Leeuw schreef:
Misschien een ander onderwerp over: hoe ontstaat het geweten, bepaalde morele overtuigingen of juist het ontbreken daarvan. Wat zien we in de wereld in diverse culturen aan verschillen? En was dat vroeger ook al zo? Heel boeiend onderwerp.
Zeer boeiend inderdaad. Ik heb me wel een aantal keer verdiept in de vorming van ethiek en sociaal bewustzijn. Zolang men niet verstandelijk achtergesteld is en er lichamelijk niets schort zorgen de spiegel-neuronen in de hersenen voor de mogelijkheid om inbeeldingsvermogen te hebben in de situatie van een ander. De rest is het koppelen van bepaalde gevoelens aan sommige situaties; het ontdekken wie de ander is en wie jij bent in de groep. Het valt me ook op dat religie daarin nauwelijks een rol hoeft te spelen. Sterker nog, ook tegenwoordig zijn er in de psychiatrie veel patiënten te vinden vooral in de hoek waar men problemen vertoond met de seksualiteit waarin een direct verband met religieuze opvoeding een rol speelt.
In veel extreem religieuze islamitische (en grappig genoeg zijn dat niet toevallig zeer intolerante- , niet alleen intolerant tegenover criminele activiteit maar zo'n beetje alles wat niet uit het sprookjesboek komt - ) landen, is het vrij normaal een vrouw te slaan, ook als je haar niet kent.
Vrijwel alle mensen die los zijn van een of meerdere godsbeeld(en) zullen herkennen dat dit een absoluut foute en onwenselijke omgangsvorm is tussen man en vrouw.
De ontwikkeling in de vrije wereld waarin dit niet meer wordt geaccepteerd is er een van verlichting en secularisatie, niet een teruggrijpen naar zoals eerder gequoteerd "uitgekauwde sprookjes".
De
ontwikkeling van een hoger moreel en ethisch besef staat dus haaks op je uitspraak dat "
Jezus en Zijn Vader in de Bijbel leren dat mensen moeten doen."
Leeuw schreef:
... in het oude Israël dus, die tegenwoordig wetenschappelijk goed te verklaren zijn. Maar nogal lastig wanneer je geen kennis hebt van bacteriën en DNA etc. Praktische regels voor de hygiëne die voor hen echter godsdienstige wetten waren. Zoals quarantaine wetten en voedselwetten...
Dit komt je misschien als geheel onbegrijpelijk over, maar eenzelfde proces dat zorgt voor het koppelen van bepaalde situaties met emoties; het analytisch vermogen van de mens, speelt ook hier een rol. En natuurlijk, een volk wat gewend is kennis toe te kennen aan een godsbeeld zal vergaarde kennis in een vormpje gieten wat past bij hun wereldbeeld. Ze hadden tenslotte geen wetenschappelijke methode. En die is er ook nooit vanzelf gekomen doordat ze vast zaten in hun eigen ideeën.
Het is tegenwoordig bijna onmogelijk, tenzij je afreist naar heel afgezonderde stammen in midden afrika of zuid amerika, om iemand te vinden met zo'n ongelooflijk onderontwikkeld wereldbeeld, als in de tijd van het schrijven van deuteronomium en zijn we in onze analytische ontwikkeling bijna compleet zelfbewust geworden in de vorm van de wetenschappelijke methode (denk aan quantum mechanica en string theorie).
Leeuw schreef:
ha
Bij het lezen zat ik hier breed te grijnzen.
Leeuw schreef:
Dat heeft met je opvatting van hetgeen wel of niet goed is te maken. Dat is een proces wat alleen gestart kan worden als je zoekt naar 'de waarheid' en die vervolgens vind in Jezus van Nazareth.
Kevin schreef:
De ontwikkeling van een hoger moreel en ethisch besef staat dus haaks op je uitspraak dat "Jezus en Zijn Vader in de Bijbel leren dat mensen moeten doen."
Leeuw schreef:
Je kunt ook een sprookje lezen zoals 'de nieuwe kleren v.d. keizer' en als gevolg daarvan een nieuwe wijsheid jezelf eigen maken. Een mens kan overal van leren. Maar put garbage in get garbage out. Het is maar waar je van wil leren. De meesten leren volgens mij niet zozeer meer maar worden geprogrammeerd door de... programma makers. Een soort comaslapen achter die beeldbuis dat het bewuste nadenken moet onderdrukken door regelmatig flitsende beelden om ons maar te amuseren terwijl dan af en toe het vertrouwde NOS gezicht ons de toestand in de wereld komt uitleggen en dus ook wat er goed en niet goed aan is. De terroristen dit en de good guys v.d. overheid dat en jip en janneke zaten samen op de stoep. Of ben ik je nu helemaal kwijt geraakt? Ach laat ook maar he;)
Dit is zeker waar, en ik ben blij dat je het zelf aanhaalt.

Ook buiten de bijbel dus zeeën van kansen om wijsheid op te slurpen. Maar het opslurpen is niet het punt, het herkennen ervan. En in ethisch opzicht; het aanvoelen, de juiste empathie hebben. Want zonder empathie is er geen ethiek of moraal. Ik kijk overigens nauwelijks tv of het nieuws dus dat laatste kan ik niet beamen of verwerpen.
Leeuw schreef:
Letterlijk durf ik te stellen dat het lichaam v.d. maatschappij lijd aan kanker die als het niet genezen of weggesneden wordt het hele lichaam zal doden. Deze ontwikkeling loopt m.i. gelijk aan het groeiend aantal mensen dat niets meer geeft om de Bijbelse geboden.
Deze opmerking staat haaks op wat er in de maatschappij aan ontwikkeling, vanaf de verlichting tot nu, heeft plaatsgevonden. Nederland valt in het rijtje meest geseculariseerde landen ter wereld. Er is nog een klein groepje mensen hier dat absolute waarde hecht aan bijbelse geboden. Zij hebben moeite om bij te blijven met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. Als je terug in de tijd gaat naar tijden waarin een meerderheid nog deze absolute waarde hechte aan religieuze opvattingen kom je al snel in een tijd die niet voor niets "de donkere eeuwen" worden genoemd.
Hopelijk ben ik voor jou niet een van satan's lakeien, want het kleine beetje irritatie wat ik tot nu toe voelde zou dan verdwijnen en overgaan in medeleven.
Als je de ontwikkeling van ethiek interessant vind, is er nog een leuke filosofische tijd doder. Het boekje heet "Het Kwaad" en is geschreven door Rudiger Safranski. Het is tot nu toe een van mijn favoriete boeken. Ook genesis uit de bijbel wordt aangehaald. En om eerlijk te zijn heb ik nog nooit zoveel inzicht gezien op een paar bladzijden.
Misschien open ik er wel een nieuw topic voor.