Er zijn kerkgenootschappen die ongeveer zó denken. (hoewel je ze dan niet helemaal recht doet, want ze zeggen er heus nog wel wat bij) Maar als dit jouw mening is, dan kan ik wel ongeveer inschatten tot welk kerkgenootschap jij behoort.Stanhope schreef:Een onderwijzing in het ware geloof en den weg der zaligheid:
Jimmy schreef:God “trekt” alleen aan mensen die Hij uitverkoren heeft.Ik ken talloze mensen die Hem hevig zoeken en Hem niet vinden.
Is er leven na de dood ?
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
- mysterieus2000
- Forum fan
- Contacteer:
Dus je zegt dat het geen zin heeft om bijbelteksten op te zoeken over een bepaald onderwerp om zo te weten te komen wat de bijbel erover zegt ?Ik heb niet 2 bijbelteksten achter elkaar geplakt. Ik heb 2 totaal verschillende bijbelteksten, los van elkaar neergezet, om je aan te tonen dat bijbelteksten-smijterij waanzin is. Ik heb geen enkele behoefte om je op allerlei tegenstrijdigheden die je schrijft, te gaan attenderen. Iedere gelovige en ongelovige (wat dat ook moge betekenen) weet dat de Bijbel soms tegenstrijdig IS, en soms lijkt. Wat er dus nodig is, is een goede uitleg, en dat begint met het lezen van bijbelteksten in de context. Prima als jij alle bijbelteksten met het woordje "toekomst" wilt gaan opzoeken, en dan van alles wilt gaan beweren, maar het is m.i. een heilloze weg.
Misschien kun je toelichten waarom je het genant vindt ?Je opmerkingen over de dood van een soldaat in Irak, en je opmerkingen over een berekend risico, vind ik zo genant, dat ik er niet verder op in wil gaan. Over die opmerking zul je ook wel een passende bijbeltekst hebben.
Ik neem aan dat je dan ook nooit bidt ?Ik ben het met je eens dat God geen knechtje is, en geen circus-artiest. Het zou je sieren als je gewoon had gezegd, zonder omhaal van woorden, dat de zin "als je God iets vraagt, dan krijg je antwoord!" een nep-theologie is van het allerergste soort, en pastorale flauwe kul. Want God antwoordt niet altijd. Waarom dat zo is, dat zullen we nooit te weten komen.
Wat is hobbyisme-theologie ?Hetzelfde geldt voor: "als je Hem echt zoekt, zul je Hem ook vinden". Ook gebaseerd op niets, behalve dan een halve bijbeltekst. Ik ken talloze mensen die Hem hevig zoeken en Hem niet vinden. Ik kan niet anders dan concluderen dat je vanuit evangelisatie overwegingen bezig bent met hobbyisme-theologie. Levensgevaarlijk!
- mysterieus2000
- Forum fan
- Contacteer:
Hallo Stan
De Joden en Moslims aanbidden Jezus niet want ze verwerpen hem. Als ze tot God bidden dan hoort Jezus het wel - dat zijn twee verschillende dingen.
Groetjes Daniella
Goed hoor dank jeHoe is het met je?
Als ik tot God bid dan bid ik tot Vader, Zoon en Heilige Geest.Jij bent een Triniteitsgelovige en als jij tot God bidt dan bid je volgens jouw heidense gedachte kronkel tot de Vader, Zoon en Heilige Geest. De Joden en Moslims aanbidden dus ook Jezus als zij tot God bidden, immers het is toch een eenheid volgens jouw heidense gedachte kronkel?
De Joden en Moslims aanbidden Jezus niet want ze verwerpen hem. Als ze tot God bidden dan hoort Jezus het wel - dat zijn twee verschillende dingen.
waarom zou ik God daar verdriet mee doen ?Waarom begin je steeds weer over die vreselijke moord op zijn zoon met God. M.i. doe je God daar behoorlijk verdriet mee.
Waarom is dat slap. Ik doe gewoon wat er in de bijbel staat. Vraag jij wel eens iets aan God. Hoe doe je dat dan ?Wat ik trouwens ook raar vind is dat je aan God iets vraag in de naam van Jezus. Het komt een beetje slap over.
Tuurlijk. Ik en een heleboel andere mensen blijven voorlopig voor genezing bidden. Misschien heb jij er een verklaring voor ?Heb jij je wel eens af gevraagd waarom God jou niet geneest?
Groetjes Daniella
- mysterieus2000
- Forum fan
- Contacteer:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd tot welke kerk jij behoort, mogen we dat weten ?Jimmy schreef:Er zijn kerkgenootschappen die ongeveer zó denken. (hoewel je ze dan niet helemaal recht doet, want ze zeggen er heus nog wel wat bij) Maar als dit jouw mening is, dan kan ik wel ongeveer inschatten tot welk kerkgenootschap jij behoort.Stanhope schreef:Een onderwijzing in het ware geloof en den weg der zaligheid:
Jimmy schreef:God “trekt” alleen aan mensen die Hij uitverkoren heeft.Ik ken talloze mensen die Hem hevig zoeken en Hem niet vinden.In ieder geval een andere kerk als de mijne....
Groetjes Daniella
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dag Jimmy,Stanhope schreef:Dag Jimmy,
Ik zie dat je nog niet zolang op dit forum bent.
Het kan heel goed zijn dat ik niet tot jouw kerkgenootschap behoor.
Ik onderwijs alleen (af en toe) in het ware zaligmakende geloof. Dit deed ik vroeger ook op andere forums. Ik ben geen “aanhanger” van dit geloof.
Ajuus,
Stan
Ik onderwijs hoe je van het ware zaligmakend geloof af kan komen en weer toe kan treden tot het kerkgenootschap dat de gehele mensheid omvat. Het zalige van dit kerkgenootschap is dat je automatisch goddelijke instemming krijgt en lidmaatschap, zodra je geboren wordt, en niemand je dat lidmaatschap kan ontnemen.
Je zult het niet geloven, maar dit is de grootste kerk ter wereld op dit moment (natuurlijk afgezien van het kerkgenootschap voor vliegen en mieren), en bovendien het snelstgroeiende geloof in de wereld (afgezien van het geloof voor wezens met lange oren).
Deze kerk heeft echter ook problemen: sommige mensen zeggen op latere leeftijd wel tot deze kerk te behoren, maar sluiten zich toch stiekem aan bij een andere kerk die beweert een betere kerk te zijn dan de oorspronkelijke. Je zult het godslasterlijke van zoiets begrijpen, maar de domheid van de mens die zich heeft overgegeven aan zo'n arrogantie kent geen grenzen.
Ajuus,
Rereformed
Jammer dat je in je reaktie niet verder komt dan het stellen van 4 vragen. Maar eerlijkgezegd had ik ook niet anders verwacht. Ik begin de uiterst negatieve reakties van diverse forum-deelnemers hier, op "gelovigen" steeds beter te begrijpen. Ik zal proberen te antwoorden, maar hoe lang ik deze flauwe manier van doen volhoud, dat vraag ik me af.
Je vraagt in een ander bericht tot welk kerkgenootschap ik behoor. Dat mag je best weten. De PKN. Een kerk waar bewust wordt gekozen voor voorgangers met een afgeronde universitaire studie theologie, waar geen plaats is voor self-made-evangelisten, waar ruimte is voor anders-denkenden, en een kerk die niet beweert alles te weten, te kunnen verklaren, of goedkope antwoorden te geven op allerlei vragen.
(nummering in de quote is van mij)
2. De vraag waarom dat genant is, is mogelijk nog genanter. Als jij, als iemand die zich als gelovig voordoet op dit forum, niet verder komt, dan over ingecalculeerde risico's te gaan kletsen bij iets dramatisch als de dood van een soldaat, dan hoop ik alleen maar dat je ooit nog eens wat verder zult komen dan alleen teksten-opzoekerij in de bijbel, en nog eens iets van de strekking van de bijbel te weten zult komen. Ik verzeker je: die strekking zul je niet vinden met losse uit zijn verband gerukte teksten. Als iemand beter kan uitleggen, waarom je opmerkingen over de dood van een soldaat, zeer genant zijn, dan graag.
3. Als jij aanneemt, dat ik nooit bid, dan gun ik je die vreugde van harte! Het is voor jouw verantwoording om dit soort flauwe insinuerende vragen te stellen.
4. Hobby-theologie is die theologie die jij uitdraagt. Weetjes, waarheidsdenken, en vooral verstrikt raken in je eigen uitspraken en vervolgens dat niet willen toegeven. Als ik je hier bezig zie, met al je goedkope praatjes, schaam ik mij gelovig te zijn.
Je vraagt in een ander bericht tot welk kerkgenootschap ik behoor. Dat mag je best weten. De PKN. Een kerk waar bewust wordt gekozen voor voorgangers met een afgeronde universitaire studie theologie, waar geen plaats is voor self-made-evangelisten, waar ruimte is voor anders-denkenden, en een kerk die niet beweert alles te weten, te kunnen verklaren, of goedkope antwoorden te geven op allerlei vragen.
(nummering in de quote is van mij)
1. Het zoveel mogelijk teksten opzoeken over een onderwerp in de bijbel is m.i hobbyisme. Teksten zeggen niks. Dat heb ik je al aangetoond met voorbeelden. Je zult de bijbel dus anders moeten lezen dan zoals jij doet. De bijbel is geen weetjes-boekje, en zeker geen geschiedenis-boekje. Je zin "kijken wat de bijbel erover zegt" spreekt voor zich. De bijbel "zegt" niet zoveel. We kunnen hooguit proberen de bijbel zo goed mogelijk te interpreteren.mysterieus2000 schreef:1. Dus je zegt dat het geen zin heeft om bijbelteksten op te zoeken over een bepaald onderwerp om zo te weten te komen wat de bijbel erover zegt ?Ik heb niet 2 bijbelteksten achter elkaar geplakt. Ik heb 2 totaal verschillende bijbelteksten, los van elkaar neergezet, om je aan te tonen dat bijbelteksten-smijterij waanzin is. Ik heb geen enkele behoefte om je op allerlei tegenstrijdigheden die je schrijft, te gaan attenderen. Iedere gelovige en ongelovige (wat dat ook moge betekenen) weet dat de Bijbel soms tegenstrijdig IS, en soms lijkt. Wat er dus nodig is, is een goede uitleg, en dat begint met het lezen van bijbelteksten in de context. Prima als jij alle bijbelteksten met het woordje "toekomst" wilt gaan opzoeken, en dan van alles wilt gaan beweren, maar het is m.i. een heilloze weg.
2. Misschien kun je toelichten waarom je het genant vindt ?Je opmerkingen over de dood van een soldaat in Irak, en je opmerkingen over een berekend risico, vind ik zo genant, dat ik er niet verder op in wil gaan. Over die opmerking zul je ook wel een passende bijbeltekst hebben.
3. Ik neem aan dat je dan ook nooit bidt ?Ik ben het met je eens dat God geen knechtje is, en geen circus-artiest. Het zou je sieren als je gewoon had gezegd, zonder omhaal van woorden, dat de zin "als je God iets vraagt, dan krijg je antwoord!" een nep-theologie is van het allerergste soort, en pastorale flauwe kul. Want God antwoordt niet altijd. Waarom dat zo is, dat zullen we nooit te weten komen.
4. Wat is hobbyisme-theologie ?Hetzelfde geldt voor: "als je Hem echt zoekt, zul je Hem ook vinden". Ook gebaseerd op niets, behalve dan een halve bijbeltekst. Ik ken talloze mensen die Hem hevig zoeken en Hem niet vinden. Ik kan niet anders dan concluderen dat je vanuit evangelisatie overwegingen bezig bent met hobbyisme-theologie. Levensgevaarlijk!
2. De vraag waarom dat genant is, is mogelijk nog genanter. Als jij, als iemand die zich als gelovig voordoet op dit forum, niet verder komt, dan over ingecalculeerde risico's te gaan kletsen bij iets dramatisch als de dood van een soldaat, dan hoop ik alleen maar dat je ooit nog eens wat verder zult komen dan alleen teksten-opzoekerij in de bijbel, en nog eens iets van de strekking van de bijbel te weten zult komen. Ik verzeker je: die strekking zul je niet vinden met losse uit zijn verband gerukte teksten. Als iemand beter kan uitleggen, waarom je opmerkingen over de dood van een soldaat, zeer genant zijn, dan graag.
3. Als jij aanneemt, dat ik nooit bid, dan gun ik je die vreugde van harte! Het is voor jouw verantwoording om dit soort flauwe insinuerende vragen te stellen.
4. Hobby-theologie is die theologie die jij uitdraagt. Weetjes, waarheidsdenken, en vooral verstrikt raken in je eigen uitspraken en vervolgens dat niet willen toegeven. Als ik je hier bezig zie, met al je goedkope praatjes, schaam ik mij gelovig te zijn.
Nou daar kan ik kort over zijn. Ik bezit dat "ware zaligmakende geloof" niet, dus ik hoef er ook niet van af te komen. Weer een zorg minder! Maar wel veel succes met je nieuwe kerk natuurlijk, al doe ik er niet aan mee.Rereformed schreef:Ik onderwijs hoe je van het ware zaligmakend geloof af kan komen en weer toe kan treden tot het kerkgenootschap dat de gehele mensheid omvat.
- mysterieus2000
- Forum fan
- Contacteer:
Hallo Jimmy,
Bedankt voor je uitleg. Ik beweeg mij in evangelische kringen. Er zullen inderdaad wel wat verschillen zijn tussen PKN en evangelische christenen. Ik vraag me af of deze verschillen ons uit elkaar moeten drijven of juist aanvullen. Het is in ieder geval goed om te weten wat andere forumbezoekers vinden van wat ik neerschrijf.
Groetjes Daniella
Bedankt voor je uitleg. Ik beweeg mij in evangelische kringen. Er zullen inderdaad wel wat verschillen zijn tussen PKN en evangelische christenen. Ik vraag me af of deze verschillen ons uit elkaar moeten drijven of juist aanvullen. Het is in ieder geval goed om te weten wat andere forumbezoekers vinden van wat ik neerschrijf.
Groetjes Daniella
- MOODY BLUE
- Diehard
Dat dacht ik almysterieus2000 schreef:Hallo Jimmy,
Groetjes Daniella
Haast zou ik een opmerking maken, maar kon hem nog net inslikken.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
Sterker nog, ik dacht het niet alleen, ik wist het al zeker voor Daniella dit schreef. Ik wil ook nog wel een opmerking maken, die ik helemaal niet hoef in te slikken. Natuurlijk klinkt dat prachtig: "niet uit elkaar drijven, maar elkaar aanvullen". Maar de realiteit is, dat de evangelische wereld, en de PKN totaal verschillende gedachten hebben over het geloof in God. Ik kan dat, in alle bescheidenheid, vrij goed beoordelen, omdat ik beide werelden behoorlijk goed ken. Dan zijn de overeenkomsten en mogelijkheden tot elkaar aanvullen tussen de RK Kerk en de PKN veel groter. Ik heb TE veel gezien, gehoord, gelezen en meegemaakt van de Opwekkings- en andere Evangelische bewegingen om er nog een goed woord voor over te hebben. En als het klopt dat alles wat in de VS gebeurt, (dus ook op het gebied van christen-fundamentalisme) binnen 10 jaar overwaait naar Nederland, dan ben ik bang voor de toekomst.MOODY BLUE schreef:Dat dacht ik almysterieus2000 schreef:Hallo Jimmy,
Groetjes Daniella![]()
Haast zou ik een opmerking maken, maar kon hem nog net inslikken.
Hoi Daan,
Bedankt voor je reactie.
Ik schreef:
mysterieus2000 vroeg:
mysterieus2000 vroeg:
Ajuus,
Stan
Bedankt voor je reactie.
Ik schreef:
De reactie van mysterieus2000 daarop:Waarom begin je steeds weer over die vreselijke moord op zijn zoon met God. M.i. doe je God daar behoorlijk verdriet mee.
Dat je dit niet snapt. Bij mensen die een aangenomen kind verloren hebben door moord, begin je toch ook niet iedere keer over dit onderwerp. Ik vind het onbehoorlijk van je.waarom zou ik God daar verdriet mee doen ?
mysterieus2000 vroeg:
Nee. Ik mediteer af en toe en dit geeft mij de nodige rust.Vraag jij wel eens iets aan God. Hoe doe je dat dan ?
mysterieus2000 vroeg:
De verklaring is simpel: dwaasheid. Tevens heb je reeds voldoende bewezen dat het niet helpt, anders waren jij en een heleboel andere dwazen wel genezen.Tuurlijk. Ik en een heleboel andere mensen blijven voorlopig voor genezing bidden. Misschien heb jij er een verklaring voor ?
Ajuus,
Stan
Ik begrijp hier helemaal niks van. Het lijden, sterven EN (!!) de opstanding van Jezus Christus, is al 20 eeuwen het fundament van de Kerk. En daar begint de Kerk ook steeds weer over. Logisch lijkt me. Je kunt dat afwijzen, dat is je goed recht, maar zeggen dat dat onbehoorlijk is vind ik niet terecht. Maar misschien bedoel je iets anders?Stanhope schreef:Hoi Daan,
Bedankt voor je reactie.
Ik schreef:De reactie van mysterieus2000 daarop:Waarom begin je steeds weer over die vreselijke moord op zijn zoon met God. M.i. doe je God daar behoorlijk verdriet mee.Dat je dit niet snapt. Bij mensen die een aangenomen kind verloren hebben door moord, begin je toch ook niet iedere keer over dit onderwerp. Ik vind het onbehoorlijk van je.waarom zou ik God daar verdriet mee doen ?