SGP noemt kans zwangerschap na verkrachting 'heel klein'

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

SGP noemt kans zwangerschap na verkrachting 'heel klein'

Bericht door lanier »

DEN HAAG - SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij beschouwt het als ''een feit'' dat de kans ''heel klein'' is dat vrouwen na een verkrachting zwanger worden. Hij zei dat dinsdag in het programma Wat kiest Nederland op RTLZ. De SGP'er noemt verkrachting vreselijk en erkent de grote gevolgen voor de slachtoffers, maar zijn partij blijft tegen abortus.
''Wij blijven onder alle omstandigheden voor het ongeboren leven staan'', aldus Van der Staaij. Volgens hem moet niet het beeld ontstaan dat abortussen in Nederland met name het gevolg zijn van verkrachtingen.
PvdA en GroenLinks spreken van een schandalige en walgelijke uitspraak van Van der Staaij.
Republikein
Van der Staaij reageerde op een vraag over de Republikeinse kandidaat Todd Akin, die in de Verenigde Staten onder vuur ligt nadat hij had gezegd dat slachtoffers van een verkrachting zelden zwanger worden.
Akin kreeg veel kritiek, ook van partijgenoten als presidentskandidaat Mitt Romney. Akin zei later dat hij zich had versproken.

Mechanisme
''Ten eerste, ik heb begrepen van artsen dat zwangerschap door verkrachting echt zeldzaam is. Als het echt om verkrachting gaat, heeft het vrouwenlichaam manieren om dat hele ding uit te schakelen", zei hij in een televisie-interview. RTL-verslaggever Frits Wester vroeg Van der Staaij of hij ook gelooft in zo'n mechanisme, waardoor vrouwen na verkrachting niet zwanger kunnen worden. Daarop antwoordde de SGP-leider: "Het is een feit dat dat (zwanger worden, red.) niet vaak gebeurt, maar dat neemt niet weg dat het wel kán gebeuren."

Zie: http://www.nu.nl/nieuws/2894886/sgp-noe ... klein.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De reacties op nu.nl zijn niet van de lucht...
Bonjour
Moderator

Re: SGP noemt kans zwangerschap na verkrachting 'heel klein'

Bericht door Bonjour »

Hier speelt ook een statistisch woordenspelletje mee. Als vrouw heb je weinig kans om zwanger te worden van een verkrachting. Dat is P_verkrachting * P_zwangerWordenVanOnveiligeSeks. De uitkomst daarvan is hopelijk tamelijk klein. Dat betekent dat er waarschijnlijk maar weinig kinderen rondlopen die in verkrachtingen verwekt zijn. Maar niemand mag de suggestie wekken dat P_zwangerWordenVanOnveiligeSeks anders is dan P_zwangerWordenVanVerkrachting. Uit het nu.nl stuk haal ik niet dat van der Staaij dat doet.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Voor de helderheid:

Het Mechanisme stukje was van Akin, niet van der Staaij.

Niet dat het zijn positie veel beter maakt, maar goed.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans »

Misschien bedoelde hij dat van alle abortussen maar een klein deel voor verkrachte vrouwen is? Dat haal ik namelijk hieruit: "''Wij blijven onder alle omstandigheden voor het ongeboren leven staan'', aldus Van der Staaij. Volgens hem moet niet het beeld ontstaan dat abortussen in Nederland met name het gevolg zijn van verkrachtingen."
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lanier schreef:
Was deze discussie niet onlangs het gesprek van de dag in de Verenigde Staten. Ook een kleine kans betekent een kans. En het zal je maar overkomen. Gelukkig is er maar een heel kleine kans dat de SGP hiermee sympathie verwerft onder de Nederlandse bevolking. Die blij is dat er zoiets is als een morning after pil. En er niet van gediend is als Kees van der Staaij zich bemoeit met de keuze van een vrouw. Of die nu wel of niet verkracht is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
siger

Bericht door siger »

HomoSignificans schreef:Misschien bedoelde hij dat van alle abortussen maar een klein deel voor verkrachte vrouwen is? Dat haal ik namelijk hieruit: "''Wij blijven onder alle omstandigheden voor het ongeboren leven staan'', aldus Van der Staaij. Volgens hem moet niet het beeld ontstaan dat abortussen in Nederland met name het gevolg zijn van verkrachtingen."
Nee, ik lees hieruit "jullie moeten niet afkomen dat jullie een abortus willen na een verkrachting, want die vlieger gaat niet op."

Ik ben voor de castratie van mannen die denken dat vrouwen niet zo zwanger worden van verkrachting. Zo kunnen we abortussen vermijden, lijkt me.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

De uitspraak is feitelijk waarschijnlijk waar. De kans dat een vrouw zwanger wordt bij een willekeurig sexueel contact op een willekeurige dag is maar een paar procent. Wie op en top vruchtbaar is en op de juiste dagen sex heeft met haar (ook vruchtbare) partner, kan die kans opkrikken tot 15% per cyclus.

Dat neemt niet weg dat het volgens politiek een totaal onzinnige uitspraak is. Het probleem bestaat nu eenmaal. Voor een standpunt over abortus na verkrachting doet het er niet toe over welke aantallen het gaat. Al zou het om één geval per jaar gaan. En de SGP kiest ervoor om dan nog steeds tegen abortus te zijn.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef:
Dat neemt niet weg dat het volgens politiek een totaal onzinnige uitspraak is. Het probleem bestaat nu eenmaal. Voor een standpunt over abortus na verkrachting doet het er niet toe over welke aantallen het gaat. Al zou het om één geval per jaar gaan. En de SGP kiest ervoor om dan nog steeds tegen abortus te zijn.
Hier sluit ik mij bij aan. Je kunt problemen wel gaan nivelleren om daarmee abortus ter discussie te stellen. Maar elk geval is er één te veel.
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Valt de stelling statistisch aan te tonen?

Ik kan me namelijk best voorstellen dat de vrouwelijke fysiologie anders gaat werken onder hoge stress of angst.

Mijnsinziens is nooit uitgezocht of de vrouw minder vruchtbaar is bij een conseptie die gepaard gaat met ernstig trauma.

Het is ook moeilijk te onderzoeken dus er bestaat geen duidelijk antwoord wie in deze gelijk heeft. In ieder geval kún je zwanger worden door verkrachting.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lanier schreef:
Een reactie met getallen op nu.nl
7 procent zwanger
Uit een onderzoek van Rutgers WPF uit 2009 bleek dat van het totaal aantal verkrachte vrouwen 7 procent als gevolg daarvan zwanger is geraakt. Van de totale populatie van 15 tot en met 70 jaar van destijds is 1 procent zwanger geweest als gevolg van seksueel geweld."
De link naar de bron ontbreekt. Dus dit is onder voorbehoud.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

De kans dat ik op de SGP ga stemmen is heel klein.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans »

Het hele citaat, gevonden op joop.nl.
Van der Staaij schreef:"Dat is een feit, dat dat, zeg maar, heel weinig gebeurt, maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk kan gebeuren.Dus dat het wel een probleem is, wat natuurlijk een vreselijk probleem is waar mensen mee in aanraking kunnen komen. Daar wil ik echt niet makkelijk over doen, maar we moeten ook niet doen alsof dat zeg maar nou de meeste gevallen van abortus in Nederland nou daar mee te maken hebben. Dat gaat om hele andere situaties, om hele andere redenen."
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Het valt me op dat Van der Staaij om de hete brij heendraait en niet aangeeft of hij vindt dat abortus bij zwangerschap na verkrachting nu wel of niet moet kunnen. Dat het fenomeen veel dan wel weinig voorkomt doet niet terzake.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Er zijn zo'n 5 miljoen vrouwen tussen 15 en 70 jaar. Met 1% is dat dus 50.000 zwangerschappen in 55 jaar, dus zo'n 1000 per jaar. Dat is toch nog een heel aanzienlijke hoeveelheid.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Doppelganger schreef:Het valt me op dat Van der Staaij om de hete brij heendraait en niet aangeeft of hij vindt dat abortus bij zwangerschap na verkrachting nu wel of niet moet kunnen. Dat het fenomeen veel dan wel weinig voorkomt doet niet terzake.
Volgens mij is zijn standpunt wel duidelijk :
''Wij blijven onder alle omstandigheden voor het ongeboren leven staan'', aldus Van der Staaij.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Plaats reactie