Fish schreef:gerard_m schreef: De jongere generatie verdiept zich bovendien meer in de islam dan de vorige.
Volg je Allah met je hele hart als Europese moslim, je draagt een baard, een kufi en een dlellaba en wordt je bij sollicitaties nergens aangenomen?
Wat denken die kāfir wel.
De jonge generatie hier is zich denk ik ook pijnlijk bewust van de grote voorsprong op technisch en wetenschappelijk gebied dat het ongelovige westen heeft op het Islamitisch deel van de wereld (ja ja ik weet dat dit niet op alle gebieden zo is).
Ze weten zich op dat gebied minderwaardig, en dat kan natuurlijk niet voor een religie die pretendeert op alle vragen een antwoord te hebben.
Dan ga je je ingraven.
Ik denk dat het net iets anders ligt, Fish.
Zo iets van: thuis was/is alles beter.
Een thuis dat ze (mogelijk) nooit hebben gezien, maar des te meer gehoord van vrienden van de familie: the good old days. En áls ze er al waren(vakantie of zo) dan scheen de zon ... feesten met familie.
Die goede dagen die ze (dus) ontvluchtten, en niet in het beloofde land terecht kwamen. Een cultuur die niet de hunne was. Een samenleving die meer en meer anti islam werd (door wat dan ook). Dat je moet werken/studeren (of andersom) om het beter te krijgen.
Het gevolg: klagen, bij elkaar uithuilen, het oor te luisteren leggen bij de verkeerde imam.
En dan ga je je ingraven. Ondermijnen. En gaan lijken op die geweldige lieden die de oude waarden nog heel goed weten, de imams. Wat er werkelijk in de koran staat hebben ze geen idee van.
Maakt ook niet uit:die westerlingen (infidels) zullen boeten voor het onrecht hun volk aangedaan
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)