Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Dag Jim,

Ik heb het nog maar even opgezocht:

Daniella schreef:
Voor alle duidelijkheid Ik roep God aan, de schepper en ik nader Hem op basis van het offer van Jezus.
Daan doet het op basis van en ze noemt het niet in haar gebed. Ik heb het dus verkeerd beoordeeld.

Jouw argumentatie vind ik niet sterk. Het is niet te hopen dat alle gewoontes van de kerk goedgekeurd worden.

Ajuus,
Stan
Jimmy

Bericht door Jimmy »

Stanhope schreef:Jouw argumentatie vind ik niet sterk. Het is niet te hopen dat alle gewoontes van de kerk goedgekeurd worden.
Jaja, haha! :wink: Zo makkelijk kom je niet van me af..........

Is hier wel sprake van een argumentatie? Het is toch gewoon een feit dat het fundament van de Kerk, het lijden, sterven en de opstanding van Christus is? Zou dat fundament komen te vervallen, dan kunnen in ieder geval de PKN, de RK en de reformatorische kerken morgen opgeheven worden. Blijven er niet veel kerken over...

En je kunt hier toch niet spreken van een "gewoonte"? Een gewoonte is dat dominees een toga dragen of dat we zingen bij een kerkorgel. Maar dit is de basis van het christendom. Dat jij het niet goedkeurt, dat is een heel andere zaak. Als jij dat fundament niet goedkeurt dan zul je de Kerk op zich ook niet zo zien zitten.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Jimmy schreef:Maar wel veel succes met je nieuwe kerk natuurlijk, al doe ik er niet aan mee. :wink:
Zo gemakkelijk kom je ook niet van mij af!
Jazeker doe jij wel aan redelijk denken mee. Ik heb je teksten hier en op andere topics zoals in Wonderen Bestaan Niet gelezen en geniet van je scherpe opmerkingen. Wat mij betreft hoeft de gehele wereld niet in hetzelfde maopakje rond te lopen. Dat je voorlopig nog een vage band blijft onderhouden met het bijbelse bijgeloof is een bijzaak.

Als ik zo vrij mag zijn je een beetje te prikkelen door je te zeggen wat mijn gedachten zijn die bovenkomen bij het lezen van je teksten: Ik twijfel er niet aan of je zult in de toekomst inzien dat jouw denken alle poten onder het christelijk geloof al weggezaagd heeft en je geen enkele affiniteit meer hebt met de wereld van gelovigen. Ik -en vele anderen- zijn ook zo'n fase doorgegaan. De wereld van de toekomst zal laten zien dat je wel gedwongen zal worden het boekgeloof vaarwel te zeggen, omdat je je steeds meer zal schamen voor de denkwereld van gelovigen om je heen. Het christelijke geloof dat Mysterieus representeert -dus het geloof als geloof in het wonder zoals het bijgelovige volk dat al duizenden jaren onderhouden heeft- zal de enige variant van het christelijk geloof zijn die je in de toekomst nog tegen zal komen, omdat het de hardnekkigste vorm van waan is, niet voor rede vatbaar en gepredikt door de bijbel zelf. Iedereen die nog wel voor rede vatbaar is zal zich steeds verder moeten distanciëren van dit bijgeloof.
Lees dit eens:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/feuerbach.htm#13
Het is toch gewoon een feit dat het fundament van de Kerk, het lijden, sterven en de opstanding van Christus is? Zou dat fundament komen te vervallen, dan kunnen in ieder geval de PKN, de RK en de reformatorische kerken morgen opgeheven worden.
Hoe je je geloof kan onderhouden in de opstanding van Jezus (en de christelijke bijgedachten dat het gaat om een godgewild offer ter verzoening van onze zonden) is bij mijn weten slechts mogelijk doordat je het geloof nooit tot op de bodem hebt doorgedacht of de intellectuele eerlijkheid in jezelf nog nooit tot op de bodem hebt aangeboord, want het onderscheidt zich op geen enkele manier van al die andere vormen van bijgeloof waartegen je wél ageert. Wanneer je er over na gaat denken, zul je tot de conclusie komen dat jouw gebruik van het woordje 'fundament' nogal lachwekkend is. Dit fundament is al sinds de verlichting geheel vervallen.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/kuitert.htm

Dat intellectuele eerlijkheid bij jou aanwezig is lijkt mij duidelijk. Ik durf zelfs te wedden dat je net als ik ooit het christendom geheel achter je zal laten.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm
Jimmy

Bericht door Jimmy »

Beste Reformed, ik ga maar even niet quoten, want dat maakt de zaak er niet overzichtelijker op.

EEN groot feest der herkening, je bericht. Exact op deze manier, ben ik in het verleden vele malen toegesproken door miezerige pinkster-gemeente-mannetjes, mannetjes die het licht hadden gezien, mannetjes die alles wisten, mannetjes die alles voor mij invulden, en mannetjes die dachten dat iedereen die iets anders dacht, fout zat. Ze gebruikten hetzelfde intellectuele machtsvertoon als jij. Lees dit! Lees dit! Ze hadden maar één doel: mij bekeren, en hun eigen grote absolute gelijk aan te tonen. Die miezerige mannetjes voorspelden ook allerlei zaken. Net zoals jij doet. De mannetjes voorspelden dat ik ooit nog wel eens het ware geloof zou gaan omarmen, en jij voorspelt dat ik het vaarwel zal zeggen.Ook zij zeiden precies zoals jij doet, dat ik het nooit tot op de bodem had uitgezocht, want dan zou ik wel goed gaan geloven.

Als ik in je bericht via een editor alle woorden zoals geloof zou veranderen in ongeloof, bijgeloof in het ware geloof, kortom alles precies om zou omdraaien en verder al je zinnen laten staan, dan zou dit een berichtje zijn, van een intolerante rechts-fundamentalistische "christen" die geen weerwoord wenst, en alle mensen die niet geloven idioten vind. En ieder dag weer trots geniet, dat hij toch zo verdomd ver gekomen is in zijn grote wijsheid: het ware geloof gevonden!

Als jij denkt dat ik zin heb in een discussie met intellectuele volzinnen, dan heb je het helemaal mis. Als jij denkt dat geloof veel met logica te maken heeft, dan laat ik je in die waan. Een discussie over de schoonheid van de werken van Bach, of de liefde van jou voor je vrouw, zal op exact dezelfde manier direkt stranden, omdat jij blijkbaar alleen maar op een logische manier kunt denken. Want ik laat mij door jou niet commanderen, in welke mate ik van Bach moet houden, en jij laat mij niet commanderen in hoeverre jij wel of niet van je vrouw houdt. En ik laat me al zeker niet commanderen door iemand, die bij voorbaat al weet, dat geloof in God onzin is.

Ik geloof in God. Maar ik hoop van harte, dat ik nooit in de verleiding zal komen om mensen die niet in God te geloven op deze egotripperige, drammerige en gelijkhebberige manier tegemoet te treden, zoals jij in je bericht doet. Als je ooit werkloos wordt, dan adviseer ik je tekstschrijver te worden van Benny Hinn. Eén knopje omdraaien in je hoofd, en je kunt rijk worden. Reken er maar op dat Hinn blij met je is. Want hij wil mensen kost wat kost, iets door de strot duwen, en jij weet precies hoe dat moet!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Jimmy schreef:Als jij denkt dat geloof veel met logica te maken heeft, dan laat ik je in die waan. Een discussie over de schoonheid van de werken van Bach, of de liefde van jou voor je vrouw, zal op exact dezelfde manier direkt stranden, omdat jij blijkbaar alleen maar op een logische manier kunt denken. Want ik laat mij door jou niet commanderen, in welke mate ik van Bach moet houden, en jij laat mij niet commanderen in hoeverre jij wel of niet van je vrouw houdt. En ik laat me al zeker niet commanderen door iemand, die bij voorbaat al weet, dat geloof in God onzin is.
Ik geniet nog steeds van je felle schrijven, maar geef nu de raad je eerst wat beter te verdiepen in je gesprekspartner voordat je er zulke verstrekkende oordelen over velt. Wanneer je iets afgekoeld bent en je toonzetting nog eens doorleest, zul je er slechts een beschrijving van je ontplofbare zelf in vinden, vooral omdat ik helemaal niet van mening ben dat geloof in God onzin is. In de link over Kuitert had je precies je eigen mening kunnen lezen die ik hierboven uit je tekst uitgelicht heb.

Ik geloof in God. Maar ik hoop van harte, dat ik nooit in de verleiding zal komen om mensen die niet in God te geloven op deze egotripperige, drammerige en gelijkhebberige manier tegemoet te treden, zoals jij in je bericht doet. Als je ooit werkloos wordt, dan adviseer ik je tekstschrijver te worden van Benny Hinn. Eén knopje omdraaien in je hoofd, en je kunt rijk worden. Reken er maar op dat Hinn blij met je is. Want hij wil mensen kost wat kost, iets door de strot duwen, en jij weet precies hoe dat moet.
Ik heb het geloof voor mij niet zo gemakkelijk gemaakt als jij hierboven doet, door het slechts neer te zetten als een axioma en wat iemand anders je tot denken geeft volledig te negeren en al zwart te maken voordat je er mee kennis maakt. Vreemd dat je de links die ik doorgaf zonder ze te lezen als 'machtsvertoon' uitlegt. Vanwaar zo'n uiterst agressieve toon?

Ik heb niets tegen op geloof, maar blijf erbij dat geloof niet tegen de logica in mag gaan. Zoiets te zeggen is niet drammen, noch iemand iets door de strot wensen te duwen, maar eenvoudige wijsheid.

Ik meen dat het geloof in de bijbel op alle mogelijke manieren tegen de logica ingaat, tegen hoogwaardige ethiek ingaat en ook nog het tegendeel is van hoge esthetiek. Dus geloof in de bijbelse God is zowel volkomen onzin als hoogst tegenstrijdig in jouw geval, iemand die zowel scherp kan denken als harmonie en schoonheid hoog in zijn vaandel heeft staan.

Ik verbaas me erover dat je precies alle fouten van Mysterieus, miezerige pinkstermannetjes en Benny Hill weet aan te wijzen, maar blind bent voor de onzin in je eigen christelijk geloof.

De voorspelling dat je het christelijk geloof geheel achter je zal laten was echt niets bijzonders, want ik had eerst de diagnose gesteld dat je de poten onder je christelijk geloof al weggezaagd hebt, en slechts een duwtje nodig hebt om er de laatste conclusies aan te verbinden.

Indien je het hier niet mee eens bent zul je jouw theologie moeten verantwoorden, en niet lopen kwaadworden en schelden op iemand die jou ervan verdenkt de zaken niet goed doorgedacht te hebben. Om te beginnen zou je mijn username eens beter kunnen lezen.

Overigens, de eerste keer dat ik op dit forum kwam werd ik ook van alle kanten aangevallen omdat ik het woordje God niet geschrapt had uit mijn woordenboek. Het duurt in mijn ervaring een lange tijd voordat je iemand op een forum beter leert kennen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 jul 2006 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Jimmy schreef:
Stanhope schreef:Jouw argumentatie vind ik niet sterk. Het is niet te hopen dat alle gewoontes van de kerk goedgekeurd worden.
Jaja, haha! :wink: Zo makkelijk kom je niet van me af..........

Is hier wel sprake van een argumentatie? Het is toch gewoon een feit dat het fundament van de Kerk, het lijden, sterven en de opstanding van Christus is? Zou dat fundament komen te vervallen, dan kunnen in ieder geval de PKN, de RK en de reformatorische kerken morgen opgeheven worden. Blijven er niet veel kerken over...

En je kunt hier toch niet spreken van een "gewoonte"? Een gewoonte is dat dominees een toga dragen of dat we zingen bij een kerkorgel. Maar dit is de basis van het christendom. Dat jij het niet goedkeurt, dat is een heel andere zaak. Als jij dat fundament niet goedkeurt dan zul je de Kerk op zich ook niet zo zien zitten.

Hmmmmmmmmmmmm

Voor mij zijn het gewoontes of ideeën van gelovigen. Het is een feit dat deze gewoontes door velen o.a. als fundament/dogma wordt gezien. Om dit laatste als argument te gebruiken gaat mij te ver.

Ik bind mij zelf niet aan dogma en keur het niet af dat anderen zo denken. Indien ik daardoor volgens anderen de Kerk niet zo ziet zitten vind ik geen probleem. Als de evangelischen ook tot de Kerk behoren dan zie ik de Kerk niet zitten.

Pfffffffffffffffff.
Jimmy

Bericht door Jimmy »

Rereformed schreef: ...je felle schrijven,...... verstrekkende oordelen ......afgekoeld bent .......agressieve toon... niet lopen kwaadworden en schelden......
Je bent een lichtgeraakt mannetje. :lol: Dat waren die Pinkstergemeente-mannetjes ook, als ze een koekje van eigen deeg kregen.. Ik ben niet kwaad, en hoef ook niet af te koelen. Ik heb er wel plezier in, om atheisten te ontmaskeren. Het blijkt in ieder geval dat ze precies dezelfde methoden hanterern als de evangelie-door-de-strot-duwers. En dat is een leuke ontdekking. Ik ben dus niet kwaad, maar heb er gewoon plezier in. Maar dat geloof je vast niet....
Rereformed schreef:
Indien je het hier niet mee eens bent zul je jouw theologie moeten verantwoorden
''k zal er de regels van dit forum nog eens op nalezen, of dat inderdaad zo is. Als het in regels staat dat jij bepaalt, wanneer iemand zich MOET verantwoorden, dan ben ik hier snel weg.
Rereformed schreef:
Om te beginnen zou je mijn username eens beter kunnen lezen.
Dat is het enige waar ik mij goed in kan vinden. Mijn excuses.

Nu kun je natuurlijk wel gaan schrijven dat dit berichtje weer fel, aggressief en oordelend is, en dat ik niet kwaad moet worden en af moet koelen, maar daar trappen we niet meer in. Je stelt het nogal op prijs, in je vorige bericht, dat ik niet in een Maopakje loop; in een Rereformed-uniformpje heb ik helemaal geen zin! Veel succes!
Jimmy

Bericht door Jimmy »

Stanhope schreef: Voor mij zijn het gewoontes of ideeën van gelovigen. Het is een feit dat deze gewoontes door velen o.a. als fundament/dogma wordt gezien. Om dit laatste als argument te gebruiken gaat mij te ver.

Ik bind mij zelf niet aan dogma en keur het niet af dat anderen zo denken. Indien ik daardoor volgens anderen de Kerk niet zo ziet zitten vind ik geen probleem. Als de evangelischen ook tot de Kerk behoren dan zie ik de Kerk niet zitten.

Pfffffffffffffffff.
Warm hè? :D

Ik heb er niet voor doorgeleerd, dus ik begeef me op gevaarlijk terrein. Maar gewoontes of ideeen van gelovigen? Dat zijn toch 2 heel verschillende zaken? Zelfde probleem heb ik een beetje met dogma/fundament. Ook 2 verschillende dingen.

Ik doe een poging: De Kerk heeft een fundament (een soort vaststaande leer waarop de Kerk is gebaseerd) Vanuit dat fundament, komt de invulling, de ideeen. En dan wordt het een dogma. Dogma kan heel negatief klinken, maar betekent niks anders dan een leerstuk. Heeft dus gewoon met de leer van de kerk te maken.

Overigens maak ik uit je bericht op, dat je de kerk wel ziet zitten, maar dat fundament- of de gewoontes niet zo? Dan zou ik in mijn vorige bericht een foute conclusie hebben getrokken. Je laatste zin begrijp ik wel goed. Ik zou dat ook minder geslaagd vinden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Jimmy schreef:''k zal er de regels van dit forum nog eens op nalezen, of dat inderdaad zo is. Als het in regels staat dat jij bepaalt, wanneer iemand zich MOET verantwoorden,..
Wat een vreemde opmerking. Natuurlijk hoef je je niet te verantwoorden voor je geloof. Je kunt ook gewoon doorgaan met het afhouden van de boot en steeds maar je gesprekspartner in de mangel te nemen. Ook een manier om te laten zien dat je eigen geloof op geen enkele manier onderbouwd is.
...dan ben ik hier snel weg.

pfff, over lichtgeraakt gesproken.
Jimmy

Bericht door Jimmy »

Rereformed schreef: pfff, over lichtgeraakt gesproken.
:D was voorspeld..........

Joh zeur toch niet zo.....maak een printje van je eerste berichtje aan mij, ga lekker in de zon zitten met een viltstift en een biertje, en maak van alle woorden "geloof" "ongeloof" en andersom. Et voila, je kunt het bericht zó op het faith-answers and questions forum plaatsen. Het zal mensen daar zelfs bekeren! Want zó hadden zij daar de onwrikbare Waarheid nog nooit gezien! Inclusief profetieen!!
:D
Daag!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Stanhope schreef: Als de evangelischen ook tot de Kerk behoren dan zie ik de Kerk niet zitten.
Jimmy schreef: Je laatste zin begrijp ik wel goed. Ik zou dat ook minder geslaagd vinden.
Moeten freethinkers om dit gekeuvel van christenen onder elkaar lachen of huilen?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Jimmy schreef:Joh zeur toch niet zo.....maak een printje van je eerste berichtje aan mij, ga lekker in de zon zitten met een viltstift en een biertje, en maak van alle woorden "geloof" "ongeloof" en andersom. Et voila, je kunt het bericht zó op het faith-answers and questions forum plaatsen. Het zal mensen daar zelfs bekeren! Want zó hadden zij daar de onwrikbare Waarheid nog nooit gezien! Inclusief profetieen!!
Daag!
Dus als ik naar een onderbouwing vraag over wat jij precies gelooft, en waarop jij je geloof in de bijbel baseert, dan zeur ik? Hoelang moeten we nog op een inhoudelijke reactie van je wachten?

Geef mij dan maar de evangelischen. Mysterieus is tenminste niet bang om zich uit te spreken. Tot nu toe ben jij een christen geweest zo glad als een paling. Je doet alles om te vermijden om de grondslagen van je eigen geloof onder de loep te nemen, maar bent wel vol van kritiek op anderen.

Religieus geloof is een gevoel dat je kan vergelijken met het gevoel wanneer je een compositie van Bach beluistert is tot nu toe het enige wat je liet weten. Waarom heb je daar een bijbel voor nodig? Ben je tot een discussie over jouw geloof in de bijbel in staat of niet?
Jimmy

Bericht door Jimmy »

Rereformed schreef:Tot nu toe ben jij een christen geweest zo glad als een paling.
Daag!
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Beste Rereformed,

Als je graag hebt dat mensen een discussie met je aangaan, dan moet je zo ook de kans geven om te zeggen wat ze denken.

Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar de toon van je berichten werkt echt niet aanmoedigend. Het komt gewoon over alsof iedereen die gelooft (in de God van de Bijbel) compleet in het duister leeft en persé zijn geloof moet gaan vaarwel zeggen om een normaal leven te gaan leven. Omdat jij dat gedaan hebt en je je daar goed bij voelt betekent nog niet dat alle christenen dat ook moeten doen.

Niet alle christenen voelen zich gevangenen of zitten vol met twijfels. Het is niet omdat iemand op een forum van freethinker komt dat hij persé van plan is om zijn geloof vaarwel te zeggen en alleen dat laatste duwtje in de rug nog nodig heeft. Net zomin dat vrijdenkers zich inschrijven op christelijke fora's omdat ze al bijna christen zijn en alleen dat laatste duwtje nog nodig hebben.

Gewoon een leuk gesprek, interesse in de beleving van iemand anders, misschien een paar vragen stellen waar je oprecht een antwoord op wil weten en verder de sport van discussieren. Anderen beoordelen omdat ze anders denken heeft niets met vrijdenken te maken.

Groetjes Daniella
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Rereformed schreef:
Stanhope schreef: Als de evangelischen ook tot de Kerk behoren dan zie ik de Kerk niet zitten.
Jimmy schreef: Je laatste zin begrijp ik wel goed. Ik zou dat ook minder geslaagd vinden.
Moeten freethinkers om dit gekeuvel van christenen onder elkaar lachen of huilen?
Je moet niets, je bent vrij. :wink:
Plaats reactie