iznogoodh schreef:Bregje schreef:Er zijn geleerden die vinden dat een aya uit de Koran vervangen mag worden door een hadith. Dat verwerp ik.
Maar onduidelijk is waarom. Waarom de Koran geen mensenwerk is volgens jou en een hadith wel wordt niet uitgelegd. Het is blijkbaar een kwestie van gewoon blind aanvaarden.
De Koran is geopenbaard door God via de engel Gabriel aan profeet Mohammed vzmh.
Het is de goddelijke recitatie aan de mensheid. Opgeschreven door de metgezellen van de profeet waarna ze het moesten reciteren, zodat hij wist of het goed genoteerd was.
Als je moslim bent, aanvaard je dit blindelings ja. Net zoals een atheist blindelings aanvaard dat er geen God is.
Dat is een keuze die je maakt.
De ahadith zijn uitspraken en gebruiken van de profeet vzmh, overgeleverd door meerdere mensen na zijn dood. Er zijn betrouwbare hadith, zwakke hadith en afgekeurde ahadith. De ahadith zijn niet goddelijk. Er zijn ook ahadith Qudsi: uitspraken van de profeet die hem door God zijn geopenbaard.
En dan zijn er de verschillende tafsirs: de uitleg van Koran en de ahadith door verschillende geleerden.
De ahadith en de uitleg hoef je niet blindelings te aanvaarden (is mijn mening en die van vele andere moslims).
Er zijn ook moslims die daar anders over denken en vinden dat je ook de ahadith en tafsir blindelings moet volgen.
Er zijn ook moslims die de ahadith helemaal verwerpen en alleen uitgaan van de Koran.
Om de Koran en de ahadith te leren zijn de geleerden van veel betekenis. Het betekent echter niet dat de geleerden allemaal dezelfde mening zijn toegedaan, vandaar de verschillende 4 rechtsscholen binnen de Islam, genoemd naar 4 vroegere geleerden die veel betekent hebben voor de Islam.
Om Koran en ahadith goed te kunnen begrijpen is een jarenlange Islamitische universitaire opleiding nodig, waarbij je verscheidene leerrichtingen kunt kiezen. Gewone mensen gooien met Koranteksten en ahadith zonder goed te weten wat het nu precies inhoudt, wat de achtergrond is. Dat zie je veel op internet gebeuren tegenwoordig. Er wordt dan uitgeplukt wat iemand goed van pas komt en dan zijn het ook nog vaak vertalingen die niet kloppen. Op zo'n manier wordt alles uit zijn verband gehaald en woorden verdraaid of aangedikt of verzwakt.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.