Kleine religieuze omroepen verdwijnen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Re: Kleine religieuze omroepen verdwijnen

Bericht door Fenomeen »

Oh ja, The Passion.
Dat was een licht traumatisch gebeuren voor je. ;)
Hebben vrienden van me ook nog steeds last van.
Ze zijn trouwens laatst (zonder succes) beëvangeliseerd, ik heb nog even nagevraagd door wie omdat ik aan je moest denken, ze heetten Victory Outreach.

Kan de RKK niet gewoon bij de EO?
Van die kleine omroepen kijk ik; IKON en de Humanistische Omroep, heb het even nagezocht.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Fenomeen schreef:
Moest nog aan je denken Stan, en zie daar; een topic.
Als dat geen leiding van de HG is?
Ja, dat is zo. Toeval bestaat niet !

De wetenschappelijke onderbouwing daarvan vind je in de Heidelberger Catechismus Zondag 10 en de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 13.

Een kort stukje daaruit:

Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid,rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijke hand ons toekomen.

Vraag 28
Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dankbaar zijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijn liefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, dat zij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.

God regeert alle dingen. Niets gebeurt bij toeval !!!

Dit geldt dus ook voor het verdwijnen van de kleine religieuze omroepen. :wink:

Ajuus,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de kleine ledenloze levensbeschouwelijke omroepen, zoals RKK, IKON en Human. En dus niet om de EO of de KRO.

Een vorm van religieuze subsidiering zijn deze omroepen dus eigenlijk. Behalve Human (niet-religieus) kan ik er niet rouwig om worden. Human werkte al veel samen met VPRO, dus niet meer dan logisch dat die samengaan. Verder zullen RKK en IKON wel bij KRO/NCRV aanschuiven.

Ik zou zeggen, dit is een stap in de goede richting, maar het publieke bestel blijft een anachronisme. Mijn idee: reclame afschaffen, plat vermaak de deur uit (waaronder voetbal) en vooral investeren in kwaliteit. Alle tussenschotten eruit, dus 1 publieke omroep.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

The Prophet schreef:Ik zou zeggen, dit is een stap in de goede richting, maar het publieke bestel blijft een anachronisme. Mijn idee: reclame afschaffen, plat vermaak de deur uit (waaronder voetbal) en vooral investeren in kwaliteit. Alle tussenschotten eruit, dus 1 publieke omroep.
Maar welke maatstaf wil je precies hanteren voor kwaliteit?
Als kwaliteit niets met populariteit te maken heeft, waarmee dan wel?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef: Als kwaliteit niets met populariteit te maken heeft, waarmee dan wel?
Alle so you think you are a popstar, de next Elvis, sterren op het ijs,rappers in de sneeuw, springen met B, C en D sterren of Beau van erven die het Belgische Tom testoron wil nadoen, acteurs waarvan ik niet geloof dat ze acteur zijn omdat ik zie dat ze acteren, reis programma's met Chris Zegers behalve als hij naar de Goelag gaat en daar blijft. Ach wat, heel BNN mag van mij naar de goelag. Gek genoeg vind ik de docu's van de BBC horizon allen goed gemaakt ook als het onderwerp op zich niet boeit.
Waarom vinden zoveel mensen Montey Pyton beter dan de lach of ik schiet show?
Ik denk gewoon dat het een kwestie van smaak is maar dat er vast parameters per genre te verzinnen zijn om kwaliteit te meten. Voor commerciële omroepen geldt hoe meer kijkers hoe beter ook al zuigt het programma.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef: Ik denk gewoon dat het een kwestie van smaak is maar dat er vast parameters per genre te verzinnen zijn om kwaliteit te meten. Voor commerciële omroepen geldt hoe meer kijkers hoe beter ook al zuigt het programma.
Ik vind de genoemde programma's in de regel ook niets, maar dat is wel wat ík er van vind.
En ik mis de tijd waarin er nog goede documentaires waren te zien op bijv. Discovery en Animal Planet.
Ik bedoel: Junkyard wars zijn leuk, maar erg educatief is het niet.

Alleen of je entertainment en educatie met elkaar kan vergelijken onder de gedeelde noemer "kwaliteit", lijkt me zeer de vraag, aangezien men volgens mij dan toch appels en peren met elkaar vergelijkt.

Volgens kan je entertainment- en informatieve programma's, elk in hun eigen genre onderling veel beter beoordelen.
Maar wie bepaalt dan wat er goed genoeg is voor de publieke omroep, waar wij net als commerciële omroepen, allemaal aan meebetalen?

Want ik blijf bij mijn standpunt dat beiden uit collectieve middelen gefinanciëerd worden, en in die zin helemaal niet zo wezenlijk verschillend zijn als wij graag plegen te denken.

Aan de andere kant moet er in een democratie echter ook weer rekening worden gehouden met de wensen van minderheden.

Het is nog niet zo makkelijk als het lijkt.

Zelf denk ik dat het beter is om het voortbestaan van de P.O. niet al te zeer te doen afhangen van zeer subjectieve begrippen als kwaliteit, waar gemakkelijk en snel over wordt geoordeeld, maar van marktonderzoek, en pilots + ratings op internet.

En beter kiest men dan eens niet de populairste programma's uit, die breed gemiddeld scoren, maar de programma's die in een bescheiden kring hoger gewaardeerd worden.

Ik denk dat dat de beste kansen biedt om in de buurt te komen van wat men hier beoogt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

totaaltv schreef:
EO gaat samen met de IKON

De Evangelische Omroep (EO) heeft samen met IKON en Zendtijd voor Kerken (ZvK) besloten om na 2016 op radio en televisie samen verder te gaan. Daarmee stelt de IKON de toekomst veilig.

Het voornemen is een productiehuis op te zetten, dat programma’s van IKON en ZvK kan blijven maken. Op korte termijn gaat de EO de huisvesting en de ondersteunende diensten van IKON en ZvK al faciliteren. Daarmee dragen de omroepen bij aan een efficiënter publiek bestel. IKON en ZvK blijven tot 2016 als zelfstandige omroeporganisaties bestaan, daarna wordt de mogelijkheid van een gezamenlijk productiehuis onderzocht.

EO betere keuze dan NCRV
Een eerdere keuze voor samenwerking met de NCRV is nu niet maar aan de orde. De strategische heroverweging kwam er naar aanleiding van de politieke situatie. Het huidige kabinet wil immers de kleine omroepen na 2016 helemaal opheffen. IKON en ZvK zijn tot conclusie gekomen dat ze in samenwerking met de EO de meest kansrijke uitgangspositie hebben om hun geluid te laten voorbestaan. De bij IKON aangesloten kerken hebben unaniem ingestemd met de samenwerking. Hoe het met RKK zal gaan na 2016 is nog niet duidelijk. In ieder geval wordt er tot 2016 nog samengewerkt (en gebruikgemaakt van zendtijd) met de KRO.
Dan moet ik straks EO kijken? :?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef: Zelf denk ik dat het beter is om het voortbestaan van de P.O. niet al te zeer te doen afhangen van zeer subjectieve begrippen als kwaliteit, waar gemakkelijk en snel over wordt geoordeeld, maar van marktonderzoek, en pilots + ratings op internet.

.
Voor de publieke omroep:
Goede onderzoek's journalistiek, populair wetenschappelijke programma,s, nieuws, kortom educatieve programma's die niet door de commerciëlen gemaakt worden.
Programma's die je nu vooral bij de VPRO en de VARA ziet.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Boer zoekt vrouw is wat men wil. 8*)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Het lijkt nou over en uit.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Yep, geen geld en geen zendtijd meer. KRO en NCRV gaan samen.
Hilversum gelooft graag dat het christendom geneigd is tot alle kwaad en niet in staat tot enig goed. Toen een gast bij 'Pauw & Witteman' de vrees uitsprak dat 'heel veel van waarde' zou verdwijnen als de kerken in Nederland teloor zouden gaan, was de verbouwereerde reactie van Jeroen Pauw: "Wat dan?"

Welnu Pauw, hou je vast, daar gaan we: bidden voor stervenden, bezoeken van eenzamen en zieken, financieel ondersteunen van armlastigen, een luisterend oor voor (on-)alledaagse problemen, acties voor de Derde Wereld, begeleiding van rouwenden, opvang van daklozen, alcoholisten en vluchtelingen, buurtbemiddeling, dialoog met de islam, huiswerkklassen en maaltijdverstrekking. En dat allemaal gratis en voor niets. Een groot deel van de vrijwilligers in Nederland bestaat uit christenen, zelfs in humanistische instellingen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... NCRV.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vraag mij dan altijd weer af, verdwijnt die 'waarde' dan als er minder kerken zijn?
Doen de bezoekers van die kerken dan alleen maar goed zolang ze christen zijn?
Doen christenen het dan toch als een soort van aflaat en zijn ze niet echt 'goed' en 'begaan'?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fish schreef: Ik vraag mij dan altijd weer af, verdwijnt die 'waarde' dan als er minder kerken zijn?
Doen de bezoekers van die kerken dan alleen maar goed zolang ze christen zijn?
Doen christenen het dan toch als een soort van aflaat en zijn ze niet echt 'goed' en 'begaan'?
Volgens mij hadden we het over "minder omroepen", niet over "minder kerken", maar de vraag is inderdaad of welke omroep dan ook noodzakelijk is voor genoemde waarden. . .
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie