijft dragen als er geen elektriciteit op staat. Een cassettebandje is dan nog minder "echt", want een magneet kan de data verwijderen.
het zijn idd maar datadragers, een magneet wist geloof ik de data ook van een cd en elektronische data dragers. alleen is het grote verschil dat als je bv een cd koopt, je ook gelijk de info hebt het boekwerkje je hebt echt wat en dat mis je bij bv mp3's
ik doe wat ik wil, en dat wil ik met jou delen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Cd en DVD zijn optische datadragers, kunnen ten ene male niet met een magneet gewist worden.
Elektronica moet in dusdanige sterke velden geplaatst worden voordat er iets gewist wordt dat dat in de praktijk ook niet voorkomt.
Harde schijven kunne met wat geluk nog last hebben van een magneet, maar dan houd het op.
Voornamelijk omdat een HD ook een magnetisch medium is.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

collide schreef:
Bram Kaandorp schreef:het zijn idd maar datadragers, een magneet wist geloof ik de data ook van een cd en elektronische data dragers. alleen is het grote verschil dat als je bv een cd koopt, je ook gelijk de info hebt het boekwerkje je hebt echt wat en dat mis je bij bv mp3's
In een CD is de info ingebrand, dus kan niet door een magneet worden verwijderd.

En het boekwerkje is meestal al vrij snel op het internet gezet. Google maar een willekeurige CD en je vindt het boekje meestal wel.

Maar ik ben het wel met je eens. Dat compleetheidsgevoel dat je krijgt als je iets echt in handen hebt is moeilijk te krijgen bij digitale media.

Daarom is het zo jammer dat veel Creative Commons artiesten geen cd's uitbrengen. Maar ik snap wel waarom ze er niet voor kiezen.

Douglas Adams
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Jim schreef:Cd en DVD zijn optische datadragers, kunnen ten ene male niet met een magneet gewist worden.
Elektronica moet in dusdanige sterke velden geplaatst worden voordat er iets gewist wordt dat dat in de praktijk ook niet voorkomt.
Harde schijven kunne met wat geluk nog last hebben van een magneet, maar dan houd het op.
Dat geldt echter niet zo sterk voor SSD (solid state). Daarbij is een variabel veld (MRI scanner bijvoorbeeld) funest, maar een gewone magneet is niet zo gevaarlijk.

Douglas Adams
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

CD's kun je met stroop besmeren en met een schuursponsje overheen gaan.
Kan iemand zich die reclames nog herinneren?
Dat valt een beetje tegen.

Ik ga voor de hard disk, na schade en schande dubbel gebackuped.
Maar ik snap het wel; je kan fysiek niets vastpakken op een lelijk metalen doosje na, het ruikt niet en je kan het niet in de kast zetten.
Van de andere kant heb ik het idee dat mijn beeld over cassettebandjes toch ietwat romantisch nostalgisch gekleurd is. :D
Ik ben ook niet virtueel gaan leven, de datadragers en de apparaten om ze af te spelen zijn veranderd.
Jinny

Bericht door Jinny »

Bram Kaandorp schreef:
Jim schreef:Cd en DVD zijn optische datadragers, kunnen ten ene male niet met een magneet gewist worden.
Dat geldt echter niet zo sterk voor SSD (solid state). Daarbij is een variabel veld (MRI scanner bijvoorbeeld) funest, maar een gewone magneet is niet zo gevaarlijk.
MRI reken ik onder de sterke velden.
Daar zijn voorschriften voor indien je in de MRI kelder moet werken.
Daar is consumentenelektronica niet op voorbereid
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wat zijn trouwens deca tapes?
Zelfs Google weet het niet.
Die tapes voor in een bandrecorder?

Edit:
Deck tapes, het kwartje viel pas later.
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 22 aug 2012 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie