Hallo San,sanvandenberg schreef:als ik dit allemaal zo lees, lijkt het mij zo geweldig om in (de christelijke) God te kunnen geloven, ik heb diepe jaloezie voor mensen die dit toegewijde vertrouwen hebben in hun God. Het klinkt allemaal zo gemakkelijk en simpel, je doet wat de Bijbel je voorschrijft en je komt in de hemel, als er iets niet zint heeft God het zo gewild. Maar helaas kan ik mij er niet toe dwingen in iets te geloven wat voor mij aanvoelt als precies dat, een duik in escapisme naar een weg der simplisme. Echt ik zou willen dat ik dat kon maar echt realistisch is het voor mij niet. Ik denk dat ik mijn rationaliteit maar moet laten varen...
Voor mij is geloven geen duik is escapisme maar het leven van elke dag beleven met princiepes van Gods koninkrijk. Dat maakt het voor mij realistisch omdat het elk facet van mijn leven beïnvloedt. Dat maakt ook dat ik mijn ogen niet kan sluiten voor moeilijke vragen en daar een antwoord op moet zoeken. Het leven na de dood, de hemel daar ben ik zeker van maar dat geeft zeker niet altijd een antwoord op de problemen van elke dag. Maakt het leven er niet minder moeilijk om.
Ik heb me wel tot doel gesteld de God van de bijbel zo goed mogelijk te kennen en tegelijk heb ik een principieel akkoord met Hem gesloten dat Hij de Heer van mijn leven mag zijn wat er ook gebeurt. Dat maakt het leven van elke dag opwindend omdat ik steeds weer nieuwe dingen ontdek.
In je welkomstwoord schreef je dat je wijsheid haalt door boeken te lezen en deze te overdenken. De bijbel is een boek dat je zeker moet overdenken en bestuderen. Het is geen roman.
Ik vond vanmorgen deze site : http://www.allaboutgod.com/Dutch/ , ze gaat in op alle mogelijke vragen. Als je dan tegelijk hier met je twijfels blijft komen dan denk ik dat je vrij onpartijdig een beeld van het christelijk geloof kunt maken.
Groetjes Daniella