WPS schreef:
Interessant. Zou je dit eens kunnen illustreren aan de hand van een tekstvoorbeeld uit het NT?
Zoals deze:
Brief a/d Ef.1:18 Moge Hij de ogen van uw hart verlichten, zodat u ziet hoe groot de hoop is waartoe Hij u roept, hoe rijk de heerlijkheid is van zijn erfdeel te midden van de heiligen
Je denkt toch niet dat Paulus dit letterlijk bedoelde ? En zo zijn er wel honderden zulke voorbeelden in het N.T. die gnostisch bedoeld waren.
Dalida schreef:Ook zo vreemd dat ze in Israël geen vrouwen meer stenigen en er maar één ipv meerdere echtgenotes op na houden en meer van die gewoonten uit het jaar kruik. Voor hen is het OT (Thora) van meer belang dan voor Christenen. Je zou hen eens moeten vragen waarom ze niet doen wat er in de Thora staat. De laffe schurken.
In tegenstelling tot het christendom kent men in de joodse leer geen dogmatische leefregels en is elk punt van hun leer bespreekbaar en aanpasbaar aan de tijd en plaats. Er zijn natuurlijk ook strekkingen die zéér conservatief zijn, wat men chassidische joden noemt. Maar de uitspraak: 'laffe schurken' is hier zeker niet op zijn plaats.
Dalida schreef:Ook zo vreemd dat ze in Israël geen vrouwen meer stenigen en er maar één ipv meerdere echtgenotes op na houden en meer van die gewoonten uit het jaar kruik. Voor hen is het OT (Thora) van meer belang dan voor Christenen. Je zou hen eens moeten vragen waarom ze niet doen wat er in de Thora staat. De laffe schurken.
In tegenstelling tot het christendom kent men in de joodse leer geen dogmatische leefregels en is elk punt van hun leer bespreekbaar en aanpasbaar aan de tijd en plaats. Er zijn natuurlijk ook strekkingen die zéér conservatief zijn, wat men chassidische joden noemt. Maar de uitspraak: 'laffe schurken' is hier zeker niet op zijn plaats.
Dat laatste was cynisch bedoeld omdat men hier zich kennelijk nogal druk maakt om oud bijbelse verhalen die geen christen meer naleeft. En als hij dat wel doet, in dit geval van kinderen slaan is die dat een strafbaar feit en terecht ook. Het zou voor deze bijbelkenners zoveel aardiger zijn als christenen en in het geval van de Thora ook de Joden hun kinderen ongestraft zouden tuchtigen. Nu hebben ze alleen maar wat armzalige bijbelcitaten om samen over te jengelen.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
WPS schreef:
Interessant. Zou je dit eens kunnen illustreren aan de hand van een tekstvoorbeeld uit het NT?
Zoals deze:
Brief a/d Ef.1:18 Moge Hij de ogen van uw hart verlichten, zodat u ziet hoe groot de hoop is waartoe Hij u roept, hoe rijk de heerlijkheid is van zijn erfdeel te midden van de heiligen
Je denkt toch niet dat Paulus dit letterlijk bedoelde ? En zo zijn er wel honderden zulke voorbeelden in het N.T. die gnostisch bedoeld waren.
Dit is idd zeer vaag. Zal er eens wat meer over lezen, is een interessant onderwerp. Bedankt.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Dalida schreef:
Dat laatste was cynisch bedoeld omdat men hier zich kennelijk nogal druk maakt om oud bijbelse verhalen die geen christen meer naleeft.
1. Onjuist.
2. De christenen die inderdaad ide verhalen niet naleven, hebben daar vast een reden voor. Weten ze het beter dan de Bijbel?
Conclusie: De bijbel is ofwel niet het belangrijkste voor een christen, zijn eigen morele oordeel is het belangrijkste hulpmiddel. Derhalve kan de bijbel zonder problemen herschreven, vervangen of verlaten worden. Ofwel velen noemen zich christen terwijl ze dat niet zijn. Echte christenen zijn nare mensen met leefgewoonten die niet in de moderne tijd passen in dat laatste geval.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Dalida schreef:
Dat laatste was cynisch bedoeld omdat men hier zich kennelijk nogal druk maakt om oud bijbelse verhalen die geen christen meer naleeft.
1. Onjuist.
2. De christenen die inderdaad ide verhalen niet naleven, hebben daar vast een reden voor. Weten ze het beter dan de Bijbel?
Conclusie: De bijbel is ofwel niet het belangrijkste voor een christen, zijn eigen morele oordeel is het belangrijkste hulpmiddel. Derhalve kan de bijbel zonder problemen herschreven, vervangen of verlaten worden. Ofwel velen noemen zich christen terwijl ze dat niet zijn. Echte christenen zijn nare mensen met leefgewoonten die niet in de moderne tijd passen in dat laatste geval.
Groet,
Bob
Volgens mij is de bijbel door mensen geschreven en als jij vindt dat mensen zich geen christenen mogen noemen omdat ze niet doen wat er zoal in het OT vermeld staat, is dat niet meer of minder dan jouw persoonlijke mening. Ik zou zeggen doe je beklag bij het Vaticaan en andere niet katolieke kerkelijke instanties. Misschien dat je dan voor elkaar krijgt dat alsnog tot vrouwen stenigen, kinderen tuchtigen, dieven de handen afhakken en veelwijverij komt.
Dan heb je werkelijk iets om af te geven op nare mensen die niet in de moderne tijd passen.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
WPS schreef:
Dit is idd zeer vaag. Zal er eens wat meer over lezen, is een interessant onderwerp. Bedankt.
Buiten onderstaande linken: http://www.gnosis.org/library.html" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.gnostiek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
kan ik je ook enkele boeken aanraden:
- De Hermetische Gnosis ( prof.Dr.Quispel )
- Mysteriescholen ( K.Dietzfelbinger )
- De Gnostische Evangeliën ( E.Pagels )
- Wie schreven het N.T. werkelijk ( Burton L.Mack )
Laatst gewijzigd door aton op 22 aug 2012 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
WPS schreef:
Buiten onderstaande linken: http://www.gnosis.org/library.html" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.gnostiek.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Na mijn ondekking van het bestaan van het evangelie van Thomas heb ik de bijbel maar ter zijde gelegd. Met dit evangelie kan ik vele malen beter mee uit de voeten.
Blues-Bob schreef:@Dalida
Wat is voor jou het belangrijkst aan christen zijn?
Groet,
Bob
Een niet al te naar mens te zijn die in de moderne tijd past.
Even verwarrend. 2 nicks?
In ieder geval is dat zoals gezegd een mooi begin, maar het heeft weinig met christus te maken vermoed ik zo. Je moet het vooral zelf doen. Dat Jezus symbolisch of letterlijk op water liep is 1 ding, maar auto's die op benzine lopen en alle problemen daarmee zou christus nooit voorzien hebben.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Blues-Bob schreef:@Dalida
Wat is voor jou het belangrijkst aan christen zijn?
Groet,
Bob
Een niet al te naar mens te zijn die in de moderne tijd past.
Even verwarrend. 2 nicks?
In ieder geval is dat zoals gezegd een mooi begin, maar het heeft weinig met christus te maken vermoed ik zo. Je moet het vooral zelf doen. Dat Jezus symbolisch of letterlijk op water liep is 1 ding, maar auto's die op benzine lopen en alle problemen daarmee zou christus nooit voorzien hebben.
Groet,
Bob
Ik streef er naar in de eerste plaats een goed en waardevol mens te zijn en de leringen van Jezus zijn daarbij mijn inspiratiebron. Of die wel of niet over water gelopen heeft of water in wijn veranderd heeft is voor mij niet van belang. Ik ben slim genoeg om te erkennen dat veel van die verhalen zo niet allemaal afkomstig zijn van andere religies en cultussen. Ik gooi daarmee niet het kind met het badwater weg. Als dat voor anderen een bewijs is dat ik een dom gansje ben dat in sprookjes gelooft, kan ik daar niet mee zitten. Wel ga ik steigeren als alle andere christenen met mij op dezelfde hoop gegooid worden als moslims. Ik ben geen zombie zonder eigen wil die anderen schade berokkent of erger uit naam van God en buiten de minderheid van godsdienstfanaten onder de christenen denkt het gros van ervan er precies zo over.
Maartje schreef:Ik streef er naar in de eerste plaats een goed en waardevol mens te zijn en de leringen van Jezus zijn daarbij mijn inspiratiebron. Of die wel of niet over water gelopen heeft of water in wijn veranderd heeft is voor mij niet van belang.
Dus of die Jezus bestaan heeft of niet, zoon van god is of niet, of is opgestaan en ten hemel gestegen of niet, is voor jou ook niet van belang?
Wel ga ik steigeren als alle andere christenen met mij op dezelfde hoop gegooid worden als moslims. Ik ben geen zombie zonder eigen wil die anderen schade berokkent of erger uit naam van God
Maar je gooit wel voor het gemak alle moslims op een hoop?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
WPS schreef:
Dank!
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".