Verkracht door de pastoor, kind kwijt door de nonnen
Tientallen Vlaamse vrouwen zijn op zoek naar het kind dat ze in de jaren zeventig na een anonieme bevalling in Frankrijk meteen voor adoptie moesten afstaan. De Lommelse Elise (61) getuigde gisteravond in het Eén-magazine 'Koppen' over haar anonieme bevalling nadat ze door een priester was verkracht.
'Het is onmogelijk te zeggen hoeveel Vlaamse vrouwen nu op zoek zijn naar hun kind', zegt Iris Vandeborre van de adoptieorganisatie Gewenst Kind. 'Feit is wel dat in de jaren zestig en zeventig heel veel Vlaamse meisjes die ongewenst zwanger raakten, via Vlaamse kloosterordes naar Frankrijk zijn gebracht, omdat je alleen daar anoniem kon bevallen. Noch de kloosters, noch de ziekenhuizen hebben daarvan iets op papier bewaard. Dat maakt de zoektocht zo moeilijk
Kan het nog erger. Nu was het al lang bekend dat er kinderen verdwenen. Van ongehuwde vrouwen. Die uit schaamte onderdoken in een klooster. Het kind ter wereld brachten en daarna een afstandsverklaring tekenden. De meesten hebben hun kind nooit meer gezien. Maar deze kant van het verhaal maakt me misselijk. Verkracht worden door een pastoor en dan de oplossing zoeken binnen de katholieke kerk.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Een oude dame een eindje hier vandaan vertrouwde me eens toe dat ze het kind was van een handelsreiziger en een non in een klooster in Brugge. Ze was ook in Frankrijk geboren, maar in instellingen opgegroeid. Ze woonde alleen met een gevaarlijke hond, ver van het dorp omwille van het geroddel. Een tijdje geleden viel ze van de trap in haar huis. Ze heeft nog gebeld om hulp, maar niemand durfde binnen te gaan vanwege de hond. Toen de politie aankwam was ze dood.
Nee, hoewel er staat "alle afleveringen" is die ene niet te vinden. Misschien morgen. Of anders is er druk uitgeoefend. Uit de Standaard-onlinekrant was de link ook verdwenen, maar ik heb het artikel met google teruggevonden.
Het was alleen maar "zorg aan en de begeleiding van die vrouwen, die vaak de veroordelende houding in de toenmalige maatschappij moesten trotseren".
En die veroordelende houding was de zusters natuurlijk vreemd!
Vrijdag schrijft Het Belang van Limburg op basis van slachtoffergetuigenissen dat de zusters de baby’s verkochten voor grof geld (3.500 euro per baby) aan welgestelde adoptiegezinnen. Maar de congregatie ontkent met klem dat zij ook maar enig financieel voordeel gehaald heeft uit de dienstverlening aan de vrouwen die in Tamar verbleven.
Afstand
De directie van Tamar neemt afstand van de gebeurtenissen. "Het is betreurenswaardig wat er destijds gebeurd is, maar het Tamar van nu is niet meer het Tamar van vroeger", zegt directrice Ann Vermassen.
Een katholiek tehuis is per definitie fout omdat het onderdeel uitmaakt van een criminele organisatie. Ik vraag me af hoeveel mensen beschadigd zijn door deze uit "christelijke moraal" voortgekomen handelwijze van deze "vrome" zusters. Zusters zijn nooit vroom, eerder gestoord.
Kijk, als 'men' de moraal aan de bijbel ontleend weten we ook precies wat voor een moraal dat is.
Natuurlijk zijn de zusters zonder (voor) oordeel: kijk ook maar naar Michelle Martin.
Nu vraag ik me af waar de zusters zelf na verkracht te zijn hun baby's kwijt konden.
Want gij denkt toch niet dat de 'heren van fatsoen' op hielden bij 14 jaar?
En, niet te vergeten, de moeder overste die eigenlijk meer van vrouwen houdt. (maar dar komen meestal geen kinderen van).
Nee ... ik ben niet cynisch
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)