epTa

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

epTa
Geregelde verschijning

epTa

Bericht door epTa »

Goedemiddag,

Ik ben epTa, 21 jaar en student. Mijn roots liggen in de evangelische (pinkster) kerk waar ik al jaren twijfelde en vragen stelde (nooit een ervaring) maar ik ben pas aan het begin van mijn studie dit steeds scherper gaan onderzoeken. Uit die zoektocht heb ik toen bewust God aan de kant gezegd, wat erg goed is bevallen. Ik noem mij sinds 3 jaar dan ook atheist.

Ik ben hier op zoek naar verdieping en goede gesprekken. Antitheisme kan ik mij ook wel in vinden, maar vind ik nog een te extreme instelling in deze korte tijdsspanne. Ik kan soms verdrietig worden van sommige denkbeelden van vrienden (creationisme), ik zou ze niet zonder geloof willen zien, maar wel met een rationele geest.
Fish
Ontoombaar

Re: epTa

Bericht door Fish »

Welkom epTa.

Goede en soms pittige gesprekken zul je hier volop vinden.

Je kan je vrienden natuurlijk ook uitnodigen. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

welkom!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Welkom epTa! Je komt uit dezelfde hoek als ik. Atheïst vind ik een leeg woord, kunst is om te vinden waar je wel in gelooft. Succes daarmee. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

epta, welkom hier...Zoals Fish zei; nodig je vrienden eens uit..
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
paolo
Banned

Bericht door paolo »

Welkom :)
Jinny

Bericht door Jinny »

Welkom, en crea prietpraat wordt hier meestal vlotjes onder de tafel gewerkt..... :D
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

welkom
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom.
Ik wens u alle goeds
HenkH
Forum fan

Bericht door HenkH »

Welkom!

Ennuh... waarom jezelf atheïst noemen, wanneer je je beter thuis lijkt te voelen bij agnosticus?
Of ben je teveel 'wetenschapper' om vrede te hebben met onbeantwoordbare vragen en 'moet' je daarom de mogelijkheid van een 'opperwezen' uitsluiten?

Met vriendelijke groet,
Henk.
Ni dieu, ni maître.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom.

Persoonlijk ben ik altijd heel erg geïnteresseerd om te lezen hoe men van het het geloof is afgestapt en hoe het geloof dat men aanhing eruit zag. Indien je er zin in hebt hebben hierover meer te vertellen kan dat in de rubriek Getuigenissen van afvalligen.
Born OK the first time
epTa
Geregelde verschijning

Bericht door epTa »

Dank jullie wel!
Even een korte reactie:
Fish schreef:Je kan je vrienden natuurlijk ook uitnodigen. :wink:
Ik nodig mijn vrienden vaak genoeg uit om in discussie te gaan of er een boek op na te slaan, waar men moeite mee heeft. Ik denk dat een forum vol vrijdenkers een stapje te ver is. :( Een heeft toegegeven niet op zoek te gaan / research te doen, bang om zijn geloof te ondermijnen, waar ik verdrietig van werd.
CXT schreef: Atheïst vind ik een leeg woord, kunst is om te vinden waar je wel in gelooft.
Leeg in de zin van iets niet zijn, of leeg in de zin van de implicaties? Ik zal uitgaan van de eerste, want het is een mooie vraag. Maar dan zou ik eerst geloof moeten definieren, want in het Nederlands is het slechter geregeld dan in het Engels (faith - belief). En misschien mis ik dan nog een element van hoop. Hoop voor een betere morgen, met het geloof dat we daar met kennis kunnen komen. Maar dit is wat nu in mij opkomt, ik ben op zoek! Bedankt.
HenkH schreef: Ennuh... waarom jezelf atheïst noemen, wanneer je je beter thuis lijkt te voelen bij agnosticus?
Of ben je teveel 'wetenschapper' om vrede te hebben met onbeantwoordbare vragen en 'moet' je daarom de mogelijkheid van een 'opperwezen' uitsluiten?
Goede opmerking, dit kan mooie discussiestof zijn over de terminologie. Ik ben atheistisch (soms neigend naar antitheistisch) wat betreft de theistische geloven. Over een god, zoals een deist deze zou omschrijven ben ik agnostisch. Het zit hem in het concept van een persoonlijke God. Over pantheisme zou ik het ook wel kunnen hebben, maar daar kan ik dan beter een nieuwe discussie over openen.
Met onbeantwoord(bar)e vragen kan ik wel vrede mee hebben, maar als er een kans is om deze verder te onderzoeken zal ik die niet laten.
Rereformed schreef: Persoonlijk ben ik altijd heel erg geïnteresseerd om te lezen hoe men van het het geloof is afgestapt en hoe het geloof dat men aanhing eruit zag.
Ik zal tezijnertijd proberen mijn verhaal te posten.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

epTa schreef:
CXT schreef: Atheïst vind ik een leeg woord, kunst is om te vinden waar je wel in gelooft.
Leeg in de zin van iets niet zijn, of leeg in de zin van de implicaties? Ik zal uitgaan van de eerste, want het is een mooie vraag. Maar dan zou ik eerst geloof moeten definieren, want in het Nederlands is het slechter geregeld dan in het Engels (faith - belief). En misschien mis ik dan nog een element van hoop. Hoop voor een betere morgen, met het geloof dat we daar met kennis kunnen komen. Maar dit is wat nu in mij opkomt, ik ben op zoek! Bedankt.
Ik bedoel het in de zin van: wat vind je belangrijk? Dus in het Engels: your belief in life. Geen faith, want dat is waar je je hoop/vertrouwen op stelt. Ik heb het over geloof in bepaalde idealen waar je voor leeft/wilt leven en zelf actie voor onderneemt (i.t.t. hoop dat voornamelijk passief is). Dan zijn het geen dogma's meer waar je in gelooft, maar bepaalde idealen die je bij blijft stellen gedurende je leven. Zelf heb ik het (ook) nog niet helemaal scherp voor me, maar al een stuk meer dan zo'n vijf jaar geleden toen ik mijn geloof 'verloor'.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
epTa
Geregelde verschijning

Bericht door epTa »

CXT schreef: Ik bedoel het in de zin van: wat vind je belangrijk? Dus in het Engels: your belief in life. Geen faith, want dat is waar je je hoop/vertrouwen op stelt. Ik heb het over geloof in bepaalde idealen waar je voor leeft/wilt leven en zelf actie voor onderneemt (i.t.t. hoop dat voornamelijk passief is). Dan zijn het geen dogma's meer waar je in gelooft, maar bepaalde idealen die je bij blijft stellen gedurende je leven. Zelf heb ik het (ook) nog niet helemaal scherp voor me, maar al een stuk meer dan zo'n vijf jaar geleden toen ik mijn geloof 'verloor'.
Aah de zingeving, daar ben ik inderdaad nog niet over uit. Hoop had ik beter moeten omschrijven. Ik studeer architectuur, ergens omdat ik zelf het concept ruimte prachtig vind, maar ook omdat de architect er is voor de samenleving, voor de mens. En ik hoop dat ontwikkelingen hierin de mensheid verder helpen. Deze zingeving is nog lang niet ontwikkeld en dit was het beste voorbeeld wat me te binnen schoot.
Plaats reactie