voorstellen

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Re: voorstellen

Bericht door Bram Kaandorp »

Allereerst van harte welkom op het forum.

Dan u mijn vraag:
Kairyu schreef:Onze kerk was vroeger gereformeerd en droeg ook die naam (als het goed is), maar enkele jaren geleden is hij in de PKN opgegaan als protestantse kerk. In de praktijk een niet erg zware gemeente, vooral de laatste jaren niet. Van huis uit is evolutie nooit echt een issue geweest.
Dit verbaast me altijd weer.

Als mensen een specifiek geloof hebben, hoe komt het dan dat het geloof zo makkelijk kan veranderen?

Het equivalent:

Iemand is Star Trek fan, maar omdat de Star Trek conventie voortaan niet meer wordt gehouden, en in plaats daarvan een Star Wars conventie, is de Star Trek fan maar een Star Wars fan geworden.

Hoe werkt dit?

Ik weet wel beter dan te vragen waarom het onlogisch lijkt, maar ik vraag me wel af hoe het in elkaar zit.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Kairyu

Bericht door Kairyu »

Ik ben geen expert, maar bv de maatschappij, de sfeer in een vereiniging, etc, ontwikkelen zich ook door nieuwe generaties, voortschrijdend inzicht, etc. Niks specifieks voor kerken in dit.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Welkom! Erg veel succes gewenst bij het los laten van je geloof.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Jinny

Bericht door Jinny »

De post is inmiddels verplaatst naar Getuigenissen van afvalligen

Kayriu, misschien dat ik het stuk verplaats naar getuigenissen van afvalligen.
Daar is het beter op z'n plek.
Wel is het een heftig verhaal.

Ps, verzin maar een titel voor je verhaal.
Kairyu

Bericht door Kairyu »

Jim schreef:Kayriu, misschien dat ik het stuk verplaats naar getuigenissen van afvalligen.
Daar is het beter op z'n plek.
Wel is het een heftig verhaal.

Ps, verzin maar een titel voor je verhaal.
Verplaatsing is goed, ik dacht er zelf ook over. Titel... ''uitbreken uit de onzichbare kooi'' is het best passende wat ik dan bedenken, aangezien ik het zelf vaak ook zo heb getypeerd.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Kairyu schreef:Ik ben geen expert, maar bv de maatschappij, de sfeer in een vereiniging, etc, ontwikkelen zich ook door nieuwe generaties, voortschrijdend inzicht, etc. Niks specifieks voor kerken in dit.
Dat begrijp ik.

Waar ik op doel is dat een kerk een waarheidsclaim heeft, namelijk hun leerstelling. In tegenstelling tot wetenschap, waarin die claim kan veranderen bij nieuw bewijs, is een kerk in principe vast in hun ideeën, omdat ze een handboek hebben waarin alles al staat.

Hoe kan men dan hun vaste ideeën veranderen?

Ik vind het op zich niet erg (een waardeoordeel heb ik er niet echt over), maar het verbaast me steeds weer als ik erover hoor.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
elsje

Bericht door elsje »

welkom,( hoop dat je nog wel in sinterklaas geloofd, (dat doe ik als atheiste nog steeds met veel overtuiging).
Plaats reactie