De grootste contradictie van dit forum.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leeuw
Geregelde verschijning

Re: De grootste contradictie van dit forum.

Bericht door Leeuw »

Krautsjo schreef:
Ik zit niet op je instemming te wachten en ben niet uit op 'mezelf te profileren'. Hou toch op kerel...
Natuurlijk niet want dat schreef ik ook niet, je bent jezelf voor jezelf aan het profileren schreef ik. Je bent ook niet uit op onze instemming maar op bevestiging van jezelf
Euh... bevestiging van mezelf door jullie afkeuren? Dat snap ik dus niet. Ik ben allang bevestigd in wat ik geloof en ik weet dat ik niemand anders kan overtuigen/bekeren. Verder weet ik ook waarom ik geloof wat ik geloof, dat hoef ik niet eerst hier op het forum te schrijven zoals jij het doet voorkomen.
Op christelijke fora verdwijn je in de massa, want iedereen is daar de ware christen.
Haha, je moest eens weten... ik ben al van meer Christelijke forums 'afgetrapt' wegens het verkondigen van wat de Bijbel echt leert over bepaalde controversiële zaken dan jij in 10 seconden de frase selfmadechristiantruescotsman kan herhalen.
Hier kun je je nog een beetje onderscheiden en weet je je treft het want er is altijd wel iemand die geprikkeld wordt door ongerijmde en ongezouten uitspraken.
Ik ben benieuwd hoe lang het nog leuk blijft voor je.
Ik ben benieuwd wat je dan wel aan het doen bent. als je eigenlijk niet echt geïnteresseerd bent in de benadering van anderen .
De benadering van anderen is heel iets anders dan het in een hokje plaatsen en een label erop plakken en zeggen: ga eerst maar eens alles lezen wat ik gelezen heb en dan ben je net zo wijs als ik en zul je tot dezelfde conclusie moeten komen. Ik ben geïnteresseerd in kritisch kijken naar bepaalde stellingen. Wat er mis mee zou kunnen zijn of juist correct. Een soort slijpsteen zeg maar. Wat de ene wetenschapper beweerd tegen de andere vind ik niet zo heel interessant, wordt al snel een ja/nee gepingel over zaken die toch niet helemaal inzichtelijk zijn. Maar een opmerking over wat Paulus wel of niet geleerd zou hebben vind ik interessanter. En vooral ook de zogenaamde interne tegenstrijdigheden v.d. Bijbel hebben mijn aandacht.
Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Leeuw schreef: Letterlijk durf ik te stellen dat het lichaam v.d. maatschappij lijd aan kanker die als het niet genezen of weggesneden wordt het hele lichaam zal doden. Deze ontwikkeling loopt m.i. gelijk aan het groeiend aantal mensen dat niets meer geeft om de Bijbelse geboden.
Pardon? Je bedoelt dat dit in de christelijke tijd tot aan de moderne wereld niet voorkwam?
Wel eens van de brandstapel gehoord?

En weet je hoe Zuid Amerika gekerstend is?
De paus heeft zich daar laatst nog voor verontschuldigd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Leeuw
Geregelde verschijning

Bericht door Leeuw »

Fish schreef:
Leeuw schreef: Letterlijk durf ik te stellen dat het lichaam v.d. maatschappij lijd aan kanker die als het niet genezen of weggesneden wordt het hele lichaam zal doden. Deze ontwikkeling loopt m.i. gelijk aan het groeiend aantal mensen dat niets meer geeft om de Bijbelse geboden.
Pardon? Je bedoelt dat dit in de christelijke tijd tot aan de moderne wereld niet voorkwam?

Dat bedoel ik niet. Maar vergelijk de misdaad nu en de misdaad 100jr geleden. Men kon nog een deur openlaten in sommige gemeenten. En ouderen werden nog met respect behandeld in het algemeen gesproken natuurlijk. Kindverkrachters zouden het niet in hun zieke kop gehaald hebben om voor hun 'rechten' te strijden en politieke partijen op te richten. En zo zie ik nog wel wat ontwikkelingen die niet getolereerd werden door mensen die een vrees voor de God v.d. Bijbel hadden.
Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
Leeuw
Geregelde verschijning

Bericht door Leeuw »

Fish schreef: En weet je hoe Zuid Amerika gekerstend is?
:D de paus

Die man die zich de heilige vader laat noemen? Die heeft zich inderdaad nog over heel veel zaken te verontschuldigen ja.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Haha, je moest eens weten... ik ben al van meer Christelijke forums 'afgetrapt' wegens het verkondigen van wat de Bijbel echt leert over bepaalde controversiële zaken dan jij in 10 seconden de frase selfmadechristiantruescotsman kan herhalen.
Ik hoef dat helemaal niet te weten want ik kan het me wel voorstellen , dat is ook precies wat ik schreef . Maar wat de een controversieel vindt hoeft de ander niet te vinden, dat ondervind je dus nu. Wel jammer dat je betoog hier niet als controversieel gezien wordt , maar meer als de zoveelste interpretatie . Ik was benieuwd waarom je niet direct toen je hier binnenkwam al niet eerlijk was over je geloof, maar ik snap het nu .
De Bijbel leert alleen echt wat jij er als gelovige echt in wil zien en dat geeft natuurlijk controverse bij andere christenen, maar blijf gerust denken dat je controversieel belangrijk nieuws te melden hebt als gelovige op een site met overwegend niet-gelovigen als dat je overtuiging helpt . :)
aton

Bericht door aton »

Leeuw schreef: Ik ben geïnteresseerd in kritisch kijken naar bepaalde stellingen. Wat er mis mee zou kunnen zijn of juist correct. Een soort slijpsteen zeg maar.
O maar, wat ben jij een flink baasje.
Wat de ene wetenschapper beweerd tegen de andere vind ik niet zo heel interessant, wordt al snel een ja/nee gepingel over zaken die toch niet helemaal inzichtelijk zijn.
Wetenschappers durven wel al eens van mening verschillen en zo kan wetenschap ontwikkelen, dit in tegenstelling tot gelovigen die ik elke dag gekkere beweringen zien doen en er nog in geloven ook.
Maar een opmerking over wat Paulus wel of niet geleerd zou hebben vind ik interessanter. En vooral ook de zogenaamde interne tegenstrijdigheden v.d. Bijbel hebben mijn aandacht.
Kan je hier allemaal op dit forum ontdekken. Begin al eens door de verschillende topics te surfen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Leeuw schreef: Kindverkrachters zouden het niet in hun zieke kop gehaald hebben om voor hun 'rechten' te strijden en politieke partijen op te richten. En zo zie ik nog wel wat ontwikkelingen die niet getolereerd werden door mensen die een vrees voor de God v.d. Bijbel hadden.
Zelfs de kerk helpt ze met juridische bijstand. Kost ze handen vol geld, dat in het verleden van de goedgelovige via aflaten, en erfenissen verdient is. 8*)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Leeuw schreef:
Fish schreef: En weet je hoe Zuid Amerika gekerstend is?
:D de paus

Die man die zich de heilige vader laat noemen? Die heeft zich inderdaad nog over heel veel zaken te verontschuldigen ja.
Non sequitur.
Jinny

Bericht door Jinny »

Leeuw schreef:Dat bedoel ik niet. Maar vergelijk de misdaad nu en de misdaad 100jr geleden. Men kon nog een deur openlaten in sommige gemeenten. En ouderen werden nog met respect behandeld in het algemeen gesproken natuurlijk. Kindverkrachters zouden het niet in hun zieke kop gehaald hebben om voor hun 'rechten' te strijden en politieke partijen op te richten. En zo zie ik nog wel wat ontwikkelingen die niet getolereerd werden door mensen die een vrees voor de God v.d. Bijbel hadden.
Kindverkrachters hoefden niet te strijden voor hun vermeende rechten, de kerk kende ze automatisch toe en hielp ze.
En de laatste moord in Schagen, provincieplaatsje in WestFriesland werd gepleegd in 1894, 11 augustus.
Was nog een dubbelmoord ook.
Al was het maar om je stelling over misdaad onderuit te halen.

Vrees voor god heeft nog nooit iemand ervan weerhouden om misdaad te plegen.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Leeuw schreef:Weet je wat mijn mening is over veel Joden en hun uitspraken? Als je precies het tegenovergestelde neemt van wat ze zeggen zit je meestal dicht bij de waarheid. Je moet hun uitspraken zien in het kader van de films uit (het Joodse) Hollywood. Fictie, mooie verhalen, verzonnen. Nogmaals, Abraham was geen Jood, Izaak was geen Jood, Ismael niet, Jakob niet. Joden, Joods etc. is een veel latere term voor mensen die ook liever voor eigen god willen spelen i.p.v. de geboden van het O.T. te blijven volgen. Lees eenvoudigweg de Bijbelse geschiedenis om te zien wat het volk Israël geboden werd, wanneer de Bijbelse God blij was en wanneer Hij verdrietig en boos was. Het had alles te maken met het wel of niet volgen van de wetten gegeven aan Israël vlak na de uittocht uit Egypte. Dit is de rode draad in de Bijbel die ik steeds meer ontdekt heb. De Bijbel is wat de leer betreft volledig eensluidend. De tegenstrijdigheid zit hem bij ons mensen en met name die mensen die veranderingen willen aanbrengen in de morele leer v.d. Bijbel. En daarmee zie ik de Joden op nr.1 staan en het gros van het Christendom op nr.2 met de RKK als boegbeeld.
Hier schrik ik wel van moet ik zeggen. Hierboven schreef je dat je 100% vooringenomen bent, en dat maak je met deze tekst meteen heel duidelijk.
Kom je hierbij ook meteen in een contradictie terecht, want de joden zelf nemen hun geschiedenis voor waar aan. En een andere jood zegt dat hij gezocht heeft en niet gevonden. Wie van die twee kampen moet je dan geloven he, als je toch denkt dat ze allemaal datgene zeggen wat niet waar is.
Doet mij trouwens enorm antisemitisch aan, een overblijfsel uit het Nieuwe Testament waarin de Joden ook al voor rotte vis werden uitgemaakt.
En het was het tienstammenrijk dat volgens de Bijbel afgoden erop nahield en met de heidenen samen spande. Daarom werden zij ook als eerste op ballingschap gestuurd. Dat jij dus meent dat de Israelitische geschriften wel waar zijn en de joodse geschriften niet is mij een volkomen raadsel. Het verschil tussen de twee ken ik ook niet, maar dat zal ook wel aan mij liggen.
De term Joden komt van Juda, een stam uit Israel. En welk rijk deed het zo goed volgens de Bijbel, en welke rijk niet? Kwam David niet van de stam Juda, alsmede de messias Jezus? Bijbels gezien dan, en daar heb ik het over. Want daar ben jij schijnbaar heel goed in, al moet je nog even begrijpend lezen want zoals het er nu naar uitziet heb je de klepel wel horen slaan maar weet je niet waar de klok uithangt.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Leeuw schreef:De joodse geschriften zijn inderdaad vooral propaganda. De Israëlische geschriften niet, je kunt nl. keer op keer lezen hoe God ze straft en dat ze daarom oorlogen verliezen en zelfs als volk vrijwel totaal weggevoerd worden naar andere landen. Niet al te beste propaganda he.
Dit bedoel ik nou met mijn vorige tekst. Joden stammen van Juda. Als er een stam het goed deed was dat de stam Juda wel. Samen met de stam Benjamin, maar die ging helemaal op in Juda vanwege de kleinheid. Of geloof je het precies andersom, en denk je dat het tienstammenrijk eigenlijk het beste deed? Heb je daar bewijzen voor, of vertrouw je de bijbel eigenlijk zo weinig dat je alles omdraait?

Paulus was zelf ook besneden... Waar het hem om ging was die Joodse kliek die het werk van Christus kwam ondermijnen door de werken v.d. wet hoger te achtten dan het verlossingswerk van Jezus.
De kliek rond Jacobus bedoel je? De Jacobus die waarschijnlijk een broeder was van Jezus (spiritueel of letterlijk maakt even niks uit, te moeilijk voor je)? Waarschijnlijk dat deze mensen het net wat beter snapten dan de nieuwkomer Paulus.

Hier waarschuwt hij dus voor de leer v.d. farizeeen en schriftgeleerden. Dat is het zuurdesem waar Jezus ook al voor waarschuwde.
Waarom perse de farizeeen en de schriftgeleerden? ook vreemd overigens om hen in een adem te noemen, want ze hadden tegenstrijdige gedachten over de wet. En ja, het antisemitisme zit er dik in bij het christelijk addergebroed.

Nee dat kan ik niet, dat is denk ik nergens te vinden. Hoogstens kan men indirecte aanwijzingen voor dit gedeelte v.d. voorspelling v.d. Messias vinden voor zover ik weet. Dus zoals Jezus naar Jona verwees die 3 dagen en nachten 'begraven' was in de vis. Ook Paulus doet dezelfde claim in 1 Kor. 15 "4 en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften, ".
Die man claimde veel, maar niemand van het christendom gaat die dingen ook echt nakijken. Als de voorman het zegt dan zal het wel zo zijn zeker?

Misschien heeft het te maken met Hosea 6:3 " 2 Na twee dagen zal Hij ons levend maken,
op de derde dag zal Hij ons doen opstaan.Dan zullen wij voor Zijn aangezicht leven. " Maar echt begrijpen wat zij precies bedoelden hiermee weet ik niet. Wel was zowel Paulus als Jezus een kenner v.d. Schriften en hadden zij natuurlijk iets voor ogen wat wij wellicht anders zien. Want ook de voorspellingen over de Messias zijn verspreid over de Schriften en natuurlijk voor meerdere uitleggen vatbaar. Opmerkelijk vind ik dan wel dat er heel veel WEL direct terug te leiden is naar het O.T. en duidelijk te begrijpen is zoals die tekst uit Jes. 53
Waarom waren Paulus en Jezus zulke kenners van de Schriften? Omdat het in het N.T staat?

Juist, Joodse visie.
Ze geven nog goede verwijzingen naar knecht des Heeren ook. Wil je niet leren? Of heb jij soms een andere bijbel waarin het allemaal anders staat?
Ze verwachten wel degelijk een messias, een koning die hun kwam redden v.d. Romeinse overheersing. Maar dat deze messias ook de zoon van God (en God zelf) zou zijn, hadden ze niet verwacht en de meesten konden dat ook niet accepteren. Verder kwam hij destijds niet om hen als natie te herstellen maar om hun zonden te vergeven. Die gedeelten v.d. voorspellingen die gaan over het herstel van het koninkrijk van Israël liggen nog in de toekomst als het gaat om een fysiek koninkrijk dus.
Staat er ergens in het OT dat de gezalfde de zonden van de mensen gaat vergeven? Staat er ergens in de Bijbel dat de gezalfde nog een keer terugkomt om het fysieke koninkrijk te stichten?

De door Jezus aangehaalde schrift in Jesaja 61:
Merk op dat Hij stopte te lezen bij vers 2 voordat er over de wraak van God gesproken wordt. Merk op dat het gaat om een gezalfde door JHWH.
En, heeft Jezus gevangenen vrij gelaten? Dit slaat toch precies op een koning op de troon van David die de Israëlieten weer vrijheid geeft? En waarom denk je dat Jezus "stopte" bij de wraak van God. Die wraak bleef uit, en hebben de christenen vooruitgeschoven naar de tweede wederkomst. Een tweede wederkomst die je nergens in het OT tegenkomt overigens.
Als dit niet op de verlosser van Israël, Jezus de Christus, slaat - dan eet ik mijn schoen op.
Knippen en plakken kan je wel, maar of je dit ook daadwerkelijk gelezen hebt weet ik niet. Hij werd veracht, was te lelijk om aan te kijken, men negeerde hem.

En wat lezen van de messias in het NT? Hij had volgelingen bij de vleet, was knap van aanzicht, straalde een enorme vriendelijkheid uit en ga zo maar door. Een beetje BoeddhaII.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Leeuw schreef:De joodse geschriften zijn inderdaad vooral propaganda.
Dat verschilt niet van de propaganda van je eigen geloof. :wink:
De Israëlische geschriften niet, je kunt nl. keer op keer lezen hoe God ze straft en dat ze daarom oorlogen verliezen en zelfs als volk vrijwel totaal weggevoerd worden naar andere landen. Niet al te beste propaganda he.
Dat is nogal naief van je om zo te denken. Het is namelijk propaganda van de priesterklasse die op die manier de hoogste macht probeert te krijgen.
Het is juist de meest voorkomende propaganda van religieuze leiders van alle tijden, aangezien werkelijke macht hen ontbreekt.
Komt er een tsunami? Orkaan? Hongersnood? Vogelgriep? Wat dan ook voor ramp... Opgeheven vingertje van priester/dominee, imam en rabbi: straf van God vanwege zus en zo... En veel mensen doen weer boete.
Omgekeerd kunnen ze het ook: wanneer er een oorlog gewonnen moet worden vertellen ze de simpele gelovigen dat ze onoverwinnelijk zullen zijn indien ze zich allemaal maar volledig onderwerpen aan de juiste godsdienst. Ook die propaganda kom je al tegen in jouw 'Israëlische geschriften' die je blijkbaar maar slecht hebt gelezen.
Paulus was zelf ook besneden... Waar het hem om ging was die Joodse kliek die het werk van Christus kwam ondermijnen door de werken v.d. wet hoger te achtten dan het verlossingswerk van Jezus.
Hier waarschuwt hij dus voor de leer v.d. farizeeen en schriftgeleerden. Dat is het zuurdesem waar Jezus ook al voor waarschuwde.
Wat een onzin. Ten eerste was hij besneden op zijn achtste levensdag en had hij er dus geen zeggenschap over, en ten tweede beroemde hij zich er op zelf een farizeeër en schriftgeleerde te zijn.
Kun jij precies aanwijzen waarin staat dat de gezalfde na drie dagen weer opgewekt zou worden? In het OT dan, niet in het NT. Want ik denk dat Jezus toen zijn leesbril niet ophad #-o
Nee dat kan ik niet, dat is denk ik nergens te vinden. Hoogstens kan men indirecte aanwijzingen voor dit gedeelte v.d. voorspelling v.d. Messias vinden voor zover ik weet. Dus zoals Jezus naar Jona verwees die 3 dagen en nachten 'begraven' was in de vis. Ook Paulus doet dezelfde claim in 1 Kor. 15 "4 en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften, ".
Misschien heeft het te maken met Hosea 6:3 " 2 Na twee dagen zal Hij ons levend maken,
op de derde dag zal Hij ons doen opstaan.Dan zullen wij voor Zijn aangezicht leven. " Maar echt begrijpen wat zij precies bedoelden hiermee weet ik niet. Wel was zowel Paulus als Jezus een kenner v.d. Schriften en hadden zij natuurlijk iets voor ogen wat wij wellicht anders zien.
Dat komt over als een intellectueel oneerlijke redenatie. Ten eerste zeg je dat er wat dit betreft geen voorspelling te vinden is in het OT. Vervolgens kom je met een tekst waarin Paulus zegt dat het wél voorspeld is in het OT. Je komt vervolgens aan met wat iedere theoloog kent als de enige tekst in het OT waarop het gebaseerd kan zijn, Hosea 6:3, en stelt dat ze kenners van de schriften waren en "natuurlijk iets voor ogen hadden wat wij anders zien". Maar je schrikt ervoor terug om eerlijk toe te geven dat zij dus teksten die ook volgens jou helemaal geen betrekking hadden op de Messias, geheel uit hun verband rukten en die wél op hun messias toepasten.

En de lijdende knecht is Israel, wat je ook zo vaak in het OT terug vind, dat ik het knap vind dat christenen hier overheen lezen.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... srael.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Juist, Joodse visie.
Juist. En de joden hebben wel heel wat meer kaas gegeten van het OT dan jij. Ik kan het niet nalaten zoiets op te merken wanneer een christen zo fel gekeerd is tegen het joodse geloof.

De messias was dan ook een strijder die op de troon van David ging zitten en de Joden verloste van hun vijanden. En niet een mens die de wet zou moeten houden, of moesten sterven voor de zonden des mensen. Dat is een heidens concept, binnengeslopen in de Joodse gemeenschap.
Ze verwachten wel degelijk een messias, een koning die hun kwam redden v.d. Romeinse overheersing. Maar dat deze messias ook de zoon van God (en God zelf) zou zijn, hadden ze niet verwacht en de meesten konden dat ook niet accepteren.
Hier geef je alweer blijk van christelijke onkunde. 'Zoon van God' was de titel van iedere gezalfde koning. Dat de christenen er een godmens van gemaakt hebben is juist de grootste heidense godslastering en druist volkomen in tegen het OT.
Verder kwam hij destijds niet om hen als natie te herstellen maar om hun zonden te vergeven. Die gedeelten v.d. voorspellingen die gaan over het herstel van het koninkrijk van Israël liggen nog in de toekomst als het gaat om een fysiek koninkrijk dus.
Hoe bestaat het dat je zulke fabeltjes gelooft?
Om "Hij komt spoedig" na 2000 jaar nog uit te kunnen roepen moet je inderdaad iemand zijn op wie de eerste zaligspreking van toepassing is.
Ik zou het overigens wel leuk vinden als een christen ons atheïsten nog eens een keer uitlegt hoe het zal zijn wanneer hun Jezus als koning terugkomt en over de aarde zal regeren. Mogen we dan nog loononderhandelingen voeren, naar seksfilms kijken, ons verspillende kerstfeest nog vieren, onze pretparken nog bezoeken, onze presidenten nog kiezen en ons volkslied nog zingen, onze techniek nog verder ontwikkelen, onze auto nog rijden, het nog oneens zijn met elkaar wat betreft homofilie en euthanasie, mogen we nog ziek liggen in het ziekenhuis?... Moeten we overal op de wereld iedere week naar de kerk, moeten we een bedevaart naar Jeruzalem maken, en mag het per vliegtuig of moeten we we er per ezel maar zien te komen? Moeten we voor iedere maaltijd een gebedje opzeggen en moet er een crucifix in ieder leslokaal? Worden we elke dag via internet door Jezus begroet met een nieuwe preek waar we eerbiedig naar moeten luisteren? Mogen we Jezus een e-mail schrijven dat we zijn verzoenende dood maar een barbaars denkbeeld vinden en er niet om geven? Luwt hij weer stormen wanneer ze op Florida of Atjeh afstevenen? En kan hij ook wat doen aan de temperatuur hier in Finland waar ik woon? En kan hij misschien als Superman wat aan de aardbevingen in Japan doen? En als we naar Mars gaan gaat Jezus dan ook mee? En spreekt hij ook Fins als hij terugkomt?
Born OK the first time
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Leeuw schreef: Misschien een ander onderwerp over: hoe ontstaat het geweten, bepaalde morele overtuigingen of juist het ontbreken daarvan. Wat zien we in de wereld in diverse culturen aan verschillen? En was dat vroeger ook al zo? Heel boeiend onderwerp.
Zeer boeiend inderdaad. Ik heb me wel een aantal keer verdiept in de vorming van ethiek en sociaal bewustzijn. Zolang men niet verstandelijk achtergesteld is en er lichamelijk niets schort zorgen de spiegel-neuronen in de hersenen voor de mogelijkheid om inbeeldingsvermogen te hebben in de situatie van een ander. De rest is het koppelen van bepaalde gevoelens aan sommige situaties; het ontdekken wie de ander is en wie jij bent in de groep. Het valt me ook op dat religie daarin nauwelijks een rol hoeft te spelen. Sterker nog, ook tegenwoordig zijn er in de psychiatrie veel patiënten te vinden vooral in de hoek waar men problemen vertoond met de seksualiteit waarin een direct verband met religieuze opvoeding een rol speelt.

In veel extreem religieuze islamitische (en grappig genoeg zijn dat niet toevallig zeer intolerante- , niet alleen intolerant tegenover criminele activiteit maar zo'n beetje alles wat niet uit het sprookjesboek komt - ) landen, is het vrij normaal een vrouw te slaan, ook als je haar niet kent.

Vrijwel alle mensen die los zijn van een of meerdere godsbeeld(en) zullen herkennen dat dit een absoluut foute en onwenselijke omgangsvorm is tussen man en vrouw.

De ontwikkeling in de vrije wereld waarin dit niet meer wordt geaccepteerd is er een van verlichting en secularisatie, niet een teruggrijpen naar zoals eerder gequoteerd "uitgekauwde sprookjes".

De ontwikkeling van een hoger moreel en ethisch besef staat dus haaks op je uitspraak dat "Jezus en Zijn Vader in de Bijbel leren dat mensen moeten doen."
Leeuw schreef: ... in het oude Israël dus, die tegenwoordig wetenschappelijk goed te verklaren zijn. Maar nogal lastig wanneer je geen kennis hebt van bacteriën en DNA etc. Praktische regels voor de hygiëne die voor hen echter godsdienstige wetten waren. Zoals quarantaine wetten en voedselwetten...
Dit komt je misschien als geheel onbegrijpelijk over, maar eenzelfde proces dat zorgt voor het koppelen van bepaalde situaties met emoties; het analytisch vermogen van de mens, speelt ook hier een rol. En natuurlijk, een volk wat gewend is kennis toe te kennen aan een godsbeeld zal vergaarde kennis in een vormpje gieten wat past bij hun wereldbeeld. Ze hadden tenslotte geen wetenschappelijke methode. En die is er ook nooit vanzelf gekomen doordat ze vast zaten in hun eigen ideeën.

Het is tegenwoordig bijna onmogelijk, tenzij je afreist naar heel afgezonderde stammen in midden afrika of zuid amerika, om iemand te vinden met zo'n ongelooflijk onderontwikkeld wereldbeeld, als in de tijd van het schrijven van deuteronomium en zijn we in onze analytische ontwikkeling bijna compleet zelfbewust geworden in de vorm van de wetenschappelijke methode (denk aan quantum mechanica en string theorie).
Leeuw schreef: ha
Bij het lezen zat ik hier breed te grijnzen.
Leeuw schreef: Dat heeft met je opvatting van hetgeen wel of niet goed is te maken. Dat is een proces wat alleen gestart kan worden als je zoekt naar 'de waarheid' en die vervolgens vind in Jezus van Nazareth.
Kevin schreef: De ontwikkeling van een hoger moreel en ethisch besef staat dus haaks op je uitspraak dat "Jezus en Zijn Vader in de Bijbel leren dat mensen moeten doen."
Leeuw schreef: Je kunt ook een sprookje lezen zoals 'de nieuwe kleren v.d. keizer' en als gevolg daarvan een nieuwe wijsheid jezelf eigen maken. Een mens kan overal van leren. Maar put garbage in get garbage out. Het is maar waar je van wil leren. De meesten leren volgens mij niet zozeer meer maar worden geprogrammeerd door de... programma makers. Een soort comaslapen achter die beeldbuis dat het bewuste nadenken moet onderdrukken door regelmatig flitsende beelden om ons maar te amuseren terwijl dan af en toe het vertrouwde NOS gezicht ons de toestand in de wereld komt uitleggen en dus ook wat er goed en niet goed aan is. De terroristen dit en de good guys v.d. overheid dat en jip en janneke zaten samen op de stoep. Of ben ik je nu helemaal kwijt geraakt? Ach laat ook maar he;)
Dit is zeker waar, en ik ben blij dat je het zelf aanhaalt. :) Ook buiten de bijbel dus zeeën van kansen om wijsheid op te slurpen. Maar het opslurpen is niet het punt, het herkennen ervan. En in ethisch opzicht; het aanvoelen, de juiste empathie hebben. Want zonder empathie is er geen ethiek of moraal. Ik kijk overigens nauwelijks tv of het nieuws dus dat laatste kan ik niet beamen of verwerpen.
Deze opmerking staat haaks op wat er in de maatschappij aan ontwikkeling, vanaf de verlichting tot nu, heeft plaatsgevonden. Nederland valt in het rijtje meest geseculariseerde landen ter wereld. Er is nog een klein groepje mensen hier dat absolute waarde hecht aan bijbelse geboden. Zij hebben moeite om bij te blijven met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. Als je terug in de tijd gaat naar tijden waarin een meerderheid nog deze absolute waarde hechte aan religieuze opvattingen kom je al snel in een tijd die niet voor niets "de donkere eeuwen" worden genoemd.

Hopelijk ben ik voor jou niet een van satan's lakeien, want het kleine beetje irritatie wat ik tot nu toe voelde zou dan verdwijnen en overgaan in medeleven.

Als je de ontwikkeling van ethiek interessant vind, is er nog een leuke filosofische tijd doder. Het boekje heet "Het Kwaad" en is geschreven door Rudiger Safranski. Het is tot nu toe een van mijn favoriete boeken. Ook genesis uit de bijbel wordt aangehaald. En om eerlijk te zijn heb ik nog nooit zoveel inzicht gezien op een paar bladzijden.

Misschien open ik er wel een nieuw topic voor. :)
Laatst gewijzigd door Kevin op 10 dec 2012 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Leeuw schreef:
Mag ik je eens vragen tot welke gelovige sekte je zelf behoort?
Mijn sekte? Hehe, het Lichaam van Christus. Gehaat door Joden, Judeo-Christenen, Atheisten, Satanisten en zo'n beetje iedereen op deze aardbol. Maar dat maakt me steeds minder uit. Iemand met een eigen overtuiging is het ergst he.
Nogal onbesuisde redeneringen houd je er op na. Eerst maar even wat rechtzetten: ik ben atheïst en haat gelovigen helemaal niet. Ik ben ooit zelf een gelovige geweest.
Met een gelovige die lijdt aan een zogenaamd martelaarscomplex heb ik wel te doen.

Ten tweede: iemand met een eigen overtuiging is helemaal niet het ergst. Dat is juist ontzettend interessant. Tenminste, als de overtuiging goed onderbouwd kan worden. Anders heb ik weer met zo iemand te doen. :wink:

Ten derde: met 'het lichaam van christus' als antwoord neem ik geen genoegen. Je zult, als je Paulus goed gelezen hebt, je toch wel hebben aangesloten bij een groepje? En zo'n groepje heeft toch een naam? En zo niet, is het dan een zogenaamde huisgemeente misschien? Ik wil er graag antwoord op. Niets tegen huisgemeentes, heel spannend juist, maar je zult toch wel onder ogen moeten zien dat hoe kleiner het groepje is waar je bij hoort, des te meer reden er is voor anderen om het over sekte te hebben. Ook de grote felheid waarmee je andersgelovigen zoals joden en katholieken bejegent is altijd een kenmerk van sektariërs, vandaar dat ik maar meteen vroeg naar de naam van de sekte.
Born OK the first time
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Als er mensen (soms met kinderen) door mijn straat lopen met tassen in hun hand en bij iedere deur aanbellen dan zijn dit meestal J-getuigen, vaak erg aardige mensen.

Rereformed schreef:
Ook de grote felheid waarmee je andersgelovigen zoals joden en katholieken bejegent is altijd een kenmerk van sektariërs, vandaar dat ik maar meteen vroeg naar de naam van de sekte.
Dit soort gedrag komt vaak voor bij Zevende-dag Adventisten, is mijn ervaring. Er zitten trouwens leuke mensen bij.

Ik hou het er voorlopig op dat Leeuw een Zevende-dag Adventist is.
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Plaats reactie