doctorwho schreef:
Ik denk gewoon dat het een kwestie van smaak is maar dat er vast parameters per genre te verzinnen zijn om kwaliteit te meten. Voor commerciële omroepen geldt hoe meer kijkers hoe beter ook al zuigt het programma.
Ik vind de genoemde programma's in de regel ook niets, maar dat is wel wat ík er van vind.
En ik mis de tijd waarin er nog goede documentaires waren te zien op bijv. Discovery en Animal Planet.
Ik bedoel: Junkyard wars zijn leuk, maar erg educatief is het niet.
Alleen of je entertainment en educatie met elkaar kan vergelijken onder de gedeelde noemer "kwaliteit", lijkt me zeer de vraag, aangezien men volgens mij dan toch appels en peren met elkaar vergelijkt.
Volgens kan je entertainment- en informatieve programma's, elk in hun eigen genre onderling veel beter beoordelen.
Maar wie bepaalt dan wat er goed genoeg is voor de publieke omroep, waar wij net als commerciële omroepen, allemaal aan meebetalen?
Want ik blijf bij mijn standpunt dat beiden uit collectieve middelen gefinanciëerd worden, en in die zin helemaal niet zo wezenlijk verschillend zijn als wij graag plegen te denken.
Aan de andere kant moet er in een democratie echter ook weer rekening worden gehouden met de wensen van minderheden.
Het is nog niet zo makkelijk als het lijkt.
Zelf denk ik dat het beter is om het voortbestaan van de P.O. niet al te zeer te doen afhangen van zeer subjectieve begrippen als kwaliteit, waar gemakkelijk en snel over wordt geoordeeld, maar van marktonderzoek, en pilots + ratings op internet.
En beter kiest men dan eens niet de populairste programma's uit, die breed gemiddeld scoren, maar de programma's die in een bescheiden kring hoger gewaardeerd worden.
Ik denk dat dat de beste kansen biedt om in de buurt te komen van wat men hier beoogt.