Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Re: ...

Bericht door mysterieus2000 »

sanvandenberg schreef:als ik dit allemaal zo lees, lijkt het mij zo geweldig om in (de christelijke) God te kunnen geloven, ik heb diepe jaloezie voor mensen die dit toegewijde vertrouwen hebben in hun God. Het klinkt allemaal zo gemakkelijk en simpel, je doet wat de Bijbel je voorschrijft en je komt in de hemel, als er iets niet zint heeft God het zo gewild. Maar helaas kan ik mij er niet toe dwingen in iets te geloven wat voor mij aanvoelt als precies dat, een duik in escapisme naar een weg der simplisme. Echt ik zou willen dat ik dat kon maar echt realistisch is het voor mij niet. Ik denk dat ik mijn rationaliteit maar moet laten varen...
Hallo San,

Voor mij is geloven geen duik is escapisme maar het leven van elke dag beleven met princiepes van Gods koninkrijk. Dat maakt het voor mij realistisch omdat het elk facet van mijn leven beïnvloedt. Dat maakt ook dat ik mijn ogen niet kan sluiten voor moeilijke vragen en daar een antwoord op moet zoeken. Het leven na de dood, de hemel daar ben ik zeker van maar dat geeft zeker niet altijd een antwoord op de problemen van elke dag. Maakt het leven er niet minder moeilijk om.

Ik heb me wel tot doel gesteld de God van de bijbel zo goed mogelijk te kennen en tegelijk heb ik een principieel akkoord met Hem gesloten dat Hij de Heer van mijn leven mag zijn wat er ook gebeurt. Dat maakt het leven van elke dag opwindend omdat ik steeds weer nieuwe dingen ontdek.

In je welkomstwoord schreef je dat je wijsheid haalt door boeken te lezen en deze te overdenken. De bijbel is een boek dat je zeker moet overdenken en bestuderen. Het is geen roman.

Ik vond vanmorgen deze site : http://www.allaboutgod.com/Dutch/ , ze gaat in op alle mogelijke vragen. Als je dan tegelijk hier met je twijfels blijft komen dan denk ik dat je vrij onpartijdig een beeld van het christelijk geloof kunt maken.

Groetjes Daniella
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

bad_religion schreef:
bad_religion schreef:
mysterieus2000 schreef: Ik denk dat het antwoord eigenlijk simpel is. God heeft dingen geschapen omdat Hij relaties wil met schepselen, gebaseerd op liefde. Die schepselen moeten ergens verblijven => het universum.
Dus je zou kunnen redeneren dat god zijn schepping niet in de hand heeft kunnen houden, of het fijn vind om ook op wat minder plezierige manier met ze te communiceren. (Zie citaten genoeg uit de bijbel.) Niet een soort dierentuin, maar eerder zo'n stieren optocht door Pamplona?

(Pamplona heette die plaats tooch? :oops: )
Beste Mysterieus of ik dit wilde toelichten;

God wilde relaties met schepselen, maar, vroeger toen ik nog bijbellles had werd al snel duidelijk dat god best wel éénzijdig met deze realaties omgaat. Als het ém niet bevalt is god nou toch niet iemand als dr. Phill. Welnu, geweldadige relaties zijn in mijn ogen geen relaties. In dat geval blijft voor mij (hypothiserend dat god bestaat) het punt dat god de wezens waar hij en relatie mee heeft meer als speelgoed ziet waarop hij zijn grillen kan botvieren. In ieder geval is god niet in staat relaties goed te onderhouden.

(P.S. Geen bijbel citaten toegevoegd, hoeft denk ik niet)
Ok nu begrijp ik het, ik denk dat ik daar hier nu niet hoef op te antwoorden, omdat wij die discussie al ergens anders gevoerd hebben. Tenzij je natuurlijk hier nog een boompje wil opzetten dan hoor ik het wel

Groetjes Daniella
australnaut

Bericht door australnaut »

mysterieus2000 schreef: Voor mij is geloven geen duik is escapisme maar het leven van elke dag beleven met princiepes van Gods koninkrijk. (...)

Ik heb me wel tot doel gesteld de God van de bijbel zo goed mogelijk te kennen en tegelijk heb ik een principieel akkoord met Hem gesloten dat Hij de Heer van mijn leven mag zijn wat er ook gebeurt. Dat maakt het leven van elke dag opwindend omdat ik steeds weer nieuwe dingen ontdek.
Dit lijkt me toch wel heel erg op escapisme. Een mythisch verhaal tot op de bodem op pluizen. Misschien is uitpluizen ook wel het verkeerde woord, want je gaat er vast niet al te kritisch tegenaan. Ik zie het verschil niet met een fan van Harry Potter, of een postzegelverzamelaar, die zich tot taak heeft gesteld om elk nog zo onbelangrijk detail op te sporen en te onthouden.

groetjes

austral
Laatst gewijzigd door australnaut op 08 jul 2006 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
australnaut

mysterieus2000 schreef: Ik vond vanmorgen deze site : http://www.allaboutgod.com/Dutch/ , ze gaat in op alle mogelijke vragen. Als je dan tegelijk hier met je twijfels blijft komen dan denk ik dat je vrij onpartijdig een beeld van het christelijk geloof kunt maken.
Ik heb effe een korte kijk genomen, en volgens mij gaat het om een heel erg beperkt soort christendom op deze site. Als je bijvoorbeeld een kijk onder intelligent design neemt, zie je weer eens de verhalen dat geloof en evolutietheorie niet samen gaan. Nou, daar zullen het merendeel van de christenen je tegen spreken; dat gaat namelijk best samen. En dan komt er nog bij dat er in elke zin wel iets onhoudbaars staat. Dus als ik alleen naar deze site zou kijken zou het christelijk geloof er onterecht bekaaid er vanaf komen.

austral
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

australnaut schreef:
mysterieus2000 schreef: Voor mij is geloven geen duik is escapisme maar het leven van elke dag beleven met princiepes van Gods koninkrijk. (...)

Dit lijkt me toch wel heel erg op escapisme. Een mythisch verhaal tot op de bodem op pluizen. Misschien is uitpluizen ook wel het verkeerde woord, want je gaat er vast niet al te kritisch tegenaan. Ik zie het verschil niet met een fan van Harry Potter, of een postzegelverzamelaar, die zich tot taak heeft gesteld om elk nog zo onbelangrijk detail op te sporen en te onthouden. groetjes

austral
Wil je deze zin eens verklaren aub.
Ik heb effe een korte kijk genomen, en volgens mij gaat het om een heel erg beperkt soort christendom op deze site. Als je bijvoorbeeld een kijk onder intelligent design neemt, zie je weer eens de verhalen dat geloof en evolutietheorie niet samen gaan. Nou, daar zullen het merendeel van de christenen je tegen spreken; dat gaat namelijk best samen. En dan komt er nog bij dat er in elke zin wel iets onhoudbaars staat. Dus als ik alleen naar deze site zou kijken zou het christelijk geloof er onterecht bekaaid er vanaf komen.
Deze christen kan het wel eens zijn met wat op die site te vinden is dus als je wil mag je gerust bepaalde dingen hier ter discussie brengen. Eventueel wel in een ander topic.

Groetjes Daniela
australnaut

mysterieus2000 schreef: Deze christen kan het wel eens zijn met wat op die site te vinden is dus als je wil mag je gerust bepaalde dingen hier ter discussie brengen. Eventueel wel in een ander topic.
Dus, jij hangt een bepaald soort christendom aan, net als de site trouwens. Dat geeft niet, maar hoe moeten wij een objectief beeld van het christelijk geloof krijgen, als het materiaal dat je aanreikt niet eens objectief is ten opzichte van het christelijke geloof, maar slechts een extreme positie binnen het christelijk geloof vertegenwoordigd.

Verder wil ik het best over dingen hebben, maar wat op die site staat is propaganda - sorry om het zo te moeten noemen, maar het is niet anders - van een beperkte groep christenen voor christenen. Dus als je het over details wilt hebben, graag, maar inderdaad in een andere thread.

austral
Jimmy

Bericht door Jimmy »

australnaut schreef:
mysterieus2000 schreef: Ik vond vanmorgen deze site : http://www.allaboutgod.com/Dutch/ , ze gaat in op alle mogelijke vragen. Als je dan tegelijk hier met je twijfels blijft komen dan denk ik dat je vrij onpartijdig een beeld van het christelijk geloof kunt maken.
Ik heb effe een korte kijk genomen, en volgens mij gaat het om een heel erg beperkt soort christendom op deze site.
Dat heb je dan goed gezien! Een site geschreven door charlatans, die proberen niet gelovigen hun evangelie door de strot te duwen. Als mijn kerk het zou wagen dit soort walgelijk amateuristische rotzooi te gaan verkondigen, dan ben ik morgen weg.

Een paar direkte links:
http://www.allabouthistory.org/dutch/bi ... cholen.htm
citaat:
"Een jongetje schreef in een opstel: "Lieve God waarom hebt u dat meisje niet gered dat door een klasgenoot in het leslokaal werd doodgeschoten?" En het antwoord van God in zijn opstel luidde: "Lieve, bezorgde leerling, Ik word niet meer toegelaten op de school".

http://www.allaboutworldview.org/dutch/ ... de-hel.htm
"Als je vandaag zou sterven, zou je dan met 100% zekerheid weten dat je naar de hemel gaat? Zorg er vandaag voor dat je het zeker weet!"

http://www.allaboutworldview.org/dutch/ ... stenen.htm
http://www.allaboutworldview.org/dutch/ ... welijk.htm

En dan heb ik de links met geneuzel over eindtijd en aardbevingen, en andere bangmakerij nog maar even weggelaten. Ik kan me goed voorstellen dat niet-christenen, na het lezen van deze site, denken dat alle christenen knettergek zijn geworden.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Bad religion schreef:In ieder geval is god niet in staat relaties goed te onderhouden.

:? Zijn er niet tenminste 2 nodig voor een relatie?
australnaut

mysterieus2000 schreef:
australnaut schreef: Dit lijkt me toch wel heel erg op escapisme. Een mythisch verhaal tot op de bodem op pluizen. Misschien is uitpluizen ook wel het verkeerde woord, want je gaat er vast niet al te kritisch tegenaan. Ik zie het verschil niet met een fan van Harry Potter, of een postzegelverzamelaar, die zich tot taak heeft gesteld om elk nog zo onbelangrijk detail op te sporen en te onthouden.
l
Wil je deze zin eens verklaren aub.
Sorry, ik zag pas vandaag dat je een zinnetje had onderstreept, en daar uitleg over vroeg.

Waarom er mijn inziens geen verschil is in escapisme tussen een Harry Potter fan club en een bijbel studie groep is? Waar de een de stamboom van Sirius Black uitpluist en onderzoekt wat zijn relatie met de Malfoys is, bijvoorbeeld, zoekt de andere uit hoe het kan dat dat Jezus twee stambomen heeft, die niet hetzelfde zijn, en waarom het toch klopt. Lijkt allebeide een hobby waar je uren mee bezig kunt zijn, zonder aan je probleempjes te hoeven denken. Vandaar escapisme.

austral
Laatst gewijzigd door australnaut op 09 jul 2006 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
frans
Forum fan

Bericht door frans »

Tamara schreef:
Bad religion schreef:In ieder geval is god niet in staat relaties goed te onderhouden.

Er zijn natuurlijk zat mensen die wel oprecht naar god gezocht hebben maar geen antwoord kregen, ook niet toen ze hem het hardste nodig hadden. Dan is god voor die mensen toch degene die het eerste verzaakt heeft.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

frans schreef:
Tamara schreef:

Er zijn natuurlijk zat mensen die wel oprecht naar god gezocht hebben maar geen antwoord kregen, ook niet toen ze hem het hardste nodig hadden. Dan is god voor die mensen toch degene die het eerste verzaakt heeft.
Is dat zo? Ik denk dat ik niet kan oordelen over hun oprechtheid.. wat ik wel weet is dat God in het hart van mensen kijkt, Hij is geen sinterklaas immers...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Tamara schreef:Hij is geen sinterklaas immers...
Dat klopt!
Sinterklaas bestaat namelijk wel in tegenstelling tot goden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Tamara schreef:

Ja, daar zijn twee voor nodig. Met een tastbaar wezen van vlees en bloed kan ik een relatie onderhouden. Met mijn vrouw bijvoorbeeld. Ik kan haar stem horen, en tegelijkertijd zien, ruiken, voelen. Als ik haar roep, dan krijg ik een antwoord, nee, geen 'tekenen', of 'stemmen' binnen in mijn hoofd die iemand anders niet kan horen, maar echte geluidsgolven die de haartjes in mijn binnenoor laten trillen.
Met 'iemand' die 'communiceert' via een duizenden jaren oud boek, kan ik geen relatie onderhouden. Dat doet mij iets teveel denken aan het 'imaginaire' vriendje.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Tamara schreef:

Ik sta in relatie tot iets ondefinieerbaars, probeer me maar eens te definieren...... ](*,)
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

bad_religion schreef:
Tamara schreef:

Ik sta in relatie tot iets ondefinieerbaars, probeer me maar eens te definieren...... ](*,)
Schepper van hemel en aarde. :lol:
Plaats reactie